Slutställning i West Side Cup 2018

Välförtjänt seger i cupen för Lady Godiva. De har väl spikat de flesta race de ställt upp i (Hermanö Runt, GOR, Tjörn Runt & Sista Chansen)?

1 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 0,248
2 Farr 30 Farrgo Per Algotsson 0,490
3 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander 0,931
4 X-332 X3M Bertil Rohlén 1,010
5 XP38 BlueS Hans Johansson 1,351
6 Sun Fast 3600 La Primera Peter Lundgren 1,522
7 IMX 40 Gertrud Hans Ristner 2,052
8 XP38 Yolo Jan Ågren 2,131
9 First 36,7 Raccoon Lars Niklasson 2,395
10 Archambault 35 Jigy Jigy Sjölander/Ahlqvist 2,485
11 J/111 BLUR Peter Gustafsson 2,491
12 J/88 J88.se Jonas Dyberg 2,702
13 SwedeStar 370 STELLA Stefan Möller 2,737
14 First 40 Karukera Ola Sandell 2,806
15 Arcona 380 Ikigai Magnus Lundgren 3,200
16 X-41 Kwanza Sten Haeger 3,278
17 Melges 24 Easy Decision Dahl/Arvidsson 3,373
18 XP33 Coquette IV Anders Kuikku 3,489
19 J/111 Dacapo Jörgen G Heje 3,555
20 X-99 Xstream Anders Källström 3,581
21 Gambler 38 Cheetah Evan Thorsson 3,584
22 X-372 MariusX Charles Jobson 3,663
23 Cheetah 30 Cheetah Mikael Vesala 3,664
24 Dehler 36SQ Esquire Krister Ahlqvist 3,725
25 Dehler 34 SV Flow Peter Nohlin 3,845

Alla resultat här (PDF).

Eller om man vi nerda lite i Excel.

Stort tack till Stefan Möller som sköter sammanställningen av resultat.

21 Comments

  1. Anders Dahlsjö Sep 16, 2018 Reply

    Roligt att vår satsning på west side cup gick hem i år. Tror vi har visat att man kan vara konkurenskraftig med en äldre konstruktion som filats lite på. I år har ju resultaten varit nästan oförtjänt bra. Med vindar över 8m/s som vi haft hela sensommarens race är det inte många som lämnar oss i kölvattnet. Nu på sista chansen tjuvade vi i första racet och fick starta om men vann det ändå. Andra racet runt Björkö som var 1/3 kryss och resten halvvind var vi snabbare runt än både finnflyer 36 Zlatan och farr30 Farrgo, som dock hade en del problem med sin spinnaker. Kul när satsningar går vägen och roligt med strid på kniven med Farrgo som fick dra det långa stråt i år.

  2. Magnus W Sep 16, 2018 Reply

    Stort grattis! Ni är helt grymma! Vi på Farrgo har en rejäl hemläxa att göra i vinter. Utan er hade vi nog stannat i utvecklingen tidigare. Vi tror att vi är någon procent snabbare i år än förra året. Men ni har visat att vi behöver hitta 3-4% till i ren fart, både på kryss och undanvind, innan vi är i närheten av båtens potential. Framför allt gäller det mellanvind där vi verkar ha sämre koll på undanvind än vad vi har trott. Det känns jobbigt men också stimulerande. Vi behöver vända på alla stenar, inklusive dem vi inte känner till… ännu. Hoppas på revansch nästa säsong 😊

    • Anders Dahlsjö Sep 16, 2018 Reply

      Nu seglar vi ju olika båtar men om vi hade seglat en farr30 ihop sedan 2012 så kanske vi hade haft koll på den tillräckligt för att ge er en match.

      • Magnus W Sep 17, 2018 Reply

        Om du menar att vi behöver mer tid i båten så har du helt rätt. Vi har hittat en hel del förbättringsområden att jobba med, men inte tillräckligt många/stora för att förklara orsakerna till hela fartskillnaden. …ännu. Nästa steg är antagligen att jobba mer med coaching, även om det är dyrt. Vi skall också försöka få till mer tvåbåtsträning nästa vår.

