Skip to content

4 Comments

  1. Jens
    Oct 25, 2018 @ 09:27

    Har stött på många genom åren.
    Segelmått, mer segel ombord än angett, deplacement, djupgående, spinnakerbomslängd, mantågshöjder, inga dynor ombord osv..
    Ibland av okunskap, men oftast väl medvetna om att de “tänjer” på gränserna eller fuskar medvetet.
    Ett riktigt otyg som är svårt att handskas med då du har en ovän för livet om du avslöjar någon som fuskare!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 25, 2018 @ 12:20

      Det verkliga problemet är väl att “sporten” gärna låter enskilda seglare som påpekar brott stå med hundhuvudet. Hade man haft en nolltollerans mot fusk, och gett kännbara straff, så hade nog fler gjort sig besväret att protestera.

      Royal Blue-caset är väl typiskt. SSF hade mycket större problem med att jag hade offentliggjort fusket, och vi beskrevs som en “mob” på nätet. Att en proffsbesättning medvetet hade fuskat var ingenting man vare sig kunde- eller ville ta tag i.

      Precis som i andra frågor vi debatterar i samhället: om viu skuldbelägger “offret” och ser till att de flesta klarar sig undan med en ursäkt eller smisk på fingrarna, så blir signalen tydlig.

      Reply

  2. Thomas Nilsson
    Oct 25, 2018 @ 12:07

    Dette brevet vil bli tatt opp under Offshore and Oceanic Meeting neste uke , hvor jeg er medlem.
    Skal hjolde dere oppdatert på hva utfallet er av dette

    Reply

  3. D35 Aurora
    Oct 25, 2018 @ 12:15

    Vi behöver nog en Amiral även här för att torpedera eländet. Får lämna in en motion till årsmötet. Finns det några kandidater att befordra?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.