boot Düsseldorf 2018

Jag var egentligen inte så sugen på att åka till Düsseldorf, men blev övertalad av Fredrik som väntar på sin J/121. Med båt #5 på mässan var det ett bra tillfälle att snacka igenom instrumentering och andra detaljer. Med de erfarenheter jag har från J/111 och J/boats så hjälper jag gärna till.

Låt oss återkomma till J/121.

boot Düsseldorf är ju världens största båtmässa, och skillnaden till övriga lokala mässor verkar bara bli större för varje år, Varför skall man ställa ut i Stockholm eller London, när seriösa spekulanter ändå kan ta sig hit eller till min lokala demobåt.

Precis som tidigare år så slås man av alla mer eller mindre udda skapelser. Men det är klart att det finns en marknad för allting. Även om den i vissa fall är väldigt liten. Två exempel…

En båt man först skrattar lite åt är Liteboat. Vem vill ha en kombinerad roddbåt & jolle. Men sedan kommer man på att det vore en superkul liten äventyrsbåt i skärgården.

På tillbehörssidan hade ewincher samma effekt. Vem vill betala €2600 för ett elektriskt winschandtag? Men när man ser dem hissa upp en man i masten utan att bli svettiga så verkar det finnas en nisch för de som inte vill installera elwinschar. EN laddning skall räcka en dag på havet. 120 ex sålda sedan lanseringen i juli i Frankrike…

På båtsidan fanns det några nyheter vi ville kolla in.

Seascape är ett skönt gäng som brinner för segling. Att hänga med dem, Sam Manuard och Phil Sharp (världens bäste Class 40-seglare just nu) är sjukt kul. De lanserar en mini-variant i familjen, Seascape 14, som är ett försök att ställa till det i ett segment som man tycker är lite avsomnat. Kul att kunna rigga den både med och utan fock genom att flytta centerbordet. Man skall också sätta på rev för att göra den mer hanterbar.

Frågan är om man kan rå på RS och andra som vet hur man når klubbar och unga seglare…

Min personliga jämförelse, som jag tidigare flaggat för, var Diva 34 SC vs Grand Soleil 34. Två nya båtar där man vill attrahera kunder som sätter seglingen i centrum – men med väldigt olika approach. Divan är en fullvärdig cruiser med bra utrymmen och 3 kabiner. Det enda man prutat bort är navbordet. Moderna material gör att man håller nere vikten.

Grand Soleil är mer ”medelhav” med en stor öppen inredning, mer inriktad på en weekendtur än 5 veckors semester. Någon sa att båten var en perfekt andra-båt för den som redan hade en 50-fotare, men jag kan tycka det är en perfekt båt för racing & lite lagom mycket cruising. Ur detta perspektiv är den lik Italia 9.98 och XP-33.

Där Divan är full av små innovationer, som kölprofil, köksö, färgsättning på däck och mycket annat – är Grand Soleil otroligt enkel och straight forrward. Om Divan är ombonad och mysig – är Grand Soleil elegant och sylish.

Frågan är om Divaseglaren kommer att bli överväldigad av att tämja fler hästrafter än vad han/hon är van vid – eller om Grand Soleil-kappseglaren kommer att uppleva båten som lite tråkig. Säsongen 2018 lär ge oss svar på det.

Fransmännen var så klart på plats. Mässan är större än Paris för flera av dem. Tyvärr fanns inte Figaro 3 på plats (den behöver inte marknadsföras) men vi fick ändå kolla in Pogo 12.50 & Ofcet 32 Cruiser som bägge är representativa för ”the french way”.

Snygga detaljer på Pogo 12.50.

Andra båtar som inte fanns på plats – men som det pratades om – var Fareast 37R och Italia 11.98. Den senare skall vara en uppfdöljare till framgångsrika 9.98, men varvet verkar ha tappat en del personal till Grand Soleil (där de kom ifrån). Stämmer det att 11.98 skall mäta in i klass C i ORC (CDL <9.80) så behöver man vara långsammare än nedtrimmade GS39 och Xp38. Jag har svårt att se vitsen med att göra en fin båt sämre…

Length overall 11.98 m
Hull length 11.65 m
Max beam 3.98 m
Draft 2.10 m
Displacement 6,200 kg
Mainsail area 50 sqm
Jib area 43 sqm
Spinnaker area 110 sqm
ORC GPH (provisional) 590

En kul tolkning av klubb-båt. RS21. Pris runt 300′ men min gissning är att man får det svårt att slå sig in bland CB-66 och J/70.

