Skip to content

20 Comments

  1. Tomas Andersson
    May 7, 2019 @ 18:56

    Maxi Racers har ju flera gånger placerat sig bra på Bohusracet.

    https://www.blocket.se/skaraborg/Dokumenterat_snabb_och_valutrustad_Maxi_Racer_85189671.htm?ma=1

    Reply

  2. Lasse Bergkvist SWE 550 GEP Communication Group
    May 7, 2019 @ 22:30

    Vi har precis gått igenom samma process. Först körde vi en J80; snabb,bra SH, men lite för liten för havet och att bo i. Sedan har vi kört Grand Soleil 42 Race i tre säsonger. Nu var det dags för ett shorthandprojekt igen. Fick offert på J99, men den är inte trailerbar och det vill vi ha för att kunna köra i Norden plus övriga Europa. Vi tittade på Grand Surprise, vilket vi tror är ett kanonval! Till slut landade vi på att köpa en DC 33 Ten. En trailerbar 10- metersbåt som planar på slör i lite vind. Hur den går i förhållande till mätetalet har vi ingen aning om, återstår att se. Enkel att segla på två, sänkköl så att den kan trailas. Andra båtar som vi funderade på : Far East 31, Farr 30 och 31, Corby 33 ( som kryssläns båt, planar inte). Kolla in racing-yachts.com, där finns ett antal båtar som man möta dina kriterier. Lycka till, vi ska köra en del på Västkusten och Norge 2020, hoppas vi ses då,

    Reply

  3. Carl
    May 7, 2019 @ 23:20

    Jag fick ju en Grand Surprise som inbyte när vi sålde vår First 35:a. Tanken var just att hitta en båt med gennaker som planade och som var hyffsad lätthanterlig shorthanded, och tänkte vi kunde testa en säsong. Nu vet jag inte er budget, men säg att du kanske kan får en väl utrustad fockkonverterad med bra instrument och segel för 1/3-dels J/99? Vi tycker det är väldigt kul att plana (det gjorde man max i en surf med 35:an) och fick hyffsad fart förra året på Bohusracet där vi kom 4:a totalt och 2:a i klassen (1:a året i båten). Kan man leva med vissa Franska lösningar är det en kul liten båt. Nu har vi en nästan 100m2 gennaker och båten planar kanske vid 8m/s och twa 135 vet inte om det är en sjöbris? Vi kör mycket mot J/88.se som också är en kul båt och lite mer ombonad innuti men kanske mer svårseglad på 2?

    Lycka till!

    Reply

  4. D35 Aurora
    May 8, 2019 @ 08:56

    Det har helt klart sina sidor att SH-tävla I en C/R 35-fotare eller större. Inte är det lätthanterat när det blåser lite, och inte planar det nåt vidare. Ser grymt kul ut när ni drar iväg i sportbåtarna!

    Men, i ett normalt svenskt sommar-race så har man ofta hyfsat häng på sportbåtatrna så man får lite kul kamp i alla fall. Kanske lite lättare med en “normal” C/R att hålla sitt SRS-tal i lätt/mellanvind som det ofta är över ett sommardygn? Man är torr, bekväm, och fryser en av oss så kör man på värmen en stund och byts av. Värmer på nåt gott i ugnen i vargtimmen.. Man kan enkelt sova I båten innan och efter race, det är suveränt bekvämt och enkelt att bo i båten. Gubbvarning på allt detta, antar jag :-)

    Mycket att tänka på. Horses for courses.
    /Mats

    Reply

  5. Fabian tillig
    May 8, 2019 @ 09:40

    Vill man vinna bohusracet är ju valet enkelt: tar vilken båt som helst o lär dig segla den. Tror peter gjorde en sammanställning av blandningen i topp nånstans. 2018 var det ju tom två tunga pogos som gjorde bra ifrån sig ;).

