MBBR18 Klassindelning

Här är årets klasser.

Tävlingsledningen har resonerat som följer;

Två eller tre klasser. Med 70+ båtar hade man kunnat göra tre klasser, men prognoserna pekar på lätta och skiftande vindar. Med tre starter (+ omstarter) så är chansen stor att man inte hade kunnat leverera 3 bra race per dag, och det hade blivit mycket väntan.

Det kommer att bli en utmaning i vilket fall.

Förra året gjordes en cut vid CDL (Class Division Length) på 10.000. Detta ledde till ett fåtar båtar som var “långamma i stora klassen” och att en naturlig grupp av snabba båtar mellan 36 och 41 fot delades upp.

I år har denna gräns satts till 9.500 vilket leder till att 21 båtar med Arcona 380, Bavaria 38, Finn Flyer 36, J/111, Xp38 och X-41 seglar i samma kalss. Mellan dessa diffar det mindre än 7% i SRS. På mästerkap i ORC är gränsen 9.700, men det skulle innebära att gränsen gick mitt bland FinnFlyesr 36:orna.

Till detta kommer en grupp med 14 båtar som är 44 fot eller större. Det blir en lång startlinje för att hantera stora klassen, men bedömningen är att detta ändå ger roligast racing. Och att racingen blir bra även för de långsammare båtarna i respektive klass!

Just nu är 28 båtar anmälda till SM (se nedan), vilket innebär 254 seglare.

Det skulle kunna vara Seglingsveriges största SM??

Lilla klassen

1 X-372 MH Marius X 1,009
2 X-332 X3M 1,017
3 First 36.7 Zigge First 1,018
4 X-332 Xcentric 1,025
5 X-99 Xtreme 1,029
6 Xp 33 Coquette IV 1,043
7 J/88 J88.se 1,038
8 First 36.7 Surfer Girl 1,042
9 Dominant 105 Lady Godiva 1,042
10 Dehler 36 sq Esquire 1,045
11 Swedestar 370 STELLA 1,048
12 First 36,7 Raccoon 1,050
13 First 35 Elusive 1,054
14 First 36.7 MolaMola 1,054
15 First 35 Jolie 1,055
16 First 35 Nausicaa 1,057
17 First 35 Blade II 1,058
18 Italia 9.98 IMMAC 1,061
19 First 36.7 Mod Team Pro4u 1,060
20 Arcona 340 Vanadis 1,066
21 Far East 28R Röde Orm 1,080
22 Far East 28R Westeros 1,082
23 Sunfast 3600 La Primera 1,085
24 X-35 Hang Loose 1,090
25 X-35 Barcarole Op IV 1,090
26 X-35 Akhillevs-X 1,090
27 X-35 Firefly 1,090
28 X-35 Xarabi 1,090
29 X-35 Vortex DNS
30 Farr 30 Mrs Freckles 1,098
31 Farr 30 Cheyenne 1,117
32 Farr 30 Pakalolo II 1,115
33 Farr 30 Onecorner 1,119 prel
34 Farr 30 Farrgo 1,118
35 Farr 30 Farrari 1,119 prel
36 Farr 30 Letto di Pletto 1,098
37 Farr 30 HEAT 1,112

