Skip to content

39 Comments

  1. Morten
    Apr 11, 2018 @ 08:20

    Er det en one off eller kommer der en reel produktion af båden. Og hvad kommer den til at koste?

    Reply

    • Pelle Fälth
      Apr 11, 2018 @ 10:10

      Som jag har förstått så kommer det till att bli produktion.

      Reply

  2. Johan Söderström
    Apr 11, 2018 @ 08:39

    Kul! Av den korta beskrivningen verkar båten ligga väldigt nära det jag länge sökt, och skissat på genom diverse mer eller mindre genomförbara ombyggnadsprojekt.

    Ser fram emot att se inredningsritningar, och såklart bilder från hur bygget fortskrider.

    Reply

  3. Mikkel Petersen
    Apr 11, 2018 @ 09:58

    Rigtig fint koncept – og meget flotte linjer. Hvad bliver B/D- og S/D-ratio?

    Umiddelbart ser cockpitbænkene dog meget korte ud for familiesejlads, hvad er længden på dem?

    Reply

  4. Dan
    Apr 11, 2018 @ 10:51

    Verkligen trevlig läsning! En målvikt på 3 ton innebär att det äntligen blir en båt som byggs som de borde byggas och inte något som bara ser fräsigt ut men väger 2 ton för mycket.

    Ser att fathead är bort valt, det är annars ett attribut som kopplas till moderna snabba båtar nuförtiden. Varför är ett konventionellt storsegel valt? Nyfiken fråga och inte alls menad som negativ!

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Apr 11, 2018 @ 12:38

      Dan, du börjar bara bli nervös. Var inte det. Celest 34an ser superfin ut och behöver inga delade häckstag e.d vilket ju komplcerar det med fat head.

      Reply

      • Dan
        Apr 11, 2018 @ 15:01

        Hej Anders,

        Nejdå, jag är inte alls nervös eftersom jag vet fathead är rätt för mitt trögdjur till båt :-). 95:an alltså, inte Specialen.

        Vi är ett gäng som debatterar det här med fathead lite fram och tillbaks (vet att du vet :-)) och tills nu är min ståndpunkt att om man konstruerar en båt från början för våra förhållanden bör man sikta på vanligt storsegel och inte fathead. Fathead är endast att föredra om man redan har en båt som saknar segelyta men har rörande moment tillräckligt.

        Men det har kommit lite spännande teorier som säger att en rätt konstruerad fathead topp kan användas som rätande moment genom att invertera toppen.

        Känns som många tycker och tror men det finns få vetenskapliga bevis på något.

        Därav mitt intresse av en ny prestanda skapelse som konstrueras utan fathead konfiguration.

        Reply

        • Dan
          Apr 11, 2018 @ 15:03

          Rätande monent, inte rörande :-)

          Reply

  5. Pierre
    Apr 11, 2018 @ 12:05

    Alltid kul med båtar med prio på “fart” och Heyman med sin personliga “stil”

    Reply

  6. Anders Dahlsjö
    Apr 11, 2018 @ 13:23

    Juli? hur många jobbar på bygget? Hur gamla är bilderna? Ser ut att vara däckspluggen man jobbar på och om inte inredningen står färdig någonstans att stoppa i så tror jag det blir tufft att segla innan båtupptagningarna börjar ta fart. Fast jag är kanske pessimistisk för att jag själv märker att allt tar mer tid än beräknat när man har med båtar att göra.
    Jag gillar designen av akterspegeln. Undrar om skissade sprayhooden skall finnas som hard top?

    Reply

  7. Jocke_R
    Apr 11, 2018 @ 13:33

    Hade varit mycket intressant med en uppgift på kölvikten, finns det?

    Reply

  8. Patrik
    Apr 11, 2018 @ 14:30

    Har själv en båt där målvikten/konstruktionsvikten sattes till någonstans 2,5-3ton men när båtarna var klara visade det sig att de låg mellan 3,5-4,5ton.
    Det är väl alltid så att det har glömts och adderas utrustning löpande under byggfasen.
    Det som orsakar problem är om bärigheten blir fel i form av spantrutor samt scoop/rocker kurvor, då börjar båten dra vatten.
    Hoppas verkligen de räknat rätt, då kan detta bli en riktigt intressant båt.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Apr 11, 2018 @ 14:51

    I de noteringar jag såg låg bulben på ca 900 kg.

