Alternativ hårdvindsbana på Bohusracet

Fokus på säkerheten!

Efter 2 år i rad med mycket hård vind på PBR så sätts säkerheten ordentligt på prov. Det är naturligtvis tråkigt med materiella skador som kostar mycket pengar och inskränker på seglingssäsongen.

Men ännu värre vore det om vi skulle råka ut för personskador.

Vi har därför bestämt oss för att bli ännu mer noggranna gällande bansträckning och att tydligöra vad som krävs för att klara hårdvindssegling.

Alternativ hårdvindsbana införs 2018

Vi har bestämt att ha en alternativ hårdvindssträckning (prognos över 16 m/s i medelvind) på PBR för att göra banan något säkrare.

Banan (alternativ vid hårdvind från SV, V, NV, NO, O)

Nästa PBR nytt kommer att handla om hur du på ett bra sätt klarar hårdvind.

20 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Mar 28, 2018 Reply

    Jag skall ju inte lägga mig i bansträckningar på andras race ;-)
    …men etappen från Åstol till Måseskär kan bli riktigt hårig i 16 m/s…

    Har vi sett många incidenter på Marstrandsfjorden? Min uppfattning är att de snarast uppstår vid manövrar i trånga farvatten, eller där det saknas utrymme att göra säkra segelbyten.

    • L-B Gustafsson Mar 28, 2018 Reply

      Håller helt med. Svårt att förstå kopplingen mellan motiveringen och bandragningen.

    • Hans Helgesson Mar 28, 2018 Reply

      Kan bara instämma – sträckan ut till Hätteberget kan möjligen ge sjösjuka.
      Iofs så mastade väl några båtar av i samband med spinnakersättning för några år sedan, men det finns gott om sjörum att reda ut en incident.
      Till skillnad mot Ljungskileviken där det är nära till land i både lä o lovart och mycke båtar runtomkring.

      • Fabian Tillig Mar 28, 2018 Reply

        Fast kryss i 16m/s på Marstrandsfjorden är väl inte kul (Eller faktiskt var som helst). Eller visa jag nu att jag är alldeles för vek? För att alla har ju kryssat utan problem i mycket mer vind?

        Själv tycker jag nog att det är seglarens ansvar att bestämmer om man kan seglar banan med vädret såm råder eller inte och inte arrangörers. Detta gäller nog Marstrandsfjorden och Ljungskileviken. Klarar man inte att rundar ett märke är det inte arrangörernas fel.

        Sen tycker jag de hårda gränserna är alltid lite sådär. Vid Bohusracet är nog ostligt kuling mycket enklare att hantera än västligt kuling. Så man borde kanske vara flexibel, om man nu vill har olika banor.

        16 m/s är jäkligt mycket vind. Det finns väl inte så många båtar och besättningar som klarar att segla i de vindstyrkorna på ett snyggt sätt. Så det är kanske så att man borde påpekar att de som är osäker skulle bäst avstå från att segla. Och kanske borde alla anser att mycket vind brukar kännas häftigare ute på havet när man seglar än hemma på soffan eller i baren.

        • D35 Aurora Mar 29, 2018 Reply

          +1
          Någonstans där går väl gränsen mellan ”bara dyrt” resp farligt för de flesta av oss. ”Live to sail another day” och bryt hellre, för man är i regel inte tränad för 16+ m/s i mörker med läkust intill, det kan gå fort.

        • Author
          Peter Gustafsson Mar 29, 2018 Reply

          Jag tror också att man skall skilja på “inte kul” och “inte säkert”.

          Att kryssa ut till Hätteberget i 12 m/s är “inte kul”, men de flesta klarar av att reva, navigeringen är enkel och den största risken är att man bliur sjösjuk efter rundnning. Händer något har man nästan alltid “runway” i lä.

          Att lägga 3-4 bra slag för att ta sig ut vid Eggskär i 12 m/s med en större båt är “inte säkert” och man har 1.5 timme av riktigt tajt och utmanande navigation innan man är på havet. Sedan har har man grus i lä en bra bit norrut. Med denna bansträckning så är det sannolikt att närmaste vägen är enklast/snabbast, men marginalerna kommer att vara små.

          • Martin Mar 29, 2018

            Det är överraskande stor skillnad på 12 m/s och 16 m/s.

  2. Jonny Petersson Mar 28, 2018 Reply

    Käbblingarna inte käpplingarna..

