J/121 #5 Rock Lobster | detaljer

Här kommer lite fler nördiga detaljbilder på J/111. Vill man se flöer från båt #1 i Newport + #5 på boot Düsseldorf, så har jag samlat dem här.

Jag var på mässan med Fredrik Rydin som kommer att få båt #10 levererad till västkusten i maj/juni. Efter instrumentering, segeltester och en del annat meck så skall den seglas runt till Stockholm.

Av naturliga skäl lade vi mest krut på praktiska saker, och sådant man skulle vilja ha ändrat när båten byggs. Nar jag beställde min J/109 så hade jag av förklarliga skäl inte så mycvket synpunkter, men när det var dags för J/111 så hade vi en mycket tydligare idé på hur vi ville ha det. Så det var kul att kunna vara med och ge feedback här – även om J/boats ibland tycker jag är besvärlig :-)

Båten på mässan var #5 och skall levereras till, och sjösättas i, UK inom kort. Vi mötte ägaren ombord och han skall köra RORCs offshore-serie med sina söner och polare. Han hade nu en J/97 som han tyckte var lite liten för Nordsjön…

Bra ergonomi för rorsman. Både stående och sittande bakom eller framför ratten. Det som debatterades mest var kompasserna, där man vid svensk skärgårssegling hellre skulle ha två plotters. Så det besta hade varit att byta dessa mot Jefas helt rena piedestaler och eftermontera.

Det är lite lustigt, men få av de lite sportiga båtarna har bra lösningar för detta. Jag antar att man inte seglar så mycket i skärgården.

Snygga fällbara knapar från Antal.

Bra ergonomi för storsegeltrimmern. Ofta är det ju trångt, men här är det gott om plats både bakom ocvh framför winschen.

Personligen hade jag hellre velat ha skenan 10 cm akterut för att få den längre, men det kanske finns nåt annat jag missat…

De tre tamparna som kommer ut på akterkant bänk hanterar vattentankarna. Fyll BB, tömning och fyll SB.

Cleant däck som vanligt. I stort sett identiskt med J/111. Den gula linan justerar fockskotpunkten upp/ner, och hos mig landar den på en cleat på utsidan av ruffen. Men då sitter också winschen längre fram. Jag hade nog ändå föredragit det då infuckern sitter på rufftaket.

Stabilt med dubbla brytblock för gennakerskoten (nere till höger).

Clean. Med moderna “brytblock” från Harken eller Antal.

Samma knapar igen. Linan som kommer upp på SB är “peke ut”. Min går under däck.

Fäste för inre förstag. Det sitter ett fallås (troligtvis Karver) och så sträcks rullen neråt med 1:3 och går bak till en avlastare.

Clean.

Fockskotpunkten regleras flytande upp/ner & in/ut. Normalt har man ju ingen skena, men då behöver alla fockar/J0 designas på skothornet på samma ställe. Med skenan får man större frihet då antalet möjliga lägen ökar rejält.

För reach finns ett padeye i railen.

Mast på däck för att hålla båten torr. Southern Spars med många snygga detaljer.

Snygg detalj på de främre stöttorna, för att få focken att hoppa över lättare.

“Var sätter vi loggen?”

Inredningen är straight forward och ganska amerikansk i stilen. Framför allt när man gick fram och tillbaka till J/112E som är “European Design Hotel”. Säkert inte avgörande för de som skall köra Newport-Bermuda (5 J/121 har anmält intresse) eller ta med familjen ut en weekend ellet tre.

Ingen verkar ha beställt inrednings-kitet till förpiken :-)

Pentry. Inget fancy.

Nav.

“Owners cabin”. Enkelt och funktionellt. Här ser man också vattenballasttankarna som nu har fått genomskinliga fönster för att se vad som händer. Akvarium?

Toa. Samma upplägg som på J/109 som jag gillade.

Tok-stort stuvutrymme på styrbordssidan, där det är enkelt att komma åt och installera system. Jag hade detta på J/109 och saknar det ibland på J/111, som ju har kojer på bägge sidor.

Här ser man också hur linorna till vattenballasten kommer ner.

