Sweet… Shogun 50 från Linjett

Det här en båt som väl har varit en “officiell hemlighet” ett bra tag nu. Det är svårt att samla expertis från många olika håll, utan att det märks. Framförallt när Rosättra Varv dök upp i diskussionen… det här är ju inte riktigt vad man väntar sig från dem.

Jag har ju tidvis tyckt att svenska designers, och beställare, är lite för försiktiga. Så det är kul att se Håkan och Oscar Södergren ta ut svängarna på designsidan.

Mycket här som är rätt på Shogun 50.

Två av mina absoluta favoritbåtar är Baltic 45 Bodacious 3 och Baltic 50 Spirit. Den senare körde jag Watski 2star på 2011. Bägge shorthaded-racers i kol, med rymliga inredningar utan massa kojer.

Det jag kunde konstatera 2011, var att det är förbannat tungt att köra shorthanded-race på en 50-fotare. Men det låter som att man har funderat mycket kring lösningar för båt- och segelhantering på den här båten. Jag är inte säker på att jag hade gått på en 50-fotare även om jag hade pengarna. Eller så hade man det…

Jag gillar inredningen, men har också lite svårt att se hur båten kommer att funka under ett längre havsrace, när man fyller den med segel och någon faktiskt vill slagga lite… eller när 250 m2 gennaker kommer ner och kaffevattnet kokar. Men man hittar säkert sätt att lösa det på.

Planen är att hon skall segla i början av juni, och att ÅFOR blir första racet.

Vi ser fram emot att se båten på vattnet.

Vill man spana in lite bilder från bygget, så har Curt Gelin varit där.

Idé & koncept – Racer med svenska förtecken

Några enkla ord kan få långtgående konsekvenser. Som hösten 2017, när Mats Bergryd över en lunch med vännen och yachtkonstruktören Håkan Södergren närmast i förbigående säger:

— Förresten, kan du inte rita en ny båt åt mig?

Mats Bergryd, affärsman och seglare, ägde en Swan 50, en kompromisslös racer med alla de krav den ställer. Men han ville kunna segla även med fru och vänner utan att det krävdes ”ett helt fotbollslag plus reserver”. Med Stockholms skärgård som hemmavatten innebar också djupgåendet på 3,5 meter stora begränsningar.

— Mats ville ha en båt som var lika snabb, men mer mångsidig och enklare att använda, sammanfattar Håkan Södergren kravspecifikationen.

De inledande diskussionerna innefattade att båten skulle vara möjlig att segla på två personer, vilket har funnits med under hela designen. Ritningar och design av den nya 50-fotaren blev Håkans och sonen Oscars uppgift. I samarbetet mellan Sveriges mest rutinerade yachtkonstruktör och en begåvad designer ur den yngre generationen har en avancerad formgivning varit en självklar utgångspunkt.

Frågan om byggare var inte helt enkel, särskilt som både Mats och Håkan ville att den nya båten skulle tillverkas i Sverige. Fanns kunnandet inom landet? Det rörde sig i alla fall om en 50-fots racer byggd med marinindustrins mest avancerade material och metoder. Svaret var ja, menar Håkan Södergren:

— Det har byggts extrema båtar till Volvo Ocean Race och America’s Cup i Sverige, men då har det flugits in utländska båtbyggare. Vi kan göra det med egen kompetens. Med Shogun 50 har vi använt så mycket hi-tech som är möjligt som är svensk. Vi har samlat en lång rad specialister för den här båten.
Expertis från företag som Macromould, Diab/Composite Consulting Group, Marstrom Composite och Vaxholm Komposit engagerades i ett nära samarbete med det varv som fick uppdraget att bygga båten.

— Jag föreslog att vi skulle prata med Rosättra Båtvarv. Mats höll med, han hade förtroende för dem, säger Håkan.

Hos båtbyggarna på Rosättra är kompetensen nedärvd i generationer. Att få lägga varvets kunnande också på ett högteknologiskt custom-bygge var ett oemotståndligt erbjudande, förklarar Daniel Gustafsson på Rosättra Båtvarv:

— Att arbeta tillsammans i ett kunskapskluster kring segling – vara med och skapa ett unikt koncept i Sverige – är väldigt inspirerande för alla oss på Rosättra. För framtiden ger det här möjligheter för ytterligare custom-projekt inom Shogun Yachts ramar, samtidigt som semi-custom produktionen av Linjetterna får utvecklande spinoff-effekter.

Trådarna knöts ihop, och resultatet av denna samlade svenska insats är Shogun 50 – by Linjett.

