J/121 Jolene Marstrand-Falsterbo

Jag har ju varit lite bollplank till Fredrik Rydin i processen kring hans nya J/121. Hans fokus är ju på shorthandedsegling och både segelgarderob, instrumentering och många system liknar dem på Blur.

Det har ju varit hektiskt att få allt klart, så det blev ingen traditionell provsegling. Men när Fredrik och hans pappa Axel (känd Minifolkaseglare från Midsummer Solo Challenge) skulle segla runt till Stockholm, så var det läge att hänga med på en etapp. Framförallt när sträckan Marstrand-Malmö utlovade undanvind i 8-10 meter/sekund.

När jag landade i Marstrand var det fortfarande fullt meck. Sikaflex & kartonger överallt. Men någonstans måste man ju dra en gräns, och det kändes som det var ordning på det nödvändiga. Man underskattar lätt hur mycket jobb det är att få ordning på en större båt, och hur många saker som kan gå fel.

Så det kändes som Fredrik & Axel var happy med att komma iväg.

Eftersom det var full pådrag i Marstrand med Match Cup, så fick vi puttra ut norra vägen och satte stor och gennaker. Först en A3, men vi bytte ganska snart till en A2.

Trots att båten bara är metern längre än J/111, så känns den som en bra mycket större båt. På gott och ont. Allt blir lite tyngre, men seglingen blir ju också lite bekvämare.

Så när vinden tryckte på med 9-11 m/s så truckade vi helt odramatiskt på med 12-13-14 knop med toppar på 18-19 knop. Responsiv styrning trots två rattar, och inga problem att placera båten rätt i vågorna. Kändes också styvare än J/111 och i lägen där Blur nog hade broachat så kunde man enkelt ta sig tillbaka på kurs.

Efter att ha seglat både 88, 111 och nu 121, så tror jag både planingströskel och det område där man är “on the edge” flyttas upp i vindstyrkorna. Om 88:an lossnar vid 7-8 m/s, Blur vid 9-10 så behöver nog en 121 runt 12 m/s för att det skall bli riktigt bra. Men då kommer det att gå riktigt fort.

Det fanns inga bra polarer till båten (den enda som är inmätt i ORC är Jackhammer som har en lite udda konfig), så vi körde på Blurs siffror. TWA stämde bra och i förhållanden där vi på 111:an planar, så låg vi stadigt på 100%. Kul för Blur… men som sagt, lite mer vind så drar 121:an iväg.

Sittbrunnen är grym. Lätt att ta sig runt och bra ergonomi både för rorsman och stortrimmer som kan sitta framför rattarna och ha bra kontakt med rorsman utan att vara i vägen. Alla beslag sitter där de skall, även om det så klart är en del justeringar som behövs göras på en båt som seglades ordentligt för första gången.

Sä hör ser en nöjd seglare ut: ny båt, en kopp kaffe och 15 knop på loggen!

Vi gippade ner förbi Vinga och ner mot Nidingen. Perfekta förhållanden och stadigt 10-13 knop med sporadiska repor på 16-17. Routingen tog oss långt västerut, men vi valde att köra safe.

Ännu en fin solnedgång. Räknade ut att detta är åttonde fulla nattseglingen i år vilket känns mycket bra. Svenska sommarnätter på havet är nåpgot speciellt.

Sista gippen blev vid Gilleleje, innan vinden vred på sydost och avtog till 2-3 m/s vid Höganäs. Ganska mycket som routingen hade förutspått.

Testar förresten Squid efter att ha kört Predict Wind under många år. Skall utvärdera under sommaren…

Efter lite motorgång vid Helsingör, så kunde vi kryssa i lätt vind ner mot Ven. Vi provade vattenballasten (liten negativ effekt i den lätta vinden trots mindre krängning) och jämförde prestanda mellan fock och Jib 0 (en stor fock eller liten code som sätts på rulle längst ute på peket). Nyttig datainsamling, och vi kunde resonera kring sailchart och de erfarenheter vi har på Blur.

