Varför fightas inte seglare på samma villkor?

En av punkterna på mässan förra lördagen handlade om varför killar och tjejer inte fightas på samma villkor.

En mycket kompetent panel med bland andra Anna Holmdahl-White, Marie Björling-Duell och Johnie Berntsson diskuterade vad man skulle göra för att få fler tjejer att ta steget vidare.

Det diskuterades hur tjejer borde bjudas in till samma event som killarna, och att sponsorerna till sist borde inse vilken grej det är med tjejsegling. Allt detta är så klart helt rätt, och det tas många initiativ i rätt riktning.

Detta är ju inte heller unikt för segling. Eller sport. Jag är just nu i Silicon Valley på ett stort event för startups och snabbväxande mjukvarubolag, och detta var ett genomgående tema under hela arrangemanget. 50% av talarna var tjejer och många aktiviteter med inklusion som tema. Superkul!

Men tillbaks till seglingen.

Vi lever i ett av världens mest jämställda länder. Förbundet drivs av många jätteduktiga tjejer. Vi har världens i särklass bästa event på tjej-touren i Lysekil. Tjejerna varit med i olika konstellationer på Marstrand i många år. Och några var med och tränade M32.

Men vi kommer inte loss?

Jag kan tycka att frågan är rätt ställd. Men att perspektivet blivit fel.

Fokus här ligger på matchracing. Som trots allt är en väldigt liten del av seglingen om man ser till antalet utövare. Det är också en ganska usel disciplin ur ett kommersiellt perspektiv, då inte ens herrar i världstoppen kan försörja sig på sin matchracing. Även Ian Williams har ju flera projekt i luften.

Vare sig Björn Hansen eller Johnie har väl kunnat försörja sig på sin matchracing? Även touren och de flesta eventen har varit förlustaffärer. Att se det som en framkomlig väg för tjejer som vill segla professionellt är kanske inte modellen?

Vill man verkligen leva på sin segling så får man komplettera med andra gig, oftast på större båtar.
Dessutom har vi väl särskilt många svenska herrseglare som valt denna profession? En handfull kanske? Martin Strömberg, Andreas Axelsson och några enstaka till. Så även på herrsidan så har vi ett extremt stort manfall (!) mellan OS- eller seriös amatörsegling och en proffskarriär.

Och här kommer min andra spaning.

Detta är snarare ett svenskt fenomen!?

Jag vet inte om det gjordes en ordentlig analys efter SCA-satsningen, men det var ett projekt med många svenska kopplingar, och där det var ett antal superduktiga svenska tjejer på Lanzarote och testade.

Snacket efteråt var att många hade blivit erbjudna en plats, men valde att tacka nej.

När ”The Magenta Project” sedan lade beslag på platserna både i senaste Volvo Ocean Race och nu är på väg in i America’s Cup (Carolijn Brouwer ser ut att bli rorsman på DutchSail) så måste man ju fundera på varför vi inte har några svenska tjejer med?

Och endast en eller två svenska herrar som är aktuella när det skall seglas på en här nivån.

Innan vi diskuterar olika lösningar, så kanske man behöver fundera vad det är som inte funkar när vi väl får chansen? Annars är risken att vi fortsätter coacha duktiga tjejer i vissa discipliner, men som vare sig kan eller vill ta steget vidare.

