Vad lägger man tiden på?

När man kör ett lite större projekt som Fastnet, Middle Sea Race eller en lite viktigare banseglingsregatta så blir ju tiden det som sätter begränsningar. Och det är så oavsett om det är kompisgänget hemma i klubben eller en America’s Cup-satsning; man måste lägga de timmar man har på rätt saker, och man måste alltid prioritera bort saker.

Och det är svårt. Om vi som besättning fick 5 timmar extra tillsammans, vad skulle vi då lägga dem på? Och hur vet vi att vi de ger de resultat vi vill?

Det är också en avvägning mellan att minimera sina svagheter eller maximera sina styrkor. I vårt fall var vår höga IRC-ratiing ett problem, så det försöker vi åtgärda. Men vi lägger inte massor av tid på “optimering”. Här är det viktigare att har rätt segel ombord, bli ännu bättre på att segla båten fort på havet och ha bra koll på målfarter och cross-overs mellan segel.

Det här är min uppskattning just nu. Antal skarpa timmar fram till september då vi skeppar båten. Det som inte är med är transporter och personlig träning (som fys). Och den tid som man funderar på projektet utanför ”arbetstid” :-)

Planering + admin 20
Segeldiskussioner 10
Optimering/mätning IRC/ORCi 10
Väder/analys 10
Båtmeck (utöver speciella projekt) 20

Instrument/kalibrering 10
Segeltester/Prestanda 20
Manöverträning 10
Offshorerace + träning i racetempo 120

Totalt 230 timmar varav 65% på vattnet för att finslipa prestanda, manövrar, vakschema med mera.

Även denna tid måste utnyttjas optimalt.

Som jag ser det, är det vanligaste problemet att man har obalans i sin planering. Det är kul att köpa nya segel, men tråkigt att analysera väder och göra segel- och prestandatester på försäsongen. Det är kul att köra runt en vårkväll utanför hamnen, men jobbigt att få till träningstillfällen som ger mycket (i vårt fall racetempo över natt).

13 Comments

  1. Pelle Pedersen Feb 14, 2018 Reply

    “Minimera svagheter” är viktigast! Alla dagar i veckan… Tror också att timmar i båten är allas (nästan) största svaghet!

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 14, 2018 Reply

      Fast är det så enkelt?

      Vi har en svaghet i 4-8 m/s mot “stora” båtar som First 40. Vi hasr en grym styrka i andra vindar. Vi kan “minimera” denna svaghet för att få marginellt bättre chans mot dem, men vi kommer sällan att kunna hota dem på riktigt. Däremot är det inte alls svårt att slkarva bort den edge vi har i lättvind genom att fokusera på en jämnare prestandaprofil.

      I en entypsklass, eller i en serie som skall avgöras över många race i olika förthållanden, så är det så klart bättre att vara allround och rada upp ett antal placeringar bland topp 10 (utan att vinna ett race). Men på havet så tycker jag det är en annan grej. Där kommer det alltid att finnas båtar som trivs i vissa specifika förhållanden, och det är svårt att vara jämnbra om man skall placera sig bra?

      Att timmar i båten regerer tror jag alla är överens om, även om många verkar tro att det finns genvägar.

      • Jens Feb 15, 2018 Reply

        En liten fundering. 😕
        Om SRS sätter tal som ska spegla en båts prestanda i mellanvind 3-7m/s så borde ni ju inte bara ha grymt utan supergrymt bra prestanda mot mätetalet i det övriga vindregistret..?

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 15, 2018 Reply

          Min uppfattning är att ingen regel kan kompensera för en båts prestanda genom hela registret, och att båtar med lättvindsprestandsa kommer att dominera vissa dagar, medans tyngre ekipage med mindre segel tar hem det när det brallar. På samma sätt vet man ofta i en entypsfleet vem som är bra i olika förhållanden.

          Utan att vara vetenskaplig så skulle jag gissa att en regel gör 1-2%, setup för visst väder 2-10% och hur man seglar sin båt 10-20%.

          Ingen regel kan få en Open 40 att se bra ut på Mälaren – eller en Melges 32 att vara konkurrenskraftig en hel säsong i Bretagne. Däremot så gör man nog sitt bästa för att “jämna ut fördelarna” – för alla har ju inte exakt lika lätt att vinna i 3-7 m/s :-)

          I det specifika resonemanget ovan så har vi velat få ner IRC under 1.100 då det innebär att vi blir snabbaste båt i klass 5.

