Celeste 34 Sport | däckslayout

Det är många som undrar hur det går med Celeste 34 Sport. Vi är ju inte bortskämda med att båtar levereras på tid. och det hände inte den här gången heller. Nu siktar man på segling till våren.

Sedan tidigare så har vi koll på specifikationerma, så den här gången nerdar vi in på konceptet och däckslayouten.

Punkterna nedan från Torbjörn som skall segla båten, och är djupt involverad i hur den skall fungera på vattnet.

– Lättdeplacement båt med goda lättvindsegenskaper och ett enkelt varierbart segelplan.

– Ingen hänsyn till mätregler, enbart fokus på rolig och snabb segling.

– Utnyttja ny teknik för att göra båten enkel att hantera. Karver rullsystem och fallås för code0 och kutterfock. Focken har en rulle under däck från Bartel och förstag i rod som gör det möjligt att rulla in focken utan att använda en aluminiumprofil. Focken har alltså softhanks vilket också gör den enkel att ta ner om man vill minska vindmotståndet. Nackdelen med detta system är att det inte går att reva focken genom att rulla in en del av focken. Det är å andra sidan inte en speciellt bra metod ändå.

– Ett fast peke (ca 80 cm) för att få en stark och stabil lösning för Code0 samt enklare landstigning. Ett långt utskjutbart kolfiberpeke (ca 2,40 m framför förstag) för effektiv halsning av gennaker.

– Piedestal i sittbrunnen för en bra placering av plotter, kompass, autopilotinstrument samt motorreglage och instrument. Fungerar även som stöd i en väldigt stor och rymlig sittbrunn. Kan även användas som fäste för ett bord.

– Autopilot monterad direkt på hjärtstocken under däck.

– Instrument på masten för att vara synliga för samtliga ombord, plats finns även att sätta instrument på akterkant av sittbrunnsargen.

– Från fören är det fem linor som ska till sittbrunnen: gennaker tackline, lina för att dra ut peket, code0 tackline, kutterfock tackline och lina för inrullning av focken. Dessa linor kommer att gå under däck och komma fram vid avlastare och winchar på rufftaket. Linor för Karver rullsystemen för code 0 och kutterfock kommer att ligga på däck bak till sittbrunnen när de används.

– I sittbrunnen har vi strävat efter att ha en stor flexibilitet var och hur vi kan skota/trimma fock, gennaker code 0 mm. Winchfeeders och brytblock med avlastare kommer att användas för att underlätta lindragning och byte av winch.

– Tvärgående fockskotskena med rimligt snäv skotvinkel (5-6 grader) och enkel justering av skotpunkt upp och ner samt in och ut på skenan via utväxling som går till cleats på insidan av wincharna på rufftaket. Vid reaching får man använda sig av barberhaul ut i relingen där det kommer att finnas fästen avsedda för detta. Både fock och kutterfock har också reachinghorn för effektivare skotning.

– Storseglet kommer att ha ett skotsystem med dubbel utväxling 10:1/5:1 och gå till en Harken svängbar arm bakom storskotskenan som är försänkt och böjd för att skotningen inte ska förändras när man justerar vagnen. Uthal sker genom utväxling i bommen och kommer ut till en cleat på undersidan av bommen. Två rev med avlastare inbyggda i bommen. Kicktalja med dubbelkommando till cleats på rufftaket. Cunningham till cleat vid mastfot. Häckstag via kaskad utväxling och dubbelkommando till var sida av sittbrunen vid storskotskenan för att vara enkelt tillgänglig för storskottrimmer eller rorsman.

Längd 10,45 m
Bredd 3,49 m
Djupgående 2,23 m
Deplacement 3 ton
Segelyta kryss 73 kvm
Motor: Oceanvolt SD6
Batterier: LiFe 7kWh
Vattenballast: ca 400 liter per sida

Segel North sails:
Storsegel 40,8 kvm
Fock J2 32,6 kvm softhanks, rulle under däck, ingen profil
Kutterfock 20,3 kvm, lös rulle med fallås
Code0 55 kvm, på rulle till fast peke med fallås
Gennaker A2 132 kvm, utskjutbart peke.
Gennaker A3 108 kvm, utskjutbart peke.
Stormfock på samma rulle som kutterfock

14 Comments

  1. Per Oct 11, 2018 Reply

    Kul projekt! Finns det några bilder på hur vattenballastsystemet är designat?

    • Torbjörn Hurtig Oct 14, 2018 Reply

      Det är inte helt klart ännu men vi kommer ha ett rör mellan tankarna med 100 mm diameter med en knivventil från Valterra för att släppa vattnet från sida till sida. För att fylla tanken kommer vi ha en centrifugalpump, Rule 17A. Vi har fått en del tips av Jimmy Hellberg.

  2. Pelle Fälth Oct 11, 2018 Reply

    Fräck!

  3. Johan Söderström Oct 12, 2018 Reply

    Som sagt; Kul projekt!