22 Comments

  1. Pelle Lindell Feb 10, 2019 Reply

    Jag tror inte detta har så mycket med svensk segling i idrottslig mening att göra utan mer vår samhällskultur och hur vårt samhälle med skatte- och trygghetssystem funkar. I de länder där de flesta proffseglarna kommer ifrån finns (om jag inte helt missförstått saker och ting) en relativt stor privatfinansierad arbetsmarknad för proffskappseglare i sammanhang som i Sverige är nästan uteslutande befolkad av rena amatörprojekt. Dels drivs nog segling hos oss på generellt mindre pengar och dels gör vårt skattesystem att det blir i princip omöjligt för en ägare av en medelstor båt att betala yngre förmågor. Dessutom premierar hela vårt trygghetssystem (sjukförsäkring, föräldraförsäkring pensioner etc..) och vår bostadsmarknad vanligt lönearbete så det finns stora drivkrafter även för yngre, ambitiösa seglare att “skaffa ett vanligt jobb”. Jag tror det här är ett generellt fenomen för de nordeuropeiska välfärdssamhällena, undantaget är väl Frankrike som lyckat göra offshoresegling till en publiksport för massorna och därmed en kommersiellt hållbar aktivitet.

  2. Anders Feb 11, 2019 Reply

    Bra talat Pelle.
    Kollade snabb på marginalskatter (inkl arbetsgivaravgift) olika delar av världen:
    Sverige: 69,1%
    Frankrike: 59,9%
    USA: 46,4%
    Australien: 42,4%
    Nya Zeeland: 33,0%

    • Carl Fjällman Feb 11, 2019 Reply

      Allt är en skattefråga :)

      • Seglaren Feb 12, 2019 Reply

        Måste vara pga skatten Sverige har inom fotbollen och hockey endast glada amatörer… :-)

        Finns ju inga andra orsaker…

    • Fabian tillig Feb 11, 2019 Reply

      Vad är inkluderad i skatten då?

      Sverige jämförs rätt ofta med tyskland när det gäller skatt. Och visst, skatten där är lägre men det tillkommer sjukförsäkring, sozialförsäkring etc. Till slut blir det faktikst mindre över.

      Tror faktiskt att det helt enkelt är så att folk i andra delar av världen är mer beredd att tar risker än i sverige. Det är ju inte så attt alla franska offshore seglare är rika, inte ens så att alla de klara sog på att segla utan att har ett annat jobb.

      Tycker man borde inte skyller för mycket på systemet. Visst finns det skillnader och det är kanskr enklare nån annan stans. Men vill man så kan man.

      Fabian

    • Z Feb 11, 2019 Reply

      Du kanske ska studera skattesystem nån annanstans än på Timbro?

    • skattmasen Feb 12, 2019 Reply

      Om vi nu ska prata marginalskatt så är den ju helt individuell och varierar. Går ju att säga att marginalskatten är 0% också. Beror på för vem vi pratar om.

      Varför inte försöka göra proffssegling till ett “vanligt lönearbete” istället för att försöka ducka skattesystemet? I Frankrike verkar det funka. Eller är dom extra bra på att runda skattesystemet?

      Ok, tror inte att frågan är så enkel att det har att göra med skattesystemet!

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 12, 2019 Reply

        Min analys är att det inte har med skatten att göra, utan att det i Sverige alltid finns en otroligt attraktiv plan B (oftast som konsult på större bolag). Alla är välutbildade och får ganska lätt bra jobb om man inte orkar pusha på för att bli seglingsproffs.

        I Frankrike eller NZ så finns ingen plan B. Man inser tidigt att segling i professionella team är det enda vettiga alternativet till att klippa får eller jobba på fabrik. Att jobba gratis i ett Class 40-projekt gör att jag får låna en gammal mini och kan bevisa mig. Både på vattnet men också i min förmåpga att ragga sponsorer.

        Det ger en helt annan drivkraft att min prestation på ett Min Transat, eller som floater på den där 50-fotaren, är det som avgör om jag har råd att försörja min familj eller inte :-)

  3. Anders Feb 11, 2019 Reply

    Sen kan man fundera på hur intressant matchracingen är i stort. Större fält som i Allsvenskan eller Mästarnas Mästare skapar fler situationer och är intressantare att titta på.

    Vilket är roligast att se, en fotbollsmatch med 22 spelare eller en med två?

  4. Fabian tillig Feb 11, 2019 Reply

    Förresten är det 5 kvinnor prel. Anmällt till vendee globe.