Båten – Fullblod med finesser

Med Shogun 50 ville beställaren Mats Bergryd ha en ”användarvänlig” och mer allroundbetonad kappseglingsbåt. En gyllene kompromiss, men inte på bekostnad av racerns fartgivande egenskaper och nöjet att segla ett fullblod.

— Uppdraget från Mats var att rita en konkurrenskraftig kappseglare på 50 fot som passar in i våra grunda och trånga vatten med mycket skärgård. Alltså en båt som någorlunda bekvämt kan användas av en liten besättning för vanlig segling och samtidigt knöla till de hotta båtarna i exempelvis ÅF Offshore Race, säger Håkan Södergren.

Shogun 50 utstrålar en självklar medvetenhet om sin uppgift. Hon har racerns skarpa förskepp, raka skrovlinjer, smala vattenlinje och bibehållna maxbredd i akterpartiet.

— Hon får den höga prestanda som Mats ville ha även på sin nya båt. ORC-mätningar visar att Shogun kan mäta sig med andra snabba 50-fotare, säger Håkan.

Det grunda skrovet är förhållandevis slankt vid jämförelse med liknande båtar, som ofta är mer offshore-orienterade. Inom Shogun-projektet har en målsättning varit att göra båten mer lättdriven och optimerad även för skärgårdssegling.

Deplacementet är på låga 7,8 ton, varav 45 procent ligger i kölens blybulb. Själva kölfenan är gjord i kolfiber och har ingen barlastfunktion. För stabilitet och effektiva kryssegenskaper har Shogun ett köldjup på 3,5 meter. Det är samma som på Mats Bergryds tidigare båt, men med en avgörande skillnad: Shoguns lyftbara köl kan hissas upp till måttliga 2,0 meters djupgående. Med ett tryck på knappen slås portarna till skärgårdssegling upp på vid gavel.

Med två bekväma sittbänkar i framkant ger även sittbrunnen en vink om Shoguns dubbla uppdrag. Men bilden domineras ändå av den moderna Grand Prix-båtens signum: sittbrunnen som en stor, öppen plattform för besättningens lagarbete. Här grundas den goda känsla som ligger i effektiv boat handling. Åtta vinschar, var och en med sin speciella funktion, ger full kontroll på försegel, stor, backstag och fall/trimlinor.

Segelplanets utformning är ett annat drag som omedelbart fångar ögat. På Shogun 50 har masten flyttats akteröver och står mitt i båten i långskeppsled, omedelbart akter om kölen. Avsikten har varit att öppna upp för en exceptionellt stor förtriangel med plats för en selftacker-fock av helt andra dimensioner än normalt för självslående försegel. Med så mycket power i focken ger det här segelplanet både fart och enkel hantering vid såväl kappsegling som semestersegling – just vad beställaren ville ha.

Det här innebär att rodren får en större betydelse för lateralplanets balans.

— Med tanke på den aggressiva placeringen av masten är roderbladen djupa och profilen på bladen ganska förlåtande. Mycket lyftkraft kommer att tas ut från roderbladen, förklarar Håkan Södergren.

Med 138,5 kvm i storsegel och förtriangel får Shogun ett kraftfullt segelplan, som North Sails med Martin Angsell har varit med och utvecklat, i förhållande till deplacementet på låga 7,8 ton.

Tekniken – Kolfiber, epoxy och vakuuminjicering

Shogun är gjord efter de stränga krav som ställs på high tech-byggen, där ledorden är exakthet, styrka och låg vikt.

Pluggar och formar är tillverkade av Macromould i Kopparberg. Formarna är frästa med millimeterprecision i datorstyrda, 5-axliga fräsar som klarar båtar upp till 25 meters längd och drygt 6 meters bredd. Skrovet görs i två halvor. Formarna stagas utvändigt upp av ett omfattande fackverk i metall för att bibehålla absolut stabilitet.

Även vid lamineringen av Shoguns skrov och däck tillämpas de metoder och material som krävs för att motsvara de högt ställda kraven på en modern prestandabåt; ett sandwichlaminat uppbyggt uteslutande med kolfiber och vakuuminjicerad epoxy.

För den delen av bygget anlitades specialisterna på Vaxholms Komposit, ett företag med fjorton anställda och tre huvudsakliga affärsområden: militärt, industriellt och marint.

— Daniel Gustafsson på Rosättra kontaktade oss eftersom vi jobbade mycket med injicering av kolfiberlaminat. Vi gick in som konsult som för skrov, däck, balkar och skott, säger Ulf Brändström, ägare av Vaxholm Komposit.

