NO-CREW gör ungdoms- och tjejsatsning

Tack till Per Svanberg för rapport, Jonas Dolk för bilder och resten an NO-CREW-gänget för att ni finns!


På Allt för sjön-mässan 2018 var NO-CREW-gänget med och presenterade sitt initiativ för att få ut fler ungdomar och tjejer på kappseglingsbanorna. Sedan ett par år tillbaka har det pågått diskussioner inom NO-CREW om vad som skulle kunna göras för att underlätta för dessa grupper. De huvudutmaningar som framkommit genom intervjuer/diskussioner har varit två:

  • brist på tillgång till båtar samt att
  • vissa har känt att tröskeln att anmäla sig till en kappsegling har varit för stor om man inte har fått tillfälle att träna på att segla shorthanded tidigare.

Båda dessa utmaningar tror sig nu NO-CREW kunna ha ett svar på genom sitt upplägg med lånebåt(ar) samt coacher/mentorer i samband med onsdagsträningar på Bullandö i Stockholm.

NO-CREW grundaren Jimmy Hellberg inledde kvällen med att berätta om hur fenomenet NO-CREW med drygt 2500 medlemmar på Facebook en gång startade. Det var han och Ulf Brändström som var sura på OXSS för att de inte fått segla med sina båtar. Jimmy fick inte delta med AIRBENDER för att mantågen var för låga och Ulf Brändström fick inte segla solo med sin Pacer 27. Då bestämde de sig för att göra ett eget race. Inledningsvis pratade de om ett ”hardcore” solorace kors o tvärs på Östersjön, men upptäckte snabbt att det var bara de två som skulle vara intresserade av något sådant. Då vände de på steken och tänkte att de skulle skapa ett solorace för alla. Solo Challenge var därmed igång. Året var 2012. Efter det har två ytterligare racetyper tillkommit: OneStar – 24h solo på havet samt Raid Délicieux som handlar om kappsegling på två mellan olika krogar i Stockholms skärgård. Fokus på samtiga race har primärt varit och kommer alltid att vara det sociala – att lära känna likasinnade och ha trevligt på och kring vattnet. Utöver detta var NO-CREW med Mats Runström på Nordic Yachts och startade upp Nordic Yacht Open samma år som blivit ett av de mest populära doublehandedracen i Stockholm för tillfället tillsammans med Kolfiberrodret. 2018 års NO-CREW kappseglingar blir följande (anmälan görs via www.no-crew.se):

Robline One Star (24h solo på havet) 8-9 juni. Start och mål Bullandö
Robline Solo Challenge (5-7 h solo på havet) 18 aug. Start och mål Sandhamn
Raid Délicieux (doublehanded mellan skärgårdens bästa krogar) 14-16 sept. Start och mål TBD.

Jonas Grandér – skeppare och ägare till Matador – en Elliott 44 CR – berättade sedan om varför han har klivit fram som huvudsponsor för detta initiativ med sin Fareast 28:a ”Picador” som han lånar ut gratis till erfarna tjejer och ungdomar som vill testa på shorthanded. Jonas avslöjade hur hans hjärta egentligen klappar för shorthanded (nu när han betat av sin ”bucketlist” med Rolex Sydney-Hobart och Fastnet Race). Jonas vill göra skillnad och verkligen försöka få ut fler tjejer och ungdomar shorthandedkappseglingarna och hoppas och tror att ”Picador” skall göra detta möjligt för några som idag inte har tillgång till någon båt. Jonas beskrev konceptet kring boat captains som tar ett extra ansvar för båten och vikten av att lämna tillbaka båten i samma skicka som man tagit emot den för att denna satsning skall kunna fungera på längre sikt. Jonas berättade även om det coach/mentorupplägg som NO-CREW nu drar igång parallellt för att ytterligare eliminera trösklarna för att våga anmäla sig till de kappseglingar som finns. Jonas letar fortfarande sponsring för att kunna fullt ut shorthandedoptimera båten med autopilot och övriga instrument.