  5. Andreas Feb 12, 2019 Reply

    Hej
    Jag tror slogan som Living on the edge etc har fått segling framstå som segling är vender globe o imoca etc…
    Volvo ocean race har nu blivit ganska ordinärt.
    Americas cup är foilande maskiner med vingar nertill o upptill.

    Med detta blir ju det lite trist att sponsra vanlig enskrovssegling.
    Golfen finns det pengar i men tror det är mycket tack vare att skillnader mellan spela lokalt eller i USA är mycke enkel och lättförståelig. Likaså i fotboll div6 ända till championsleage

    Sedan tror jag tack vare ovan stämpel på seglingen så tror jag det är svårt när vi kommer upp lite i åldrarna. Vi gillar att bilda familj och där finns trygghet och närhet.
    Seglingens grenar där sponsorer finns innebär ofta långa perioder utan familj.
    I golfen kan den andra parten alltid hänga med överallt.

    Så tror tyvärr man måste börja i andra ändan.
    Hur får man fler tjejer överse med denna attityd o kultur o bara köra på?

    Fabian, riktigt kul att höra 5 pers anmält sig. Var stod detta?
    Men lite som jag reflekterade ovan, hur många tjej/dam team brukar segla Fastnet ? Eller är detta inte för nära ” on the edge”?
    Familj o barn o trygghet tror jag tyvärr är viktigare än seglingen.

    Hur får vi ut tjejerna att köra offshore som ett examensarbete?
    Eller långt innan de hunnit bilda familj osv?
    Var står SSF i frågan? Är de angelägna att få fler tjejer över till offshore race?

    Börja med riva ner macho kulturen tror jag måste till för att ge seglingen sponsorbredd.
    Mvh andreas

    • Fabian Tillig Feb 12, 2019 Reply

      https://segelreporter.com/regatta/vendee-globe-fuenf-frauen-auf-ihren-imoca-am-start-neuer-rekord/

      På tyska, finns säkert nån annan stans.

      Davies (GB, bor i frankrike), Joschke (Tysk, bo i Frankrike), Hare (GB), Barrier (Framkrike) und Cremer (Frankrike)

      På båtfronten är det väl bara Sam Davies (gamla Maitre Coq) och Clarisse Cremér (gamla SMA) som har nån chans. Isabelle Joschke segla gamla Safran (2007), som ju är väldigt lätt men kunde aldrig visa att den är snabb, kanske med henne då. Barrier och Hare seglar med riktigt gamla hojer.

      Så tyvärr inga jätte projekt med nybygge osv. Men ändå kul. Sam Davies är ju sjukt rutinerade och visade på Route de Rhum att hon är snabb, så länge båten håller. Joschke var ju snabb i Class 40 och verkar seglar mycket Imoca nu. Cremer är ju ny i seglingen, körde en Mini transat men inte så mycket mer, tror jag. Pip Hare har ju seglat mycket men båten är för gammal. Alexia Barrier har jag ingen koll på, hon kom ju iaf i mål i RdR.

      En annan sak: Om man tycker att macho kulturen ska bort, är det kanske dags att pratar om kvinnor och inte om tjejer? Det är ju inte direkt tonåringar de här.

  6. Author
    Peter Gustafsson Feb 12, 2019 Reply

    Jag vet inte hur många tjejer (eller kvinnor) som seglar ett typiskt Fastnet eller Sydney Hobart, men jag kan konstatera två saker:

    a) de som verkligen vill brukar kunna landa en plats på en bra båt. Även om det i vissa fall innebär att man tar chansen att åka till Sydney för att ragga upp den platsen på bryggan. Känslan är också att man får bra hjälp av äldre seglare med nätverk som ofta anstränger sig lite extra för att hjälpa svenska seglare som verkligen vill.

    b) jag ser väldigt få av de duktiga svenska matchracing- eller jolleseglarna som vill ta steg i denna riktning. Vare sig det handlar om en ambitiös svensk kampanj, eller att man försöker få kontakt med internationella team. Och av de som tar första steget, så avbryter nästan alla sin satsning.