Installationer…

15 Comments

  1. Anders Jan 25, 2018 Reply

    Gillar de vikbara Antal-knaparna skarpt! Gillar också att det inte är något innertak. Intressant att man har valt att lägga “peke-ut” över rufftaket istf under däck, det noterade jag inte. Är det dieseltanken man ser akter SB i teknikutrymmet?

    Min båt kom utan BB akterkoj, vilket jag faktiskt saknar så var inte lessen för det Peter! :)

    Ska bli kul att se J/121 på riktigt till sommaren, kanske till ÅFOR 2018?

  2. Andreas Jan 25, 2018 Reply

    Gillar båten och har några småfrågor.
    -är det endast 2 kojplatser? Ingen har beställt förpikskojer ännu och enbart owners cabin?
    Pentry o toa o salong ser kanon ut.
    Varför går inte barlasttanken längre bak och man får fler liter i tankarna? Likaså att de kunde gå upp till däcket?
    Knaparna ser gedigna ut, kanske inte så diskreta men slipper risken att linor fastnar.

    Med Clean layout …-är du ironisk eller syftar du på att just nu är fritt från linor? För alla linor kommer väl gå över däcket/ruffen? Så då blir den väl inte så Cleant sen:-)?

    Jag undrar om det räcker med friktionsblock/brytblock på rufftaket? Sedan undrar jag om 6 linor / sida räcker?
    2 gennakerfall, 2 fockfall, inre förstag, tack, rev 1,2, uthal. kick, infuckers, storfall osv…Så redan här är det fullt. Låter lite snålt. Men givitvis inte svårt att utrusta själv. Men borde inte den vara planerad för shorthanded från start och då med möjlighet att dra linor till brunnen?

    Saknar genomgående mast. Men bra med kolmast som std.
    Smart med inre förstagsinfästning med 3:1 nertill. Avlastar det komprissionskraften i masten då. Eller blir det oförändrat?

    MVH Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 25, 2018 Reply

      2 kojer + 4 i salongen. Typscenariot är ju racing på två, eller kompisgänget på 6 (+ vattenballast då). Vill man segla med kids kan man nog inreda förpiken :-)

      Vattenballasten skulle säkert kunna komma bak/ut/upp, men den är framflörallt där för att ersätta en normal besättning. Och det är inte en Class 40 som går att segla så hårt utför.

      Med clean menar jag att det nödvändiga finns och sitter där det skall. Det kan säkert vara mer modernt och “clean” att dra saker i kanaler under däck och ha allt fluschat. Smaksak.

      Vi har 2 * 5 brytblock + 2*4 avlastare
      BB = spinn2, cunn, main, jib1 + kick & infucker i råtta
      SB = reef1, reef2, spin1, jib2 + kick & infucker i råtta
      Tackline, inner-jib-tack sitter på utsidan ruff
      Uthal kommer ut på undersidan bom

      På setupen här gissar jag att jib2 i stället blir fallås till inner jib.
      Jib 1 på hakar, så då behövs bara ett fall.

      Hade jag betällt en så hade jag avlastat reven i bommen.

      Kompressionskraften i masten blir samma, men förmågan att spänna upp blir större.
      Alternativet är 2:1 fall på 20 meter, vs 3:1 på 6 meter på däck med grövre dimension. Här hade man kunnat värdera att avlasta direkt vid fästet a la Pogo 12.50.

    • andreas Jan 25, 2018 Reply

      Jag har sett det verkar gå att få med dubbla kojer bak. så den verkar riktgit familjeanpassad oxå.
      Det gillar jag o Ewa bättre. Skall funka på semestern oxå:-) Kul om någon av ungarna med respektive vill följa med…

      Vi har 2X6 avlastare + 2X3 råttor. Och jag saknar dubbelkommandon ändå:-)
      OK ni kör uthal o rev på bom. Ni lägger tack etc utsida ruff. Vi kör det på rufftaket.
      Det gör inte jag, jag vil slippa gå upp o släppa uthalet för att få bukigare stor osv. Men det skulle ge oss mer utrymme på däcket…bra idé
      Vi kör cunningham osv oxå från ruffen,men visst kan man enkelt komplettera, tycker det bara såg lite “snålt” ut.
      Jag personligen gillar att slippa pekeslinor o rullfockslinor eller andra snubbeltrådar över däcket. Men har inget emot ormboet på ruffen osv. Så förstår vi alla tycker olika.
      Gillar enkelheten nere. Bra mix av ombonat och enkelhet. Vattenbarlast ser snyggt ut. (även om inte optimerad) så mycket villha faktor där.