LOA 6.34m – Beam 2.2m – Draft 1.38m
No-hiking rule
2-part carbon fiber mast – for convenient storage and transport
Retractable carbon composite bowsprit
One Design and Club sails specification options
Optional symmetrical spinnaker
Optional integrated, rechargeable & retractable electric sail-drive propulsion

Snygg montering av Torqueedo, där det fluschas när man drar upp den.

Vi landade också hos några av de stora varven. Dehler, X-yachts och de flesta visade ungefär vad man kunde förvänta sig.

X-yachts hade världspremiär för nya X4⁹. Detta är ju serien som skall vara ”mitt i prick” för varvet mellan Xc (Cruising) och Xp (Performance) och adressera de segment där de vanliga X-båtarna fanns förut. Men jag har lite svårt att positionera dem. Nya X4⁹ är helt fluschad på däck och otroligt snygg inuti. Men tydligen vill kunderna inte ha en storskotsskena… Så för mig känns det som en fantastisk båt för glassiga turer på Palma? Men där X-482 eller X-50 var båtsr som skulle seglas hårt och långt.

Även vikten är ett frågetecken. Tittar man på lillasystern X4³ så är båtarna tunga. X-412 vägde runt 8 ton. X-43 (som är en stor båt) ligger oftast på 8.900 men X4³ ligger 70% av båtarna över 9.300 kilo med vissa så högt som 10.400 kg.

Den X-båt jag (och flera jag pratade med) gillar bäst är Xc-45. Här känns det som att man prickar rätt för de som vill cruisa, men tycker att en HR eller Najad är för traditionella. Frågan är om det är mig eller X-yachts det är fel på :-)

Jag får samma vibbar när det gäller Najad. Fast åt andra hållet. Där X-yachts och många andra eftersträvar en clean och lite avskalad look, så har man på Najad tagit in Bruce Farr och Ken Freivokh (superyacht stylist). Massor av trähantverk, rosfritt, mattsvart aluminium & stor spegel i förpiken.

“Orust möter nattklubb”?

Snacket går att man lagt runt 15 Mkr och dubbelt så mycket tid som normalt på utveckling/bygge av första 395:an. Då måste man sälja ganska många.

När jag hjälpte Najad med kommunikation & sociala medier för ett antal år sedan så hade man ju lite identitetskris. Behålla det gamla som befintliga kunder gillade, eller satsa på nytt & modernt. Nu har man valt väg, skrotat Swedestar-varianterna och man menar att kunderna gillar den nya stilen.

Återigen kanske jag inte är i målgruppen.

Elan har också rört sig en del mot bekvämare cruising med sin “Grand Turismo” GT5. Tydlig inspiration från Beneteau Sense eller Moody DS. Jag gillar stilen, även om jag kanske inte skulle köpa en sån här själv.

Jag pratade som hastigast med gänget bakom Bente 39. Man har sålt ett antal, men jag får inte riktigt koll på vem som är kunden, och hur man vill positionera båten.

Här har J/boats gjort det enklare med J/121. Tydligt fokus på de som vill köra ”bucket list races” men vill köra på två eller med 5-6 polare (i stället för 12). Ett femtontal båtar sålda, och #10 landar i Sverige i maj. Hälften landar i New England, där Newport-Bermuda och race i Västindien står på agendan. Resterande båtar till UK, Sverige, Spanien & Australien.

Personligen blev jag positivt överraskad. Båten var snyggare i verkligheten än på bild och både ovan och under däck har man lyckats med dispositionen. Jag har alltid tyckt att båtarna som byggs i Frankrike haft lite bättre finish, men den här var riktigt bra. Kul! Sedan blir man väl lite picky när man haft isär en J/111 i smådelar och vet hur man vill ha det.