Arbetet har utförts på Rosättra Båtvarv, där formarna till Shogun 50 finns. Vid lamineringen sprutas formen med en Epoxyprimer, varefter den ”packas” med lager av torra kolfibermattor. På dessa läggs ett sandwichmaterial, Divinycell, från den svenska tillverkaren Diab. Eftersom det rör sig om dubbelkrökta ytor rör det sig om både små bitar och större skivor, levererat i noggrann ordning på pallar och allt utskuret i ett exakt mönster efter en tredimensionell datormodell. Passningen blir extremt god, vilket är avgörande för både maximal styrka och lägsta vikt i skrov och däck.

— Diab har gjort ett fantastiskt jobb, nog det bästa jag har sett, säger Ulf Brändström.

Efter ytterligare lager av torra kolfibermattor förbereder Ulf och hans manskap den färdiga ”sandwichen” för injiceringen med epoxy. Laminatet täcks med en vakuumduk som är pepprad med anslutna slangar, i Shoguns fall totalt 900 meter. Epoxyn sugs in i slangarna med vakuum och sprids över och igenom laminatet tills det är mättat. Flödet styrs av olika membran. Därefter sugs luft och överskott av epoxy ut med vakuum.

— Man kan inte ha fullt vakuum, det måste styras exakt för att förhindra gasning i laminatet. Vakuuminjiceringens fördelar gentemot traditionell byggteknik är att det blir hög fiberhalt och ingen luft, förklarar Ulf Brändström.

Fler exemplar av Shogun 50 kan gjutas i samma formar; beställaren har då möjlighet att utforma inredningen efter personliga önskemål.

Lyftkölen – Från 3,5 till 2 m med en knapptryckning

På en 50-fots racer krävs en kölfena som sticker cirka 3,5 meter. En djup fena är avgörande för både kölens lyftkraft och båtens rätande moment. Samtidigt innebär stort djupgående klara begränsningar i svenska vatten. Lyftkölen är en verksam lösning på det problemet; på Shogun 50 kan djupgåendet vid behov minskas från 3,5 till 2,0 meter.

— Eftersom Mats ville kunna segla även i skärgården blev det väsentligt med lyftkölen. Mer än en meters mindre djupgående gör stor skillnad, inte minst vid semestersegling. Nu kan Mats gå från hemmahamnen i Saltsjöbaden till starten i ÅF Offshore Race i Stockholm utan att behöva runda hela Värmdölandet, säger Håkan Södergren.

Att lyfta en djup kölfena i en trumma är en väl beprövad metod, under många år utvecklad även på mycket stora yachter. Den tekniska konstruktionen kräver ändå speciell kompetens. I Sverige finns den hos Marstrom Composite i Västervik, internationellt kända för bl a ”appendices” och riggar till avancerade segelbåtar.

Företaget har utvecklat spetskompetens på området ända sedan Tornadoseglaren Göran Marström byggde världens snabbaste katamaraner på 1970-talet. Man var med i frontlinjen när exotiska material som Kevlar, kolfiber och epoxy introducerades av branschens smala avant garde.

Shoguns kölblad och költrumma – liksom roder, mast och peke – är tillverkade i kolfiber/epoxi med autoklavteknik av expertisen hos Marstrom. Eftersom kölen – 110 mm tjock med 3,5 ton i blybulben – utsätts för stora sidlaster görs fenan i massiv kolfiber, med bara ett mindre hålrum i mitten för att få tryck vid lamineringen, förklarar Per Wärn på Marstrom:

— Trycket i autoklaven handlar framför allt om att pressa ut små luftinneslutningar som kan finnas i laminatet och utgör potentiella brottsanvisningar. Ett övertryck på 6 bar borgar för ett laminat som inte utmattas.

Kölen lyfts och sänks hydrauliskt i trumman, som är integrerad i skrov och däck. Den är gjord som en rektangulär låda med kolfibersandwich i sidorna och massiv kolfiber i för- och akterkant. Trumman bygger inte mycket mer än bredden på den genomgående masten – som står direkt bakom trumman – och tillsammans upptar de minimal plats i inredningen.

Samarbetet med Marstrom och andra professionella svenska leverantörer är en avgörande del av Shogun-projektet.

Formgivning – Design i världsklass

Shogun 50 har skapats i en noggrann designprocess. Funktion, estetik och form är avgörande faktorer i sin egen rätt, bara i genomtänkt samverkan blir resultatet maximalt.

