Forskning möter design på Allt för Sjön

Bra initiativ och värt att spana in på Allt för Sjön!

Innovation och forskning möter nyskapande design på båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö.

Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening, SYR, har i sin monter bjudit in Chalmers i Göteborg och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, för att visa exempel på den senaste utvecklingen från deras testlabb.

Chalmers visar upp sitt Formula Sailing-projekt, resultatet av en utmaning mellan europeiska universitet att designa, konstruera och bygga 4,6 meter långa extrema kappseglingsbåtar med upp till 33 kvadratmeter segel. Projektet kommer att avslutas i september med kappsegling mellan de olika teamen i 1001VELAcup utanför Palermo. Teamet från Chalmers har en ganska radikal optimering av sin båt och meddelar att de tänker vinna.

Heyman Yachts och Chalmers har tillsammans gjort datorsimuleringar av 3 olika skrovformer för att utvärdera hur förskeppets form påverkar hur de tar sig fram i olika sorts vågor.

Utifrån den studien har sedan en verklig modell testats vidare med tankförsök i SSPAs testränna i Göteborg, också i vågor. Resultaten visas på mässan och ligger till grund för Heyman Yachts design av snabba segelbåtsskrov.

Självkörande fordon är framtiden, enligt många. Självseglande små båtar, som en sorts drönare på vattnet, kan användas för fortlöpande provtagning i haven. KTH presenterar en prototyp till en sådan självseglande båt, byggd på ett 2,4mR-skrov. Med den innovativa vingmasten skall båten kunna segla på egen hand i alla förhållanden och leverera mätdata.

Det pågår en utveckling av moderna, miljövänligare motorbåtar. Jürgen Sass driver ett sådant arbete för mer effektiva skrov som tillåter mindre motorer, med bibehållen fart och mjukare gång. Hans båtar har tidigare testats av bland andra KTH, med mycket goda resultat.

SYR har i år gjort en storsatsning för att presentera det senaste inom forskning och utveckling. Föreningens syfte är att visa på svenska yachtkonstruktörers expertkunnande och att presentera ny design.

– Kombinationen av innovation och vetenskaplig analys kan ibland öppna för tekniska genombrott. När konstruktörer och designers får en chans att samarbeta med akademiker på universitet som Chalmers och KTH kan resultaten bli riktigt spännande, säger Gabriel Heyman, ordförande i SYR.

Möt representanter för högskolorna och yachtkonstruktörer i SYRs monter (A05:11) för att diskutera det senaste inom design och konstruktion.

På Düsseldorf-mässan träffar man ganska många unga designers från kontinenten som använder mässan för att känna av intresset för sina prototytper. Hoppas vi även här kan få se galnba projekt från yngre förmågor – för jag hoppas att svensk yachtdesign inte slutar vid Heyman, Södergren och en handfull andra duktiga designers från samma generation.

Eller har jag missat någon <40 år?

Heyman 34 Sport. Om ryktet stämmer så byggs det en sådan här på Västkusten? Skall bli extremt spännande att se på vattnet.

6 Comments

  1. Johan Mar 1, 2018 Reply

    Najad köper Arcona, spännande.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 1, 2018 Reply

      Någon med insyn?

      Arcona har nött på med bra ordning och omsättning kring 60-70 Mkr. Även om det så klart är slitigt att driva varvet (och skönt med en exit). Najad har bränt rejält med pengar, omsatte 2016 <15 Mkr och har en helt ny ledning och designteam. Snacket på Düsseldorf var att man hade bränt >15 Mkr på att ta fram nya modellen.

      Spännande var ordet.

      Najad AB förvärvar Arcona Yachts AB

      Najad AB har idag förvärvat Arcona Yachts AB. Bolagen tillverkar och säljer segelbåtar i premiumsegmentet och kommer fortsätta utveckla och sälja båtar under separata varumärken. Najad tillverkar cruisingbåtar designade för långfärd, komfort och bekvämlighet. Arcona tillverkar segelbåtar för kappsegling och familjesegling.

      Tillsammans skapar bolagen en av de starkaste aktörerna inom segelbåtsbranschen och sysselsätter tillsammans fler än 90 personer med en omsättning kring MSEK100. Under våren lanserar Najad och Arcona ett antal nya modeller.

      Bolagen samordnar ledning och administration till Najads kontor i Henån på Orust. Bolagen fortsätter designa, tillverka och marknadsföra sina respektive modeller som tidigare. Najads VD, Jörgen Ottosson, blir VD för respektive bolag. Torgny Jansson, som byggt upp och drivit Arcona framgångsrikt, säljer sitt bolag och blir ansvarig för affärsutveckling.

      ”Det känns inspirerande att få leda Najad och Arcona in i framtiden. Vi har tillsammans en mycket bred kunskap och produktportfölj. Med Torgny Jansson som affärsutvecklare kommer arvet från Arcona förvaltas på bästa sätt.” säger Jörgen Ottosson.

      ”Det känns mycket spännande att få vara en del i denna process, nya modeller och en stärkt försäljningsorganisation bådar gott för framtiden. Jag har under många år byggt Arconafamiljen som ligger mig varmt om hjärtat och jag kommer fortsätta att värna om den och vårt starka varumärke.” säger Torgny Jansson.

  2. Tomas Nordh Mar 2, 2018 Reply

    Lidköpings Båtsnickeri köpte ju Najad (2013?) och för ngt år sedan när jag tittade på Najads hemsida så hade de även Swedestar 370 och 415 med som båtmodeller de tillverkade och sålde men under namnet Najad.

    Tittar man på Najads hemsida nu finns bara några nyare modeller av Najader. Står inget om Swedestar. Tittar man på Lidköpings Båtsnickeris hemsida så finns det på första sidan en bild på en Swedestar och en Najad men det står inget om ngt modellprogram över huvud taget. Inte ens Swedestarbåtarna. Har jag missat ngt avseende Lidköpings och Swedestarbåtar och kopplingen till Najad?

  3. Martin Mar 2, 2018 Reply

    Låter som att Arcona sökt en exit och att Najad är bättre kapitaliserade trots risiga siffror? Och att planen nu är att göra en X-yacht.

  4. ErikG Mar 3, 2018 Reply

    Heyman 34 Sport. Ser riktigt Nice ut!
    Finns någon mer info eller skisser på nätet någonstans?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.