Pater Noster Race & shorthanded?

Jag blev lite förvånad över att shorthandedbåtarna på Pater Noster Race inte fanns med i totalen?

Alla resultat här.

Jag har pratat med många arrangörer om att inte “bjuda in med armbågen”, dvs de vill gärna ha dit fler deltagare, men de vill inte ta shorthanded på allvar och låta dem segla på sitt shorthanded-SRS eller vara med i totalen.

99% av alla race låter shorthandedseglarna vara med på samma villkor som de med full besättning. Från Fastnet Race (där en doublehandedbåt vann totalt här om året) till ÅF Offshore Race och de flesta kvälsseglingar. Då är jag säker på natt det funkar även för StSS???

Jag skulle gärna vilja höra argumentationen för varför detta gynnar breddseglingen: “de som startar med shorthanded SRS deltar inte i tävlingen om totalvinnare.”?

Nu ger man totalpriset till den båt som var tredje snabbast runt bamnan. Jag är säker på att Farrgo gjorde ett kanonrace, men man var de facto nästan 3 minuter efter Thomas Dahls Melges 24!

TOTALT topp 5
1 Farr 30 Farrgo 5:26:12 (korr)
2 Melges 24 MAGDA 5:34:46
3 XP-38 BlueS 5:39:22
4 Finnflyer 36 Zlatan 5:43:10
5 Xp-44 Veronix 5:47:59

SHORTHANDED topp 5
1 Melges 24 Easy Decision 5:23:21 (korr)
2 Farr 30 Mrs Freckles 5:26:10
3 Dehler 34 Destiny 5:47:23
4 Smaragd Malvina 6:00:46
5 11 metre SWE108 6:09:02

Bakläxa!

Fast jag är inte heller förvånad. Efter att ha seglat Nova på detta race ett antal år så har jag sett alla trick i boken för att få mig att INTE segla i samma klass som IOD. Till exempel att Novan skulle hamna i stora klassen baserat på att standardbåten i tabellen ju hade ett högre tal än BLUR. Ibland så känner man sig inte så välkommen…

35 Comments

  1. Det är så det känns ibland när man vill vara med med sin flerskrovsbåt på västkusten där alla är välkomna… utom flerskrov ;-)

  2. Magnus W Jun 3, 2018 Reply

    Jag håller delvis med Peter men tycker inte att frågan är så svartvit. Jag tycker att det är tråkigt att inte shorthandbåtarna syns i totalen. De borde finnas med med sin korrigerade tid och placering Shorthanded klassen. Om man tillät deltagande i standard klassen skulle det bli extremt orättvist på lättvindsdagar som igår.
    Både Dahl och makarna Bøymo, som seglade bra. Men hade vi seglat Farrgo shorthand hade vi vunnit stort. Om vi inte har två klasser riskerar vi att införa ännu ett sätt att vinna, som exkluderar besättnigen dessutom.

    • Jocke Cordaly Jun 3, 2018 Reply

      Och där håller vi alla inte heller med.
      Ja denna gång kanske ni hade vunnit stort om ni körde shorthanded, men hur hade det sett ut om det istället var 12m/s i medelvind? Då hade full crew vunnit överlägset över shorthanded.
      Det är samma sak som antal segel ombord, en båt som mäter in massa segel kommer inte alltid få användning för alla, och alltså missgynnas dom i flera race. När dom däremot kan använda alla segel så vinner dom för då är det optimalt.
      Vill man få fler seglare och båtar så håller jag med Peter här att även shorthanded borde kunna delta i totalen. Ibland kommer shorthanded gynnas och ibland kommer full crew gynnas. Jag tror däremot i min enfald att folk kommer segla på det sätt dom tycker är roligast.

      • Magnus W Jun 3, 2018 Reply

        Jag kan hålla med om att alla alltid skall få göra som de vill. Men det blir lite för mycket optimeringsmöjlighetet att lämna besättningen iland om det blåser lite och ta ta med dem och ett par tunga typer till om det blåser. Vad är det för fel med att vinna SH klassen om det finns en sådan?
        Men på plussidan av Peters förslag är ju att bohusracet, dubbelt så bra och andra tävlingar blir öppna för de som vill ha full besättning. Men stora priset i de racen kanske fortfarande borde vinnas av en SH besättning?