Nedan lite fler detaljbilder. Sedan tidigare finns en uppsättning här, och så fort den kommer till Sverige så blir det provsegling…

Man hade även J/97E och J/112E på plats. Den senare har fått grym kvalitet inuti och skulle lätt vara mitt val i den här storleksklassen om jag seglade mer med familjen. Didier le Moal som basar över det franska varvet är inne på sin tredje J/112E med målet att prestera på Offshore Worlds i Haag. Första varianten var ju bra med i Köpenhamn, och nu tar man det hela ett steg längre framförallt när det gäller segeldesign. Vi gissar på fenköl utan bulb, alu-mast, små plana fockar och symmetrisk spinnaker…

Även på tillbehörssidan fanns det hur mycket som helst. Vi spanade mycket säkerhetsprylar och Spinlocvks nya Volvo Ocean Race-väst såg otroligt fin ut. Tillsamman med ett bälte som innehåller PLB, AIS-beacon och en flare. Cool att kunna ha det separat. Dessa borde komma efter sommaren.

Tyvärr var det mest tyska återförsäljare, men många hade representanter från tillverkarna på plats.

Sammanfattningsvis var det grym inspiration inför kommande säsong.

Dags att börja mecka.

29 Comments

  1. Pelle Pedersen Jan 22, 2018 Reply

    Ja, det var säkert jättejobbigt att övertala dig att åka dit…

  2. Mikkel Petersen Jan 22, 2018 Reply

    Super fin reportage, mange tak for den.

    Elektriske winch-håndtag er rigtig gode for ældre sejlere, der ikke har kræfterne til at hale en genua hjem, og ikke ønsker at erstatte de originale winches med elektriske winches.

    Genial løsning med Torqueedo’en i RS21’eren.

    Kommer der flere billeder af J/Boats?

  3. Jon S Jan 22, 2018 Reply

    Här är ett alternativ på elektriskt winchhandtag till en tiondel av priset, fick tipset från Tim på Marinkapell Vättern.

    http://thecranker.com/

    Dom säljer eg. en bits som passar för winchar och sen köper man en batteridriven mutterdragare själv, så kan du dessutom lägga om till vinterdäcken själv.

    Tim hade en Milwauke som känndes riktigt gedigen, dom använde den mest för att hissa storen eller skicka upp folk i masten.

  4. Fredrik Jan 22, 2018 Reply

    Kul med mycket bilder! Dock lite svårt att koppla ihop vilken text/båt som hör ihop med vilken bild. Ibland ligger texten före bilden och ibland tvärtom och ibland ligger det blandade bilder i rad?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 22, 2018 Reply

      Ah, själv tyckler man ju att det syns vad det är på bilden :-)

      Håll muspekaren över viss bild eller öppna bilden i ny flik så ser du på filnamnet vad det är.

  5. Pelle Fälth Jan 22, 2018 Reply

    Jasså Peter, du skrattar åt lilla Lite Boat. Har själv hållit på med en rodd/segel-jolle i 15 år nu och det är den bästa och roligaste båt jag haft, alla kategorier inräknade. Lite Boat verkar ha lite mer fokus på segling än på rodd, alltid intressant att försöka förstå hur och varför man kompromissar på ett viss sätt. Detta blir säkert en riktigt bra Raid-båt, men 250 000kr? Då lägger jag nog hellre de stålarna som handpenning på en Ofcet 32 ;-)

  6. Rickard Jan 23, 2018 Reply

    Härligt reportage från mässan.
    Känns som vi tänker lika kring de olika identiteterna som tillverkarna så förtvivlat letar efter.
    Men även vi söker nog lite efter en ny identitet,
    man börjar kolla dynor och skit efter 45.
    Förr låg men en vecka på flytvästen och en spinnpåse:-)

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 23, 2018 Reply

      Haha… och den där PET-flaskan som man sågade av med nödkniven duger inte som grogglas heller :-)

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 23, 2018 Reply

    Mer om Liteboat. Hur sjukt är det att köra R2AK, 700+ distans på 17d 10h 45m :-D (samma år körde Randy Miller sin M32.a på 3d 20h 13m).

    http://www.youtube.com/watch?v=SYB8jBEBIm0

    https://www.youtube.com/watch?v=9x8bIgztHns

  8. Christian H Kwanza Jan 24, 2018 Reply

    Tack för grymt bra reportage. Vet vilken målgrupp jag tillhör: Italia 11.98!