  3. Carl Fjällman Mar 29, 2018 Reply

    Tycker det ser bra ut, men skall man inte ha någon banförkortning vid hårt väder?
    Exempelvis kanske inte sista svängen till Norge är det lämpligaste. (Minskar tröttheten något samt håller sig mer inomskärs)

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 29, 2018 Reply

      Fast längden är väl en del av utmaningen? Har det väl blivit lördag så är det få som bryter för att man inte orkar segla från Koster till Smögen?

      Att sikta på ändringar som gör att 100% tycker det tär “njutbart” att segla är nog en utopi :-)

      • Carl Fjällman Mar 29, 2018 Reply

        Sist när det var hårt väder(2 år sedan) var det ju många som bröt i just Strömstad, tänkte att det kan man ju ta lärdom av. Inte 100% njutbart men några % mer säker segling alla sitter ju inte i 35+ fots båt med alla hjälpmedel och nya grejor som håller ;). Sedan bara för att man har en barnförkortning klar betyder ju inte att man behöver använda den, men vid hård vind från väst(Sv,V,Nv) kan det ju vara ett alternativ, speciellt för det mindre båtarna.

        Men det är bara mina personliga åsikter.

  4. Calle P Mar 29, 2018 Reply

    Skulle vara intresant och höra vad de med små båtar tycker. Det finns en möjlighte att dom ser det lite anorlunda

    • fabian tillig Mar 29, 2018 Reply

      Jag har ju en rätt så små båt ( albin 79). Jag skulle nog troligen avstå från att segla om det skulle bli 16m/s från väst. Och skulle önska att jag få bestämmer. Om prognosen säger att medelvinden under en lång period ska ligger över 16m/s med en stor andel kryss är jag inte allts säkert att vi skulle segla med pogon. Instämmer med peter, att kryssa till hätteberget i 12m/s är inte så farligt. Men det är en jätte stor skillnad mellan 12 och 16.
      Tycker det är lite roligt hur de flesta gnällde i fiol att banan bibehålls. När en hårdvindbana finns gnälls det ändå ;).
      Kan inte deltargarna få bestämmee om de kan hantera vädret?

      • Hans Helgesson Mar 29, 2018 Reply

        Självklart är det upp till varje båtbesättning att bestämma om de skall segla i rådande väder eller inte.
        Men det borde vara lika självklart att arrangören försöker minimera riskerna för deltagarna.
        Säkrare bana = fler anser sig kunna segla i rådande väder, och det är väl det alla vill – dvs segla!
        Att som förra året behöva bryta pga sönderblåsta segel var inte alls lika kul som om vi hade kunnat fortsätta att segla.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 29, 2018 Reply

      Det är väl min take. På samma sätt så avgör en Vasloppsåkare om han skall starta i skitföre, eller en cyklist om han skall köra Vätternrundan i hällregn och kuling. Gemensamt för alla dessa format är att själva genomförandet är en prestation. Som på Bohusracet, Sepilot eller Silverrudder.

      Jag ser väldigt få exempel där tävlingsledningen på ett korrekt sätt förutser vädret längs en lång bara och 25-30 timmar framåt. I de flasta fall kortar man en bana alldeles för snabbt, för att man är orolig för kritik. Alla större/klassiska race har en fast bana som man får leva med, och där man i värsta fall kan skjuta på starten för att undvika ett riktigt hårt väder.

      Och ingen ändrad eller förkortad bana ändrar egenskapen hos de överfallsväder som ställt till mest skador senaste åren.

      Kritiken förra året handlade också om att man ändrat på en bara som funkade bra – för att tillmötesgå sponsorer (det kan vara det som händer här också – då jag inte hört dessa önskemål från seglarna?). Detta öppnade så klart upp för en disussion om det var rätt eller fel, framförallt när utfallet blev som det blev. Med tanke på det så undrar man ju också vad “flyttas västerut” innebär? Är det 100 meter, eller att bojen läggs på Orust? Och är det beslut som man vill laborera med nästan ett dygn i förväg?

      Jag har svårt att se den röda tråden i alla ändringar, med nya märken, banbegränsningar ()på ställen där inget hänt) och banalternativ. Men det kanske bara är jag…

    • Micke Mar 29, 2018 Reply

      Vi har brutit ett par gånger pga vädret och har satt en egen gräns vid 12 m/s i medelvind. Den här banändringen skulle nog inte påverka vår gräns alls tror jag.