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 3, 2018 Reply

        Nu finns det ju rena tävlingar för respektive disciplin; typ Bohusracet och Marststrand Big Boat där ni kan få spänna musklerna så mycket ni orkar och jämföra er med andra med precis samma förutsättningar. Men om det nu finns ett antal race som vill attrahera bägge grupperna, för att få så många som möjlligt på startlinjen, så kan det väl vara ok att att alla seglar mot alla?

        På ett race som lockar runt 50 båtar så behöver man nog vara så inkluderande man kan. Och jag tror det bara är ni som sitter hemma och oroar er för “optimering” på ett race som borde klassas som ett rent träningsrace för er ;-)

        Sedan kan man ju diskutera hur överlägset ni hade vunnit om ni seglat på 2. Eller hur överlägsert jag vunnit om jag kört solo…

        Från mitt perspektiv (som tycker alla Farr 30 är lika irriterande) så är ni och Mrs Freckles mycket jämna:

        På Öckerö Shorthanded (shorthanded) så var Mrs Freckles 1,9% repektive 2,3% snabbare än er på korrigerad tid.

        På Marstrand Big Boat så var ni snabbare runt banan på korrigerad tid i 3 race (snitt 2.2% snabbare), Mrs Freckles i 3 race (snitt 3.1% snabbare, i ett av dessa hade man UFD). Tar man total korrigerad tid under 6 race så diffar det bara 0.5%!!!

        Farrgo 06:46:58
        Mrs Freckles 06:49:00

        Så jag tror vi kalenderbitare skulle säga att ni är extremt jämna, och det är dagsform som avgör vem som är snabbast runt en bana. Resultaten i de senaste racen kanske pekar på att ni är starkare med besättning – och att de är starkare shorthanded.

        Därför är det ju helt naturligt att det bara diffar 2 SEKUNDER när ni möts i olika konfigurationer.

        Jag kan inte förstå att en arrangör (eller seglare) inte tycker att detta är ett resultat värt att spika upp på klubbhuset.

      • Carl Fjällman Jun 3, 2018 Reply

        Håller med Jocke och Peter klart SH skall inkluderas i totalen, det kommer gynna deltagarantalet på alla race.

  3. Magnus W Jun 3, 2018 Reply

    Det känns betryggande att du fortfarande tycker att det är kul att räkna Peter. Den enkla sanningen är att SH och full besättning är två skilda discipliner. Vi nybörjare som gillar att kappsegla men inte alls är på din nivå, utan håller till i motsvarande korpen, vill segla snarare än att lägg massor av tid och pengar på att mecka för att optimera båten. SRS är den perfekta regeln för det. Billig och okomplicerad och rättvis. Den här tråden började handlade om huruvida SH och full besättning skall vara två olika klasser eller ej.
    Sen är det lite förbryllande hur du räknar eftersom det alldeles uppenbart går fortare med två personer på en bana med få manövrar i lättvind. Mrs är superduktiga och det är tack vare dem vi kunnat segla alls i år (lånat deras rigg) men hur det går mellan oss beror mer på vilka vindvinklar och styrkor vi seglar i eftersom de mäter 2% lägre utan symmetriska spinnackrar och utan spinnbom. Du jämför helt enkelt en HP30 med en Farr 30

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 3, 2018 Reply

      Du kan inte båda prata om “nybörjare” och “korpen” och sedan gnälla på att olika båtar har olika förutsättningar?

      Dessutom så verkar ju jag vara mer öppen än vad ni är att möta olika typer av motstånd. Och lite grann inse att jag har det svårt mot en Landmark 43 ena helgen, och svårt solo mot en Wasa 55 nästa.

      Hey, that’s life.

      Det finns säkert många Tjörnbor som tycker att det var bättre förr när Melges 24 och Farr 30 seglade i en separat sportbåtsklass (och inte i totalen). Men jag antar att du tycker att din Farr 30 är mer lik än Bavaria 38 Cr än en Farr 30 med lite färre ombord? Svårt resonemang.