Stora klassen

38 FinnFlyer 36 Zlatan 1,091
39 Elan 380 Anya 1,091
40 Bavaria 38 match Draklunne 1,092
41 Xp 38 Yolo 1,093
42 FinnFlyer 36 Geisha 1,100
43 FinnFlyer 36 Akka 1,119
44 Arcona 380 Ikigai 1,103
45 Xp 38 BlueS 1,113
46 J/111 Blur 1,121
47 Xp 38 Soldier Blue 1,121
48 Mannerberg 38 Pila Sailing 1,123
49 IMX 40 Gertrud 1,125
50 J/111 Dacapo 1,128
51 Sinergia 40 Sons of Hurrycanes 1,145
52 GS42 Race GEP Communications Group 1,140
53 First 40 Karukera 1,150
54 Melges 32 mod Old Jug by Imagine 1,160
55 X-41 Gottix 1,162 prel
56 X-41 Nexus 1,162 prel
57 King 40 Magic 1,169
58 X-41 Kwanza 1,164
59 Swan 45 Tarok 7 1,192
60 Xp 44 Quinta 1,202
61 IMX-45 Matchless 2 1,216
62 Xp-44 Veronix 1,204
63 Landmark 43 Santa 1,207 prel
64 Xp 44 TOO Bonita 1,212
65 Swan 42 CS Sirena 1,211 prel
66 Landmark 43 Destin 1,213
67 Landmark 43 White Shadow 1,215 prel
68 X-50 Jokerman DNS
69 MAT1180 DataCom 1,267
70 HH42 Raa Glede 1,126
71 Elliot 44 CR Matador 1,271
72 ClubSwan 50 Regina 2.0 1,386
73 One-off 55 Progressiva 1,413

Seglar SM med offshore fredag

Bavaria 38 match Draklunne, Mattias Wilson* SWE 3
ClubSwan 50 Regina 2.0, Jacob Wallenberg* SWE 5006
Elliot 44 CR Matador, Jonas Grandér* SWE 15
Farr 30 Farrari, Lars Aarum* NOR 11
Farr 30 Farrgo, Per Algotsson* SWE10070
Farr 30 HEAT, Max Augustin* GER 4640
Farr 30 Mrs Freckles, Lena Having* SWE 34
Farr 30 Pakalolo II, Olaf Christensen* NOR 26
FinnFlyer 36 Akka, Anke Scheuermann* GER6484
FinnFlyer 36 Zlatan, Lars Wikander* SWE 6
First 35 Jolie, Markus Svensson* SWE 64
First 36.7 Mod Team Pro4u, Patrik Forsgren* SWE 88
First 40 Karukera, Ola Sandell* SWE162
GS42 Race GEP Communications Group, Lasse Bergkvist* SWE 550
HH42 Raa Glede, Christen With* NOR 16000
IMX 40 Gertrud, Hans Ristner* SWE 80
Italia 9.98 IMMAC, Kai Mares* GER 7444
J/111 Dacapo, Jørgen G. Heje* NOR 85
Landmark 43 White Shadow, Torkjel Valland* NOR 12443
MAT1180 DataCom, Robert Carenfelt* SWE 9
Melges 32 mod Old Jug by Imagine, Felix Streckenbach* GER 187
One-off 55 Progressiva, Roger Edin* SWE10008
Sinergia 40 Sons of Hurrycanes, Jon Sverre Høiden* NOR 15666
Swan 42 CS Sirena, Peter Buhl* DEN 4227
Swan 45 Tarok 7, Erik Berth* DEN 9503
X-35 Hang Loose, Magnus Ekbom* SWE 106
X-41 Kwanza, Sten Haeger* SWE 49
Xp 44 Quinta, Anders Bogason* DEN 5

16 Comments

  1. Lasse May 23, 2018 Reply

    Vore bra om alla deltagares CDL kunde redovisas. Ett litet påpekande, gränsen är inte 9,700 längre på ORC mästerskap utan 9,800. Varför inte använda sig av denna? Vore det inte naturligt att stora klassen innehöll lite färre båtar?

    • Author
      Peter Gustafsson May 23, 2018 Reply

      Oavsett var man drar gränsen så kommer de minsta båtarna i stora klassen alltid att vilja vara störst i lilla :-)

      Det som behöver hanteras är en grupp av 13 båtar, där man antingen drar strecket vid 9.800, och låter tre FinnFlyer 36 ha 4% högre CDL än X-35 – dvs överlägset snabbast på linjen i lilla klassen, eller så försöker man hålla samman de båtar som har CDL på 9,635 till 10,180 (ett spann på 5.7%).