          IRC Class 4 – TCC from 1.101 to 1.175 (Swan 53, Xp-44, J/133, First 45)
          IRC Class 5 – TCC from 1.051 to 1.100 (J/122, IMX-40, m.fl)

          Bedömningen är att det är bättre att vara först in i nytt väder, jämfört med att hinna i kapp fältet vid omstarter. Men framför allt har vi lagt krut på att vara snabba i lätt kryss och hård undanvind, eftersom det ofta är denna kombination man ser på racet. Har vi otur så blir det som i år, med en lång halvvind med 15 m/s. Men det går inte att trolla – en J/111 kommer alltid att ha svårt på denna bog.

          • Jens Feb 16, 2018

            Så är det ju Peter, men det är ju ingen nackdel om man får båtens respittal satt efter dess sämsta vindregister, då bör ju det övriga vindregistret bli riktigt sjysst.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 16, 2018

            Jag kan inte se att SRS, IRC eller andra ensiffersystem vill “nollställa” skillnaderna i mellanvind (då det skulle upplevas orättvist över en säsong). Ex om jag laddar på segelyta som framflörallt gör skillnad i 0-3 m/s så betalar jag ju ett ganska stort straff i allt över 5 m/s där jag inte kan använda ytan. Vilket så klart är ok, men en “magisk fördel” motsvaras ju alltid en “magisk nackdel” :-)

            På samma sätt så kommer en fetbred och underriggad båt aldrig att kompenseras fullt ut för att kunna hänga med bra i 3-5 m/s, utan mätetalet återspeglöar nog snarare prestandan från 5 m/s och uppåt.

            Detta är ju ingen exakjt vetenskap, utan det handlar om att mätetalen skall upplevas som rättvisa över en säsong, och att man skall släta ut skillnaderna mellan olika båttyper och “optimeringar”.

            Statistiken stöder detta, då man inte kan se någon fördel eller skillnad mellan de olika approacherna:

            http://www.blur.se/2017/01/29/trimma-ner-srs-eller-trimma-upp/
            http://www.blur.se/2012/10/06/vem-vinner-cuperna/
            http://www.blur.se/2012/09/18/vem-vinner-racen/

            Ur ett rent personligt perspektiv, så kan jag konstatera att det är ganska mycket lättare att vinna race med en Albin Nova än en J/111. Det beror på många saker. Men världen är inte så enkel som man tror ;-)

          • Peter Feb 16, 2018

            det är just det, “Detta är ju ingen exakjt vetenskap, utan det handlar om att mätetalen skall upplevas som rättvisa över en säsong, och att man skall släta ut skillnaderna mellan olika båttyper och “optimeringar”.”
            statistiken är dock överskattat då även om det är en salig blandning av båttyper så säger dessa statistiker ingenting om just båttyp A som kanske inte finns med i toppen.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 16, 2018

            Svårt att säga emot 😃

            På samma sätt säger OS-resultaten inget om de som inte är med i toppen?

          • Peter Feb 16, 2018

            Finns väl inte så många OS-gren med respittal.

    • Pelle Pedersen Feb 19, 2018 Reply

      Jag ska förtydliga;
      Det är alltid trevligt att gå fort mot andra och då är det lättare att försöka bibehålla det! Inget fel med det men ärligt talat så finns det mer att hämta i de förhållanden man är dålig på (min åsikt). Problemet är återigen timmar!! Av alla de timmar man lägger i båten är de för få då det är “fel” förhållanden. Eller är det så att man hoppar över dom chanserna för att man tycker det är tråkigt just då???

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 19, 2018 Reply

        Du menar som när ingen vill träna på kryss i 10-12 m/s i kolmörker, trots att vi haft flera flera bra tillfällen :-)

        • Pelle Pedersen Feb 19, 2018 Reply

          Kort sagt; jepp…

  2. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Feb 15, 2018 Reply

    Intressant upplägg Peter!
    Så här såg vår säsong ut 2017 på SWE 550, Grand Soleil 42 Race:
    Planering + admin 80
    Segeldiskussioner 30
    Optimering/mätning IRC/ORCi 0
    Väder/analys 20
    Båtmeck (utöver speciella projekt) 150

    Instrument/kalibrering 10
    Segeltester/Prestanda 5
    Manöverträning 0
    Offshorerace + inshorerace 121
    Transporter 74

    Upplägget för 2018 med VM som höjdpunkten ser ut så här:
    Planering + admin 150
    Segeldiskussioner 20
    Optimering/mätning IRC/ORCi 20
    Väder/analys 30
    Båtmeck (utöver speciella projekt) 500 ( många delar på worklist!)

    Instrument/kalibrering 20
    Segeltester/Prestanda 20
    Manöverträning 30
    Offshorerace + race 135
    Transportsegling 330 (!)
    Vi har inte tränat hittills, men 2018 är året då det ska ske! Ska bli en helskoj säsong – många timmar i och med båten blir det i år!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.