      Nu är det ju som det är. StSS har sin uppfattning i frågan, och man var tydliga med att några bra seglare skulle få göra upp utanför totalen.

      Samtidigt som de flesta andra klubbar både i Sverige och internationellt väljer att låta shorthandedseglarna vara med på samma villkor som alla andra. Just för att detta är en snabbt växande gruppering med massor av fokuserade och duktiga seglare, som man inte vill skrämma bort. Och som gör den här typen av seglingar ganska mycket roligare.

      Vi får väl se vad seglarna tycker är roligast. Brukar synas i deltagarsiffrorna.

    • Magnus W Jun 4, 2018 Reply

      Appråpå räkna så verkar det ju som om man räknat om eftersom första båt avvikit för mycket från maxtiden. Men har man sorterat listan rätt? Afrodite 101 verkar ju vara 4 eller? http://idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/globalassets/stenungsunds-ss—segling/dokument/pater-noster-race/2018/resultat-total-grp-1-2-3.pdf

  4. Magnus W Jun 3, 2018 Reply

    Båtarna är ju inte alls lika. Jag gnäller inte för det. Tvärt om det är därför vi har SRS. Som jag tycker funkar jättebra för oss som seglar på den här nivån. Men så snart vi öppnar för fler möjligheter att optimera våra båtar för olika förhållanden, ju svårare blir det för alla goda krafter som gör ett fantastiskt bra jobb med SRS.
    Menar du verkligen att många duktiga SH seglare blev ”bortskrämda” av att segla i egen klass? Jag tror snarare att många seglade med besättning och njöt av en fantastisk dag på havet.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 3, 2018 Reply

      Det tror jag med. Det var ju bara tydligt att vissa inte fick njuta riktigt lika mycket som alla andra :-)

      Sedan får du gärna visa hur Thomas Dahl (som väl satsar på Bohusracet med sin Melges), eller Mrs Freckles (som under ett antal säsonger kombinerat doublehanded med en lite seriösare ORCi-satsning) “optimerar sina båtar för olika förhållanden”?

      Så vitt jag kan se så kör alla med relativ stabila konfigurationer – och alla kommer att ha sin dag på havet. Att sitta i en av västkustens bästa lättvindsbåtar och hävda att det går någon magisk gräns just där, känns lite udda.

      Vare sig SSF/SRS, RORC/IRC eller andra regelmakare ser de problem du ser. Inte heller arrangörerna för ÅFOR, Hyundai Cup eller Fastnet Race – som tvärtom gör det till en bra story att två killer ellet tjejer i en liten båt kan rå på duktiga team.

      Min spaning är att ca 20% av deltagarna kommer att segla doublehanded i de flesta större race framöver. Och regelbundet ta hem totalpriserna när vädret är rätt. Enstaka arrangörer kan säkert ha en annan uppfattning :-)

  5. Anders Svensson Jun 3, 2018 Reply

    “…..Efter att ha seglat Nova på detta race ett antal år så har jag sett alla trick i boken för att få mig att INTE segla i samma klass som IOD. ”

    För oss oinsatta, IOD?

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 3, 2018 Reply

      http://www.iodfleetsweden.com/omiod/

      En lokal väldigt aktiv klass. Nästan så jag övervägt att flytta norrut och skaffa mig en sån bara för att vara med på deras kvällseglingar. Men de är så klart tongivande, både när det gäller att arra bra kalas, och i att påverka tävlingsledningen. Eller så är det bara en konspirationsteori. Ingen blev i alla fall lkedsen när jag bytte till en J/109 :-)

  6. Jens Jun 3, 2018 Reply

    Blåser det under 3m/s är en Melges oslagbar, med endast två ombord går den ännu snabbare i lätt vind och dessutom med shorthandavdrag.
    En Melges har sitt SRS satt efter deras sämsta vindregister 3-7m/s mellanvind och ser man på deras polar börjar de plana på undanvind vid 7m/s.

