34 anmälda till Midsummer Solo Challenge

På torsdag 19:00 öppnar den publika anmälningen till Midsummer Solo Challenge.

Men de som var anmälda förra året har fått lite försprång, och vi har nu följande skippers på listan (sorterade i storleksordning). Kul att så många vill komma tillbaka!!!

Per Hansson, one off Plastpyret
Leif Jägerbrand, Seascape 24 Sunkini
Nils Ekholm, Späckhuggare La Chispa
Jonny Petersson, Platu 25 Farrgito
Michael Assarsson, Banner 28 R Azur
Henrik Högman, Cumulus Turbulence
Robert Schmidt, Dehler 29 Granma
Jonas Dyberg, J/88 J88.se
Kristian Fæste, Pogo 30 Stutt-Tjukken
Per Svanberg, Fareast 31 R Kuái
Mathias Duell, Mani 32 Maniana
Asko Malila, Contrast 33 GRÅ
Björn Wärnberg, Albin Nova Qetesh
Urban Ristorp, Cb33 Klara kluck
Jesper Folkesson, Xp-33 Vindrus
Hugo Norell, X-99 Piano
Urban Edvardsson, X-332 Monkey Business
Johan Holmqvist, Dehler 34 Black Pearl
Tomas Bengtson, Dehler 35 cws Quintic
Mats Andersson, Dehler 35 Aurora
Jörgen Allén, Dehler 35 Victory
Jonas Kjellberg, Dehler 34 SV Trindy
Tomas Larsson, X-35 Manixen
Frank Sandberg, Jeanneau SUN Fast 35 Tusså
Peter Lundgren, Jeanneau Sunfast 3600 La Primera
Oscar Bergstrand, Betsson 36 Elektra
Peter Gustafsson, J/111 Blur
Göran Artman, X-382 Xusidus
Christer Malmros, Arcona400 Monique
Petter Hegle, Farr 395 FARRout
Dennis Olsson, Dehler 39 Catleya
Anders Nyberg, RM1350 Embla
Bo Cederlöf, Wasa 55 Långben
Jan Olesen, Grand Soleil 46.3 GSEN

34 Comments

  1. Pelle Pedersen Dec 10, 2018 Reply

    Jag vill vara med!!
    Just det; ska ha en båt också… förslag?

    • Federico Garofalo Dec 10, 2018 Reply

      Du hade kunnat gasta…Om det inte var solo ?

    • srsseglaren Dec 11, 2018 Reply

      Finns det några begränsningar, önskemål alt. riktmärken ?

      Blir det bara en el. två seglingar per år med båten kanske man kan hyra ?
      alt. satsa på ngt billigt (om den inte seglas ofta).
      Elvström 717: https://www.blocket.se/goteborg/Elvstrom_717_SWE_48_82252117.htm?ca=11&w=3
      Banner 1/2-ton: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=131876821

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 11, 2018 Reply

      Bra fråga. Nåt som är relativt enkelt att segla i skärgården och som trivs i lite lättare vindar.

      Något man kan temporärt få på en rorkultspilot på. Och få i ett rev i en gammal stor.

      J/70 hade varit kul i rätt väder. En J/80 antagligen aningen enklare. Eller någon annan liten men halvsportig båt?

    • Mikael Vesala Dec 13, 2018 Reply

      Men kom igen nu, köp cheetah ! garanterar Wild & crazy rides :-)

  2. srsseglaren Dec 11, 2018 Reply

    Liten Farr 30 eg. Platu 25 ? 11.900Euro med trailer i bra skick underlättar förvaring:
    https://www.krijgsman.nl/aanbod.php?bootid=14?utm_medium=Website&utm_campain=Websitelink&utm_source=www.Botentekoop.nl

    • Jonny Petersson Dec 12, 2018 Reply

      Jaa köp!!!!!

  3. hans backman Dec 13, 2018 Reply

    Får flerskrov vara med?

    • Jonny Petersson Dec 13, 2018 Reply

      Självklart…(säger jag som inte bestämmer?) men jag var med i fjol med min DF800

    • Leif Jägerbrand (Sunkini) Dec 13, 2018 Reply

      Flerskrov får absolut vara med, välkommen :-)

  4. Dan Jan 24, 2019 Reply

    Ni som seglat Midsummer Solo Challenge tidigare eller har erfarenhet i frågan…

    Hur viktigt anser ni det är att ha en code zero ombord om man seglar en båtmodell med endast ST fock som försegel? Är chansen för långa lättvindsben med typ AWA 40-80 grader överhängande under denna segling?

