Silverrudder 2018

Här kommer en rapport från årets Silverrudder. Bengt Falkenberg var nere som shore crew för Leif Jägerbrand sem seglar Seascape 24:an Sunkini. Leif är ju en av initiativtagarna till Midsummer Solo, och har var rejält taggad att seglöa årets Silverrudder med sin nya båt.

Det var väl tur att man inte kom med i år. Hade man varit där så hade man velat segla. Och man hade med all säkerhet ställt till det för sig…


Silverrudder – the challenge of the sea!

Leif Jägerbrand frågade redan när han köpte Seascape 24:an Sunkini om någon från Albatross Segel vill följa med och vara shorecrew vid Silverrudder 2018. Vi såg detta som ett gyllene tillfälle att få ge service och uppleva Silverrudder. Bengt och Tim Falkenberg från Albatross Segel tog chansen.

Redan innan vi lämnade västkusten på tisdags kvällen stod det klart att det kommer bli ett hårdvinds race. Frågan var bara hur hårt det skulle bli. Som de optimister vi är så hade vi fullt fokus på att Leif skulle segla.

På onsdags morgonen satte vi full fart med att sjösätta, rigga och göra båten klar. Faciliteterna i Svendborg är riktigt bra med tillgång till ramper och kranar. Enkelheten med att transportera, sjösätta och rigga en Seascape gör att det är högst rimliga insatser för att ta sig till start på regattor som normalt kräver långa transportseglingar.

Att segla Seascape ger även ett mervärde då gänget bakom Seascape jobbar hårt med att skapa en gemenskap bland deras kunder. Onsdags kvällen arrangerade de middag på en trevlig krog. Vid vårt bord så satt det förutom oss, seglare från Slovakien, Schweiz, Österrike, Tyskland. Alla med samma ambition att umgås och utbyta erfarenheter. Mycket handlade om väderanalys och hur man bäst seglar ensam i hårt väder i en sportbåt. Detta var mycket givande. Alla hoppades att stormen inte skulle bli så kraftig som prognoserna eller passera tidigare.

Efter fortsatta förberedelser och träningssegling för oss under torsdagen var det dags för Skepparmöte. Arrangören visade hur proffsiga, kunniga och respektfulla de var inför att genomföra starten enligt plan på fredagen. Väder rapporten varnade för vindar upp till 20 m/s med byar över 30 m/s. Strömmar på +4 knop och våghöjd upp till 3m. Vi fick beskedet att starten skulle bli uppskjuten till lördagen och max tiden framflyttad till 15 på söndagen. De hade även beslutat att seglingen skulle seglas medsols.

Den uppskjutna starten gjorde att Seascape gänget planerade direkt aktivitet för fredagen. De bjöd in Phil Sharp som bl.a. vann Class 40 rankingen 2017 och leder rankingen 2018 att prata singel och shorthand segling. Möte började med en djuplodad väderanalys av killen som bland annat var med och gjorde väder routingen för Phil när han vann Route du Rhum 2006. Phil hade Silverrudder som en del av uppladdningen inför årets Route du Rhum. Vi fick en genomgång av hur Phil tänker och planerar sina race. Hur han tänker om hårdvindsegling när man är ensam i båten. Vi fick även mycket info om hur kroppen påverkas av lite sömn under längre perioder. Phil och hans team jobbar mycket proffsigt med dessa frågor. Avslutningsvis kunde Seascape seglarna ställa alla typer av frågor. Phil gjorde klart att med rådande väderprognos så skulle han inte starta årets Silverrudder.

Första start på lördagen gick 8:15. Många båtar stannade i hamn men förvånande många bestämde sig att starta och göra ett försök. Leif bestämde sig att det skulle vara erfarenhetsbyggande att göra ett försök. Förhållandena i startområdet var minst sagt svåra med kryssstart i kulingvindar och 4-5 knops medström. Det var många tajta situationen med båtar som gick på grund, seglade in i pirar o.s.v. Men med tanke på förhållandena så var det många som kom iväg. Leif kände att efter ca 300m att detta skulle bli för svårt att genomföra och utgick. Kanske faktumet att Phil Sharp inte ens valde att starta kan ha påverkat beslutet. Vi tog upp Sunkini i trailern och blev en del av den stora publiken.

Imponerande att se var de seglare som genomförde seglingen i båt typer som Farr 280, Platu 25, Farr 30 men framför allt vinnaren i Mini klassen som seglade en T24. De som seglade Folkbåt, L32 och HR 29 tuffade på. Av de 416 båtar som planerade att starta seglingen registrerade sig 181. Hur många som startade har jag ingen koll men 53 fullföljde.

Några saker som framstod som tydliga för oss i Sunkini teamet var att Silverrudder täcks av media på ett sätt som sällan ses i bredd segling. Det var flera TV team på plats. Tävlingsledaren var med i Danska TV2 morgonsoffa. Vi såg på Dansk TV flera inslag från Silverrudder.

En stor sak med Silverrudder är sammanhållningen och utbytet mellan seglarna som var mycket bättre än det vi upplever vid fullcrew event. Även att många såg seglingen mer som en “Challenge” än vikten av att vara först i mål. Silverrudder drar till sig många olika båttyper. Allt från traditionella båtar till massa sportbåtar. Vi i Sunkini teamet tyckte att arrangören agerade mycket proffsigt under de svåra förhållandena de fick med vädret.

