Infucker + revning

Veckans läsarfråga.

Då jag står inför att fixa till en del restpunkter på däcksutrusning, tänker jag att allt som finns på restlistan ska ordnas nu när innertaket ska tas ner.

1. Infucker. Här vore det meningsfullt med läsarnas reflexioner. Hur mycket utväxling? Vissa säger 2:1, andra kompletterar med fintrim… Det handlar om cruising men, sånt om funkar på race brukar vara väldigt funkis för cruising också.. Förslag på beslag för infästning i däck, block, vad ska skotet gå igenom etc.?

2. Revning – hals. Har inte etablerat någon single line då det blir så långa linor. Är inne på att ha separat revlina fram. Går den kombinera med cunningham så man får finjusteringsmöjligheten kvar även med revat segel?

Båten är en Sun Fast 40.3, mycket likheter med First 40.7 (Sparcraft performance)

Segelplan.

18 Comments

  1. Christian H Kwanza Nov 18, 2018 Reply

    Hej
    Vi hade tidigare First 40.7 Drake och har därefter haft infucker på Kwanza; First 35 och nu X-41.

    Eftersom man gärna vill kunna släppa infuckern när vinden trycker på och sedan ta hem igen när det lättar, utan att gå ner i lä så är det önskvärt att kunna reglera från lovart. Så en utväxling 1:4 eller ännu mer är önskvärt och helst en servocleat långt ute i lovart. Nu ser jag att du har en hel del öppningsbara luckor på rufftaket, så om du inte ska kappsegla så kanske det är enklast att dra infuckern till winchen på rufftaket, vilket kanske gör att du kan köra 1:2 i utväxling.

    Skotet går igenom en vanlig lågfriktionsring. Tampen kan fästas vid mastfoten för att sedan gå igenom ringen vid skotet, tillbaks till ett brytblock på rufftaket placerat rakt för om lovarts fallwinch på rufftaket.

    En annan sak som kan uppstå på befintlig fock är att den är för lågt skuren för att kunna skotas in. Skothornet kan behöva höjas för att kunna skota focken tillräckligt tight. Ett enkelt jobb för segelmakarn, men väldigt viktigt.

    Avseende kombination cunningham och rev, så har vi aldrig testat det. Så ingen kommentar.

  2. Patrik Ström Nov 19, 2018 Reply

    Jag har gjort lite annorlunda. Jag har en 4:1-utväxlad talja mellan bomnock och ner mot däck (den knallröda tampen genom fiolblocket akter om masten) och där går sedan två gröna skalade dyneema-tampar genom lågfriktionsringar på både SB- och BB-sida – där fockskotet löper genom – och tillbaka till mastfoten. Det gör att ”in-fuckern” justeras med ungefär 8:1 utväxling och jag har märkt att max 1/8 del av avståndet mellan bomnock och däck räcker alldeles utmärkt för att kunna justera skothornet på min X-382 . Vill du ha mer justermöjlighet, laborera med utväxlingarna. Jag justerar både SB- och BB-infucker samtidigt. Och jag har inga block i däcket som måste hålla för stor last. Kolla bilder på min blogg http://x-382.blogspot.com/2015/09/ny-infucker-till-focken.html och efter det att de här bilerna togs har jag bytt ut skothaken jag började med till lågfriktionsringar.

    • Patrik Ström Nov 19, 2018 Reply

      För att ovanstående skall funka på ringgar med svepta spridare måste det nog vara en fästpunkt akter om masten… “Tänkte inte på det”, som uppfinnaren i Sumpan brukar säga

  3. Tomas Nordh Nov 19, 2018 Reply

    Det där var ju smart att man justerar båda sidorna på samma gång. Smidig lösning.

  4. Fredrik Nov 19, 2018 Reply

    Har inga bilder men skall förklara min 4:1-lösning (en Dehler 38) Funkar riktigt bra.

    Första utväxling:
    En dyneema 6 mm så sitter fast i mastfot framför mast. Den går ut till en ring (styrbord för pedagogikens skull) som sitter på fockskotet sen tillbaka in till centrum av båten där det finns en friktionsring fastsatt i en padeye bakom masten. Det fortsätter sedan ut på samma sätt på babord sida, genom skotringen och framför mast där den görs fast. Sen dras en ögla från denna uppsättning genom centerringen bakom masten. Det är viktigt att denna ögla knyts.

    Andra utväxling:
    En friktionsring sätts fast på öglan som gått genom friktionsringen i den första utväxlingen. En tredje friktionsring sättas fast vid sidan av båten, exempelvis på rufftaket vid grabbräcket. En tamp sätts fast på lämpligt ställe på sidan av båten, exempelvis bredvid infästningspunkten till den tredje friktionsringen. Denna tamp dras genom den andra friktionsringen mitt på rufftaket, sedan tillbaka genom den tredje friktionsringen och sedan rakt bakåt till avlastarna på rufftaket.

    På så sätt kan man både dra det för hand med utväxling 4:1, man kan vinscha det och man kan avlasta det och f f a släppa det snabbt. Ett alternativ är att dra det längs relingen bakåt och bryta upp det, men det blir mindre enkelt då det antingen tar en vinsch i anspråk om man vill låsa fast det, eller så har man ett block med låsning, som tyvärr är svårt att släppa på när det är satt under belastning.

