Man överbord på Dublin Bay

Veckans självstudiefilm kommer från Scuttlebutt:

A crew training session on Dublin Bay in Ireland went terribly wrong when a Man Overboard incident occurred in the challenging conditions. The crew on the J/97 Windjammer was made up of current and former INSS sailing instructors: Aisling O’Grady, Aonghus Byrne, Andrew Irvine, Conor Corson, Jeff Fahy, Saoirse Reynolds, Lindsay Casey, and Noel Butler.

Här finns en bra analys & leassons learned.

This experience shows that by practicing man overboard recoveries you will be better able to save someone’s life. As we have all learned, the more you practice, the better you get; so don’t just practice this once a year. Surprise your crew every now and then by throwing your hat or a cushion overboard and see how they respond.

Remember, what is the first thing most successful crews do each day when they get out on the race course? They sail upwind to get a feel for the wind shifts and practice a few tacks. If you have to practice tacking every day to be crisp, just think how rusty you’ll be in a real MOB situation if you only practice once a year.

14 Comments

  1. Pelle Pedersen Mar 6, 2019 Reply

    Lite väl ”space:at” kanske men borde inte detta vara en ”delsegling” i en regatta???? Kanske inte på alla race men… Vågar man inte genomföra momentet har man ändå inte där att göra!
    Resultat!?; på tid!

  2. Malcolm Sjödahl Mar 6, 2019 Reply

    Hej För många år sedan var man överbord övning ett delmoment i ksppseglingen Augustimånen. Efter passage en gate stoppades klockan och så började övningsmomentet. En docka eller en besättningsmedlem hoppade i sjön under segling och så fick besättningen hämta upp. Efter avslutat moment gick man igenom gaten igen och kappseglingen fortsatte.

    Mycket givande…

    • Pelle Pedersen Mar 7, 2019 Reply

      Låter som en bra idé att spinna vidare på!

  3. Andreas Mar 6, 2019 Reply

    Om man seglar 2 pers på en båt. Och den ena faller i…
    I den grova sjön hur får man upp den personen då?
    Är läsidan verkligen bästa sidan ? Ser ju riskabelt ut att båten driver ner o över personen.
    Såg minst sagt tungt ut å då var de typ 4 pers som drog upp henne och det såg väldigt tungt ut…

    Vi sa att detta behöver nog övas på.men som vanligt kommer vi vara vid medvetande och göra det i solsken o bra väder.

    Men vad säger ni experter?

    • Jonas Falk Mar 7, 2019 Reply

      Vår plan om personen är vid medvetande är att använda rescue sling och med den bak båten göra typ vattenskidsväng. Då undviker man att köra på personen. Sedan hala in till jämns med sittbrunnen. Där har vi ett förberett lyftsling som består av en tamp med hake att fästa i bommen, block och sling för personen i vattnet. Detta drar vi via spinnblocket till winchen. Mantåget skär vi av för att minska lyfthöjden. Vi borde såklart testa…. Om personen inte är vid medvetande blir det betydligt svårare… Osäker på om man vågar koppla lyftslinget med hake i flytvästen. I båda scenarier har vi larmat sjöräddningen. Vi har mob ais, bra lampor mm för att lättare hitta. /FALKEN

  4. Daniel Bing Mar 7, 2019 Reply

    Men varför i hela friden börjar de inte med att segla tillbaka till personen i vattnet? Det är väl ändå prio.

    • Tomas N Mar 8, 2019 Reply

      Så tänkte jag med. För den som fallit överbord måste det kännas betydligt bättre att ha sina kompisar 20-30 meter ifrån sig medans de tar ner seglen istället för att de försvinner flera hundra meter bort och sedan ska tillbaka samma väg. Dessutom är det svårare att lokalisera den nödställde ju längre bort man kommer. Det hade besparat den nödställde flera minuter i vattnet om de vänt om direkt.

      Även om aktern häver mer upp och ner hade det kanske gått fortare att få ombord den nödställde in över aktern då den väl är öppen i aktern.

      • Pelle Pedersen Mar 10, 2019 Reply

        Undrar om aktern är rätt ställe.
        Stor risk för att den nödställde blir knockad av aktern, trasslar in sig i rodret etc. Obs; mina funderingar! Har som tur är inte varit med om det i skarpt läge…

        • Andreas Mar 10, 2019 Reply

          Vi o ni har ju oxå öppen akter.
          Men ni som e erfarna var skulle ni ta upp personen som ramlar i om ni e 2 och hur?
          Mvh andreas

  5. Boj Mar 8, 2019 Reply

    Ett mantågsnät hade ju varit bra här.

  6. Anders Mar 10, 2019 Reply

    Jag har tagit mig upp i aktern på en Melges 24. Kan intyga att det var ganska obehagligt trots ”bara” 6-8 m/s och normal sjö. Aktern åker rätt mycket upp och ner och jag var bra nära att hamna under vid flera tillfällen.
    Och få är det en väldigt liten och låg båt. Tror nog att läsidan är ett bra alternativ, men säkert obehagligt det med.

  7. Hasse B Mar 10, 2019 Reply

    Har trillat i några gånger genom åren, varje gång har jag haft turen att ha haft lugna och rationella medseglare, eftersom när man ligger där i blöt blir man lite rädd och paniken är inte så långt borta. Det som båtfart, träna och öva. Drunkna i onödan verkar dumt när det är så lätt att träna. Titta på på jolleseglarna, dom är ju överbord hela tiden. Det är otroligt tungt att lyfta ombord en rädd och nedkyld kompis så sök kortaste lyftet.

  8. Carl Fjällman Mar 11, 2019 Reply

    På offshore utbildningen lär de ut lä-sidan, tror det var efter en incident på GR där personen slogs medvetslös mot lovart, då det är mer sjö på den sidan och du trycks mot skrovet och det är lätt att hamn under.

  9. André Mar 13, 2019 Reply

    Inte någon som haft tanken på att använda något av fallen ihop med sling för att få upp en nödställd i båten?

    Ok, att det oftast är lättare och snabbare att få upp någon midskepps och i lä ombord på en kappseglingsbåt med stora winchar och pedestaler.

    Men som någon säger så blir man blöt och tung fort. Ett fall på en winch kan vara det som avgör…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.