Att segla Silverrudder är en stor sak att genomföra för varje seglare. Men om du får möjlighet att agera shorecrew så är Svendborg och Silverrudder ett perfekt tillfälle. Leif´s erfarenhet av “vårt” Silverudder är att det har stor betydelse att ha med sig kompisar som kan hjälpa till med allt som behöver förberedas.

Team Sunkini via Bengt Falkenberg

5 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Sep 26, 2018 Reply

    Bengt, är inte M34:an en alldeles perfekt båt för Midsummer Solo?

  2. Bengt Falkenberg Sep 26, 2018 Reply

    Otroligt perfekt!!

  3. D35 Aurora Sep 27, 2018 Reply

    Finns nog många perfekta båtar för MSC, bara det inte blåser 16-20 m/s där vid Ramskär :-)
    Gah, så långt bort det känns…man får trösta sig (?) med att nuförtiden så går tiden fort även om man inte alltid har roligt…
    /Mats

  4. Author
    Peter Gustafsson Sep 27, 2018 Reply

    Ännu en bra racerappoprt. Denna från Erik Jørs som seglade 11-meter!

    Silverrudder 22. September 2018

    Silverrudder is a non-stop singlehanded regatta round the danish island Fyn, a distance of 134 seamiles. This year I took part of the regatta in my 11-meter one design Petrulla.

    The race is open for sailors complying with safety rules to be found on the silverrudder homepage http://www.silverrudder.com. The race was launched in 2012 with a few participants and has grown to now 418 registered participants in 2018. Participants come from all over Scandinavia and Europe and the participants were registered within 40 minutes after release of signing in for the race last November 2017.

    I sailed my boat from Marstal to Svendborg on Wednesday and expected the start to be Friday. But due to stormy weather the start was postponed to Saturday. Saturday morning 138 boats did come to start out of the 418, probably due to the still rough forecast for heavy weather during Saturday – SW-W 10-15 m/s, with gusts up to 20.

    I put a reef in my mainsail (old Australian one) and had my self-tacking jib on. I did a reasonable good start and was, during the tacking westward out of Svendborg Sound with strong current with us, among the 3-5 best in my start. But your placement is rather arbitrary because there are no handicap rules in the race, you are simply divided into classes according to your hull length and that’s it. This signalizes that this race is a race against yourself and your seaman ship, rather than a race against other boats. I was in the start among the boats with a hull length from 30-35 feet.

    For many boats the start was rather dramatic due to the heavy wind and strong current, several ran ashore or into the pillars of the Svendborg Sound bridge, and later broken masts and torn sails were seen. Some expensive hours for the insurance companies. Of the 138 boats started 53 finished the race.

    After having tacked through Svendborg Sound we came to Lillebælt still tacking almost up to Assens half way through Lillebælt. I did several times during the tacking evaluate my participation due to the heavy winds. I had to take down the jib twice to repair it, first the sheet tore the metalplate in the corner of the sail and then the sjekel fastening the front of the jib to the deck was torn and needed replacement. But this was rather undramatic although there were some waves and a need to give one hand to safe your self and one hand to the ship.

    The most dramatic situation onboard Petrulla was a gust of plus 20 m/s were I just was laid flat with the mast and keel horizontal out of water. I could only stand on the side of the cockpit and waited for 3-4 minutes before the wind calmed a bit and Petrulla raised itself again – not too far from the leeward coast, slowly floatning nearer. It fact it was not dramatic, I could do nothing but wait and hope for no damage.

    Then at Bogø in Lillebælt towards Middelfart and Fredercia I got a little sleck on the sheets and Petrulla started overtaking the few boats ahead. I came very nice through the strong current against us in the narrow part of Lillebælt by going quite close to the shores were the current were less strong and sometimes even pushing you in the right direction. In Lillebælt my self-steering device got tired, so from there it was only hand steering.

    So far I had sailed with reefed main and jib. In Lillebælt I took out the reef as I had winds from behind from Lillebælt to Storebælt across the northern parts of Fyn. I experienced a thrilling fast sailing with wind 10-14 m/s and surfing on top of the wawes from 1 -1/2 to maybe 2 meters of size. The stern ducked into the waves in front and rose again with water all over, like you see in the videos from the Southern Ocean. My speed varied from 8-14 knots. The bigger boats that came up from the later starts in Svendborg was again distanced behind Petrulla on this part of the ride into the dark night.

    From Fyns Hoved I ducked down into Storebælt on a half wind and after 4 hours passed the bridge of Storebælt. I again entered Svendborg Sound and the finishing line after having sailed 134 sea miles in 21 hour and 15 minutes. I was fourth keel boat finishing and number two in my class after a JPK 1.10. Not bad and I am amazed that it is possible to sail 11 meter in that much wind alone on board and without no damage to hull or rig. Self-tacking jib is a big advantage.

    It would be wonderful to have more 11 meters in this single hand race, but remember you must sign in on the 24. of March from 17.00 (check time and date on homepage) and onwards, and be aware that if you don’t sign in within the first half our after signing in is released the max number of participants (450) is likely to be reached and the race is closed for more participants.

    Erik 11 MOD DEN 169

  5. Dan Sep 27, 2018 Reply

    Otroligt imponerad av alla som seglade runt Fyn i de förhållande som rådde. Fy fasen vad tufft det måste ha varit. Miniklassen med T24:an i spetsen gjorde en smått otrolig insats, T24:an är en liten sportbåt designad för full besättning.. att segla solo i 15-20+ m/s i drygt ett dygn lär kräva segt virke.

    Hatten av till alla som ställde upp och speciellt till de som orkade hela vägen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.