Offshore Sailing Worlds | Trash Talk

På lördag är det skarpt läge i Haag (eller egentligen i Scheveningen).

Saturday 14 July 2018 13:00 Practice race
Sunday 15 July 2018 11:00 Offshore
Monday 16 July 2018 continued Offshore
Tuesday 17 July 2018 13:00 Inshore
Wednesday 18 July 2018 11:00 Inshore
Thursday 19 July 2018 11:00 Inshore
Friday 20 July 2018 11:00 Inshore

Så här ser fältet ut i klass C.

Melges 32 Mod OLD JUG Felix Streckenbach GER 187 563,2 1,117
Farr 30 PAKALOLO II Marius Andersen NOR 26 588,0 1,053
Farr 30 EINSTEIN Rainer Badent GER 7030 589,0 1,052
Farr 30 Farrari Lars Aarum NOR 11 589,1 1,076
NF/35 New Frontier Jan Bart NED 8962 589,1 1,067
Farr 30 Cheyenne Anders Helmrich SWE 622 591,3 1,057
Corby 36 Ondeugd Roland Berends GBR 621R 592,4 1,071
JV 36 one-off Nightshift John den Engelsman NED 9100 593,0 1,073
Farr 30 H.E.A.T Max Augustin GER 4640 593,1 1,049
Maxfun 35 Team Heiner III Rutger Vos NED 7020 594,1 1,068
Farr 30 Mrs Freckles Lena Having (W) SWE 34 595,3 1,055
Waarschip 36 WK Hubo Erik van Vuuren NED 2018 595,5 1,061
J/112E J LANCE 12 Gideon messink FRA 43950 598,2 1,045
ONE OFF KATARIINA II Aivar Tuulberg EST 949 601,5 1,076
ONE OFF Eesti Meedia ST Sven Nuutmann EST 850 602,3 1,069
Saffier 36 SAFFIER 36R Dennis Hennevanger NED 8436 603,1 1,056
X-35 OD Hang Loose Magnus Ekbom SWE 106 603,7 1,051
X-37 HANSEN Michael Mollmann DEN 68 604,1 1,056
Archambault A35 Amaris 2 Gabriel Krier BEL 3590 604,6 1,027
Archambault A35 tontin Wouter Borghijs BEL 3537 606,3 1,025
Archambault A35 Decatur Tom Stoutenburg FRA 34983 607,2 1,029
Waarschip 1012 LD SK-01 Don Tetteroo NED 8910 607,7 1,075
Archambault A35 Fool’s Gold Robert Mc Connell IRL 3061 608,6 1,018
X-37 Checkmate Peter de Ridder NED 14884 609,8 1,034
X-35 OD COOL WATER Raimondas Siugzdinis LTU 2777 610,1 1,038
X-35 OD EXTREME Aistis Kalanavicius LTU 1620 612,1 1,036
X-35 mod MY-CAR Harles Liiv EST 535 612,4 1,055
X-35 mod KETURI VĖJAI Adomas Janulionis LTU 2068 613,3 1,051
J/109 Jai Alai Alain Bornet NED 7439 613,7 1,029
Dufour 40 Flying Dolphin Willem Ellemeet NED 7935 614,2 1,021
ONE OFF INSPIRATION Tobias Merkel GER 5246 616,7 1,031
J/35 Bengal Magic James Chalmers IRL 725 617,4 1,014
Italia 9.98 SUGAR Sandro MONTEFUSCO EST 774 617,7 1,035
J/109 Majic Arnout Jorritsma GBR 4909 618,7 1,018
Xp-33 X-Bie Koen Cleeren BEL 8990 620,2 1,017
First 36.7 mod Pro4u/Malin Patrik Forsgren SWE 88 620,3 1,016
X-362 sport FunX Bob Jansen NED 7604 620,4 1,011
Dehler 36 Rosetta Gerhard Elscot NED 7307 622,2 1,011
J/109 Vrijgezeilig michel heidweiller NED 10922 622,7 1,005
Italia 9.98 Happy Hour Steen Christensen DEN 8 623,5 1,028
Dehler 34 2016 INsails Paul Gladdines NED 8834 624,2 1,017
Italia 9.98 ONESPIRIT Gordon Nickel GER 7433 625,6 1,027
Italia 9.98 IMMAC FRAM Kai Mares GER 7444 626,0 1,027
Italia 9.98 DIRECTO Alar Volmer EST 998 627,0 1,025
X-362 Sport Extra Djinn Michel Dorsman GBR 362 629,6 0,996
X-362 Sport STATIC ELECTRIC Heiko Päsler GER 4941 630,4 0,997
Varianta 37 SailSelect Jeroen Koninkx NED 101 635,3 1,007
X-34 X4FUN Matthias Cramer GER 6534 637,0 0,994
Archambault A31 CSI Rakker Kees Keetels NED 8118 642,0 0,979
Dehler 33 Cr HIMMELBLAU Wilfried Heinen GER 7054 649,3 0,967

Många bra båtar, men de flesta har också varit med på någon av de tre lite större regattorna i år…

North Sea Regatta är väl det race som bäst avspeglar VM. Seglades i Scheveningen och var en mix av både inshore och offshore. Vanns av Dufour 40 Flying Dolphin före J/109 Jai Alai (som var snabba på VM i Köpenhamn) och Saffier 36R. Michael Møllman och X-37 Hansen var 4:a, men tittar man på de enskilda racen så var man nog snabbaste båten på bana.