  7. Jens Jun 3, 2018 Reply

    Blåser det under 3m/s är en Melges oslagbar, med endast två ombord går den ännu snabbare i lätt vind och dessutom med shorthandavdrag.
    En Melges har sitt SRS satt efter deras sämsta vindregister 3-7m/s mellanvind och ser man på deras polar börjar de plana på undanvind vid 7m/s.
    Det bästa av alla världar!

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 3, 2018 Reply

      Nja, finns nog fler moderna båtar som kan ta en fight i detta register, och det är ju inte så att de dominerar SRS-kappseglingarna (förutom kanske i Arvika).

      Jag tyckte Tjörn Runt 2016 var illustrativt. Två RADIKALT olika båtar i ett väder som passade Melges:

      1 Thomas Dahl Melges 24 1.269 07:18:03
      2 Anders Dahlsjö Dominant 105 1.270 07:18:53

      En diff på 0,19% efter nästan 6 timmars segling. Svårt att gnälla på rating :-)

      Sedan är det lustigt att det inte är Stortrissar eller Maxi 68:or som gnäller. Utan moderna sportiga båtar som tycker det är läskigt med andra moderna sportiga båtar. Någon behöver komma ut och segla mot lite riktigt motstånd :-)

      • Jens Jun 4, 2018 Reply

        Tror alla vet att du är SRS egen korsriddare.
        Jimmy och Pelle har verkligen försökt att differentiera shorthandavdraget, men i vissa fall kan det vara svårt.
        Små sportiga båtar med lite eget rätande moment kan bli raketer i lätt vind utan stor besättning men svårhanterliga i mycket vind.
        Allt är inte svart eller vitt.
        Naturligtvis är det bra för sporten om shorthand får vara med med sitt lägre tal och deltaga i totalen, men vi måste också vara medvetna om att vissa båtar har en oerhörd fördel då de snarast gynnas av liten besättning i lätt vind och ändå får rejält shorthandavdrag.
        Nej jag har ingen lösning, men man måste få prata om det utan att bli halvt idiotförklarad.

  8. Magnus W Jun 4, 2018 Reply

    Jag vet inte varför du försöker skapa en konflikt mellan olika seglare. Att både Mrs Freckes och melgesen är ombyggda för SH är inte något som helst problem. Samtalet handlade om det skall finnas en eller två resultatlistor.
    Min spaning är att det kommer bli mer än 20% SH båtar oavsett om vi seglar en eller två klasser. Anledningen är att det är allt svårare att får stabila besättningar som vill lägga tid på en så tidkrävande sport. Om fulltaliga besättningar får stryk av SH båtar av skäl som är omöjligt att förstå för släkt och vänner kommer SH öka än snabbare. Hoppas det blir rekorddeltagande på Bohusracet, dubbelt så bra och andra SH race på västkusten i år.

    • Lena Having Jun 4, 2018 Reply

      Magnus W, Mrs Freckles är inte ombyggd för SH segling. Vi önskar satsa segla på ORCi segling och SH. Enda skillnaden på en standard Farr 30 OD och Mrs Freckles är att vi satt på ett peke, seglar enbart asymmetrisk spinnaker och lagt i 45 kg bly. Stor segel och fock är OD. Det tar ca 15 min att ta bort peke och bly samt lasta ur två assymetriska spinnaker, lägga ombord spinnakerbommen och tre symmetriska spinnakers.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 4, 2018 Reply

      Jag vet inte om det är att “skapa en konflikt mellan olika seglare” att hävda att alla borde kunna segla mot alla :-)

  9. Johan Lindstedt Jun 4, 2018 Reply

    Kan inte vara någon överraskning – Inbjudan:

    2.4
    Minst två (2) personer skall ingå i besättningen, varav en (1) skall ha fyllt 18 år. Deltagande båt med två personers besättning får delta med ett SRS-shorthanded mätetal (SRSs). Vid anmälan måste man ange att man har för avsikt att tävla i startgruppen för shorthanded. Båtar anmälda med shorthanded SRS deltar inte i tävlingen om totalvinnare.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 4, 2018 Reply

      Det är ju inte det vi diskuterar. Utan hur seglarna vill ha det framöver.