      X-35 Hang Loose 9,300
      X-35 Barcarole Op IV 9,300
      X-35 Akhillevs-X 9,300
      X-35 Firefly 9,300
      X-35 Xarabi 9,300
      X-35 Vortex 9,300
      FinnFlyer 36 Akka 9,635
      FinnFlyer 36 Geisha 9,700 est
      FinnFlyer 36 Zlatan 9,724
      Elan 380 Anya 9,800 est
      Mannerberg 38 Pila Sailing 9,895
      Xp 38 Soldier Blue 9,974
      Bavaria 38 match Draklunne 10,056
      Arcona 380 Ikigai 10,091
      Xp 38 Yolo 10,100 est
      Xp 38 BlueS 10,101
      J/111 Dacapo 10,139
      Sinergia 40 Sons of Hurrycanes 10,144
      J/111 Blur 10,180
      IMX 40 Gertrud 10,309
      GS42 Race GEP Communications Group 10,576
      First 40 Karukera 10,705

      Det kommer att bli ganska mycket svårare att åka hem med ett pris, men i detta är en av de grupper som kommer att se absolut tajtast racing.

      Och precis som alla tidigare år så är tävlingsledningen beredd på feedbacken att “delar ni in klasserna på samma sätt igen så kommer vi inte tillbaka” ;-)

  2. Lasse May 23, 2018 Reply

    Instämmer i att det alltid kommer vara några som är missnöjda med klassindelningen. Som den ser ut i dagsläget tror jag att man befinner sig på ett sluttande plan. Från och med 2018 är gränsen för lilla klassen 9,800 i internationella ORC-mästerskap. Dom flesta försöker givetvis att optimera båten för att komma under denna gräns. Att 2 dagar innan start sätta gränsen till 9,500 tror jag äventyrar legitimiteten för denna SM-tävling. Antar att främsta skälet till beslutet är att anpassa storeken på grupperna. Varför inte göra som på VM och EM, begränsa startgruppen till förslagsvis 40 båtar med först till kvarn. Vad säger båtar från Ostkusten eller Tyskland som tagit sig hit för att tävla? Att som nu tävla om att undvika sista platsen, trots “tajt” racing kanske inte var vad man tänkte sig. Möjligt att många är med på denna fantastiska tävling bara för att uppleva stämningen och miljön, tror dock inte detta gäller alla. Ser man dessutom på BigBoat som vad jag förstått avgörs i SRS har 8 båtar i lilla gruppen avsevärt högre SRS, än de minsta i stora gruppen. Blir en utmaning att hålla dessa båtar bakom sig… Sammanfattningsvis tycker jag att man ska hålla sig till ORC:s rekommendationer för gruppindelning. Är visserligen “bara” SM i ORC men tydliga spelregler innan start tror jag gynnar alla i längden. Då säkert 95% av alla deltagare är nöjda med gruppindelningen förväntar jag mig inte ett enormt engagemang i frågan men anser ändå att det är en viktig principdiskussion.

    • Author
      Peter Gustafsson May 23, 2018 Reply

      Nu är ju detta inte en ORC-tävling i första hand. Och många av dina konkurrenter saknar ORC-mätbrev. ENDA anledningen till att vi använder CDL (som förra året) är att det är ett relativt objektivt mått. Vi kommer aldrig att kunna få till vettiga klasser enligt ORC utan att nå +100 båtar.

      SM för två år sedan ställdes in, då det inte fanns intresse att segla i Malmö. Förra året samlade man 7 båtar iu en enda klass i vår mest aktiva ORC-region. Det är så det brukar se ut – och då snackas det inte så mycket om CDL eller “legitimiteten för denna SM-tävling”.

      Nu har vi fått ihop 28 båtar och det största fält vi sett på många år. Just genom förmågan att göra det kul för så många som möjligt. Vi kan välja att ha denna debatt med X-35:or, Farr 30, FinnFlyers eller Xp-38or :-) Alla är seriösa, har bra grejer och vill gärna ha fri vind.