Kiel Cup (även kallat Pre Worlds i ORCi) var en ren duell mellan två Italia 9.98:or; ONESPIRIT & IMMAC, med Patrik Forsgren som 3:a. Även Steen Christensen i sin Italia var med i matchen.

IRC Europeans (Commodores’ Cup) i Cowes så var J/112e J Lance 12i särklass. Det är deras 3:e J/112e och redan med den första var man i topp på VM i Köpenhamn. Man har gjort hemläxan både i IRC och i ORCi. Ingen av de andra toppbåtarna i lilla klassen kommer förutom A35 Fools Gold som var ojämna. Även Hansen var i Cowes och levererade på banseglingarna.

Det är ju också kul att jämföra hur båtar mäter i de olika mätreglerna. Även om GPH är lite trubbigt… Jag roade mig med att plotta alla båtar ovan. ORC på X-axeln (lägre är snabbare) och IRC på Y-axeln (högre är snabbare).

10 båtar som mäter bäst i IRC vs ORCi/GPH
Farr 30 PAKALOLO II
Archambault A35 Fool’s Gold
Farr 30 EINSTEIN
Archambault A35 Amaris 2
Archambault A35 tontin
Farr 30 H.E.A.T
Archambault A35 Decatur
Farr 30 Cheyenne
J/112E J LANCE 12
J/109 Vrijgezeilig

10 båtar som mäter bäst i ORCi/GPH vs IRC
Waarschip 1012 LD SK-01
ONE OFF KATARIINA II
X-35 mod MY-CAR
X-35 mod KETURI VĖJAI
ONE OFF Eesti Meedia ST
Italia 9.98 IMMAC FRAM
Italia 9.98 DIRECTO
Italia 9.98 ONESPIRIT
Italia 9.98 Happy Hour
Varianta 37 SailSelect

OK, här är de båtar som jag tror på…

X-37 Hansen – rutinerade och bäst förberedda.
J/112E J LANCE 12 – grym kompetens ombord + gjort hemläxan
Italia 9.98 ONESPIRIT – stabila med bra resultat
Italia 9.98 IMMAC – stabila med bra resultat
Melges 32 mod Old Jug – båten vann VM 2017 & man kan segla i fri vind.
X-37 Checkmate – Peter de Ridder gör ingenting halvdant?

Även Farr 30:orna kan ställa till det om vädret är rätt. Framförallt HEAT, men även Cheyenne.

Så klart vill man att Pro4u skall sätta dit den, men de har en tendens att hamna precis bakom de allra bästa. Även i år på på MBBR och i Kiel Cup. Hoppas de har lite medflyt i Holland.

Någon jag har missat?

Andra tips?

54 Comments

  1. Sam V Jul 13, 2018 Reply

    Bra spaning. Vill flagga för ytterligare en Italia 9.98, Happy Hour med rutinerat folk ombord. Sedan ska det bli intressant att se om nybygget Waarship 36:an blir flipp eller flopp. X-37 Hansen förtjänar att vinna.

    I klass B är X-41:orna ett riktigt getingbo och där hoppas vi förstås på Kwanza :-)

    Klass C har några fina båtar men rätt få. Kul med Beau Geste och Carkeeken.

    En försiktig början till UMS, hade varit kul med fler IRC-båtar.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 13, 2018 Reply

      Jag har också trott på Happy Hour tidigare, men tittar man på resultaten i Kiel Cup så hade de svårt mot de andra Italiorna? Det kan ju vara så att man saknat någon nyckelspelare ombord, men det har jag svårt att tro.

      Waarship 36 har mycket att bevisa. Seglade uselt på North Sea Regatta, där J/109 var snabbare på 5 av 8 race. Men de kanske har hittat skruven. Jag är skeptisk.

    • Pelle Pedersen Jul 13, 2018 Reply

      Klart vi håller på Kwanza!!

  2. Author
    Peter Gustafsson Jul 13, 2018 Reply

    Klass B har färre båtar på linjen, men en jämnare topp?

    Båda First 40:orna har dominerat North Sea Regatta & IRC Europeans (med lite edge för Elke). Men normalt skall de ha svårt mot massor av bra X-41:or. Halbtrocken borde vara favorit här?

    Jag tror dock att någon av Landmark 43:orna tar det. Antingen Santa (som ju vann i Köpenhamn) eller White Shadow som inte blivit långsammare med åren. Lyxen av att segla i fri vind, och lite mindre trassel vid märkena, kommer att avgöra mot X-41:orna.