      Läste just inbjudan till Tjörn Runt, och där exkluderar StSS inte shorthandedseglarna från totallistan. Antar att det är nåt speciellt med just Pater Noster Race :-)

      • Peter Jun 4, 2018 Reply

        är det inte så att tävlingar skiljer? Visst är det mest inbjudande om alla är välkomna och tävla i gemensam klass men så finns det en hel del faktorer som ändå skiljer. Det är väl arrangörens rätt och plikt att skapa ett bra arrangemang för målgruppen och då kan det skilja.

      • Johan Lindstedt Jun 4, 2018 Reply

        Du inledde ditt inlägg med;
        ”Jag blev lite förvånad över att shorthandedbåtarna på Pater Noster Race inte fanns med i totalen?”

        Och arrangören väljer hur man vill arrangera tävlingen. Precis som MBBR. Finns det shorthand-SRS där?

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 4, 2018 Reply

        Arrangörer gör så klart precis som man vill.

        Det jag försöker förstå är vad som lockar seglarna, oavsett om det är Bohusracet, Öckerö Shorthanded, Hyundai Cup eller Marstand Big Boat – som alla är framgångsrika koncept som gillas av olika målgrupper. Och vad som hindrar andra race från att ta fart.

        Och om en arrangör väljer att gå mot strömmen och inte ta shorthandedseglarna på allvar, så kan man ju uttrycka sin förvåning? Framförallt när det är en otroligt trevlig breddsegling i ordets rätta bemärkelse.

  10. Leif Jägerbrand Jun 4, 2018 Reply

    Är det inte väldigt enkelt? Om inte ALLA deltagarna får vara med och slåss om totalen, kan man då säga att det finns en total att vinna? Vore det inte mer korrekt att utse vinnare i full crew respektive short hand?
    Blir ju lite fel att utse en totalvinnare om inte alla räknas med… Då får man istället utse “totalvinnare kategori X”.
    Personligen skulle jag dock helst se att det fanns en riktig total att vinna, där alla räknas med oavsett vad de seglat och oavsett hur många de varit ombord.

    • Jens Jun 4, 2018 Reply

      Handen på hjärtat, är inte totalsegrare och Linehonour ungefär lika viktigt av samma anledning fränt!?

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 4, 2018 Reply

      Jo så år det., På ett sånt här race så är det båttyp/startid/väder som avgör om en Stortiss eller Pauger 30 åker hem med totalen. Det är en kul grej. Desto större anledning att vara frikostig?

      Eller så utser bara tävlingsledningen, på amerikanskt sätt, “boat of the day” :-)

    • Carl Fjällman Jun 5, 2018 Reply

      +1 Leif

  11. Hans Johansson Jun 4, 2018 Reply

    Hallå Peter att klumpa ihop Tjörnbor o insinuera något om IOD förbundet är väl lågt för en seriös Site….
    IOD seglare är inte rädda för konkurrens, de inklusive mig själv seglar världens striktaste entypsbåt. På söndag är det KM och då roterar vi båtar efter varje race precis som på VM och alla andra mästerskap. En ursäkt till oss från Tjörn och i synnerhet gänget på IOD förbundet som under många år kämpat med att bygga upp klassen och båtar, samt arrangera en trevlig segling som Pater Noster vore klädsamt.
    Segling har aldrig varit rättvist o kommer aldrig bli! Vinden följer inga regler o den som är bäst på att läsa den vinner. En besättning på två eller 8 pers har olika komplexitet. Självklart skall alla båtar räknas med i totalen oavsett antal i besättningen. I alfabetet kommer I före J så om du inte vill ha sminsk av alla IOD seglare så mår nog J seglare bra av en klädsam ursäkt 😀….

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 4, 2018 Reply

      Hej!

      Uppfattas detta som ”nedsättande” mot er så ber jag naturligtvis om ursäkt.