      Principdiskussionen ÄR viktig, och jag föreslår att du tar en diskussion med ditt klassflörbund, SHF, kring hur ni vill se på SM framöver. Jag är säker på att arrangörerna köar för att få arra 2019.

      Nu är det svårt att se hela bilden, men jag tror inte vi kör ORCi på den här regattan framöver :-)

    • Peter May 23, 2018 Reply

      +1

      • Peter May 23, 2018 Reply

        +1 gäller Lasses kommentar.

  3. Christian H Kwanza May 23, 2018 Reply

    Efter att ha varit med på samtliga MBBR så känns klassindelningen väl genomtänkt. Båtar i gränslandet blir alltid drabbade när mindre båtar seglar mot större. Fantastiskt att vi kan kombinera SM med MBBR, detta kommer ge alla ambitiösa den bästa träningen inför VM.

    • Pelle Pedersen May 23, 2018 Reply

      Då sätter jag ett + på Christians kommentar…
      70 (+) båtar i helgen!!! Nice

    • seglaren May 24, 2018 Reply

      MBBR har ju varit en SRS tävling och då är det ju helt ok med klassindlening som det har varit. Arrangera man dock ett mästerskap i ORCi bode man följa ORCi’s regelverk.

      • Author
        Peter Gustafsson May 24, 2018 Reply

        Du menar som på SM förra året? Eller nästa?

        • Anders May 25, 2018 Reply

          Ja, 6 båtar måste vara bättre än 28. Haha.

          Helt klart grymt och hatten av för Peter mfl som har lyckats skapa ett sånt fint uppsving för kölbåtssegling på västkusten. Önskar jag hade mer tid så jag kunde segla mer.

      • seglaren May 25, 2018 Reply

        jag menar vad jag skrev. är det ORCi-tävling skall man känner igen sig och klassindelning är en del.

        • Author
          Peter Gustafsson May 25, 2018 Reply

          Så då låter man helt enkelt bli stt arrangera 😃

        • Espen Kuhle May 25, 2018 Reply

          Sant nok det, men skal en få foreninger og dens medlemmer til å stille opp for å arrangere så må også klassen kjenne sin besøkelsestid og støtte opp om arrangementet. Å arrangere et nasjonalt mesterskap med under 10 deltagende båter er jo en ren vits spesielt med tanke på de funksjonærer som stiller opp ut av interesse for sporten og gjør det mulig å avvikle regattaer for seilerne på sin egen fritid.

          Hvis de svenske SM reglene er satt opp på samme måte som reglene for NM’er i Norge så finnes det også regler for hvor få båter som kan delta før mesterskapet mister sin status som et nasjonalt mesterskap og blir til et klassemesterskap.

          All ære til Peter og alle de rundt ham som får til et slikt kvalitetsarrangement som MBBR er blitt, at de i samme slengen også får til å arrangere et SM med et langt større deltagende båter i ORCI også så er jo det helt fantastisk. Spørsmålet som kan stilles blir jo da: ønsker dere å bli paragrafryttere og se dere blinde på ORCI reglene for klasseinndelinger eller ønsker dere å kappseile?

          Jeg står selv med en fot i flere leire da jeg er både arrangør og dommer på nasjonalt nivå i Norge og hobbykappseiler i de klassiske norske regattaene i Oslo området og ser utfordringene som både seilere og arrangører sliter med.

  4. Jan Fogelberg May 25, 2018 Reply

    Hej, Finns det någon tracker för SM som startar om 9 min?
    Hälsningar
    Janne

  5. Henrik P May 25, 2018 Reply

    Jag tycker Peter och hans team är helt grymma som får ihop den ena bra tävlingen efter den andra. Förmodligen är Blur.se en otroligt viktig del i detta. Som i många andra sammanhang är det litet nya tider nu och då blir plattformen man utgår från avgörande. Ser framemot att få vara med och segla i kanonväder!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.