    Synd att en av Englands bästa båtar, SunFast 3600 Redshift, har hamnat i en klass där man kommer att segla i skitvind en hel vecka…

    MAT 11.80 Leeloo Harold Vermeulen NED 8882 531,4 11,144 1,189
    Farr 40 OD Hurrykanen Tobias Glans SWE 666 533,9 11,199 1,171
    Farr 40 mr. Brightside Alex Sastre NED 9440 539,7 11,075 1,166
    Aquatich 40 Aquatich Bjorn Erik Bjornsen NOR 15560 539,7 11,414 1,164
    Landmark 43 Destin tore kandahl NOR 12343 540,0 11,530 1,165
    Landmark 43 Santa Claus Landmark NOR 12143 540,6 11,509 1,162
    Landmark 43 White Shadow Torkjel Valland NOR 12443 541,0 11,555 1,163
    KER 11.3 Ragazza III Jan Gabriël BEL 1100 558,7 10,738 1,141
    GRAND SOLEIL 42 R SPIRIT Lasse Bergkvist SWE 550 563,0 10,563 1,132
    Bashford 41 Bateleur Marco de Bat NED 8135 563,4 10,912 1,106
    XP-44 X-DAY Max Gurgel GER 6655 567,3 11,336 1,111
    X-41 Xini Freedom Martin Estlander FIN 68 568,4 10,750 1,119
    X-41 NEXUS Søren Junker DEN 6869 569,4 10,647 1,114
    X-41 mod PREMIUM Mati Sepp EST 499 570,2 10,617 1,131
    X-41 Halbtrocken 4.0 Michael Berghorn GER 7460 571,3 10,709 1,111
    X-41 Kwanza Sten Haeger SWE 49 571,8 10,763 1,108
    X-41 mod OLYMPIC Tiit Vihul EST 463 572,1 10,620 1,121
    Salona 42 QUANTA Andrzej Zielinski POL 16000 573,1 10,893 1,108
    First 40 La Reponse Andrew McIrvine GBR 42N 576,2 10,728 1,084
    Sinergia 40 SONS OF HURRICANES Jon Sverre Hoiden NOR 15666 577,5 10,332 1,090
    First 40 Elke Frans Rodenburg NED 6169 578,4 10,764 1,087
    J/111 Red Herring Gerwin Jansen NED 9111 581,1 10,186 1,093
    Maxi 1300 IJsvogel Tim Lemeer NED 7786 586,3 10,859 1,066
    A.C. FORMIDABLE Thijs Minderhoud NED 27 594,5 10,318 1,068
    Grand Soleil 40 GRAND SLAM Hans Keverling Buisman NED 6567 599,0 10,314 1,056
    SunFast 3600 REDSHIFT RELOADED Ed Fishwick GBR 419R 599,4 9,809 1,053
    Dehler 39 GRIEL Robert Jockin NED 6428 618,0 9,846 1,022

  3. Sillstryparn Jul 13, 2018 Reply
  4. Sillstryparn Jul 13, 2018 Reply

    Tippar nya Cossutti Designen Eeesti Media Sailing Team:
    https://www.cossutti.it/ridas-yacht-launches-the-new-one-off-37-by-cossutti/
    Man vann Baltic Offshore Week

  5. Sillstryparn Jul 13, 2018 Reply
    • Author
      Peter Gustafsson Jul 13, 2018 Reply

      Det vore onekligen intressant om Cosutti fick till det till sist. Vi har ju sett ett antal “rulebeaters” från J/V (Elena Nova), Cosutti (Next 37, Kaatarina, etc), Humphreys (Aquatich 40) och andra utan att det varit särskilt lyckat.

      • Joakim Jul 13, 2018 Reply

        Dom har ju bra chanser i ORC men i IRC ser det inte så bra ut mot Hansen och särskilt mot Lance 12.

        Samma sak i B med Landmark 43 och First 40, som har klart bättre IRC än X-41, särskilt X-41or från Estland med ny köl.

        Alla de här har ju varit bra i ORC men nu gäller det att vara bra i IRC också.

        Man borde jämföra Offshore Time on Time och Inshore Tripple number mot IRC. Inte GPH som används inte i VM (och nästan aldrig annars heller).

        Eesti Media är klart bättre än Next 37 och första version av Katariina II, som har sedan dess bytt skrovet.

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 13, 2018 Reply

        I know. GPH var det som var enkelt att få fram (och gav viss indikation).

        Har du någon uppfattning om man bara bortsett från IRC i design/konfiguration, eller om man bara inte fått till det?

  6. Author
    Peter Gustafsson Jul 14, 2018 Reply

    Favoriter i topp på tune-up. Bra seglat av Kwanza!

    1 TEAM BEAU GESTE BOTIN 52
    2 OUTSIDER TP52
    3 XENIA XP-44
    4 Van Uden KER 46
    5 Blue Nights SWAN 45 OD

    1 HALBTROCKEN X-41
    2 Xini Freedom X-41
    2 SANTA Landmark 43
    4 Kwanza X-41
    5 NEXUS X-41
    17 SPIRIT GRAND SOLEIL 42 R
    Hurrykanen FARR 40 ONE-DESIGN DNC

    1 HANSEN X-37
    2 J LANCE 12 J-112E
    3 Happy Hour ITALIA 9.98 F
    4 ONESPIRIT ITALIA 9.98
    5 Hubo Waarschip 36 WK
    27 Mrs Freckles Farr 30
    Hang Loose X-35 OD DNC
    Cheyenne Farr 30 BFD
    Team Pro4u FIRST 36,7 MOD BFD

    Jag trodde Pro4U hade lärt sig undvika svartflagg efter MBBR :-)

  7. Sillstryparn Jul 15, 2018 Reply
  8. Espen Kuhle Jul 16, 2018 Reply

    Santa og White Shadow gjør det bra i starten av mesterskapet.
    https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=50825

  9. Joakim Jul 17, 2018 Reply

    Man får inte räknä bort Off2 som ger 2x poäng. Mycket dålig start för Kwanza, Elke och La Reponse i B och Eesti Media, Sugar, Directo och J Lance 12 i C. Inte heller bra för Hansen och Katariina II.

