Meetingspot 2018 | Fokus på jämställdhet

I går var det traditionell Meetingspot på mässan. Det brukar vara ett bra tillfälle att ta tempen på de stora arrangemangen runt omkring i världen. Nu är det ju bara VOR som är aktuellt, så det kändes lite avslaget att höra om hur bra Bermuda var och hur dåligt det kommer att bli på Auckland. Och det är ju 2.5 år till OS, så det tände inte riktigt heller.

Där det borde hettat till var i diskussionen kring jämställdhet.

Med Martin Strömberg på scen så skulle man kunna haft ett bra snack om vad som verkligen blivit annorlunda med tjejer ombord, om dynamiken på Turn the Tide (där Martin ju är mycket mer erfaren än sin kvinnliga chef) eller vad som bör hända för att maximera effekterna efter racet.

Eller när man samlar tre starka tjejer med inflytande på scen; Marie Björling Duell (förbundsdirektör på SSF), Anna Holmdahl White (som kör Lysekil Womens Match) och världsstjärnan Anna Östling.

Nu gled diskussionen mellan ”vi är ju en ganska jämlik sport” och ”det är upp till befintliga arrangörer (som Match Cup Sweden, VOR eller OS) att ta med oss tjejer”, vilket kändes ganska passivt? Och som att att bollen nog låg hos någon annan?

Jag tycker själva analysen är helt rätt!

Det finns en grym potential här. Både i att göra segling till en verkligt attraktiv breddsport för tjejer, men också en kommersiell potential som i stort sett är outnyttjad. Och att befintliga aktörer borde göra mer.

Dessutom har det aldrig funnits en bättre tidpunkt att göra saker.

Det har gått 14 år sedan Anna körde igång Lysekil Womens Match, som snabbt blev ett av världens bästa seglingsevent alla kategorier.

Men vad har hänt sedan dess?

De personer som var på scen i fredags, frkbbbbbbbån SSF och de kungliga klubbarna, till duktiga seglare och entreprenörer, kan uträtt vad som helst. Så hur ser planen ut? Vilka ordentliga initiativ finns? Hur får vi effekt av att tjejer kör Volvo Ocean race eller kör M32. Och då inte bara för en handfull proffs utan för 100-tals svenska tjejer?

Det är väl egentligen ingen skillnad mot de utmaningar som klassförbund eller olika discipliner som matchracing eller shorthandedsegling står inför. Och där manb måste börja med bredden. Inte om en handfull riktigt bra seglare skall få segla mot killar eller inte?

Det talades i termer av aktier, och att tjejsegling är en aktie som är “billig att hoppa på”. Jag tror det är viktigare att fylla den med värde än att argumentera för ett lågt pris.

Jag bidrar gärna med vad jag kan, men skall vi driva verklig förändring så krävs det skarpa initiativ.

Fokus på jämställdhet under Meetingspot 2018

Svensk segling vill göra sporten mer jämställd. Under Meetingspot 2018 diskuterades hur olika grenar kan skapa bättre förutsättningar för kvinnliga och manliga seglare.

Årets upplaga av seglingsseminariet Meetingspot tog upp stora internationella evenemang som Volvo Ocean Race, America’s Cup och OS. En röd tråd var förutsättningarna för kvinnliga och manliga seglare att lyckas.

– Segling är en sport där vi har möjligheten att var helt jämställda. I de yngre åldrarna är vi det men sedan händer något under ungdomsåren, säger Marie Björling Duell, Förbundsdirektör för Svenska Seglarförbundet och talare under Meetingspot.

– Jämställdhet är en väldigt viktig fråga för förbundet. Vi ger samma resurser till alla landslagsseglare och i Allsvenskan säger reglerna att det måste vara mixlag. Det ger effekt på klubbnivå och förbundet vill bygga en struktur där sporten är jämställd.

Det finns andra initiativ som tagits för att ge lika villkor. En regeländring i Volvo Ocean Race har gjort att alla lag i den pågående upplagan har valt att segla med kvinnor och män ombord. Även i OS seglas klasser med mixbesättningar. Lysekil Women’s Match har lockat stor publik och elitlag inom matchracing sedan 2004.

– Att den bästa internationella regattan för kvinnor finns i Sverige har skapat kommersiella samarbeten som gör det möjligt för oss att fortsätta segla, säger matchracingsseglaren Anna Östling.

– Men vi står ungefär på samma plats som för tio år sedan. Jämfört med herrarna som seglar matchracing har de många fler vägar att gå för att kunna leva på sporten.

– Intresset för kvinnor i sporten är jättestort, det finns bra arenor och evenemang. Segling för tjejer är en aktie som just nu är billig att hoppa på och framtiden är ljus.

Meetingspot gav ett smakprov på den kommande seglingssäsongen och under sommaren finns det gott om höjdpunkter på västkusten. Volvo Ocean Race kommer tillbaks till Göteborg med ett hamnstopp 14-21 juni. På Marstrand avgörs RC44 Sweden Cup 27 juni -1 juli samt GKSS Match Cup Sweden 4-8 juli och Lysekils Women’s Match seglas 6-11 augusti.

Dessutom satsar svenska landslagsseglare mot OS i Tokyo 2020. Och efter förra sommarens publiksuccé med America’s Cup på Bermuda spekuleras det också flitigt kring vilka lag som kommer att delta i nästa upplaga av tävlingen i Auckland 2021.

Meetingspot är Sveriges ledande seminarium om kappsegling och arrangeras av Brandspot. Seminariet har arrangerats på Svenska Mässan varje år sedan 2006 i samband med starten av Båtmässan i Göteborg. I publiken för årets upplaga av Meetingspot fanns över 550 seglingsfantaster.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*