Tjörn Runt 2019 | trash talk

Hela startlistan här. Nedan mina helt obegåvade tips. Följande båtar bör känna favorittrycket:

1. Flerskrovsbåtar 09:00
Ian Williams eller Nicklas Dackhammar. Den som gasar hårdast.

2. Kölbåtar 09:05
Salona 33 P Kaida. Ensam på långa banan.

3. Kölbåtar 09:10
Arcona 380 Ikigai eller First 40 Flash V spikar med Bavaria 38 Match Draklunne och Finnflyer 36 Zlatan strax efter.

4. Kölbåtar 09:15
Dominant 105 Lady Godiva spikar (också totalen) före Dynamic 35 Aladdin och X-382 Felicia I från Norge. Om de inte går på grund.

5. Kölbåtar 09:20
Jämt skägg mellan Dehler 33 Cr. Den Röde, X-372 masthead MariusX och någon av alla Smaragderna.

6. Kölbåtar 09:25
Pelle Pedersen (och delar av Blur-gänget) i IOD så klart 😃

Alternativt Uban Ristorp. Eller Emil Sandberg i Omega 30 Lova. Eller Michael Collberg i Express.

Tuffaste klassen?

7. Kölbåtar 09:30 Bana:
En H-båt! Eller Hans Oskarsson i Accent… som blir 2:a totalt efter Dahlsjö?

Eller Väderö 24? Det har lönat sig att vara liten båt förut!

Andra tips?

35 Comments

  1. Charlie Aug 14, 2019 Reply

    Klockren analys som vanligt. Mitt bett på totalen går till Collis.

  2. Carin Aug 15, 2019 Reply

    Melges 24 m Tomas Dahl. Har vunnit en gång tidigare.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 15, 2019 Reply

      I lätt väder hade jag tippat Dahl.

      När de vann 2016 var framför allt kryssen väldigt lätt.

      Fast nu ser jag att prognosen innehålle mindre vind (igen), så det kan mycket väl bli deeas väder 😃

  3. Pelle Pedersen Aug 15, 2019 Reply

    Mina tips.
    Baserar dom på det från YR nu på morgonen och vid Skärhamn säger dom S 6-9 m/s.
    Klass 1; Williams
    Klass 2; …
    Klass 3; en Arcona 380 eller BlueS alt First 40 Flash
    Klass 4; Dahlsjö eller Lundgren i Dynamic 35
    Klass 5; Forslund i CB66 eller J Granhed i Smaragd
    Klass 6; IOD eller Express = Ristorp (alt Sandahl?) eller Collberg! Men vi ska ge dom en match!! :)
    Klass 7; Cederlöf i Compis eller Oskarsson Accent

  4. Johan Alfredsson Aug 15, 2019 Reply

    Vet inte vad YR fick sin Skärhamnsprognos ifrån. Allt annat jag ser säger minst 11-14 på utsidan. Så jag baserar på det.

    Klass 1: Ingen aning
    Klass 2:
    Klass 3: Arcona 380 DNC (ryktesvägen) så jag säger First 40.7 SMV med Torell.
    Klass 4: Vind = Lady Godiva
    Klass 5: Smaragd J Granhed som var nästan lika snabb som Davidsson på SM – Då går det fort på TR också.
    Klass 6: Collberg
    Klass 7: Gunnar Seden H-båt

    • Patrik Andersson Aug 15, 2019 Reply

      Den Arcona 380 jag skulle seglat på kommer inte till start så om någon behöver en garvade gubbe så seglar jag gärna.

  5. Carl Fjällman Aug 15, 2019 Reply

    3: Zlatan
    4: Godiva eller J/88 (om rätt vinklar)
    5: Granhed.
    6: Collberg
    7: Retro Ballon(spinn genom hålet :))

    • D35 Aurora Aug 15, 2019 Reply

      Och gippen mitt i ;-)

  6. Hugo Norell Aug 15, 2019 Reply

    Är det inte en lite märklig uppdelning i klasser om man tittar på SRS-talen?
    Klass 3: 1,411 – 1.042
    Klass 4: 1,067 – 1.001
    Klass 5: 1:040 – 0.942
    Jag känner inte till det, men finns det några regler som säger hur man ska dela upp i startgrupper? Är det inte bra att gruppera huvudsakligen utifrån SRS-tal?

