“Defiance” – en död och två saknade

Varkar ha gått riktigt dåligt i en regatta i Litauen i lördags. Under Kapitono Stepono Kudzevičiaus regatta räddades folk från både “Defiance” och “Esox”, som syns på filmen.

Nedan från Google Translate. Någon som har bättre koll på vad som har hänt?

På lördagsftermiddagen anordnade Ostmarine Sports Club, organiserade en kapten Stephen Kudzevic’s Regatta, som ägde rum lördag i Östersjön, en presskonferens. I följd av tragedin och räddningen till sjöss av åtta personer på grund av vakuumet av information som genererades, framkom olika felaktiga rapporter i media.

Osvaldas Kudzevicius, chefen för Ostmarina, chef för tävlingen deltog i presskonferensen. domaren Valery Bogun och „Extreme“ -jachten, försökte hjälpa kaptenen „Esox“ kapten Aiden Pivoriūnas. Den senare uttryckte tacksamhet för de räddare som arbetade mycket professionellt.

Seglarna uttryckte sin medkänsla till släktingar till den 19-årige Olesia Orlov, som tyvärr dog på lördags kväll på sjukhuset, dödades av besättningsmedlemmen Oleg Zelenin och hans son Dmitry Zelenin, som dog i havet.

Den fjärde medlemmen av besättningen, Eduard Gusev, räddades, tog till sjukhuset, ifrågasatte, hittills har klubben misslyckats med att kontakta honom. Båda Zeleninerna var erfarna sjömän, och O. Orlova hade redan varit inblandad med dem i regattor för första gången. Vad hände med denna båt, ungefär en kilometer från portporten till sjöss, säger regattaens arrangörer att de inte vet, men enligt V. Boguno såg inte båten verkligen. Hennes tekniska skick var bra.

Yachtens motstånd kastas fortfarande på stranden mellan Melnrage I och II, närmare First. Den andra Esox-båten, som räddade alla sex helikoptrarna, kastas också på en strand nära norra piren.

På grund av den starka vinden (i spåren var hastigheten 20 m / s) startade regatta lördag kl 10.30. som planerat, och efter 13 timmar, vindhastigheter upp till 15 m / s, gusty – 16 m / s, och med gynnsamma prognoser. Vid havet var våghöjden upp till 3 meter. Yachtkaptenerna själva fattade beslutet att delta i regattaen och ville att det skulle ske på havet, inte i portarna. Enligt Bogun var avståndet med väderförhållanden optimalt. Större båtar var tvungna att segla till sjöss endast 15 sjömil, och de mindre var 10 sjömil. Planeras endast om tre timmars simning.

Startade 9 yachter. Kaptenen på båten „Banga“ strax efter starten bestämde sig för att gå tillbaka och lämna loppet på grund av dåliga väderförhållanden för sin båt.

På lördagen hade tragedin inte möjlighet att avsluta första etappen av loppet, för inte alla båtarna hade återvänt vid den tiden och hade ingen möjlighet att berätta för dem att regattaen upphörde. Hon avbröts först när alla återvände säkert till stranden. På söndagen var det inte planerat att segla till sjöss.

Således, trots de tragiska händelserna, tillkännagavs vinnarna av dessa olyckliga händelser: yachterna „Four Winds“ gick till Great Yachts, „Afrodite“ bland de mindre.

Ostmarina-klubben avser att samla in pengar för att hjälpa några av de saknade och saknade flickvännen. Det anses att inrätta en välgörenhetsfond för att göra det möjligt för seglare att offra sina familjer. Hittills har det ännu inte bestämts hur det ska ske.

3 Comments

  1. Swash Buckler Sep 25, 2018 Reply

    Oh shit… the second boat in the video looks like an X-99… I think I have read about an X-99 named “Esox” from Latvia somewhere.

  2. Sillstryparn Sep 25, 2018 Reply

    Riktigt tragiskt. Som jag förstår det omkom tre personer.
    Man startade racet trots riktigt hårdvind uppåt 20m/s.
    Problem uppstod vid kustnära utsegling med mycket brottsjöar.
    Defiance är en David Thomas Design (Toledo 31).
    Esox är som tidigare sagts en X99’a, där alla räddades.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 25, 2018 Reply

      Jag har nu pratat med lite folk som seglade.
      Återkommer med sammanfattning.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.