  10. Author
    Peter Gustafsson Jul 17, 2018 Reply

    Två banseglingar idag.

    Bäst i klass C var J LANCE 12 med 4.5 + 1.0 och IMMAC FRAM med 8.0 + 2.0. Pro 4U fortfarande i ledning efter 13.0 + 3.0. Spiken på havsköret kommer zatt vara värdefull.

    I klass B är Santa stabila i topp. Kwanza och de andra Svenska båtarna hade det svårt.

    I klass A verkar BEAU GESTE vara oslagbara…

    Alla resultat:
    https://www.manage2sail.com/en-US/event/OSW2018#!/results?classId=ClassC

  11. Marcus Sylvin Jul 17, 2018 Reply

    Bra seglat av Santa.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 17, 2018 Reply

      Ser ut som man har Roger Nilson på nav?

      • Marcus Sylvin Jul 18, 2018 Reply

        Stämmer bra, kul att de går bra för dom ,de är ett jätte roligt gäng att segla med, tråkigt att man inte kunde vara med :)

  12. Anders Österborg Jul 18, 2018 Reply

    Har inte arrangörerna poängsatt havsracet orimligt högt? Dels räknas det dubbelt, dels får det inte räknas bort? Eftersom den natten blev chansartad (ledande båtar omseglade av klungan) så är VM chanserna i princip över redan från början för flera toppbåtar? Bra seglat av Farr 30 Cheyenne i övrigt med en 2a och en 4a -men där långa havsracet är ett rejält sänke -trots att man låg i tätgruppen även där väldigt länge..

  13. Sillstryparn Jul 18, 2018 Reply

    Idiotiskt att inleda med offshore race som ju alltid är chansartat, inte minst denna gång, särskilt i C klassen
    Många som var avhängda tidigt kunde via trackern undvika de fällor båtarna framför fastnade i.
    Eesti Media drabbades väldigt hårt: fastnade inne vid land och deras VM är kört.

  14. Author
    Peter Gustafsson Jul 18, 2018 Reply

    Dagens resultat uppe.

    Klass A: BEAU GESTE med två spikar före OUTSIDER med 2 andraplatser.

    Klass B: SANTA spikade också två, och White Shadow ligger två totalt. Sedan 3 X-41or.

    Klass C: Pro4U med 7.5 + 1.0 och fortfarande med marginal i topp. Tvåa är J Lance 12, som har varit klart bäst på banracen med 4,5 + 1 + 3 + 5. Pro€U och Sugar är ungefär lika på banracen, men Sugar är körd efter ett uselt offshorerace.

  15. Author
    Peter Gustafsson Jul 18, 2018 Reply

    Veckans regelfråga :-)

    Juryns utlåtande: protest_10__40

    • Jocke_R Jul 19, 2018 Reply

      Ehh? Hur kan alla gå fria? Den här måste man överklaga till högre instans.

      • Carl Fjällman Jul 19, 2018 Reply

        Förstår inte heller varför inte BEL fick något straff. Någon som kan detta bättre?
        (Förstod på utlåtandet ovan att GER inte kunde hålla undan pga av BEL så den klarade sig, men BEL måste väl få ett straff?)

        • Edvard Jul 19, 2018 Reply

          Tror det er på grunn av RRS § 36 b:
          “RACES RESTARTED OR RESAILED
          If a race is restarted or resailed, a breach of a rule in the original race, or in any previous restart or resail of that race shall not
          a) prohibit a boat from competing unless she has broken rule 30.4; or
          b) cause a boat to be penalized except under rule 30.2, 30.4 or 69 or under rule 14 when she has caused injury or serious damage.”

          Det ble restart i det aktuelle racet, og BEL brøt regel 11 og 14, men synes som juryen mente det var ingen “injury” eller “serious damage”.

          • Carl Jul 19, 2018

            tack!

  16. Sillstryparn Jul 18, 2018 Reply

    Nog för man sett en del smala skotvinklar, men Beau Gestes är riktigt tight (från FB dagens banrace)

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37326620_643102909379742_3936496453458853888_o.jpg?_nc_cat=0&oh=cbb3e88d80a076d372c1ed29df8ee33c&oe=5BE575F9

  17. Author
    Peter Gustafsson Jul 19, 2018 Reply

    Pro4U med 17.0 + (24.0). Fortfarande 8 poäng före J LANCE 12.

    Borde räcka inför i morgon?

    Bevakning?

    • Joakim Jul 19, 2018 Reply

      8 poäng räcker inte. J Lance 12 kan bara bevaka Pro4U till en dålig result. Då måste Pro4U räcknä med 24 och J Lance 12 bara 10 poäng. Alla andra är redan säkert bakom J Lance 12.