    Vikten skall man nog pricka. Torbjörn verkar lika nördig som jag och hans stora Excelark så fanns vikten för både stereo och fylld gasolflaska med :-)

    Reply

    • Patrik
      Apr 11, 2018 @ 18:04

      Gasolkök!? Låter inte seriöst, mycket tyngre än sprit.. ??

      Reply

  10. Anders Nyberg
    Apr 11, 2018 @ 17:16

    Verkar kanonfin. Kul att det äntligen kommer en skandinavisk båt med ruta framåt! :-)

    Påminner mycket om JPK38 fast med lite nedskalat och proportionellt smalare skrov men med lika mycket segelyta. Undrar hur man får till stabiliteten med så lätt köl, JPK’n har 1,9 ton och en totalvikt på över fem ton och anses väl inte direkt underriggad?

    Blir det ett eller två roder, vattenbarlast?

    Reply

    • Fabian Lyman
      Apr 12, 2018 @ 08:24

      Greppar nog inte riktigt heller hur man tänkt sig få tillräckligt rätande moment för att bära den segelytan. Jämför ex med J/111 så har man med 20 cm bredare båt lagt på ytterligare någon m2 i krysstället fast minskat deplacement med 1.5 ton varav 700 kg lägre kölvikt som bara sitter 4 cm längre ner (ballastratio Cellest 30% vs J/111 35%).

      Säker på att det inte är sänkköl med 2.23 i uppfällt läge och 3.80 i nedfällt :-)

      Reply

  11. Thomas iermiin
    Apr 11, 2018 @ 19:50

    ?

    Reply

  12. Mattias Carlsson
    Apr 12, 2018 @ 08:35

    Kul! Gillar akterspegeln också, skulle gärna vilja se den lite mer bakifrån för att se hur “hela” ser ut. Har funderat på varför det inte är mer modulbyggen i fråga om inredningar i båtar; borde ju inte vara partikelfysik att sätta fast skåp och annat på ett sätt som gör dem lätta att ta ur vid kappsegling. Gillar därför deras tänk med garderoberna. En annan detalj som jag reagerade på var motorns kapacitet – menar man att det är en elmotor till båten som kommer 40 distans, eller missuppfattade jag? Att frakta en tre tons segelbåt 40 nm kräver väl en rätt stöddig batteribank om man inte vill åka i två knop. Nyfiken på lite siffror kring det.

    Reply

    • Mattias Carlsson
      Apr 12, 2018 @ 08:36

      Hade missat den första bilden… :-). Där såg man ju akterspegeln rätt bra faktiskt.

      Reply

    • Mikkel Petersen
      Apr 12, 2018 @ 09:05

      Jeg er også nysgerrig på vægten af el-motor og batterier med kapacitet til 40 nm, kontra dieselmotor med tilsvarende effekt inkl. fyldt brændstoftank?

      Reply

    • Johan Söderström
      Apr 12, 2018 @ 12:59

      Själv har jag funderat på modulbyggen mer utifrån att de skulle kunna ge möjlighet till självbygge av moduler, att det när behoven ändras skulle kunna vara möjligt att byta moduler etc.

      När det gäller batterikapaciteten gäller det väl bara att hitta ett smart och säkert sätt att fylla kölbladet med battericeller…

      Reply

    • Patrik Ström
      Apr 12, 2018 @ 15:07

      Eller väldigt – VÄLDIGT – lång sladd till landströmmen :-)

      Reply

  13. Torbjörn Hurtig
    Apr 12, 2018 @ 12:57

    Tack för alla positiva kommentarer, ska försöka ge en del svar men mycket får vi återkomma med. Detta är delvis en prototyp som ska testas och utvärderas så pris blir nog inte klart förrän under 2019. Elmotorn är Oceanvolt SD6 med ett LiFe batteripack på 7kWh. Enligt beräkningar från Oceanvolt ska det ge en räckvidd på ca 40 M i ca 4-5 knop när det är vindstilla. Batterierna väger ca 75 kg och motor och kringutrustning ca 80 kg. Kölen får vi återkomma till men båten kommer att ha vattenballast på ca 400 liter per sida. Angående roder så kommer denna ha ett roder.