Så här ser segelgarderoben ut. En vanlig fock (JibMH 40 m2), en Jib 0 (JIBZERO 61 m2) och en hårdvindsfockl som sätts upp på eget stag innanför det vabliga (JibOSR 30 m2)

Och så här blir sailchart. Jämfört med det vi har på Blur, som jag visade här (fully crewed utan J0).

Så upplägget är väldigt lit det vi har på Blur. Jag har ju ett rev i shorthandedfocken, eftersom jag bedömde att det blev för mycket meck att eftermontera ett inre förstag på fallås, men på J/121 så har man tänkt rätt från början. En stor skillnad är att också J0 sätts i ett fallås, och sträcks i halsen med utväxling på 1:3. Ger bra stuns.

Varför ser det alltid ut så här efter ett antal segelbyten och test av olika skotpunkter :-)

Inredningen har samma layout som J/109, men “owners cabin” akterut på babord och toa + gigantiskt stuvfack på styrbord. Bra navplats och en förpik som är dedikerad för segelhantering. Perfekt för en eller två, men offshore skall man nog inte vara fler än 6 för att rymas i de två sjökojerna midskepps. Men med vattenballast så borde det vara precis lagom.

Vinden dog efter Öresundsbron. Vi hann då med att få igång autopiloten, som kräver lite uppsättning och “sea trials”. Många saker som skall fixas på en ny båt..

Fredrik har en samma setup som på Blur (se här). Enda skillnaden är att man har två Zeus3 för att en vid varje ratt. Det är Martin på Happy Yachting som har installerat detta system också. Nyttigt för alla inblandade att kunna utbyta erfaren heter & tips.

Parkerade i Falsterbokanalen.

Stort tack till Fredrik för att jag fickl hänga med. Och grattis till en grym båt.

Hur är den då jämfört med en J/111? Det är ju samma koncept, men med ett tydligare fokus på längre race. Den här båten mår bäst av att sträcka ut på havet. Till Bermuda, Hawaii eller en snabb sväng runt Gotland. Den känns ju inte lika sportig som en J/111, eller i ännu högre grad en J/88, men man kommer att avverka distans utan att bli trött. Och med en mindre besättning. Det finns ju en vits i att köra långa race på 5-6 pers, och kunna välja om man vill ha de där 400 kilona extra ombord eller ej…

Just nu är Fredrikj & Axel i Kalmarsund. De körde A2 från kanalen till Utklippan och fick chansen att pumpa i 400 liter vatten i lovart när det blev TWA 135 i 7-9 m/s. Där gör det definitivt skillnad. Vi önskar dem en fortsatt fin tur.

12 Comments

  1. Martin Gustafsson Jul 9, 2018 Reply

    Fin båt!!!
    Men grabbar, var är flytvästarna?
    “Den som inte använder flytväst måste vara korkad”

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 9, 2018 Reply

      Vi använder västar när det känns vettigt (inte när det fikas i brunn). Ganska mycket a la RORCs rekommendationer och så som de flesta seglare kör på andra ställen på jordklotet (utan att antalet drunkningsfall är högre än här hemma):

      – Between the hours of sunset and sunrise
      – When alone on deck
      – When reefed
      – When the true wind speed is 25 knots or above
      – When the visibility is less than 1 nautical mile

      Även World Sailing har i KSR bra verktyg för att hjälpa seglarna att avgöra när det är läge att använda flytväst – och när det är upp till var och en (i de allra flesta lägen).

      Ni som följer bloggen vet att jag tar säkerhet på absolut största allvar, och att vårt team gör vad som krävs för att vara förberedda när vi seglar några av världens tuffaste race. Men så länge antalet “drunknade från aktivt seglade större båtar i vacker väder” är noll, så tycker jag det kan vara ok för var och en att göra denna bedömning.