      Det borde vara lätt att förstörä Pro4U i sista bansegling med en snabbare båt.

      • Joakim Jul 20, 2018 Reply

        Tyvärr jag hade rätt. Pro4U var just bakom J Lance 12 i seglad tid och båda nästan sista i resultat. Pro4U fick bara brons!

        • Author
          Peter Gustafsson Jul 20, 2018 Reply

          Ouch, denna ständiga 3:e-plats…

        • Skoglund Jul 20, 2018 Reply

          Att förstöra när man har en lite snabbare båt känns nästan som dåligt sportmanship. Helt enligt regelboken såklart. I entyp är det i mina ögon en annan sak.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 19, 2018 Reply

      Kan bli spännande.

      Jag har ingen koll på gänget som seglar J Lance 12 (mer än att Gideon Messinkär VOR-seglare och var Team Director för Brunel).

      Det är lite udda att man i Köpenhamn körde med den tyska återförsäljaren (Mittelman) och Bouve Bekking, på IRC-EM/Commodore’s Cup i UK med det franska gänget från J/Composites och nu ett tredje holländskt gäng. Alla med bra resultat.

  18. Marcus Sylvin Jul 19, 2018 Reply

    Grattis Team Santa, som med en dags segling kvar tagit hem VM !!! fantastisk insats

  19. seglaren Jul 19, 2018 Reply

    någon gjort en analys hur hantering av de två regler har slagit? tittar man på enskilda race så kan det skilja för enskilda båtar en hel del i placering.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 20, 2018 Reply

      Jag tror man avvaktar alla resultat innan man ger sig på en analys.

      Det viktiga är ju inte skillnaden i enskilda race (som kan diffa ganska mycket) utan effekten över en regatta för olika båttyper/setuper.

      • seglaren Jul 20, 2018 Reply

        kan bara håller med om att enskilda race kanske inte återspegla hela sanningen. men nu har det ju saglats en del race, både havsracen och bana. något borxe man ju redan kunna läsa ur.
        kanske lika bra att göra en sammanställning själv….

