Hallå autopilot!

Ibland är båtmeck lite roligare…

Jag har ju varit lite orolig för autopiloten, där den nya B&G H5000 skulle fungera med Raymarines elektromekaniska drivenhet som vi hade sedan tidigare. Och när vi slog på allt annat för någon månad sedan så larmades det vilt om att autopiloten behövde sättas upp – vilket var svårt när rodret var ur båten.

Men idag var allt på plats, och “setup” och “commissioning” gick på 10 minuter och fungerade rakt av! Även parkoppling av fjärrkontrollen var enkelt.

Nästa steg är “sea trials”.

Och att döpa honom/henne? Borde vara något brittiskt? Major Gatehouse?

Passade också på att kontrollera så att ropderlägesgivaren överenstämde med verkligheten. Det gjorde den… Maxutslag 33 grader.

21 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Apr 22, 2018 Reply

    Många bra namnförslag…

    The Doctor (Who)
    Frank Martin – The Transporter
    James
    Jason
    Jeeves
    Q
    Sir James
    St John Smith
    Dr Watson

    och några andra bra…

  2. Pelle Pedersen Apr 22, 2018 Reply

    Av någon anledning är autopiloten en “han”!?!? Så det får bli Winston för min del!:)

    • Kjell Vågfelt Apr 23, 2018 Reply

      +1

      • Pelle Pedersen Apr 23, 2018 Reply

        Ha Ha, det hade jag glömt! Har kulorna kvar i samma ficka!!!

  3. Göran/Xusidus/X-382 Apr 23, 2018 Reply

    Är det inte dags att få en kvinna ombord på Blur och välja namnet “Ellen” efter Ellen McArthur. Enligt min åsikt en av de största seglarna någonsin, män inkl.

  4. Peter Gustafsson Apr 23, 2018 Reply

    Capten Morgan

  5. Anders Svensson Apr 23, 2018 Reply

    Selma

  6. Jonny Petersson Apr 23, 2018 Reply

    B&G, Börje&Gustafsson. Kort och gott “Börje”

    • Anders Apr 23, 2018 Reply

      B&G = Breaking&Garbage. Fast det var längesedan. Mycket har hänt sen dess.

  7. Ola Apr 23, 2018 Reply

    Styrbjörn?

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 23, 2018 Reply

      Det tror jag autopiloten på Novan hette… käck kille, men ingen man kunde lita på när det skulle seglas :-)

  8. Anders Apr 23, 2018 Reply

    Sjukt klumpig karbin. Lika stor som fjärren.

  9. Bo Bäversjö Apr 23, 2018 Reply

    Lite intressant att det gjort den så att den i sitt normal-läge hänger upp och ner. Ingen biggie, men de kunde gjort öglan på andra sidan. Tycker jag.

    • Pelle Pedersen Apr 23, 2018 Reply

      När du har den runt halsen så är det naturligt som det är.
      Var samma på NKE om jag minns rätt…

      • Bo Bäversjö Apr 23, 2018 Reply

        Det är ju sant, så måste tänket vara. Hade min hängande runt halsen ett tag, men det kändes inte helt safe, lätt att den fastnade i flytisen eller något annat. Men den fungerar riktigt bra!

        • D35 Aurora Apr 24, 2018 Reply

          Har ett onödigt spännande minne från ett Bohusrace när vi rundade Valön, jag som var på fördäck hade fjärren i snöre om halsen och klämde den innanför västen under manövern, varpå den låste rodret mitt i gippen, och näsan pekade mot klippan några båtlängder förut. Rorsman kände sig kanske inte helt komfortabel när ratten satt bergfast mitt i manövern, som tur var fick jag snabbt satt fjärren i standby innan klippan. Lite adrenalin där på morgonkvisten…och lärdomar.
          /Mats

  10. Erik Barkefors Apr 23, 2018 Reply

    Döper du båten efter en musikgrupp så kan du väl döpa autopiloten efter en annan;
    BeeGees fast ta bort sista s-et och kör med bara BeeGee!
    Initialerna stämmer ju också ;-)

  11. Joachim Apr 25, 2018 Reply

    Det enda självklara namnet måste vara “Helmer”. Svenskt och internationellt på samma gång :-)

    • Lars M Apr 25, 2018 Reply

      +1

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*