      Jag tror alla västkustseglare vet vilket fint jobb ni gör, både med er klass och som medarrangörer av olika saker. Detta har jag lyft fram ett antal gånger och jag skriver också att jag skulle kunna tänka mig att flytta till Stenungsund för att vara en del av detta. Ett ganska bra betyg?

      Jag tror också att alla som läser min blogg vet att jag har genuint ärliga avsikter när det gäller att få ut så många seglare som det går på banan. Det är en av anledningarna till att jag driver bloggen, samlar ägarna, är medarrangör och promotar de klasser och arrangemang som ber om det (som PnR har gjort ett antal gånger). Även denna debatt kommer ur en genuin tro på att seglingar av denna typ bör vara så inkluderande som det bara går. Det gäller både klassindelningar och bansträckningar (som var temat för ett par år sedan).

      Jag tror till sist att alla uppfattar den humoristiska sidan av det hela. Att jag för mer än 10 år sedan fick bråka med tävlingsledningen över klassindelningen kan vi nu se som en kul anekdot. Jag skriver också att det är en konspirationsteori :-)

      Återigen. Ta inlägget för vad det är; en partsinlaga för hur seglingen uppfattas från mitt perspektiv. Jag älskar Pater Noster Race och den sociala inramningen – men ibland blir det trassligt. Ni är hjärtligt välkomna att komma med frågeställningar på de möten jag arrangerar med ägarna av de större båtarna varje höst, eller använda bloggen som kommunikationskanal.

      Och jag är verkligen ledsen att detta uppfattats på fel sätt.

      • Magnus W Jun 4, 2018 Reply

        Bra där Peter! På samma tema så tror jag att du vet att vi som seglar både ser och uppskattar det fantastiska arbete du lägger ner för oss och för seglingen. Sen tycker vi olika ibland och då är Blur ett bra forum för diskussion. Jag brukar bli lite klokare varje gång.

  12. André Jun 14, 2018 Reply

    Svårt att få tag i besättning?

    Undrar lite hur mycket (eller lite) en del anstränger sig för att få tag i gastar och bygga upp en besättning?

    Jag kände mig som en av de yngsta när jag började segla kölbåt i mitten på 80-talet. När jag ser mig runt på rorsmansmötena idag känner jag mig fortfarande yngst. De flesta verkar vara 50+. Frågan är om de yngre har fått möjlighet att kliva ombord och lära sig segla något annat än jolle?

    Och jag har oftast varit tillgänglig för den som önskat erfaren besättning. Men tystnaden har varit rätt talande. Och ärligt, kommer ett allt mer tilltagande short hand seglande göra det lättare att hitta seglare till full crew i framtiden? Att bli sittande på land för att man inte får någon möjlighet att segla gör att man rätt snart skaffar sig andra intressen…

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 14, 2018 Reply

      Var du med på Marstrand Big Boat?

      Bland de 600+ seglare som lade tre dagar på havet så skulle jag säga att det var en större andel unga seglare och tjejer än vad pesimisterna vill påskina + att det var flera gastar som inte lyckades hitta en båt att segla på.

      Min analys är att man får de gastar man förtjänar. Bra båtar hittar bra gastar. Bra gastar hittar bra båtar där man kan utvecklas.

    • Edvard Jun 14, 2018 Reply

      For moro skyld sjekket jeg fødselsåret på skipperne som fikk 1., 2. og 3. plass i årets Færderseilas i Norge. Det var ca. 54 år for 1. og 2, og 57 år for 3. plass. Det tyder på at det er mange eldre som seiler, at det koster penger med båt og ikke alle unge har råd til utgiftene med båt, men også at erfaring gir resultater.

      Jeg er snart 37, og fikk prisen som årets yngste shorthandskipper i Skagen Race. Det var jo gøy, men synes også det var litt problematisk for seilsporten at det er yngste skipper. Men i havn så vi mange unge som mannskap, og tror det er trenden. De litt endre eier båtene, og henter ungt mannskap.

      Nesten alle båter i Oslofjorden, også de gode, søker ofte om mannskap, så det er alltid mulig å finne en båt å seile på. Selv har jeg mannskap som bare dukket opp i seilforeninng og lette etter en båt å seile på.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.