        • Anders Dahlsjö Sep 18, 2018 Reply

          Nej det menar jag inte Magnus. Jag tror inte en farr30 kan mäta sig med Lady Godiva på halvvindsbanan runt Björkö i 8-10 m/s. Spelar ingen roll hur mycket träning, coaching ni har gjort. Det är nog bara att inse att det inte skiljer så många procent i fart på den vinkeln i den vindhastigheten. Sedan kanske ni seglat snabbare om ni inte flaggat med spinnakern från masttoppen och behövt skicka upp en hjälte med kniv för att få ner den. Kryss länsbana och under 5m/s och vi är chanslösa mot er. Därför menar jag att det är svårt att jämföra. Precis som vi ofta hamnar tillsammans med Melges24 eller J88 som inte heller seglar jämt med oss utan det brukar bli många passeringar beroende på vindvinkel.

          • Magnus W Sep 18, 2018

            Anders, jag har ingen lust att spekulera om SRS eller om olika båtar är gynnade eller ej. Så länge som vi har stora förbättringsområden själva tänker jag inte lägga energi på andra båtars SRS-tal. Det är mycket bättre att lägga energi på det vi själva kan kontrollera.
            Syftet med mitt inlägg var verkligen att gratulera er och framhålla att vi är tacksamma för att ha er som guldstandard när det gäller att segla upp till båtens fartpotential. Bortsett från taktik, manövrar i enstaka seglingar och vindstyrkor (undantaget 2-9 TWS) är ni konsekvent snabbare än oss. Hade ni inte funnits hade vi inte tvingats tänka utanför lådan.

          • Anders Dahlsjö Sep 18, 2018

            Tack, Magnus.

  3. Carl Fjällman Sep 17, 2018 Reply

    Anders med besättning Grattis snyggt jobbat, ni var svåra att rå på iår!
    Magnus älskar när nr 2 i serien skriver att den behöver hitta 3-4% undra vad de andra behöver hitta :).

    • Magnus W Sep 17, 2018 Reply

      Alla behöver träna mer och vara lika seriösa i allt annat som Lady Godiva är :)

      • Carl Fjällman Sep 17, 2018 Reply

        Ja, Magnus ni har tränat alldeles för få gånger i år :)

  4. Pelle Pedersen Sep 17, 2018 Reply

    Ett upprop!!
    Vad tror ni/vi att seglar på för prestanda om man skulle kunna jämföra med “den perfekta seglingen med den perfekta utrustningen”??
    85%?
    90%?

    • Magnus W Sep 17, 2018 Reply

      Det beror ju lite på förhållanden. I jämn medelvind ligger nog de flesta betydligt högre än så. I jämn vind mellan 6 och 16kn på kryss ligger vi i genomsnitt i princip på våra målfarter på undanvind ett par procent under om det blåser mellan 12-20 kn. Vi ligger längre ifrån om TWS pendlar kring de vindstyrkor där vi skall sluta eller börja skära.

      Jag tror att de flesta ligger längst ifrån optimum på kryss i vågor, stora variationer i vindstyrka i det lätta registret och riktigt hård undanvind. Men på Blur har ni väl örnkoll på sånt ;)

      • Pelle Pedersen Sep 18, 2018 Reply

        Helt rätt Magnus W! Många gånger seglar vi nästan perfekt! Under korta stunder… Sedan kommer det en liten våg, vinden vrider 3gr osv. Min point är att vi håller på med en underbar komplex sport som vi ALDRIG kommer att kunna hantera optimalt; i bowling kan man nå taket med 300 poäng!
        Det här med målfarter (och höjder???), polarer mm; vem har sagt att den “heliga” målfarten är den optimala??? Det är aldrig några problem att nå en målfart!! Bara den är tillräckligt lågt satt och att du styr lågt… :) Undrar hur många gånger per år polarerna på Blur ändras? För egen del bryr jag mig inte; vi ska alltid segla snabbare än förra gången.
        Nu pratar vi nästan alltid bara om kryss, undrar hur “off” vi är på sträckbogar?? Eller varför inte lätta undanvindar…
        Tittar jag på allt detta som jag nämnt ovan så gissar jag på att vi aldrig har nått över 95-97% på Blur.
        Anders Dahlsjö!; har du några (halvhemliga) siffror du kan delge oss om hur nära ni tror ni var på Victory C?

        Sedan kan vi prata om taktik också!…

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 18, 2018 Reply

      Som jag sagt tidigare tror jag inte det är båtfart eller “den perfekta utrustningen” som gör skillnaden. Eller 1% på mätetalet :-)

      Däremot har jag inte alls svårt att se att “den perfekta seglingen” vägvalsmässigt lätt kan bli 10-15%.