    Dvs vägen till ett liv som seglingsproffs finns, och jag kan på rak arm räkna upp 30 svenska tjejer (eller kvinnor) som skulle klara sig alldeles utmärkt.Och lika många killar (eller män). Men hur m,ånga av dessa som är beredda att göra det som krävs? Det är en annan fråga…

    • Andreas Feb 12, 2019 Reply

      Hej
      Det du skriver upplever jag oxå. Dvs förbundet ser inte det som en prioriterad del att få fram seglingsproffs. De fokuserar på medaljer för mästerskap.
      Hur jobba boxningsförbundet då det finns sedan en rad olika proffsinriktningar när du går från amatör till proffs. Det jag upplever är att de flesta andra idrotter är vägen stakad även om jag måste vilja ta mig framåt.

      I seglingen är det så ostrukturerat. Det ger både möjligheter som du skriver, ställ dig på bryggan….
      Men hur ser vägen ut för en 12åring? Den måste fram. Hur blir jag proffs?
      Om jag inte vill gneta stare i 20år innan min medalj kommer hur gör jag för att kunna leva på seglingen när jag är 18år.

      för Mig som utövare och som förälder där jag har en tjej eller grabb som verkar ha driv,motivation, talang —>Varför sätta honom i seglingen?

      Jag tror man måste börja där..
      Staka ut vägen från 12år till proffs (inte riktat mot dig Peter utan mot förbundet)
      När folk ser den då kommer det bli seglare!

      Skippa det om living on edge etc. fram med kartan, annars väljer jag andra alternativ.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 12, 2019 Reply

      Jag tror en av skillnaderna är att man går från en välorganiserad till en egen-ormaniserad sport väldiugt tvärt.

      Tar man fotboll eller hockey så finns det en tydlug struktur från att du är 6 år tills att du vinner Stanley Cup. Alla klubbar ingår i samma ekosystem och alla förstår vad somn händer. Den enskilde spelaren måste inte ha en egen plan, utan “systemet” ser till att de som är tillräckligt bra flyttas upp.

      Är du freestyleskidåkare så förväntar vare sig åkarna eller deras föräldrar att en klubb skall ta något ansvar, utan hela strukturen är organisk. Man åker rätt tävlingar, hänger med rätt åkare och gör bedömningen om man skall åka till OS eller köra X-games. Och man hustlar sig till en kommersiell plattform på egen hand.

      Seglingen är som fotboll eller hocket fram till OS eller matchracingen. Dyker du bara upp så tar föräldrar, tränare och klubbar hand om allt.

      Men när du inte kommer längre själv, så behöver du skaffa en helt egen plattform. Dvs förutsättningarna för att idrotta professionellt ser radikalt annorlunda ut, och ingen i systemet bryr sig.

      Om en av seglingens fördelar är att det är en livslång sport, så känns det ju lite fånigt att “kasta bort” duktiga seglare efter en OS- eller matchracingsatsning. Eller en oförmåga att plocka upp dem som aldrig lyckjades särskilt bra “inom systemet” under unga år.

      • Jacob Lundqvist Feb 13, 2019 Reply

        Från mitt perspektiv är jag inte säker på att problemet ligger i avsaknaden av en tydlig väg till en karriär som professionell seglare i Sverige. Jag vill hävda att det huvudsakliga problemet snarare är en nästan obefintlig bredd med unga vuxna (såväl killar som tjejer) i sporten.

