The man overboard | Vegvisir 2018

Tack till Seascape som intervjuat Franz Schollmeyer och Falko Braun som hade en man-över-bord-incident med sin Esse 850 på Vegvisir race.

Några av de saker som vi funderat på, som kanske gör en sådan här situation lite lite enklare;

  • AIS-sändare eller PLB på personen som hamnar i vattnet.
  • Personligen har jag också små nödbloss som kan skickas upp.
  • Alltid försöka ha en laddad & vattentät mobil i benfickan. Att direkt kunna kalla på hjälp i vattnet, eller kontakta sin co-skipper efter att man kommit i säkerhet är viktigt.
  • En vettig motor är nog ganska viktigt? Här lät det som att man hade problem att manövrera med bara focken, och jag har inte svårt att se hur man hamnade långt bort i dessa vindstyrkor.
  • En bra VHF med DSC vid rorsmansplatsen. Som beskrivs så är det mycket som skall hanteras på en gång. Det är så klart svårare i en Esse 850, men man kan göra mycket för att göras denna hantering enklare.

Något annat man kan lära sig?

4 Comments

  1. Micke Sep 19, 2018 Reply

    Rent spontant så känner ju jag i alla fall att man kanske skulle fokusera lite mer på prylar som förhindrar att man faktiskt ramlar av båten.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 20, 2018 Reply

      Det tror jag är prioritet ett för alla. Men det är också uppenbart att “freak accidents” händer; man kommer upp ur ruffen men en kopp kaffe, trampar snett samtidigt som det kommer en stor våg och rorsman är lite okoncentrerad…

      Men som sagt. Man bör minimera risken för att sådant skall hända.

  2. Carl Sep 19, 2018 Reply

    1. Lampa på västen som blinkar är ju bra, vi har kompleterat våra västar med Lume-on Lights som gör att hela den uppblåsta delen lyser.
    2. Livboj med bra lampa och drivankare som man kan kasta om hittar personen.

    (Tror båda ovan är med i Cat 4, konstigt att det inte fanns ombord)

  3. Carl Peter Carlsson Sep 21, 2018 Reply

    Jag hade själv en incident för några år sedan då jag drattade i från en CB66 en blåsig dag nere i Båstad. Kommer ihåg att det blåste 10-12 m/s. Arne lyckades aldrig få CB´n att ligga still så länge att jag kunde få tag i den så jag fick simma till målbåten som lycklgtvis låg i närheten. Det visar hur svårt det är att utan motor komma intill en person i vattnet.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.