Träningshelg

För att snabbt komma up-to-speed så bestämde vi tidigt att lägga denna helg på träning med hela gänget. Förutom att få bort ringrosten, så fanns kalibrering, test av cross-overs mellan olika segel, och manövrar på agendan.

Prognosen kändes så där, NNO 7-8 m/s och skitkallt. Men när man väl kom ut på vattnet var det helt ok.

Första prio var kalibrering av vindvinklar utanför Långedrag och ett part korta kryssar för att komma igång. Vi fick också finjusterat riggtrimet.

Kryss norrut genom skärgården för att känna på både nya J2 och J3.5 både på plattvatten (väldigt lika prestandamässigt) och sedan ute på havet i mer vågor. Här var det enklare att hålla fart med J2, men vi skall analysera datan bättre för att se exakt hur mycket.

Nyttigt också att få gjort ett par försegelbyten, och att rotera bvåde rorsmän och trimmers. Vi tog tid på en del manövrer och skall se i loggarna hujr mycket vi tappar.

Efter att ha kryssat hela vägen upp till Pater Noster, kunde vi sätta gennaker och segla in mot Marstrand.

Först samlade vi data med A3 och sedan en repa med A2.

Dessutom gippträning med lite nya trix. Kul att man kan lära nytt efter 10+ år i gennakerbåt…

En sista kryss på platt vatten för att få mer data på nya J2… Vi märker att vi kör tajtare och tajtare skotvinklar för varje år, och hårdare ocxh håradre i både rigg, fall ochg skot. Svårare för rorsman, men definitivt snabbare.

Innan vi fick till ett antal gippar på väg in till Marstrand.

Debrief, fystest, bastu och middag. En bra dag på havet.

Andra hade haft en lite sämre dag…

Kryss hem också, vilket var nyttigt. Storsegel i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.

J2 i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.

Slutrepa med A2 in till Långedrag innan vi lyckades förtöja mitt i hagelby och 12 m/s.

Extremt nyttiga timmar i båten. Stort tack till Andreas, Jens, Johan, Mats, Mattias, Pelle, Simon.

15 Comments

  1. Bo Bäversjö May 6, 2019 Reply

    Fina bilder! Hur sätter du 100% häckstag? När övre lattan är rak på storen, när du har en mastbredd i mastböj, eller hur gör du? Var ute och tränade i helgen också, satt och funderade över detta…..Och lite annat….

    • Author
      Peter Gustafsson May 6, 2019 Reply

      När vi får overbend-rynkor i storen.

      Funderade ett tag på krafter, och mätte detta i något läge, men det är ganska enkelt då storen tar slut innan något annat blir överlastat.

      • Jonas P May 6, 2019 Reply

        Timmar ni nånsin över 100% häckstag?
        När vi seglade X35 med Elvströms segel så var det helt klart så att det gick fortare även med overbend-rynkor.
        Insåg att det bara var att fortsätta dra mer i akterstaget efter att ha sett de finska båtarna med sina WB-segel trimma så storen såg ut som ett Lasersegel när det blåste i övre registret på VM 2015.

        • Pelle Pedersen May 6, 2019 Reply

          Att ha riggen så att den till slut i ett maxläge ger overbendrynkor är OK. Skulle sedan D1 (undervant) och D2 vara så lösa att “det forsätter” så lägger man mycket av rigglasten direkt i storen och det kan vara OK på kort sikt, ett banrace eller så. På en rigg som ska segla längre sträckor så kanske inte detta är så snällt mot storseglet…?!

  2. Bo Bäversjö May 6, 2019 Reply

    Har nog lite mer och dra i akterstaget…Nöjt mig med 1 – 1,5 mastbredds mastböj enligt Seldenmanual. Känns bra att starta säsongen med ett nytt 100% läge. Tack för tips!

  3. srsseglaren May 7, 2019 Reply

    Fler som är ute och tränar SailGP practiceday:
    https://www.youtube.com/watch?v=MnZwcEeavEQ

  4. Author
    Peter Gustafsson May 7, 2019 Reply

    Det kan kanske vara kul att se sammanfattningen från prestandaanalysen:

    * ganska stadigt 14-16 knop lördag och 12-14 knop söndag.
    * Då är J2 så klart snabbare. Det vi såg var 3% skillnad mellan J2 och J3.5 vid St Pölsan.
    * en period på 17 knop på havet var J3.5 snabb, så gissningen att 18 knop är crossover gäller nog fortsatt.
    * bra siffror på VMG, då vi går högre med nytt trim – MEN de bästa VMG-perioderna görs då vi är snabbare än Target Speed. Så vår gamla tes att speed kommer först (och ger VMG) gäller fortfarande. Vi behöver inte falla många grader för att gå från 6.8 till 7.3. Always hit target speed :-)
    * jag har justerat upp target speed lite + justerat till tajtare vinklar i polaren.’

    * vi är rejält off pace med A2. Strax över 90% jämfört med polaren som är skapad med whompern. Vi har 11% mindre segelyta och ligger på 90-93% av polar. Vi var kanske inte helt fokade, men med lite mer data skall vi justera ner polaren här.
    * jag kollar detta mot ORC, som indikerar att vi skall vara 7-8% långsammare i 14 knops vind, så det är ingen biggie.
    * 130 TWA var max med A3 i 14 knop. Justerade i sailchart som indikerade 125.

    • Fabian Tillig May 7, 2019 Reply

      Kul att få mer insikt i era gränser. När byter ni från J1an till J2an? J0:a upp till typ 5-6 kn?

      //Fabian

    • Fabian Tillig May 7, 2019 Reply

      Just det, en fråga till: Har ni nån gång jämfört J3.5 med full stor mot J2a med ett rev?

      • Author
        Peter Gustafsson May 7, 2019 Reply

        Rev kostar mycket i prestanda, och nån gång har vi av säkerhetsskäl inte velat byta från J2 till J3.5 mitt i natten utan tagit ett rev i stället.

        Det är inte snabbt.

        Det jag hade velat få data på är J2 med rev & J3.5 med rev + full stor. Och sedan kanske jämföra det med rev.

        Många datapunkter blir det.

        • Fabian Tillig May 7, 2019 Reply

          Tackar!
          Spännande att rev kostar mycket på blur. På åtminstonde två genuabåtar jag känner till är det riktigt snabbt att köra genua + ett rev, förutom när man måste slå såklart,

  5. Martin Gustafsson May 9, 2019 Reply

    Man blir ju lite nyfiken på vad det är för genackertrix ni gjorde.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.