— Shogun 50 är ett av våra mest genomarbetade projekt. Vi har gjort ett 50-tal väl utvecklade skisser på skrov, däck och inredning. Båten har steg för steg vuxit fram tillsammans med Mats. Hans idéer om funktion och hur han ville ha det seglingsmässigt har påverkat. Kunden är öppen, vi är öppna, säger Oscar Södergren.

Oscar, son till Håkan, är utbildad industridesigner Sedan barnsben omgiven av Håkans datorer och marina designprogram har passionen för yachtdesign blivit en del även av Oscars liv. Shogun 50 har tagit form i samarbetet mellan far och son. Oscar igen:

— Med Shogun 50 ville vi sudda ut gränsen mellan skrov och däck. Vi ritade dem som en enhet. Man vill att betraktaren ska se hela båten. Men vissa delar vill bryta sig loss. Vi har låtit ruffen göra det, med en lång tonad ruta som går utmed hela ruffens sida, med en skugglist ovanför. Taket är liksom svävande ovanpå.

Modern yachtdesign har nått samma sofistikerade nivå som formgivningen av bilar. Tydliga trender styr ett linjespel som ska träffa kunderna i både själ och hjärta. Ibland till och med i solar plexus.
Havskryssarnas raka förstäv är en sådan trend, på sin tid hämtad från extrema franska oceankappseglare. På Shogun tas den trenden ett steg vidare – stäven har blivit negativ. Oscar Södergren vill att den ska ses som en fortsättning på språnglinjen:

— Avsikten är att sheerline inte ska dö här framme. Den ska gå att följa hela vägen ner till vattnet. Vinkeln på stäven och radien till däcket bidrar till detta. Sen vill jag att båten ska ha ett kraftuttryck i stäven uppe vid däck genom lite bredd och yta. Linjerna tar inte slut, utan går att följa runt stäven på samma sätt som de går att följa ner till vattenlinjen.

— I kontrast ska stäven nertill vara vass och sträcka sig, nästan längta, efter vattenytan. Genom att låta det övre hörnet på stäven ligga längre akterut och samtidigt dra ut linjerna vid vattenytan kunde jag uppnå detta. Resultat blev den negativa stäven. Men just att den är negativ var sekundärt, det handlar i första hand om att sy ihop ett 3-dimensionellt linjespel. Och trenden med negativa stävar tror jag hjälpte oss att få igenom förslaget hos kunden. Och det är häftigt med förstaget som går ner mot en stäv i samma vinkel. Vi skulle inte göra något som var dålig design bara för att det är en trend.

För båtbyggarna på Rosättra innebär Shogun 50 ett koncept med egna förutsättningar; en custom made-båt byggs ju efter beställarens önskemål.

— Stäven har varit uppe till diskussion, vi har varit ödmjuka. Visst är det design, men det är ju en poäng med den här båten, säger Daniel Gustafsson på Rosättra Båtvarv.

Under däck – En del racing, en del cruising

I Shoguns inredning möts design och funktion på andra villkor än utvändigt, där strömlinjeform och svepande linjer kan ges full frihet.

— Vi bygger ett koncept, men jobbar med två olika enheter. Då är det svårt att göra interiören till en enhet med exteriören. Man rör sig helt annorlunda nere i båten än på däck. Och medan exteriören är ganska stram och sval, ska interiören ge en mer ombonad känsla, förklarar Oscar Södergren.

Shoguns inredning grundas på beställaren Mats Bergryds till synes svårförenliga önskemål: lämplig för havskappsegling, bekväm vid cruisingsegling.

En konventionell layout skulle inte fungera. Det krävs två separata avdelningar, en för ”arbete” och en för ”nöje”. Shogun 50 är tillräckligt stor för att klara den uppgiften, med en central, öppen yta vid nedgången och ett salongsutrymme som flyttats till båtens främre del.

Den centrala ”arbets”-delen tål att blötas ner vid segelskiften och vaktbyten. Här finns svängrum att ta på och av sjöställ, en soffa på styrbordssidan ger möjlighet att sitta ner. Mitt emot ligger nav-stationen med sittplats och en garderob. Den här delen av båten är Shoguns nav under aktiv segling.
Ett potentiellt problem var költrummans plats mitt i båten. Hur kunde man minska effekten av den? Knuten löstes genom att placera toalett&dusch-kabinen här, med den inre väggen dikt an mot költrummen. På det viset gavs också den avgränsning föröver mot salongen som eftersträvades.