        • seglaren Jul 21, 2018 Reply

          roade mig att lista båtarna efter ORCi. IRC och totalen (med reservation att enstaka fel kan smygit in sig…). för en del båtar har det ganska stark påverkan enligt vilket respitsystem det seglades. t.ex. Katarina II gynnades ganska mycket av ORCi medan Decatur gynnades mycket av IRC. Spelar verkligen ingen roll efter vilken regel som seglas, att de bästa alltid vinner?
          plats ORCi IRC total
          1  GER 7444; IMMAC FRAM ; ITALIA 9.98  FRA 43950; J LANCE 12; J-112E  FRA 43950; J LANCE 12; J-112E
          2  DEN 68; HANSEN ; X-37  SWE 88; Team Pro4u; FIRST 36,7 MOD  GER 7444; IMMAC FRAM; ITALIA 9.98
          3  EST 949; KATARIINA II ; ONE OFF  NED 7439; Jai Alai; J-109  SWE 88; Team Pro4u; FIRST 36,7 MOD
          4  FRA 43950; J LANCE 12 ; J-112E  SWE 622; Cheyenne; Farr 30  DEN 68; HANSEN; X-37
          5  GER 7433; ONESPIRIT ; ITALIA 9.98  DEN 68; HANSEN; X-37  NED 7439; Jai Alai; J-109
          6  SWE 88; Team Pro4u ; FIRST 36,7 MOD  FRA 34983; Decatur; Archambault A35  NED 9100; Nightshift; JV 36 one-off
          7  NED 9100; Nightshift ; JV 36 one-off  GER 7444; IMMAC FRAM; ITALIA 9.98  EST 774; SUGAR; ITALIA 9.98 F
          8  EST 774; SUGAR ; ITALIA 9.98 F  NED 9100; Nightshift; JV 36 one-off  GER 7433; ONESPIRIT; ITALIA 9.98
          9  NED 7439; Jai Alai ; J-109  NED 7935; Flying Dolphin; Dufour 40 x 2.10  EST 949; KATARIINA II; ONE OFF
          10  DEN 8; Happy Hour ; ITALIA 9.98 F  EST 774; SUGAR; ITALIA 9.98 F  SWE 622; Cheyenne; Farr 30
          11  EST 850; Eesti Meedia ST ; ONE OFF  GER 4941; STATIC ELECTRIC; X-362 SPORT  NED 7935; Flying Dolphin; Dufour 40 x 2.10
          12  NED 2018; W36 Hubo ; Waarschip 36 WK  IRL 3061; Fool’s Gold; A 35 2.10  NED 2018; W36 Hubo; Waarschip 36 WK
          13  NED 7935; Flying Dolphin ; Dufour 40 x 2.10  BEL 3590; Amaris 2; Archambault A35  FRA 34983; Decatur; Archambault A35
          14  SWE 622; Cheyenne ; Farr 30  GER 7433; ONESPIRIT; ITALIA 9.98  GER 4941; STATIC ELECTRIC; X-362 SPORT
          15  GER 4941; STATIC ELECTRIC ; X-362 SPORT  NED 2018; W36 Hubo; Waarschip 36 WK  EST 850; Eesti Meedia ST; ONE OFF
          16  NED 14884; Checkmate ; X-37  NED 14884; Checkmate; X-37  NED 14884; Checkmate; X-37
          17  NED 8436; SAFFIER 36R ; Saffier 36  GER 4640; H.E.A.T; FARR 30  DEN 8; Happy Hour; ITALIA 9.98 F
          18  FRA 34983; Decatur ; Archambault A35  EST 949; KATARIINA II; ONE OFF  NED 7020; Team Heiner III; Maxfun 35
          19  NED 7020; Team Heiner III ; Maxfun 35  EST 850; Eesti Meedia ST; ONE OFF  BEL 3590; Amaris 2; Archambault A35
          20  LTU 2068; KETURI VEJAI ; X-35 MOD  SWE 106; Hang Loose; X-35 OD  SWE 106; Hang Loose; X-35 OD
          21  SWE 106; Hang Loose ; X-35 OD  NED 7020; Team Heiner III; Maxfun 35  GER 4640; H.E.A.T; FARR 30
          22  EST 535; MY-CAR ; X-35 mod  DEN 8; Happy Hour; ITALIA 9.98 F  IRL 3061; Fool’s Gold; A 35 2.10
          23  BEL 3590; Amaris 2 ; Archambault A35  NED 8436; SAFFIER 36R; Saffier 36  NED 8436; SAFFIER 36R; Saffier 36
          24  GER 4640; H.E.A.T ; FARR 30  NED 7604; FunX; X-362 sport  LTU 2068; KETURI VEJAI; X-35 MOD
          25  NED 101; SailSelect ; Varianta 37  SWE 34; Mrs Freckles; Farr 30  EST 535; MY-CAR; X-35 mod
          26  IRL 3061; Fool’s Gold ; A 35 2.10  GBR 4909; Majic; J-109  NED 7604; FunX; X-362 sport
          27  GER 187; OLD JUG ; MELGES 32 MOD  GER 187; OLD JUG; MELGES 32 MOD  SWE 34; Mrs Freckles; Farr 30
          28  EST 998; DIRECTO ; ITALIA 9.98  LTU 1620; EXTREME; X-35 OD  GER 187; OLD JUG; MELGES 32 MOD
          29  GBR 4909; Majic ; J-109  LTU 2777; COOL WATER; X-35 OD  GBR 4909; Majic; J-109
          30  NED 7604; FunX ; X-362 sport  GBR 362; Extra Djinn; X-362 Sport  LTU 1620; EXTREME; X-35 OD
          31  LTU 1620; EXTREME ; X-35 OD  EST 535; MY-CAR; X-35 mod  LTU 2777; COOL WATER; X-35 OD
          32  LTU 2777; COOL WATER ; X-35 OD  GER 7030; EINSTEIN; FARR 30  NED 101; SailSelect; Varianta 37
          33  SWE 34; Mrs Freckles ; Farr 30  LTU 2068; KETURI VEJAI; X-35 MOD  GER 6534; X4FUN; X-34
          34  GER 6534; X4FUN ; X-34  GER 6534; X4FUN; X-34  GBR 362; Extra Djinn; X-362 Sport
          35  NED 8118; CSI Rakker ; A-31  NED 8118; CSI Rakker; A-31  EST 998; DIRECTO; ITALIA 9.98
          36  GBR 362; Extra Djinn ; X-362 Sport  NED 101; SailSelect; Varianta 37  NED 8118; CSI Rakker; A-31
          37  BEL 8990; X-Bie ; Xp 33  BEL 8990; X-Bie; Xp 33  BEL 8990; X-Bie; Xp 33
          38  NED 7307; Rosetta ; Dehler 36  NED 7307; Rosetta; Dehler 36  NED 7307; Rosetta; Dehler 36
          39  NED 10922; Vrijgezeilig ; J-109  BEL 3537; tontin; Archambault A35  GER 7030; EINSTEIN; FARR 30
          40  NOR 11; Farrari ; FARR 30  NED 10922; Vrijgezeilig; J-109  NED 10922; Vrijgezeilig; J-109
          41  GER 7030; EINSTEIN ; FARR 30  EST 998; DIRECTO; ITALIA 9.98  BEL 3537; tontin; Archambault A35
          42  NED 8962; New Frontier ; NF/35  IRL 725; Bengal Magic; J 35  NED 8962; New Frontier; NF/35
          43  GER 5246; INSPIRATION ; ONE OFF  NOR 26; PAKALOLO II; FARR 30  NOR 11; Farrari; FARR 30
          44  BEL 3537; tontin ; Archambault A35  NED 8962; New Frontier; NF/35  IRL 725; Bengal Magic; J 35
          45  GBR 621R; Ondeugd ; Corby 36  GBR 621R; Ondeugd; Corby 36  GBR 621R; Ondeugd; Corby 36
          46  NED 8834; INsails ; Dehler 34 2016  NOR 11; Farrari; FARR 30  GER 5246; INSPIRATION; ONE OFF
          47  IRL 725; Bengal Magic ; J 35  GER 5246; INSPIRATION; ONE OFF  NOR 26; PAKALOLO II; FARR 30
          48  NOR 26; PAKALOLO II ; FARR 30  NED 8834; INsails; Dehler 34 2016  NED 8834; INsails; Dehler 34 2016
          49  GER 7054; HIMMELBLAU ; DEHLER 33 CRUISING  GER 7054; HIMMELBLAU; DEHLER 33 CRUISING  GER 7054; HIMMELBLAU; DEHLER 33 CRUISING