        Där finns idag flera initiativ med unga vuxna som målgrupp, Allsvenskan, match racing m.m. men tyvärr tycker jag inte att det resulterat i någon större förändring. På Allsvenskan är det till stor del samma seglare som annars tävlar i andra klasser som samlas i något förändrade konstellationer, kryddat med någon ung seglare från klubben. Min analys är att det idag saknas en kritisk massa av yngre seglare, vilket gör att segling inte blir något socialt man gör tillsammans med sina kompisar. Människor gillar sociala engagemang och då blir det annat som drar. Och det säger väl sig självt att det är svårt som 20 årig tjej att slå sig in i en besättning med 8 medelålders män som seglat tillsammans i 30 år… trots att bestättningen aktivt letar efter nya yngare seglare.

        Segling en dyr och svår sport, vilket också är en stimulerande utmaning. Men många tycker tyvärr att utmaningen blir för stor, delvis kanske för att det finns få förebilder som man kan lära sig av. I Frankrike är det t.ex. snarare regel än undantag med sponsrade båtar, vilket givetvis gör det lättare att skaffa fler sponsorer och därmed uppnås en kritisk massa för att segling ska vara attraktivt för sponsorer. Där finns också den kritiska massan med utövare. Själv har jag valt vägen att driva en egen satsning, vilket går om man verkligen vill, även om man alltid vill åstadkomma mer. Men jag upplever tyvärr att man många gånger möts med ett inbetalningskort snarare än uppmuntran när man som seglare kommer till sin klubb. Klubben ska vara en mötesplats där man har kul och umgås. Många av de klubbarna som lyckas har den atmosfären.

        Egentligen har vi alla förutsättningar – segling ligger i tiden. Segling kan utövas hela livet, segling är miljövänligt (allt är relativt. men det kan vara!), segling är socialt, segling erbjuder en fantastisk naturupplevelse m.m. Vi måste bara sälja in det på rätt sätt! Och vi måste bjuda på de resurer som finns, klubbåtarna ska t.ex. inte användas som intäktskälla till klubben utan borde hyras ut till en rimlig kostnad så att de inte bara blir liggande (GKSS och KSSS….). Uppmuntra och låna ut klubbåtarna till klubbens jolleseglare när det går lokala regattor o.s.v.

        Hur skulle då en större bredd leda till fler professionella seglare? Jag vill tro att fler utövare skulle ge fler seglare villiga att gå ett steg längre, vilket i förlängningen leder till fler proffs.

    • Andreas Feb 12, 2019 Reply

      Mm…fördelar med golf, hockeyn eller fotboll är att samtliga idrotterna har alla alternativa vägar till proffslivet, och dessa känner alla till.
      Golfen är precis som seglingen, det är få som spelar i landslag o får uppbackning via förbund. Det krävs träning o spel på eget initiativ….men alla vet om vad o hur man gör. Tom 12 åringarna…

      Seglingen har en röd tråd tom OS. Håller jag med om.och sen slutar många.
      Du har helt rätt i din analys efteråt och coachning från dig/er här är kanon för få dessa till proffslivet
      Men jag tänker på de som inte satsar på segelgym och vägen via landslag o regattor till Os….hur ser deras väg ut till proffslivet? Finns den för yngre seglare?
      Är det dessa duktiga seglare i alla våra SM klasser där ute?

      Som exempel med mina 3grabbar så valde de bort seglingen, mot andra sporter där alternativa vägarna är större för att kunna leva på sin idrott.
      Med förtydligande av alternativa vägar för att bli proffs tror jag kunde påverkat mig och eller mina barn i valet. Dvs jag kanske skulle påverkat valet lite…

      Vad gör våra rockstars idag? Har de segelcamps med instruktioner o tipps?

      Men jag släpper det nu. Jag tror ändå det hjälper att du lyfter upp frågan…

  7. Tomas Andersson Feb 12, 2019 Reply

    Problemet tror jag inte är att det råder brist på jämställdhet i samhället eller på vårt skattesystem, problemet är att vi är för få som seglar !