    Tack! /Dan

    • D35 Aurora Jan 24, 2019 Reply

      Ja, det skulle jag säga är stor sannolikhet med en nästan rent nord-sydlig bana på västkusten. I somras var det perfekt code-åka från start och upp utanför Tjörn.

      Äventyret är så långt ändå, varför begränsa sig med risken att sitta med ”fel” segel timvis i lättvind? Man har alll tid att skifta segel. Fast det är mkt pengar att slanta upp om man inte har nån, förstås.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 24, 2019 Reply

      Nja…

      de som hade code fick använda den, men till exempel J/88.se var helt omöjlig att få fatt på med bara fock och två gennakers i Nylon.

      Jag skulle säga att det är andra saker som är avgörande. Ett par timmar med code gör kanske 10% bättre fart gör 1-2 distans. Lätt att tappa på felbeslut kring strömmen eller passiv segling i ett annat läge.

      Ta det du har :-)

      • D35 Aurora Jan 24, 2019 Reply

        Kanske så här: Ta med om man har, så man kan dra upp den om man vill, och det kan bli väldigt trevligt, men köp inte om det bara är för detta äventyret. På kortare rundbanerace, t ex Solo mellan Broarna, är det verkligen tveksamt om man vinner ngt alls på den tänker jag. För mig tar segelskiftena rätt mkt tid vid solo.
        /Mats

        • Dan Jan 24, 2019 Reply

          Tack för svaren!

          Har idag stor, st fock och en flock spinnakers. Stor och fock är North 3DL från 2007 och nyaste spinnakern är från 2011. Har vare sig code zero eller gennaker till aktuell båt. Eftersom tanken med båten främst är solo seglingar typ MSC och SR är tanken att konfigurera den så det blir en underhållande segling utan tanke på handikapp. Gennakersegling anser jag personligen är roligare än spinnaker segling. Code zero har jag noll .. erfarenhet av och gillar inte att komplicera saker i onödan. Navigationen och strategin avgör definitivt MSC för min del. MEN… trots 33m2 i kryssstället på 1250 kg båt känns den trög under 5 m/s, att ligga timmavis på halvind i lättvind med en ST fock på 12m2 känns inte lockande. Om så nu blir fallet.

          Därav Code Zero funderingarna.

          Rent logiskt kanske J/88 approachen med 2 gennakers (eller rentav en enda typ A2,5..) vore smartare, effektivare, enklare och billigare. Kanske bara skall sluta fundera och köpa… eller inte köpa alls :-)

          Mvh/Dan

          • Pelle Pedersen Jan 25, 2019

            och vad är det för båt?…

          • Anders Dahlsjö Jan 25, 2019

            En snabb en som börjar på D :-)

          • Anders Dahlsjö Jan 25, 2019

            Dan, du borde ha en upwind code0 på rulle som du kan köra i lättvind i alla vinklar VMG eller VMC som sitter så långt fram det går om på båten utan peke.

          • Carl Jan 25, 2019

            Dominant Race Special? Hade nog hoppat en code på en sådan lättdriven båt.
            Visserligen kör jag en på min Archambault GS 32 men det hade nog inte behövts om jag inte fockkonverterat den. (Men jag har ju en superedge mot J/88:an när jag kan använda den :)) annars är vi ganska jämnsnabba.

          • Anders Dahlsjö Jan 25, 2019

            Carl, om man inte seglar på handicap så kan man nog få ut mycket mer fart med en code0 än med bara en fock i många vinklar i lättvind, Jag skulle gissa från TWA 50-110 upp till kanske 6 knops vind sedan smalnar nog vinkeln. Seglar man scratch vill man ju ha så mycket tryck man kan kontrollera 100% av tiden. Dan kanske du har en gammal genua till en större båt du kan göra om?

          • D35 Aurora Jan 25, 2019

            Peter (och SRS) har ju rätt, i snitt gör det inte många %. Men precis som Anders och Carl säger, i den där lätta öppna bidevinden och speciellt på ett litet guppigt hav så gör den gott i en fockbåt. Känslan är då >>1 %…men fortf svårt att ta in på J88.se…

          • Dan Jan 25, 2019

            Helt rätt, Dominant Race Special. Byggd efter specialkonceptet från första början och inte konverterad till special senare. Finns ett par sådana också samt någon bastard med special köl och roder men vanlig Race mast. Magda exempelvis.

            Håller på att bygga ett utskjutbart gennaker/code spröt i kolfiber, 140 cm från förstaget. Om det blir en code zero hamnar den 90 cm framför förstaget och gennakern på 140 cm.