I Shoguns rymliga främre del sitter sex personer bekvämt i U-soffan med bord. Man kan också se det som en captain’s cabín; med bordet nersänkt blir soffan en rymlig dubbelkoj.

Gränsande mellan arbetsdel och salong ligger pentryt, som servar båda avdelningarna. Med ugn och dubbla diskhoar om SB och kyl/frys, lådor och hyllor på motstående sida finns alla faciliteter som krävs.
Två rymliga akterkabiner bjuder på ytterligare sovutrymmen med breda dubbelkojer. (Behovet av lovartskojer för racing är begränsat; vid krängning under havskappsegling sitter besättningen på lovarts reling 24/7.)

Miljön under däck präglas av ljus och ren, sparsmakad design. Durken med ett tunt teaklaminat och utvalda textilier skapar kontraster och sätter färg på en i övrigt vit inredning. Alla skott, fronter, luckor och lådor är sandwichlaminat med kolfiber och Divinycell.

— En svårighet är att det är en lätt båt. Detta kommer att genomsyra inredningen. Det kommer att kännas lätt när man öppnar lådor och luckor. Vi har inget som ser tungt ut men känns lätt. Utmaningen är att utforma en lätt interiör som samtidigt känns ombonad och behaglig på ett ärligt sätt, säger Oscar Södergren.

Förverkligandet av den utmaningen ligger, bokstavligen, i händerna på Rosättras båtbyggare. Daniel Gustafsson, varvets ansvarige för Shogun 50, poängterar det intima samarbete som är förutsättningen för ett maximalt resultat:

— I projektet har vi en väldigt tajt koppling mellan erfarna hantverkare – projektledning – kund – designer, allt för att hitta den optimala balansen mellan inredningens känsla och vikt.

Varvet – ”En inspiration för Rosättra”

Att en extrem båt som Shogun 50 byggs på Rosättra kan överraska. Men att ta sig an nya uppdrag ses som ett naturligt steg som tas med stor entusiasm, säger Daniel Gustafsson på Rosättra Båtvarv:

— Vi vill vara med och driva utvecklingen av segelbåtar framåt i Sverige, då är design och produktionsteknik avgörande. Och vi kände under de inledande diskussionerna – och efter noggranna funderingar – att vi har kompetensen bland de 30 båtbyggarna på Rosättra för att genomföra det här projektet. Organisationen är mogen och vi kan fortfarande ha fokus på Linjett-produktionen parallellt med en projektorganisation för Shogun 50.

9 Comments

  1. Anders Nyberg Mar 15, 2019 Reply

    Kanonkul projekt! Härligt att någon vill satsa på att bygga sig en sådan här båt i Sverige med inhemsk expertis. Lite väl smal för min smak men det blir fina linjer.
    Kan någon förklara varför man bygger skrovet i två halvor när man använder modernast möjliga teknik för injiceringsprocessen? Borde ju spara vikt och arbete att slippa slipa och remsa ihop halvorna?

    • Daniel Gustafsson Mar 15, 2019 Reply

      Bra fundering – vi har diskuterat saken mycket under produktionens inledning. Skrovet byggdes i två halvor för att till 100% säkra vakuumintegriteten vilket är viktigt för ett perfekt laminat. Skrovhalvorna har därefter injicerats ihop tillsammans med hela balksystemet så “viktförlusten” har minimerats.

  2. Johan Söderström Mar 15, 2019 Reply

    Vilket roligt projekt, det blir kul att henne på sjön. Intressant med tanken att en jättefock ger bäst avvägning mellan hanterbarhet och prestanda, Bernt Lindqvists resonemang är att storseglet är lättare att reglera och därmed bör focken hållas liten.

    Jag lutar åt Peters linje, även om båten blir lätt blir det tungt att hantera med liten besättning. Jag tänker att en korsning mellan Shogun (ståhöjd, komfort för två, sänkköl, peke) och Tarac (rorkult och “allt inom räckhåll i sitbrunn) skulle hamna mitt i min sweetspot (möjligen att priset skulle sätta stopp…).

    Håller tummarna för att teamet lyckas med Shogun och att det kanske ynglar av sig.

  3. Hasse Mar 15, 2019 Reply

    Så. Djävla. Ball!

  4. Andreas Mar 15, 2019 Reply

    Cool
    Hur är den jämfört med swan 50?

  5. John Shannahan Mar 16, 2019 Reply

    Very cool, Hakon and when will she be launched. I would come over from Annapolis to check her out.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.