    Jag ser stora problem med återväxten och ålderspuckeln inom vår sport och att breddseglingen minskar. Tidigare var hela familjen engagerad i segling, Man semestrade i sina Folkbåtar, Vegor, Viggen och senare Maxi 77:or, Ballad, Scampi och liknande. Barnen var med föräldrarna på semestern och fick många fina ögonblick av segling, föräldrarna satte sedan sina barn i seglarkola och var med och stöttade dem när de sedan skulle åka på läger eller kappsegla. Seglingen var under denna tid en folksport som fostrade många talanger. Idag går fortfarande många i seglarskola men fortsätter sedan inte att segla.

    SSFhar under många år valt att lägga fokus på OS-medaljer istället för att stötta breddsegling och klassförbund. En stor bredd skapar oftast en bra topp bland både killar och tjejer och min åsikt är att man måste börja nerifrån och bygga uppåt istället för tvärtom.

    Tjejer och killar tävlar oftast tillsammans ute i klubbarna, sedan har SSF och klassförbund valt att dela tjejer och killar när det skall seglas om mästerskap. Att många av OS-klasserna kräver tunga och muskulösa seglare gör att det svårare att tävla på lika villkor. I tex E-Jolle hävdar ju sig tjejer utmärkt mot killar när redskapet kan anpassas efter kroppsvikten med tex olika bukdjup i seglen och olika styva master.

    Maxi Racerförbundet var före sin tid då då tjejbesättningar fick vara fem mot killarnas fyra….

    • Seglaren Feb 14, 2019 Reply

      +1
      Segling har många möjligheter och i sig en stor bredd. Det handlar egentligen om det ena eller det andra utan om både och. Bredden måste finnas för att få fram en topp men så ska vi intne heller underskatta den delen som är inte idag inte als är intresserad av kappsegling. Jag gillar modellerna som tas från gymniasiaster. Där man har fokus att ha något för alla, motionärer, tävlande, unga som äldre, elit som nybörjare. Den modellen är ingen pyramid utan mer en fyrkant. Tydligen har dessa tankar nått SSF. Altt tar dock sin tid att slå igenom.

  8. Jon Sindeman Feb 13, 2019 Reply

    Midsummer Match Cup i Skärhamn i sommar är inne på ett nytt fräscht upplägg i denna debatt. Vet ej om det belystes på mässan av panelen? Där får vi nog ett bra steg i rätt riktning. Bra där Brandspot och övriga i arrangemanget.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 14, 2019 Reply

      +1

      All cred till arrangörerna.

      Men jag kan inte riktigt se vad som kommer att se annorlunda ut för tjejseglingen om ett år? Kommer massor av nya tjejer få chansen? Och vad är i så fall nästa steg för dem? Eller kommer eventet att ge mer prispengar från nya sponsorer, så att fler kan segla på del- eller heltid?

      Jag tror det kommer att bli ett kanonevent, och tycker det är en lysande idé med mixade besättningar. Men jag ser inte att eventet förändrar disciplinen matchracing. Att tre av de bästa eventen nu hamnar på nästan samma tid & nästan samma plats kan både tolkas som att vi råkar ha grymma arrangörer. Eller som att matchracing är en alldeles för lokal och smal företeelse?

      Det hade varit intressant att göra en ordentlig analys över hur mycket pengar som går till seglarna i olika discipliner i år och för 20 år sedan. Min gissning är att det a) inte har ökat särskilt mycket inom matchracingen och b) är enorm skillnad mellan olika event. Jag skulle tippa på att VOR på ett år betalat ut 100x mer till seglarna än alla matchracingtävlingar tillsammans. Samma sak med AC.

      Nu är ju pengar inte allt – men jag tror det är bra att ha lite perspektiv om man vill kunna leva på sin segling.

  9. Micke Feb 14, 2019 Reply

    I segling krävs det 2st person som möts.
    En som tid men inga pengar och en som pengar men ingen tid.
    Då blir det segling harmony.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.