Vintermeck

Vissa har större meck än vi andra.

Här är Patrik Forsgrens nya köl på First 36.7 Team Pro4u. Läs mer här.

Samma RM (Rätande Moment) och samma deplacement. Vi minskar djupgåendet med ca 5 cm och båten får ett djupgående kring 2,19 m istället för 2,24 m som idag. Vi och den expertis vi använt tror att vår nuvarande köl har haft dåliga egenskaper i låg fart på kryss, stor anfallsvinkel och i skvalp. Det stöds av vår empiri. Med den nya bulben hoppas vi bli av med de svaga registren och även få en liten förbättring i övriga vindstyrkor o vinklar. Vi gör också en liten uppdatering av profilen på fenan. Sammanfattningsvis blir kölen mer ”middle of the road” vilket jag hoppas ska vara bra när Malin ska fungera i många år framöver och i flera olika mätregler.

Själva har vi inte alls så stora meck, men listan är ändå ganska lång:

  • Mastreparation
  • Ny koppling mellan bom & mast
  • Nytt häckstag
  • Nytt bobstay
  • Ny furlinglina stagsegel
  • Nya spinnskot
  • Byta några av fallen?
  • Loadcell förstag?
  • Byta vantskruvar?
  • Nödroderfäste
  • MOB-knappar kopplas om
  • Små gelcoatskador på däck
  • Antenn sat-phone
  • 100 andra grejer

Vad har ni andra för meck?

12 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Jan 15, 2019 Reply

    Fick lite frågor om nödroder.

    Målet är att bygga en “kasett” som man enkelt kan sätta på akterspegeln även under ganska svåra förhållanden. I denna kan man sedan skjuta ner den durk vi har byggt för ändamålet.

    Pelle Lindell har också tipsat om hur krafterna ser ut:

  2. Jacob Jan 15, 2019 Reply

    Du skriver nytt häckstag. Vad blir det för material? PBO? Har själv tittat på DSK99 från Gottifredi eller Kevlar som alternativ, några erfarenheter?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 15, 2019 Reply

      Ser ut att bli 7 mm Dyneema med hölje i ändarna. Det är Martin på Happy Yachting som klurar på hur man gör det bäst.

      Det vi har nu är PBO, men det har ju varit med ett tag…

      • Jacob Lundqvist Jan 17, 2019 Reply

        Jag har fått lära att Dyneema töjer sig innan den når sin arbetslast, varför det är viktigt att inte välja för tjock tamp som man annars kan frestas göra. Men en försträckt Dyneema kanske räcker för att hantera töjningen och blir bra mycket billigare än PBO?

  3. Federico Garofalo Jan 15, 2019 Reply

    Var ska man börja…
    Bottenfärg byte till vc17
    Spackla köl
    Spackla roderblad
    Vhf antenna och radio
    Nytt häckstag (Vet inte än hur det blir exakt dock)
    Nytt storsegel…inte så meckigt i för sig
    Nya skot
    100 andra grejer + 100 andra som jag kommer att komma på. Tyvärr vintern är för lång och man kommer på alldeles för många möjligheter

  4. Patrik Ström Jan 16, 2019 Reply

    Byte av B&G h1000 till B&G Triton2. https://x-382.blogspot.com/ Inte lika fräckt (läs inte lika dyrt) som h5000-installationen på Blur3, något som beskrivits superbra här på blur.se.

    Rodda upp lite grann i övriga elsystemet.

    Spackla köl.

    Renovering av bomnocken. Varför göra bomnockar i riktiga material (läs rostfritt och med bussningar i brons)och med bra passform, när man kan göra bomnockar helt i aluminium med stora glapp utan glidlager eller bussningar, något som gör att aluminium sliter på aluminum. Något som resulterar i allt större och större glapp och att bomnocken gnisslar så man blir fullständigt tokig i lätt vind.

  5. Janne Magnusson Jan 17, 2019 Reply

    Jag håller på att anpassa min J/105 (Javelin) till OSR Cat3 kraven. Svåraste punkten är nog nödroder men jag är inne på någon liknande lösning som du visar här med en “kassett” som fästs i över- och under-kant av akterspeglen. Sen tänkte jag använda nöd-rorkulten som pinne.

    Men, är detta verkligen enklaste sättet att göra ett nödroder? Eller finns andra enklare, godkända, men kanske inte lite bra lösningar?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 17, 2019 Reply

      Rangordningen från sämst till bäst (men OK i Cat3)
      – “segel i vattnet med tömmar till winsharna”.
      – “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder”
      – “specialbyggd durk som jag kan lasha som nödroder…” (som vi haft från 2015 tills nu)
      – “… kompletterat med bra fäste” (som vi kanske får till).

      Dvs man får godkänt på de flesta metoder som är lite lagom genomtänkta.

      Menar man lite allvar så tyckte jag den ombyggda durken med hål var ett bra alternativ.

      • Pelle Pedersen Jan 17, 2019 Reply

        Vis av erfarenhet (tyvärr) så är det helt avgörande för att få “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder” att fungera är att “rodret” kommer ner i vattnet!! Inte ligger kvar på ytan. När man blir roderlös är det ofta dåligt väder = vågor mm. Aktern åker upp och ner kraftigt.
        Låter självklart men det krävs stor kraft att få ner “skiten”!
        I vårt fall blev lösningen med bojar/fendrar/tampar/segelsäckar den bästa.

        • Janne Magnusson Jan 17, 2019 Reply

          Tack för bra återkoppling! Då finns en del flexibilitet och det återstår att avgöra hur bra lösning jag vill/kan fixa nu.

  6. Stefan Jan 18, 2019 Reply

    Oj Oj mecklistan är flera sidor :-)

  7. D35 Aurora Jan 19, 2019 Reply

    Å ena sidan hinner man knappt med sina vinterprojekt…å andra sidan skulle man väl bara hitta på fler om vintern var ännu längre. Stackars båtägare i varmare vatten, hur klarar de sig egentligen :-)
    Hmm… de kanske tillämpar “Manana maintenance”-principen och njuter hela tiden, skamligt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.