    • Per Stedfeldt Jul 21, 2018 Reply

      Det skulle vara bra för de svenska båtarna i klass C att segla under IRC :-)
      Under IRC hade Pro4U blivit 2:a och Cheyenne 4:a. Under ORC hade det blivit en 6:a för Pro4u och en 14:e för Cheyenne.
      Verkar vara ett bra koncept att räkna på båda reglerna och vikta 50/50. Verkar ge en bra mix av båtar i resultatlistan.
      SWE 622 Cheyenne

      • Peter Jul 23, 2018 Reply

        eller så håller man IRC och ORCi isär. Katarina II är ju optimerad för ORCi. där hade de kommit på pallen men i IRC “endast” plats 18. Jag tror nog att det blir kostnadsdrivande om det är flera regler involverade.

        • Author
          Peter Gustafsson Jul 23, 2018 Reply

          Du menar att specialbyggda ORC-båtar som Katarina II är mindre kostnadsdrivande än de tre båtar som nu är på pallen? Jag tycker det är lysande att det inte lönar sig att dyka upp med ett specialbygge från Cosutti vars enda syfte är att lura regeln.

          • Peter Jul 24, 2018

            tittar på segelarens lista ovan. Katarina II är en av de , mer extrema resultaten. Hur som helst borde reglerna värdera båtarna som de är i bästa av världarna. Tydligen värdera dock IRC och ORCi en del egenskaper olika så att resultaten blir olika.
            Jag vill hävda att alla båtar som ligger i toppen är på det ena eller andra viset optimerade. Farr 30:orna går ju bättre om man räknar under IRC t.ex. Det rör med andra ord inte bara specialbyggen. Cheyenne skulle har hamnat på 4:an men i ORCi på 14:de plats.
            kan vi se nya optimeringsalternativ eller kommer båtar belönas som är mer alround,dvs. mäter bra i båda regler? kommer vi se att det blir olika optimeringar beroende på om det seglas ORCi, IRC eller som på VMet sammanslagning?
            Jag ser dock tydligt att ORCi och IRC värderar båtar (dess egenskaper) och att tabellerna inte är identiska eller liknade.
            blir ju dyrt när det optimeras utöver ORCi och IRC även för ORCi + IRC.

          • Author
            Peter Gustafsson Jul 24, 2018

            Åtrerigen, jag kan inte se att det skulle bli dyrare att optimera en allroundbåt så att den levererar ok i bäggre reglerna, vs att specialdesigna och bygga en båt från scratch för att superoptimera för en regel?

            Jag skulle gissa att Katariina II har kostat 2-3 gånger så mycket som J Lance 12 (som dessutom har ett andrahandsvärde). Kollar man på segelgarderoben så har man nästan dubbelt så många segel som J Lance.

            För sportens bästa så tycker jag det bär fantastiuskt att det går att prestera med sportiga “standardbåtar” som J/112e och Italia 9.98 och att idiotiska båtar som Katariina II eller Waarschip 36 WK har det svårt!

          • Peter Jul 24, 2018

            hmm, atariina II eller Waarschip 36 WK har det svårt… ska inte båtarna i en regel bedömas utofrån dess potential? ska sportiga båtar förfördelas och har det lättare att vinna?

            det seglas normalt en en av reglerna. att det såss ihop ORCi och IRC kan man väl se som ytterligare “ny” regel som gynnar vissa båtar medan andra missgynnas.
            Optimeringar för olika regler ökar kostnader. olika segelgarderob påverkar ju mätetalen olika. sen finns andra faktorer som kan leda till helt nya kosntruktioner som tydligen inte uppskattas av alla…
            Återigen när du nu kört in dig mot diverse one off så finns ju exempel som Farr 30:orna. Cheyenne kom 4:a enligt IRC men 14 enligt ORCi. Kan inte vara kul att missgynnas att man mäter sämre i en regel och det drar ner oberoende åt vilket håll det slår.

            Snuddes IMMAC FRAM ; ITALIA 9.98 på vinsten då de mätte sämre i IRC (ORCi 1:a och IRC 7:a)? Där var det ju den sportiga båten Italia 9.98 (säkerligen också optimerad för an av reglerna…)

            det jag ser är att placeringar i tabellen påverkas i och med IRC och ORCi skiljer tydligen en del.

            Waarschip 36 WK kan man ju ha som ett annat exempel. här skiljer det t.e.x inte alls så mycket mellan båda regler (ORCi plats 12 och IRC plats 15 -> totalt 12). om plats 12, vilket inte alls är så illa kan tillskrivas dålig konstruktion eller misstag på bana kan jag inte uttala mig om. men visst behöver man inte tycka om båttypen….

          • Author
            Peter Gustafsson Jul 24, 2018

            Det skrev jag inte,

            Bara att det var bra att försök att lura regeln inte lyckas :-) Och ingen (förutom några designers ) blir nog ledsna för att vi slipper in flation i dessa båtar.