    • Johan Strömbäck Nov 21, 2018 Reply

      Hej Fredrik, förhoppningsvis är jag inte den enda som inte fullt ut ser bilden framför mig – har du möjlighet att rita en enkel principskiss – och maila peter@blur.se så blir vi fler som förstår din lösning!

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 22, 2018 Reply

      Skiss.

      • Johan Strömbäck Dec 6, 2018 Reply

        Fattar inte skissen. Vilka punkter är fasta och vilka är rörliga?

        • Fredrik Dec 7, 2018 Reply

          Fast:
          Masten är fast.
          Grabbräcke är fast.
          Avlastare är fast.
          Winsch är fast.

          Lashad ring:
          Ringen bakom masten är fastlashad till en padeye.
          Ringen vid grabbräcket är lashad till grabbräcket.

          Lös ring:
          Infuckerring är lös.
          Den bakre av ringarna bakom masten är lös.

          Skoten:
          Fockskoten är som dom är, men går genom infuckerringen.
          Ett skot är fast framför masten och fastbundet till den bakre av de två ringarna bakom masten, på båda sidor.
          Ett skot är fast från grabbräcke och bakåt till avlastare.

  5. Johan Olsson Nov 19, 2018 Reply

    Har monterat en infucker bestående av 4 meter 8mm Admiral Pro lina med hölje som splitsats med två stycken 3 mm Admiral STS dyneema lina på ca 6meter.
    Båten är en Dehler 35.
    Ingen utväxling, 8mm linan sitter i en av avlastarna framför vinschen på rufftaket.
    Linorna (3mm) går ut genom standard brytblock och därefter vidare till två 40mm block monterade bakkant mastring, linorna bryts vid blocken till BB/SB skotring, därefter går linorna tillbaka till en fast padeye monterad mitt på rufftaket framför en takventil.
    Fördel: enkelheten och 1 avlastare i anspråk, samma avlastare att släppa oavsett bog.
    Nackdel: Endast justerbart i lovart på ena bogen samt kräver vinsch vid vindar över 4-5m/s.

  6. Andreas Nov 21, 2018 Reply

    Hej
    Vi kör 1:2 utväxling med ring på skotet och 1:4 vid cleat. Så totalt 1:8 som vi justerar på lovarssidan.
    Vi har en HP1030 som är fockbåt . Jag tycker att ha lägre utväxling blir för tungt att reglera för hand. Kan bli ganska tungt att köra in focken för hand med 1:8😀
    Då är vår båt relativt lätt med lågt rätande moment jämnfördelat med ovan exempel.

    Mvh andreas

  7. Johan Strömbäck Nov 21, 2018 Reply

    Hej Fredrik, förhoppningsvis är jag inte den enda som inte fullt ut ser bilden framför mig – har du möjlighet att rita en enkel principskiss – och maila peter@blur.se så blir vi fler som förstår din lösning!

  8. Pelle Pedersen Nov 22, 2018 Reply

    Verkar som det kommit in ett antal bra förslag till infucker! En brasklapp i sammanhanget!; förseglet måste “klara av” att bli “infuckad”!!! Vilket jäkla ord by the way… Med det menar jag att ett segel med rundare form, för runt i aktre partiet eller lite äldre/slitnare kanske inte ger något tillskott i vare sig höjd eller fart.
    Sedan kan jag iallafall inte förstå vitsen med cunningham vid revning. Fast krok eller stropp gäller.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 22, 2018 Reply

      +1

      Skall man ändå fram till masten för att “trä om” så kan man lika görna ha en kort stropp/krok vid masten som man fäster seglet i.

      Vid revning så är ändå bägge winsharna belagda (storfall + rev) så att labba med ytterligare linor trasslar bara till det. Dessutom vill jag att halsen hamnar på exakt samma ställe varje gång. Men en cunningham vill jagf justera kontinuerligt och helst för hand = två helt olika krav.

  9. Martin Nov 22, 2018 Reply

    Inhal är väl det svenska ordet?

  10. Torbjörn Hurtig Nov 22, 2018 Reply

    Jag ser ett ett problem och det är att ritningen inte visar att det finns en skotskena framför röstjärnen och då blir det väl svårt att få till ett inhal enligt förslagen. Ett inhal är väl i första hand för en fock som skotas framför vanten?

    • Johan Strömbäck Nov 22, 2018 Reply

      Du har både rätt men ändå inte. Rätt så till vida att skothornet är framför vanten men, som tur är pekar skotet snett akterut så det kommer på skenan så – ja det funkar. Men det gäller att fästpunkter i däck hamnar på rätt ställe.

  11. Johan Strömbäck Nov 22, 2018 Reply

    Beträffande revning har jag lagt ut liknande fråga på “no-crew” och den slutsats jag kommer fram till är:
    – revhalsen behöver inte kunna justeras med något som motsvarar cunningham.
    – vore skönt att inte ha mer än en revlina (& ett fall) att hantera
    – en attraktiv lösning är den som en X-37 -seglare använder med den “enklaste formen” av singel line rev utan vagnar eller block i bommen – en lina hela vägen – se variant A i skissen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156039176002684&set=pcb.1868879426544104&type=3&ifg=1&__tn__=HH-R&eid=ARAxtiQcdO6gTKQHHNpdkpoWLEfQ4MZ6BfSUZWs6nUxotGObfP00uAa_78VX-4EAuHDbZY9vZ1o_iuLG
    och en snygg lösning vid halsen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156041020192684&set=p.10156041020192684&type=3&ifg=1

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.