    Båtval är ju inte enkelt. Själv hänger jag mycket på olika säljsidor. För mig skulle det mest handlar om frågan allround båt eller ej och hur sportigt den ska vara. Allround båtar är ju kul för att man alltid är med. Fast båtar a la pogo är ju häftigt när de har bogar där man helt enkelt är unbeatable. Att blåser om hela fleeten (förutom rebellion då) med twa 130 o gennakern på skagen racet hänger med länge :)…

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 8, 2019 @ 10:21

      Ett tillägg; segla många gånger också så att all tur/otur mm jämnar ut sig…

      Reply

    • Carl Fjällman
      May 8, 2019 @ 14:08

      Fabian, du menar på denna resan :)
      https://www.youtube.com/watch?v=1xZoc0uC2H4

      (OBS endast vatten i flaskan ;))

      Reply

      • Fabian tillig
        May 8, 2019 @ 14:32

        Japp. Kommer ihåg hur vi blåste förbi x45an med typ 1kn met boatspeed… vi låg långt bak i fältet efter kryssandet i kalvsund…

        Reply

  6. Peter A
    May 8, 2019 @ 13:16

    Ninja borde funka alldeles utmärkt för detta ändamål.
    https://www.blocket.se/goteborg/J_92s__Ninja__83816797.htm

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 9, 2019 @ 09:39

      +1

      Reply

  7. Carl Fjällman
    May 9, 2019 @ 15:22

    Håller med Ninja är ett klockrent val, färdig optimerad bara att segla.

    Vill man ha en fransyska så kom denna ut igår: https://www.blocket.se/stockholm/Archambault_Grand_Suprise_85211873.htm?ca=15&w=3&last=1

    Då blir vi 3st på västkusten :)

    Reply

    • Fabian Tillig
      May 9, 2019 @ 15:50

      Segla entyp. ;)

      Reply

  8. Andreas
    May 9, 2019 @ 19:34

    Vi har gillat HP1030 o seglat den med mycket glädje i många race.
    https://www.blocket.se/goteborg/HP1030__2010__snabb_komfortabel_o_valutrustad_84931288.htm?ca=15&w=1&last=1
    Fungerat mycket bra för Ewa o mig.

    Reply

  9. Per
    May 10, 2019 @ 11:44

    J99 ser riktigt fin ut. Precis lagom. Vill man inte lägga ut pengarna så finns ju hur mycket som helst till fyndpris, maxiracer, NF, 11a..

    Reply

  10. Bo Bäversjö
    May 10, 2019 @ 15:03

    Hittade den här sammanställningen över båtar som övervägs i framtida Olympiska Mix klassen: https://segelreporter.com/regatta/mixed-offshore-olympia-world-sailings-liste-der-26-moeglichen-zweihand-yacht-typen/
    Adderar Dehler 30 One Design till alternativa båtar för shorthand-segling!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 10, 2019 @ 15:34

      Inga som saknas? 😃

      Reply

      • Fabian tillig
        May 10, 2019 @ 15:55

        Men den lista kan man undrar om de faktiskt har nån ide hur klassen ich kappseglingen ska ser ut. Det är väl lite olika konsept om man tex tittar på en pogo40s3 och en saphire 27, och det borde väl också blir lite andra race då?
        Eller så har de bara listat coola båtar…

        Reply

      • Bo Bäversjö
        May 10, 2019 @ 17:43

        Dehler 30 One Design är med – det räcker för mig :)

        Reply

  11. Håkan
    May 10, 2019 @ 19:18

    För den som vill läsa mer om World Sailings tankar kring eventet rekommenderas detta arbetspapper

    http://sailing.org/tools/documents/EC5.3MixedTwoPersonOffshoreKeelboatEventWorkingPaper-%5B24949%5D.pdf

    Reply

    • Thomas Ottosson
      May 10, 2019 @ 20:53

      Hmm… Intressant läsning. “This new event will draw large spectator interest. We only have to note the appeal of Vendee Globe and Volvo Ocean Race to see this.”.

      Problemet är möjligen att OS-seglingarna ska avgöras utanför Marseille, inte i Södra oceanen. I juli och augusti, då OS är tänkt att pågå, är det i snitt 25 grader varmt och vindstyrkan snittar på 5-6 knop. (https://www.windfinder.com/windstatistics/marseille-corniche.) Känns inte riktigt som att franska båtar med foils borde stå överst på önskelistan. Vill man göra evenemanget till “människan kamp mot elementen” (som väl är en viktig anledning till att Vendee Globe och Volvo Ocean Race engagerar) så är nog optimistjollar eller 2.4:or bättre alternativ.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.