    Jag har sedan slutet på sommaren en Xp33 som ju har en del likheter i storlek och layout. Min input på layouten på Celesten efter ca 10 dagars skärgårdssegling i Xpn på 1-2 personer blir;
    -Intressant idé med piedestalen för instrument mm. Bör kanske vara vridbar?
    -Bra med brytblock med avlastare för att kunna vara flexibel med winschar mm.
    -Xpn har fockwinscharna längre fram. Tror att det finns för och nackdelar med båda. Celestens placering känns bättre för solo vid handstyrning. En reversibel winsch (funkar de i praktiken?) skulle sitta fint i kombination med korsskotning.
    -Xpn har svirvel för storen för om skenan, vilket jag tror är bra vid shorthand då det går att samla det mesta trimmet i främre delen av sittbrunnen. Hur är resonemnaget kring att sätta den akterom skenan på Celesten?
    -Jag är inte riktigt nöjd med arrangemanget för att flytta skotvagnen på min Xp. Vilken lösning tänker ni för Celesten?
    -Jag leker med tanken på ett mindre fast peke för att underlätta landstigning och för att kunna fästa stege i. Celestens fasta peke ser på siksserna lite smalt ut för att vara ”stegvänligt”. Finns mer tankar kring detta?

    • Torbjörn Hurtig Oct 14, 2018 Reply

      Plottern som sitter i piedestalen ska gå att vrida från så att man kan se den när man sitter och styr. Svirveln till storen akter om skenan eller för om har vi diskuterat mycket fram och tillbaka och vi kom till slut fram till att vi vill ha den akter om skenan då vi tror att det är bättre när man seglar shorthand och rorsman behöver ha koll på storen i slag och gippar. Focksskotskenan kommer att sitta på tvären på rufftaket för att få till en snäv skotvinkel utan att behöva använda ett inhal. Det blir alltså en tamp med utväxling på rufftaket för att justera skotpunkten i höjdled och en för att justera vagnen inåt. Vad gäller bredden på peket så kan jag hålla med om att det är något smalt längst fram och vi hade från början en variant där det fasta peket gick ut över det utskjutbara men vi tyckte att det såg för klumpigt ut.

  4. Patrik Andersson Oct 13, 2018 Reply

    Rent spontant känns det som en avancerad och trasslig däckslayout och då talar vi inte om former utan för mycket rep.
    Men det kanske bara är jag som tycker att “less is more”.

    • Torbjörn Hurtig Oct 14, 2018 Reply

      Tycker också att “less is more” men jag vet inte vad jag skulle kunna förenkla, har du några konkreta tips om vad du tycker jag har krånglat till?

      • Patrik Andersson Oct 14, 2018 Reply

        Egentligen bagateller med linor i kors.
        Tycker nog att Codetackline och kutterfocktackline kan kvitta och görs enklare med folding padye och snappschackel.
        Sen tror jag sittbrunnspiedestalen kommer fånga storskotet i gippen o ch mest vara ivägen även om jag förstår tanken bakom.
        I övrigt älskar jag båten och tillsammans med Diva34 det mest spännande som hänt i den svenska varvsbranchen på många år, men det beror nog på att jag är svag för lätta båtar som ändå går att semestra i.

        • Torbjörn Hurtig Oct 14, 2018 Reply

          Tack för synpunkter och roligt att du gillar den. Linorna korsar varandra men i CAD-ritningen så ska de ej ligga på varandra. Tackline för kutterfock och Code0 behövs eftersom vi använder fallås och behöver kunna sträcka upp ordentligt, Piedestalen är lite av ett experiment men det kanske kan vara värt vissa nackdelar för att kunna se och använda plottern på ett bra sätt, för båtar med ratt är ju det normalt enklare.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 14, 2018 Reply

      Vill man ha samma funktioner som en Class 40 eller IMOCA så får man nog räkna med att det blir några linor att hantera :-)

      Det man skulle kunna klura på är att skippa avlastare för fall som har lås + kanske ha release framme vid masten för segel som man ändå tar ner där. Sedan öär det väl så att man måste prova och kanske vara beredd på att ändra de saker som inte funkar?

      • Torbjörn Hurtig Oct 14, 2018 Reply

        Jag gillar att ha lite att greja med när man seglar :-) och visst är det så att man kanske får ändra något när man har testat i verkligheten. Allt är ju inte heller helt spikat det kan bli ändringar när man börjar placera ut grejorna på däck.

      • Fredrik Rydin Oct 14, 2018 Reply

        Jag har inbyggt fallås till min cutterfock med fallet draget till fallavlastare i sittbrunnen och releaselina framme vid masten. Varje gång jag hissat har jag dock gjort det vid masten så till nästa säsong flyttar jag fram även fallet så att jag har allt där.

  5. Tomas Maldonis Oct 13, 2018 Reply

    eget projekt?

    • Patrik Andersson Oct 13, 2018 Reply

      Alltiett 35 + 5år yrkesmässigt Comfortbåtar.
      Älskar verkligen att klura ut enkla, snygga och användarvänliga lösningar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.