      Vi försökte analysera det här: http://www.blur.se/2012/07/19/hur-stora-blir-avstanden-i-kappsegling/

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 18, 2018 Reply

      Jag tror vi har ganska bra koll på våra siffror, och försöker hela tiden uppdatera polardiagramet för att avspegla de förbättringar vi gör. Vi är “fine” upp till de förhållanden du anger, där vi i sjö lätt tappar 5-8%- Även “marginal planing” i 16-18 knops vind är klurigt, men jag tror vi har listat ut det efter 7 säsonger :-)

      Sedan är vi nog tydliga med att “every boat has its day”, och att vi i vissa förhållanden inte rår på en First 40 eller Arcona 380. Eller en välseglad Dominant 105. Det är fine, och över en säsong så brukar det jämna ut sig.

      Det vi också kan konstatera är att det är stor skillnad mellan olika säsonger. De år när vi är aktiva och kör racen med ordinarie besättning så brukar det gå ganska mycket bättre än när vi lägger vårt krut på annat. Och det visar ju att det är hög nivå på de båtar som placerar sig högt.

      PS. Det är kul att Farrgo konstaterar att man saknar 3-4% i prestanda. Det är precis så mycket man är långsammare i snitt jämfört med HEAT på Marstrand Big Boat :-)

      • Pelle Pedersen Sep 18, 2018 Reply

        Och där kom mer fr PG!!! :)

      • Magnus W Sep 18, 2018 Reply

        Peter, jag uppfattade att Pelles fråga gällde hur långt vi är ifrån båtens teoretiska fart. Du har en förmåga att blanda äpplen och päron för att få igång en debatt, vilket är kul, men inte alltid så upplysande.
        För att förtydliga så använder vi den senaste VPP tabellen för Farr 30. Den är högupplöst i 1 knopsintervall och 5 grader TWA, mer detaljerad kring båtens VMG. Den tar hänsyn till krängning, segeltrim, vågor mm. Båten har seglats professionellt i många år av de största inom vår sport. Massor av pengar och tid har lagts på att optimera segel och riggtrim. Vi har inte nått en nivå där vi har anledning att förändra baseline. Vi har heller inte upplevt att vi generellt har fartproblem mot HEAT eller Cheyenne i de vindar vi mött dem.
        Om du blandar in saker som manövrar, taktik och starter blir bilden en annan. Vi har ganska bra manövrar (i princip det enda vi tränar eftersom vi har så många olika och ovana seglare ombord). Taktiken är hyffsad med stor förbättringspotential. Våra starter kan bara beskrivas som katastrofala. På MBBR i år var vi bland de sista i varje start och vår förmåga att ta oss ur dåliga lägen är också medioker, i princip var fart vår enda räddning. Vi funderar på hur vi kan få mer träning på starter i stora fält och undersöker möjligheten att segla mer entyp i någon annan båt.

    • Sebastian Christenson Sep 20, 2018 Reply

      Att segla rakt fram i stabil vind klarar nästan alla lika bra och hänger man med i toppen så ligger man ganska nära max. Det som skiljer är hur besättningen hanterar förändringar. Det kommer någon gång vågor, ibland blir det en vindökning och någon enstaka gång lite mindre tryck. För att hålla farten uppe måsta men ju anpassa båten. Det innebär att man måste förbereda för kommande förhållanden (en justerad setup), mitt i det nya (en setup) och sedan tillbaka till normalt (återigen en setup). Det innebär att om båten möter exempelvis en stoppvåg så är det tre olika justeringar i båten som måste göras för att optimera farten mot mål. Inte alla behöver vara med skot, det kan vara trim, styrning, besättning osv. Detta för båtfarten. Att sedan vara på rätt ställe i rätt tid är det viktigaste. En taktikers jobb är ju väldigt enkelt om man sitter i den snabbaste båten :)

      • Pelle Pedersen Sep 20, 2018 Reply

        Kunde inte sagt det bättre själv!

  5. Calle Sep 18, 2018 Reply

    Om ni seglar lite mer entyp så inser ni snart att det inte är båtfarten som är det svåra.
    Gör perfekta manövrar på rätt ställe ger betydligt mycket mer än 3-4 %.
    Och segla inte i störd vind ger också mer än 3-4 %.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.