    • Carl Peter Carlsson Jul 9, 2018 Reply

      Sanningen är att alla kappseglare använder flytväst när de bedömer att det behövs. Att det inte drunknar några kappseglare tyder på att vi gör bra bedömningar. Positivt!
      Det finns betydligt viktigare säkerhetsfrågor som aldrig får någon uppmärksamhet. Peter är en av dem som faktist försöker lyfta fram dessa ibland… Vore intressant att höra vad ni andra tycker är viktiga säkerhetsfrågor som behöver diskuteras mer?

      Ganska ut-tjatat den här flytvästfrågan. Om man är korkad flyter man väl utan flytväst, så vad är problemet…

  2. Per Svanberg Jul 9, 2018 Reply

    Wow vilken båt!
    Ser ut som du hinner hem till Robline Solo Challenge Fredrik. Kan väl inte vara så mycket meck innan dess ;)
    Finns det några bilder på vattenballastsystemet? Väldigt intresserad av pumpar, ventiler, lösningar mm

    • Fredrik Rydin Jul 12, 2018 Reply

      Ska försöka hinna bli klar till RSC Per, men det är en del meck kvar och så ska man ju lära sig hantera båten solo också… Det blir nog en utmaning att hitta en mätman mitt i semesterperioden.

  3. Andreas Jul 9, 2018 Reply

    Grattis till en fin båt.
    Verkar gå fint i vinden.
    Hur är den i speed mot en J122? Lättare o släpper såklart i vindar över X m/s men övrigt?

    Blir helt klart segelsugen
    MVH Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 9, 2018 Reply

      Jag har inte sett skarpa jämförelser, men jag har seglat bägge.

      J/122 är ju designad som en kryss/läns-båt a la J/109 eller nya J/112e. Och för att mäta ok i mätregler. J/121 har ju inga sådana ambitioner.

      Skall man jämföra två “nedtrimmade” varianter i ORC så ser J/121 Jackhammer vs J/122e Ajeto ut så här:

      Tittar vi på senaste Newport-Bermuda, så verkar alla 40-fots J/boats ha seglat ungefär lika fort :-)

      J-120 Custom DESPERADO 105:21:50
      J-125 SPECTRE 106:35:47
      J-120 SLEEPING TIGER 108:05:13
      J-121 APOLLO 108:12:52
      J-120 WINDBORN 108:24:27
      J-121 INCOGNITO 108:26:31
      J-120 ROCKET SCIENCE 108:39:27
      J-122 ORION 109:05:04
      J-121 ALCHEMY 109:16:15
      J-120 MADISON 109:37:12
      J-130 LOLA 109:37:50
      J-120 DEVIATION 109:53:47
      J-122 MOXIEE 110:52:30
      J-120 VAMOOSE 111:03:06
      J 122 SUMMER GRACE 111:05:26
      J-122 J-CURVE 111:17:00

      • Andreas Jul 10, 2018 Reply

        Hej
        Ok , förstår skillnader i design och syfte, men ändå lite intressant med en jämnförelse:-)
        Nedtrimmad= mindre akterrunda på storen och mindre fock? Även mindre Code o A2?
        Så vi pratar om 1-2% mer i en std set up? Och ytterligre någon% på undanvind med maxad gennaker för svenska förhållanden?
        MVH Andreas

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 10, 2018 Reply

        Jag skulle tippa på att skillnaden är som mellan en J/109 och en J/111; dvs i snitt 5% snabbare (om man jämför båtar med liknande approach) och en helt annan båt i +20 knop.

  4. Otto le Grand Jul 10, 2018 Reply

    Mind that J/122e Ajeto is not a ‘standard’ J/122e. It’s a very well sailed boat that is highly customized for 2H sailing: shorter mast, deeper keel, smaller sails etc.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 10, 2018 Reply

      As Jackhammer is “optimized” in much the same way (smaller sails, no water ballast, etc), I thought it was a fair comparison. On the sail I did we tried using Jackhammers polars but were steady >120% @ TWA150/16kt. So we decided that Blurs polars was a better baseline.

      Below is Jackhammer vs J/122 Joy Ride, one of the fastest in the ORC database. Marginal differences. Also numbers vs Blur confirms our edge downwind in light winds, and in 20 kts where we plane and the J/121 doesn’t.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.