Hunter HC50 Anastasia till salu

Vi gillar ju båtar från Bergström & Ridder lite extra?

Därför var det kul att träffa ett par vid mastkranen i Hinsholmen i dag, som seglat en HC50 runt jorden. Nu skulle de ägna mer tid åt barnbarnen på hemmaplan, och kanske skaffa något sportigt. Nåt från J/boats lät inte omöjligt.

Så här är något för den som gillar lite större projekt…

Finns på YachtWorld.

Anastasia is a unique boat in todays world of cruising yachts. She was the brain child of Warren Luhrs, in conjunction with B&R Designs and the Hunter Design Team. They built a boat that took the experiences of singlehand around-the-world sailors and made an advanced long-distance express cruiser. The HC50 was built to provide fast, stable, and comfortable passage making.

Her sistership took 1st overall and 1st to finish in the 2007 Port Huron to Mackinac Solo Challenge Race. Anastasia was a semi-custom build for an experienced cruising couple with consultation by record breaking sailors Steve Pettingill and Warren Luhrs. She represents the best of cruising comfort and safety, coupled with super high 20+ knot performance.

Features include:
Upgraded Yanmar 55HP engine with MaxProp vs standard 38HP sail drive.
Carbon fiber spars vs standard aluminum
Wheel steering vs tiller
3rd Generation Bergstrom and Ridder rig
Port and Starboard water ballast tanks (2700 lbs)
3 water tight bulkheads
Transom extension “sugar scoop”
2 water tight doors
Double head rig
Ultra-light hi-tech construction
Generator

Her current owners purchased her in the winter of 2008 and in fall of 2009 sailed from California around South America to the Med, arriving in spring of 2010. In the fall of 2013 they sailed west and spent four years circumnavigating the world. She is now back in the US on the east coast, and will soon arrive in Annapolis before the boat show season. Anastasia will be featured in the first Annapolis Blue Water Boat Show presented by David Walters Yachts at Port Annapolis Marina October 4 – 8

7 Comments

  1. Tobias Sep 2, 2018 Reply

    Träffade dom häromdagen, då lät det inte omöjligt med en Diva ;-)

    //Tobias

  2. Erik Barkefors Sep 2, 2018 Reply

    Härlig båt!

  3. Sillstryparn Sep 3, 2018 Reply

    B&R: Stöttornas konungar
    Men en cool båt ändå

  4. Andreas Sep 6, 2018 Reply

    Nyfiken har sett ett antal båtar med en liknande denna mast tripod som extra stöttor till masten en bit upp ovanför däcket?
    Med en kolfibermast borde man väl kunnat förstärkt masten om det är för fatigue problem?
    MVH Andreas

    • Anders Nyberg Sep 6, 2018 Reply

      B&R-riggen är gjord för att kunna sättas an väldigt hårt, den saknar ju både akterstag och checkstag. Stöttorna är inte för att staga masten utan för att fördela ut kompressionskrafterna i masten direkt till röstjärn och förstagsinfästning och på så sätt avlasta skrovet. En väldigt smart konstruktion men något opraktisk inte minst när stöttan går mellan huvudkuddarna i förpiken…
      MVh Anders

      • Johan Söderström Sep 6, 2018 Reply

        Stöttan i förpiken uppvägs att de många smarta lösningarna. Kardanupphängt navbord är inte helt unikt, men ett kardanupphängt ställ för bordskryddor, servetter mm vid salongsbordet är ju en störtskön detalj.

  5. Thomas Hedborg Sep 7, 2018 Reply

    Anders har alldeles rätt i sin kommentar om tripodens funktion. En annan bra funktion är att masten står på tripoden, detta innebär att masthöjden är 20 meter, men själva masten är endast cirka 17 meter, detta tillsammans med tre spridare ger en välstagad mast som kan göras smal, eftersom tryckkrafterna från bommen går in i tripoden och inte i masten.
    Med vänliga hälsningar från Thomas och Anna Karin på s/y Anastasia

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.