            Att köra med Code zero kommer tvivelsutan addera ett par tekniska utmaningar samt extra komplexitet och fler valmöjligheter. På gott och ont. Som ovan skärgårdsseglare utan lokalkännedom känns det som de största vinsterna ligger i området navigering, vägval och bra förberedelser. Som tur är har en Dominant alltid bra kölinfästning ;-)

            Jo, lutar ändå åt en code zero på rulle…tror dock inte ett sådant beslut tar just mig snabbare till mållinjen, inte första året iallafall.

          • Dan Jan 25, 2019

            Anders,

            Jo du känner väl till min båthistorik … och precis så råkar det faktiskt ligga till, jag har en lätt mylargenua till familjebåten som verkar passa. Tänkte på det först igår och skall kolla läget. Billig lösning.

            Mvh/Dan

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 25, 2019

            Jag hade nåt sånt segel på Novan. En jättestor genua/reacher i tunnt laminat som så klart inte satt på rulle utan på pistolhakar. Alltid intressant att försöka få ner den när det plötsligt blåste 8 m/s och gick havssjö :-)

            Den låg i förrådet de flesta säsongerna.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 24, 2019 Reply

      Eftersom vi inte har massa mätbrev och sånt tjafs så kan man låna roliga (och stora) segel från kompisarna. Så har man nåt att göra…

  5. D35 Aurora Jan 24, 2019 Reply

    Nu blir det hårdvindskryss i survival mode i år, bara för att vi hade denna diskussion :-)

    • Jonny Petersson Jan 24, 2019 Reply

      +1

    • Carl Jan 25, 2019 Reply

      Hoppas på det då blir det åka av efter rundningen :)

    • Jonas Dyberg Jan 26, 2019 Reply

      Gärna hård NV vind för mig och J88.se. Bidevind/kryss mycket inomskärs norrut och sedan härlig gennakeråka söderut i mål. Vore ju skoj om vi blir fler än 3 personer som hinner i tid till “regattamiddagen” i år. :)
      Att det gick bra för mig förra året beror på att det inte var så mycket ren halvvind, utan jag kunde bära min största A2 gennaker under stora delar av seglingen norrut och i den lätta vinden kunde jag också gå hyfsat brant med den utan att bli “overpowered”. Sedan var det ju kryss söderut. Om vinden hade varit mer västlig och några m/s starkare så hade det blivit tufft för mig mot code båtar. Så vill man placera sig bra i denna typ av solorace så ska man absolut ha en code men ännu viktigare är att ha en båt som tex Jimmy Hellebergs Airbender som precis kvalar in under max längdmått i en klass.
      …fast nu är ju detta en “challenge” och vi tar inte så hårt på placeringarna, eller… ;)
      Jag har inte skaffat en code inför denna säsong men däremot en mindre plan gennaker en sk “Jib Top”. Hoppas därmed kunna gå brantare än hittills och i litet mer vind. Alla mina segel mäter jag in för SRS också så inga speciella segel bara för att köra solo med båtlängd som indelning.

      • D35 Aurora Jan 26, 2019 Reply

        Tävling = “procentnivå räknas, ibland 10-delar”. Visst är det många faktorer som är större och viktigare än code-segel, men varje litet bidrag räknas. Utan SRS blir längdmått i klassen säkert en viktig faktor.

        Challenge = “Kommer jag överhuvudtaget i mål, regattamiddag eller inte”, alltså klokt koncept att ha trevligheterna innan racet, efteråt vet man aldrig…

        Man kanske borde bestämma sig för vilket man tycker är viktigt och försöka hålla sig till det, men själv Tävlar jag gärna så länge det går bra, annars får det raskt övergå till Challenge :-)
        /Mats

        • Dan Jan 26, 2019 Reply

          Mats,

          Sista meningen skriver jag definitivt under på :-)

          Annars kanske den största utmaningen är att komma till start..

          • D35 Aurora Jan 26, 2019

            Det är värt besväret Dan, mycket trevligt äventyr hur man än ser det. Hoppas vi ses där.

  6. Dan Jan 26, 2019 Reply

    Hoppas detsamma!

    Hinner iallafall hissa lite nya segel och testa nya prylar på seglingen från Råå till Marstrand.

    Vet någon om man kan lägga båten någonstans i närheten en vecka innan starten? Att segla upp i sista stund kan bli vanskligt av flera orsaker.

    Mvh/Dan

  7. Jonny Petersson Apr 17, 2019 Reply

    Hur är status på anmälningarna….bara lite nyfiken☺️

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.