Ny köl på Alltiett 35

Jag och Patrik Andersson har ju tjafsat en del här på bloggen, där jag tyckt att Alltiett 35 är en båt som på pappret borde segla helt ok, men där det kanske funnits saker som gjort att båten inte når som potential (och som inte mätreglerna ser).

Nu har Patrik satt på en riktig köl, och det verkar som det var där haken satt.

6.8 knop låter som en bra target speed, ganska likt det vi hade på J/109. Det kommer säkert att finnas lite till med besättning ombord.

Stort grattis till en “ny” båt, och det kommer att vara en kul sommar att utforska de nya egenskaperna.

Från “katastrofköl” til världsklassköl på Alltiett 35.

Efter att sedan 2003 vetat att kölen var ett problem och med regelbundna dialoger med Kåre Ljung sedan 2012 kom så äntligen projekt Köl igång på allvar hösten 2017.

Den gamla kölen var för lätt, för liten yta, för tjock profil och en bulb som inte var i harmoni med fenan.

Nu har båten varit i sjön med ny köl i 3 veckor, och lite intressanta data i form av siffror och känslor efter kölbytet börjar visa sig.

3-5 grader bättre höjd på kryssen (plotterspår), i form av minskad avdrift då skenbar vind är likadan.

Hittills har jag bara seglat ensam ombord, men då jag haft båten i 16 år har jag mycket god koll på siffrorna. Har aldrig kryssat snabbare än 6.3 knop ensam tidigare, nu ligger jag och pendlar mellan 6.6-6.8 knop i 7 m/s ensam ombord, en vindstyrka som tidigare var en “brottningsmatch” när man var ensam är nu riktigt trevligt med det ökade rätande momentet.

Branta undanvindsbogar går också fortare då det varit farthämmande att segla med profiler som går på tvären, djupa bogar är något svårare att se så stora skillnader på.

Kåre Ljung har gjort ett riktigt bra jobb.

Ska bli spännande att se under hösten hur båten går med besättning på kanten?

Djupgående (gamla -> nya) 220 -> 225 cm
Bulbvikt 650 -> 1 100 kg
Fenvikt 300 -> 45 kg
Bulbens längd 137 -> 192 cm
Corda toppen 62 -> 78 cm
Corda botten 62 -> 66 cm

//Patrik Andersson

Den gamla kölen.

Hade varit kul med löite jämförelser med Sten Bergqvists båt. Han har ju, som vanligt, fixat lite med kölen på sin Alltiett 35.

14 Comments

  1. Patrik Andersson Jul 27, 2018 Reply

    https://youtu.be/3I19mYBoR-U
    Gpsfart högra instrumentet, siffrorna i övre vänsterkant.
    Riktig VMGkryss i icke strömt vatten på Kyrkviken.

    Som Peter skriver känns det som en ny båt😊

  2. Lars-Göran Södergren Jul 27, 2018 Reply

    Kul att det blev klart tillslut. Baltic 2Star
    2019 väntar!?

  3. Anders Svensson Jul 27, 2018 Reply

    Felskrivning eller väger bladet bara 45kg?

    Har du kunnat återanvända något av den gamla kölen, blyet?

    Vad blev slutnotan för ett sånt här projekt, mellan tumme och pekfinger?

    • Patrik Andersson Jul 27, 2018 Reply

      Bladet väger inte mer!
      Var inne på båtbyte, det hade blivit betydligt dyrare, förutom den saknade båtfarten älskade vi båten så ny köl var bästa alternativet.
      Priset.. Som ett riktigt sjysst krysställ och en Gennaker ungefär +en hel massa jobb.

      • Ulf Lindahl Jul 29, 2018 Reply

        Har du “byggbilder” från köljobbet? Skulle vara intressant att se hur du gjorde. Tidsåtgång?

        • Patrik Andersson Jul 29, 2018 Reply

          Limma, spackla, måla och oändligt med slipning. Ca 150timmar fördelat på 3månader då det är mycket härdtider.
          Kölen levererades som delar: Formar (8st) fenan, fillets och bulbplugg tillverkades/levererades av Julius Babravičius från Litauen, bulben från Eskilstuna Gjuteri, plast från NM epoxi i Kungälv och sist men inte minst konstruktion och ritningar av Kåre Ljung.
          Vill någon ha bilder från byggnation får ni ge mig en e-post adress. //Patrik

          • Anders Svensson Aug 3, 2018

            Har du några bilder inifrån båten?
            Var och hur fäster den långa biten som “sticker upp” ovanför kölen?

          • Patrik Andersson Aug 6, 2018

            @Anders Svensson
            Det går en “centerbordstrumma” genom båten av samma dimension som den gamla kölen.
            Denna trumma är bultad i huvudskottet, remsad mot taket/däck och botten, dessutom går en tvärgående rostfri balk inplastad bakom trumma som gör konstruktionen oerhört stark.
            Nej! Den är inte ivägen i båten, då den avslutar dinettesoffan helt naturligt.
            Den nya kölen kilar sig fast mot nederkanten då den är konisk och är bultade med två fvärgående M20 bult, en i toppen och en 40cm över båt botten dvs väl över vattenlinjen.

  4. Patrik Andersson Jul 29, 2018 Reply
    • Ulf Lindahl Jul 31, 2018 Reply

      Tack för fina/intressanta bilder.

  5. Henrik Borg Jul 30, 2018 Reply

    Riktigt snyggt jobbat! Och kul att du fått ordning på båten :)

  6. Peter Jul 31, 2018 Reply

    kan bara håller med om att det är ett snyggt arbete! ändringen medför säkerligen att det blir mer glädje på kappseglingsbanan. Lycka till!
    Jag saknar dock här en ursäkt av alla som kritiserade Patrik och tyckte att han skulle träna mer. Bevisligen finns på en del båtar konstruktioner som inte är optimala. dessvärre påverkar det också SRS-talet negativt och gör det svårare att segla upp till.

  7. Anders Dahlsjö Aug 2, 2018 Reply

    Hermanö runt blir ju ett bra test.

    • Patrik Andersson Aug 6, 2018 Reply

      @Anders Dahlsjö
      Ja det gick väl “sådär”.
      Ända till Sillgrund och drygt det i 5-7m/s gick det riktigt bra, dvs innan det började blåsa 11m/s.
      Shorthand i de styrkorna är tufft på många sätt, att sen ha genua och jättegennaker i mätbrevet som aldrig kom upp gör det ju inte bättre… Nåja! vi kommer igen:-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.