      Stoooort grattis till #10 Fredrik!! (borde börjat med detta såklart)Riktigt avundsjuk.

  3. Patrik Jan 25, 2018 Reply

    Trevligt reportage om fin båt med många finurliga detaljer.
    Angående storskotskenans placering så skulle skotet lägga sig över vinschen om du flyttade bak skenan.

    • Mikkel Petersen Jan 26, 2018 Reply

      Jeg tænker også at hvis skødeskinnen til storsejlet var mere tilbage, så ville skødet ikke kunne køres mere til læ på grund af cockpitkanten. Eller?

      Dog kan skødet køres mere til luv, hvis skødeskinnen var længere tilbage, men vil det nogensinde blive aktuelt at køre det så meget til luv

      • Pelle Pedersen Jan 31, 2018 Reply

        Det är i stort sätt ointressant om man kan släppa ner på skenan, det gör man med skotet. Du orkar inte hålla på med travaren i hårdare vindar, masten står också på däck vilket gör att man säkert kommer vara mer aktiv med kicken. Men att inte kunna dra max åt lovart är värre, många gånger vill man ha bommen en bit i lovart + möjlighet till max twist.

        • Mikkel Petersen Jan 31, 2018 Reply

          Enig. Nu er båden trods alt relativt bred agter. Kan ikke vurdere ud fra billederne hvor meget det er nødvendigt at køre den til luv på denne båd ;-)

  4. Bengt Jan 26, 2018 Reply

    Kul att se att mast på däck har blivit accepterat på denna typ av båt.

  5. Anders B Jan 30, 2018 Reply

    Mast på däck i kombination med styv kolmast är nog inte så dumt. Det blir lättare att böja masten och större möjlighet att trimma storen!

    • Magnus Lundgren Jan 31, 2018 Reply

      Mast på däck borde ge mindre trimbarhet. Krävs kraftigare profil och kortare sträcka att böja på….

      • Bengt Jan 31, 2018 Reply

        “Eulers knäckningsfall 2” istället för “Eulers knäckningsfall 3” ?
        Sträckan att böja på blir väl längre än på den genomgående masten eftersom denna “stel” i däcksnivå. Vinsten borde vara en jämnare kurva som kanske i.o.f.s kräver en styvare profil.
        http://www.demechanica.com/sv/b%C3%B6cker/h%C3%A5llfasthetsl%C3%A4ra/kapitel/instabilitet/eulers-kn%C3%A4ckningsfall/

        … sen är det väl kanske fråga om viss böjningspänning oxå…

        • Patrik Jan 31, 2018 Reply

          Tänker inte ge mig in i någon räknediskussion på denna nivån, men Selden Mast pratade om en profil upp på deras master (och i vissa fall inte ens det).
          Jag värdesätter en torr båt och den mindre risken för skador på båten vid rigghaveri betydligt högre, tydligen har J-boats gjort detsamma.

          • Mikkel Petersen Feb 1, 2018

            VO65’erne har også deres mast på dæk, hvilket formentligt her er gjort for at det er nemmere at tage masten af mellem etaperne, udover sikkerhedshedsaspektet i det ved knækket mast, naturligvis.

      • Anders B Jan 31, 2018 Reply

        Styv kolmast genom däck kan inte trimmas alls i sin nedre del, något starkare men alltså otrimbar. Mast på däck och med nerflyttade spridare (för att Eulerknäcklasterna ska bli lika på alla panelerna) blir skillnaden liten. Mitt intryck är att en standardmast – oavsett om det är Al eller kol – är orimligt överdimensionerad, en säkerhetsmarginal för att masten ska stå kvar även riggen är fel ansatt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.