            Vare sig eller ORC eller seglarna vill ha ett designrace, då det driver kostnader och minskar bredden. Ur ett kostnads / breddxperspektiv måste ju du också tycke det är bra med relativt vettiga båtar i topp?

            Sedan var ju detta ett försök, som skall utvärderas av både ORC och RORC. Just nu säger man säkert som alltid efter ett stort arr; “aldrig mer”. Men det viktiga är ju vad man kan åstadkomma för denna typ av segling på sikt.

          • Peter Jul 24, 2018

            .. och jag var inte den som tog upp diskutionen med one off-båtarna utan optimeringar mot olika regler driver kostnader. vet ej hur du fick till det med designade båtar vilket i och för sig är den mest extrema optimeringen. Det finns dock en hel värld fram till dess.

            kan bli spännande att se vad man kommer fram till efter utvärderingen.

            det jag tycker är mest informativ att ORCi och IRC kan slår ganska mycket (som vanligt är det relativt) åt båda håll.

            I experimentet användes dock inte ORCi som det är tänkt för större mästerskap utan trippel number… Man kan ju spekulera vad resultatet hade blivit…

            finns ju den typen av arr där man säger “nästa år igen..” :-)

  20. Carl Fjällman Jul 20, 2018 Reply

    Pro4you 3:a, ser ut som 112E har varit lite jobbiga mot dem…

  21. Author
    Peter Gustafsson Jul 20, 2018 Reply

    Stort grattis till Pro4U, trots otur i går och tuff bevakning idag. Min tidigare analys håller, de är fortfarande Sveriges enda ORC-team i världsklas!

    Här är deras story från idag.
    https://swe88.wordpress.com/2018/07/20/team-pro4u-won-corinthian-gold-and-open-class-c-bronze-in-the-offshore-sailing-worlds/

    Svenska resultat i klass C:
    3 First 36,7 MOD Team Pro4u
    10 Farr 30 Cheyenne
    20 X-35 OD Hang Loose
    27 Farr 30 Mrs Freckles

    Och i klass B:
    17 X-41 Kwanza
    22 Grand Soleil 42R Spirit
    23 Farr 40 Hurrykanen

    • Rikard I Jul 22, 2018 Reply

      Nja, inte enda ORC-team i världsklass. Pro4U är det bästa svenska teamet idag, men jag tycker att om man placerar sig exempelvis 10 eller 17 i VM, så är man i världsklass. Det är inte en picknick att placera sig i dessa mästerskap. Så svenskarna gjorde allmänt bra ifrån sig. Good on you all, snyggt seglat!

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 22, 2018 Reply

      Jag tycker det är stor skillnad på att “vara i världsklass” och “göra bra ifrån sig på ett VM” :-)

      Vilka andra svenska ORC-team tycker du gör en satsning på samma nivå som Hansen; J Lance eller IMMAC?

      I min värld handlar det om båt- och segelutveckling, målmedveten träning (med volym) under flera år, och smart uppladdning med regattor under 2018? Tittar du på de svenska teamen ovan skulle jag säga att Pro4U lägger dubbelt så mycket tid som något annat svenskt team och har fokus på ORC-mästerskap under lång tid.

      Det är skillnaden mellan att vara topp 3 eller topp 15.

      Cheyenne är duktiga, och har ett antal riktigt bra race. Men de har inte seglat de större ORC/IRC-regattorna som uppladdning och är ojämna i resultatlistan. En del beror så klart på båtval, där vi vet att Farr 30 kommer att fungera bättre i regattor med lite lättare vind (som i Köpenhamn där man gjorde en mycket bra insats med Darren Jones ombord).

      Kwanza kämpar på efter en dålig offshoresegling, men man är inte riktigt nära de andra X-41:orna (som i och för sig är mycket duktiga med proffs som Gabriele Bruni, Sten Mohr och Mikkel Røssberg ombord). 17:e av 27 båtar är man nog inte nöjda med… Ett par säsonger till i den båten, så kommer Haeger och gänget att kunna vara med på riktigt.

      Det är en gedigen insats av många svenska team. Men en bit kvar till den ribba som Pro4U har lagt. Kompetensen finns nog – men finns viljan att göra vad som krävs för att slåss om medaljerna på ett VM av det här slaget?

  22. Author
    Peter Gustafsson Aug 28, 2018 Reply

    Bra analys från Archambault A35 “Fools Gold”.

    https://afloat.ie/resources/marine-industry-news/uk-sailmakers-ireland/item/40296-offshore-worlds-2018-review

    The IRC ORC World Sailing Championships 2018 was a first attempt combination of two similar but unique rating rules. It was successful in its goal of bringing some of the best yachts and sailors in Europe together on one unified racecourse. However, there are many improvements needed before this event can truly succeed. IRC and ORC need to work closely together, for the benefit of both organisations, to bring the rating systems closer together. Each has their own agenda and vision for how to grow our sport but for the benefit of all sailors, their customers, there need to be bridges built. The goal should be compatible, interchangeable ratings so that Irish/UK based sailors can compete uninhibited in Europe, and vice versa.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.