  9. Mikkel Petersen Jan 25, 2018 Reply

    Hej Peter

    Jeg spurgte Italia Yachts på deres Facebook-side. De konfirmerede at den bliver ORC Class C, jeg hverken ved eller forstår hvorfor. Den burde vel være i Class B?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 25, 2018 Reply

      Det är ju alltid någon som skall försöka göra en stor båt så långsam det går för att få lite längre vattenlinje än konkurrenterna…

      Jag minns när jag träffade Torbjörn Åkesson på hamnplan i Björlanda när han hade fått sin Dufour 40 Onico. Fin båt. Den hade tydligen vunnit VM. När jag sökte lite så visade det sig att det var i IMS670 som väl motsvarade klass C. Jag skämtade lite om att det var världens långsammaste 40-fotare :-)

      Samma sak här. Det är inte svårt att rita en båt som är snabbare och är rejält mycket roligare att segla. Men det är kanske viktigare att placera sig bra på VM. Det är kanske tur att det gått dåligt för en del andra Italienska båtar med samma approach.

      • Mikkel Petersen Jan 25, 2018 Reply

        Jeg tror at du har helt ret i dine antagelser, omend at jeg ikke er specielt imponeret over en 40-fods der sejler og vinder mod andre både<37 fod ;-)

      • Mikkel Petersen Jan 27, 2018 Reply

        Hej igen Peter
        FYI, jeg fik dette svar fra Italia Yachts: “In developing the project it comes a time when you must take decisions. Italia 11.98 will be one of the fastest boats in Group C in ORC. And it will be for sure a fast boat also in IRC regulations and for offshore races. More, with three cabins, two headrooms and a kitchen make the boat perfect for cruising. This is our idea, let’s see wat will happen. Keep in touch and if you want fix a sea trial when it will be possibile at the end of summer. Thanks a lot :-)”

  10. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2018 Reply

    Före er som vill se fler udda båtar, kajaker, jollar och annat så kan jag rekommendera Yachting Worlds Facebook-flöde.

    Konstig vill-ha-känsla på många udda skapelser :-)

    https://www.facebook.com/yachtingworldmagazine/

  11. Pelle Pedersen Jan 29, 2018 Reply

    Ser på Spinlock´s “VOR.väst”; är det inte så att man from i år måste ha dubbla krokar på livlinan? Eller var det from 2019? Kanske inte gäller VOR över huvudtaget?!

    • Pelle Lindell Jan 29, 2018 Reply

      Nä, som jag läser special regs (5.02) är det helt OK att ha bara en lina men då får den inte vara längre än en meter och sen får man ha en andra lina som är max två meter. Som vanligt är texten i special regs nästan obegriplig så jag kan ha missförstått något.

      • Pelle Pedersen Jan 29, 2018 Reply

        ok, så har man bara en så får den bara vara max 1m?

        • Pelle Lindell Jan 29, 2018 Reply

          Det är så jag läser special regs….

          • Pelle Pedersen Jan 29, 2018

            = den linan vi ser på bilden är inte godkänd OM det är den ända personen har!?
            Lite spännande detta; jag har EN lina (lång) med EN krok i, så för att jag ska vara godkänd måste jag köpa en kort!? Måste jag ha båda två på mig samtidigt??

          • Pelle Pedersen Jan 29, 2018

            Snott från Spinlock´s hemsida!;
            •DW-STR/03 and DW-STR/3L are both compliant with the section 5.02.2 of the Offshore Special Regulations which shall require from 1st Jan 2018, ALL crew members to have a tether with 3 points of attachment, for category 0,1,2 & 3 races

  12. Gurra Jan 29, 2018 Reply

    j- boat med foils !

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.