    Reply

    • Johan Wetterlundh
      Apr 13, 2018 @ 11:31

      Spännande med en elmotor. Jag vet inte om ni kommer att kappsegla enligt OSR Cat 3 men där står följande.
      “den motor som krävs av Spec Regs skall kunna framföra båten i en minimihastighet beräknad som 1,8 x kvadratroten av vattenlinjelängden i meter…..och att ge ovan nämnda minimifart under minst 8 timmar”.
      Kan kanske bli lite svårt att klara det kravet (om det inte är vindstilla)? Hur har ni resonerat här?

      Reply

      • Torbjörn Hurtig
        Apr 14, 2018 @ 10:27

        Den lösning vi räknar med att använda är att skaffa ett portabelt bensindrivet elverk, typ Honda eu20i, för att förlänga räckvidden. Effekten som behövs för att göra ca 5,5 knop bör vara ca 2 kW enligt Oceanvolt och då bör vi klara att gå i 8 timmar om man startar elverket direkt. Vi kommer även att ha ett 90 Ah LiFe förbrukningsbatteri som i huvudsak ska laddas via solceller. Sammanlagt kommer vi ha 170 W solceller. Vid cruisingsegling så kan motorn användas som generator, så då räknar vi med att i stort sett vara självförsörjande med el.

        Reply

        • Johan Wetterlundh
          Apr 14, 2018 @ 19:00

          Imponerande?

          Reply

    • Fabian Lyman
      Apr 13, 2018 @ 15:36

      400 liter vatten ger bra bidrag till RM förklarar en del ?

      Fantastiskt kul projekt!

      Reply

    • Johan Söderström
      Apr 13, 2018 @ 20:25

      Hoppas på en lyftköl, eller änu hellre en ”gtundstötningsvänlig” fällköl.

      Reply

  14. Tomas
    Apr 12, 2018 @ 13:17

    Härligt Tobben! :)

    Reply

  15. Joakim Victorin
    Apr 14, 2018 @ 17:27

    Elmotorer är framtiden! Kul att Heyman’s tar initiativ. Många pluspoäng från mig och våra barnbarn.

    Reply

  16. Patrik
    Apr 18, 2018 @ 09:41

    Är mest nyfiken på köl, roder och bottenkurvor men av det skymtas inget?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 18, 2018 @ 13:30

      Vi siktar på att gräva djupare i projektet, och det finns en del intressanta resonemang. Stay tuned.

      Reply

  17. Bengt
    Oct 10, 2018 @ 10:58

    Hänt något under sommaren?

    Reply

  18. Celeste 34 Sport | uppdatering - BLUR
    Mar 9, 2019 @ 10:41

    […] nästan ett år sedan spanade vi in bygget av nya Celeste 34 Sport. Jag tog en sväng förbi på fredagen, för att se hur det går […]

    Reply

  19. Anders Dahlsjö
    Aug 14, 2019 @ 08:22

    ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2019 @ 08:47

      ?

      Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 14, 2019 @ 21:29

      Jag fick via Heyman yachts på fb reda att Celeste 34Sport förväntas sjösättas om några veckor för testsegling och skall göras klar under hösten. Då får vi nog lite uppfäljning på denna sweet post.

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Aug 16, 2019 @ 21:06

    Uppdatering + bilder:

    Kölen är på och rodret är också nästan på plats, rufftaket återstår att plasta annars är plastjobben klara.

    Den senaste planen är att få i båten sjön för testsegling i höst och därefter ta upp den i Almösund för att färdigställa över vintern.

    Reply

  21. Jörgen Lenz
    Oct 16, 2019 @ 11:57

    Hej Peter.
    Trevligt att du följer upp Celeste 34 Sport. Hon lär sjösättas i dagarna.
    Hoppas att du återkommer med en rapport från en provsegling.
    Jag har varit nere i Wallhamn tre gånger under sommaren och tittat på bygget.
    Gabriel Heyman har en lillasyster på gång, Bebe Celeste, som lär bli officiell inom kort. Jag tycker att Gabriel ritar vackra båtar. Dessutom lär de bygga på helt ny forskning.
    Jörgen Lenz
    Karlstad

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.