Efter Jonas klev två av NO-CREWs mentorer/coacher – Isa Lindsten och Anna Drougge – upp på scen för att berätta om hur de förberett sig genom åren för att segla vår kanske tuffaste doublehandedkappsegling – Seapilot2Star. Det blev lite debatt om ÅFOR DH eller Seapilot var den tuffaste. Isa menade att Seapilot nog är tuffare för där ”gasar” båda i båten max hela tiden eftersom båda kan sova när man kommit i land. Utmaningen blir ofta sista etappen som både är längst och sist. ÅFOR blir mer att man hittar en ”lunk” för att driva båten lagom hela tiden. Ofta solo då den andra vilar. Diskussionen handlade sedan mycket om förberedelser, behov av att kunna ”mecka” med båten, säkerhet mm. Det kom lite frågor från publiken hur Fareast 28:an är att segla shorthanded och vilka optimeringar som krävs. Isa menade att man kanske behöver komplettera med en code och en plan gennaker om man skall ut på havet och vara vaksam på krängningen på kryss i vindar över 6-7 m/s. I övrigt går båten som ”tåget”. Det var även en hel del diskussion om hur kvinnor utan båt skall kunna komma ut på andra båtar. Anna menade att det är bara att fråga. Ofta saknas det besättningsmedlemmar på någon båt och det är ett bra sätt att bygga erfarenhet så länge man är flexibel med vad man får göra. Mikael Ryking fyllde i och berättade att det är mycket vanligt med dessa frågor på bla ARC:en. Oftast får dessutom alla tjejer plats. Avslutningsvis var det en diskussion om Anna och Isa trodde på den satsning som NO-CREW nu gör för att få ut fler ungdomar och tjejer på vattnet. Anna menade att det nog kunde fungera. Det viktigaste var att göra någonting så får vi se efter säsongen hur vi förbättrar konceptet till 2019.

Efter detta var det Per Svanbergs tur att berätta om upplägget med onsdagsträningarna på Bullandö. Tanken är ju att erfarna ungdomar och tjejer som är sugna på shorthanded ska få gratis tillgång till Jonas Grandérs båt ”Picador”. I kombination med detta har NO-CREW rekryterat några mycket namnkunniga mentorer/coacher som kan tänka sig göra steget till shorthanded så enkelt som möjligt. Dessa coacher är:

Pia L’Obry
Anna Dolk
Anna Drougge
Isabelle ”Isa” Mungsgård
Jimmy Hellberg och
Kalle Thelander

Exakt hur dessa coacher kommer coacha kommer variera från individ till individ. NO-CREW ser framför sig att de som anmäler intresse till detta tillsammans med resp coach kommer fram till ett lämpligt upplägg som är hållbart över tid. NO-CREW tror att de kommer behöva köra detta initiativ några år för att det skall ”bita” och då är det viktigt att konceptet blir ”lagom” för alla parter.

NO-CREW har även som ambition att få ut fler på vattnet – inte bara de som har kappseglingsvana. Det finns sannolikt många som har stort kappseglingsintresse som kanske inte kvalar in på ”Picador” redan i år. För dessa individer har NO-CREW som ambition att mobilisera andra segelbåtsägare på framförallt Bullandö med omnejd som kan tänka sig ta med gäster ombord på träningar och/eller kappseglingar. I mån av tillgång kommer coacherna även finnas tillgängliga för dessa personer.

Som ryggrad för att få ihop vettiga träningstillfällen kommer NO-CREW sätta upp onsdagsseglingar på Bullandö. Dessa kommer ske följande datum i år:

Vår: 9/5, 16/5, 23/5, 30/5, 6/6 samt 13/6
Höst: 22/8, 29/8, 5/9, 12/9, 19/9 samt 26/9

Vissa av dessa tillfällen kommer ske som regelrätta kappseglingar, men andra tillfällen kommer vara mer som träningar där man nöter olika moment – sättningar/gippar/nedtagningar/starter mm. NO-CREW återkommer med mer detaljer på www.no-crew.se samt Facebook under våren vad som kommer ske och när. Gransegel har bla tagit ägarskapet för första och sista tillfället på vår resp höst. North Sails kommer ta ägarskapet för ytterligare tre tillfällen. NO-CREW hoppas kunna mobilisera Bullandö krog för att utnyttja deras övervåning för diverse genomgångar.

Inom kort kommer anmälningsförfarandet för om man vill segla på “Picador” och bli coachad eller om man har tillgång till båt och kan tänka sig ta med gäster ombord publiceras på www.no-crew.se samt Facebook.

Det kom upp frågor om möjlighet till samåkning inifrån stan som NO-CREW skall försöka få till samt om det går att sprida budskapet om detta initiativ via Instagram också för att nå den yngre publiken som inte har Facebook.

Avslutningsvis var det mingel och dop av ”Picador”. Det var del av besättningen på ”Matador” som genomförde detta dop; Nina Bäckman och Calle Jönsson.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.