  5. Hugo Norell Mar 30, 2018 Reply

    Jag tror att det skulle vara bra med en aktiv tävlingsledning med flera ingående personer som har hand om starttider och bansträckning och då utgå från de konkreta förutsättningarna med väder och vind. Förstår att det är svårt att ha de den kapaciteten i arrangörsklubben och kunna avsätta tid för detta när det är så mycket annat praktiskt som ska lösas också.

    En sådan tävlingsledning hade 2017 kunnat skjuta upp starterna då väderleksrapporterna sagt avtagande vind på eftermiddagen. Kändes verkligen sorgligt att se sönderblåsta segel runt omkring oss och de broschningar som skedde i starterna och Ljungskileviken kunde lett till personskador.

    Förslaget nu med att runda Åstol fungerar bra i ostlig kuling men inte bra i västlig. Känns inte roligt att kryssa ut vid Eggskär eller att segla en bit på inre vägen med på två man med korta slag i hård vind och med grund omkring.

    Jag tror alltså att det är bättre att en tävlingsledning tar beslut utifrån rådande omständigheter istället för en fixerad förutbestämd alternativ hårdvindsbana. SSVÄ kan kanske få seglingsveteraner som inte ska vara med i tävlingen att stötta tävlingsledningen? Det kan ses som ett hedersuppdrag.

    • Pelle Pedersen Mar 30, 2018 Reply

      Det var en sågning som heter duga…
      Slutklämmen kommer att bli legendariskt!
      SSVÄ; ni gör ett kanonjobb!! Lyssnar på kritik och försöker glädja/tillfredsställa så många som möjligt! Snälla tävlingsledning, stanna kvar och fortsätt ert underbara jobb, ni behöver inga veteraner. Hade detta underbara race haft dålig tävlingsledning hade vi aldrig dykt upp…

  6. Tore Vadman Mar 30, 2018 Reply

    Generellt så ogillar jag försök att anpassa banan till prognostiserat väder.
    Bohusracet pågår under minst ett dygn och då brukar vindarna variera mycket, vilket gör det svårt att fatta ”rätt beslut” om bana.
    Säkrare bana? Att runda Åstol i 16 m/s och sen gå vidare åt nordväst under kvällen är ju förenat med mycket större risker än att runda Hätteberget och därefter ha ”fritt vatten” runt om. Närmsta vägen från Åstol blir kanske genom ”Djävulshålet”, hmm…. spännande…!!
    Sen är det ju synd att arrangören envisas med att ha kvar den ”omdiskuterade” banstäckningen in i Ljungskile. Enligt mig tillför inte denna rundning något för seglandet av Bohusracet. Dessutom kan man fråga sig om det inte är ”värre” att ta sig runt bojen i viken då det är svaga vindar!
    Hoppas att arrangören tar sig en ”ny funderare” på banalternativen!

  7. Svante A Mar 30, 2018 Reply

    Jag seglar en av de mer utmanande/minsta båtarna, Melges 24 i PBR.
    2017:SW 10-15m/s i början,
    var jobbig men helt OK kryss till Hätteberget i friska vindar, Rundningen i Ljungskile inte något problem.

    Däremot lockade inte kryssen hem från Norge så mycket i 15-20m/s på Lördags morgonen.
    Det ju upp till oss att bedöma om vi skall fortsätta eller inte.
    Så vi bröt på väg norrut utanför Lysekil (i stiltje).

    Melgesen hade ju inte varit så kul/bekväm att kryssa hem från Norge på Lördagen i 15-20m/s.

    2018: No 15-20m/s i början.
    Vi hade inga problem på hela racet, det var segt att kryssa upp till bojen i Ljungskile i ca 18-25m/s.
    Vi tappade mkt. tid mot konkurrenterna där.
    Jag hade helt klart tyckt det vore positivt ifall det var kortare kryss i Ljungskile 2017, det hade vi tjänat mkt. på, men nu var det som det var och vi som seglare får anpassa oss till banan.

    Tror dock ej vi får NO kuling så ofta i PBR, så det blir nog inget vanligt problem med rundningen i Ljungskile.
    Ser det dock som positivt om tävlingsledningen förbereder för banändring ifall det blir extrema vindriktningar/vindstyrkor i kommande race.

    Ser fram mot årets PBR.
    Det är ju lite av grejen med PBR att det skall vara en liten utmaning…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.