    • Trollet Aug 16, 2019 Reply

      Noterade samma sak! Hur svårt kan det vara? Det öppnar bara upp för spekulation/konspirationsteorier. Hur kan två båtar i samma storlek och samma SRS hamna i två olika starter?

      • Pelle Pedersen Aug 16, 2019 Reply

        Verkar surt Trollet, vilka menar du?

  7. Sven-Erik Andersson Aug 15, 2019 Reply

    Undrar var det så kallade djävulshålet finns.

    • Carl Peter Carlsson Aug 15, 2019 Reply

      Djävulshålet ligger närmast efter passagen av Klädesholmen, mellan Snugge och Märeskär. Den utgör kortaste vägen runt banan. Lite trixigt att passera då det är grunt till vänster i inloppet och grunt till höger vid utloppet, samt att bara en båt i taget får plats.

  8. Kapten Rödskägg Aug 15, 2019 Reply

    Fråga vem som helst på Blur. De har drömt mardrömmar om “Djävulshålet” sedan Teknova snuvade dem på 3 båtlängder där för 15 år sedan.

    Det var för övrigt därför BLUR.SE började lobba för banbegränsning och därefter för att slå sönder hela tävlingen i två banor.

    Grattis också till Salona 33. Om 10 år är det ingen som minns att de var ensamma i tävlingen, till skillnad från tex året innan då det var hela 47 båtar på startlinjen.

    • Espen Kuhle Aug 16, 2019 Reply

      Har du et problem med Peter Gustavson og BLUR mannskapet siden du er så gjennomført negativ til det som de driver med? Kunne nesten virke som om du har en personlig vendetta på gang noe som får meg til å lure på om du en gang i fortiden har blitt grundig slått på regattabanen av dem og ikke helt klart å fordøye dette

      Det er bare trist å lese alt det som du klarer å lire av deg og komme med av negative skriverier. Hvis du virkelig føler så sterkt omkring de negative ting som har skjedd med tanke på Tjörn Rundt så regner jeg med at du har engasjert deg direkte med å hjelpe de som arrangerer denne regattaen med å få den tilbake på rett spor (i dine øyne).

      Ikke bare skriv og klag men gjør noe aktivt med det.

      Alle vi som arrangerer regattaer rundt om kring i Skandinavia prøver å finne ut av hvordan vi skal gjøre våre arrangementer bedre for seilerne og de stadig endrede rammebetingelser som vi har. Og vi må ikke glemme en ting og det er at det er seilerne som er våre kunder og de som er med på å sette premissene som skal til for å gjøre et arrangement til et vellykket et.

      Den negativitet som du er med på å uttrykke er ikke til hjelp for å bringe seilsporten fremover og få flere til å ønske å delta.

  9. Anders Aug 15, 2019 Reply

    Kapten Rövskägg, du är så urbota trist! Peter och Blurgänget skall ha all cred för att dom driver utvecklingen framåt. Den som inte vågar testa nytt vinner aldrig. Kör hårt Peter!

  10. Sven-Erik Andersson Aug 15, 2019 Reply

    Undrar fortfarande var det ligger!

    • Johan Alfredsson Aug 15, 2019 Reply

      Mellan Klädesholmen och Flatholmen. Sydost om ön som heter Snugge i sjökortet. Låter betydligt värre än det är 😃

      • Jonny Petersson Aug 15, 2019 Reply

        Hålet i sig är inte skrämmande men när 4-5 båtar kommer med spin och skall igenom blir det stökigt. Speciellt när hålet är som en chikan🍻

        • Kapten Rödskägg Aug 15, 2019 Reply

          Notera att det är högst frivilligt att segla där. Precis som det är att segla nära land någon annanstans längs banan.
          Dessutom är Djävulshålet inget magiskt “worm-hole” som slungar båten hela vägen fram till mållinjen, som många tycks tro.
          Det finns några båtlängder att tjäna där…eller förlora.

          • Andreas Aug 16, 2019

            Jag tycker det
            är läskigt med full fart först genom skapholmen passagen och sedan dj-hålet.
            Det påverkar ju inte bara några båtlängder utan det gör ju ett antal minuter i omräknad tid.
            Men det är klart seglar du en IF båt så är det betydligt bredare och båtarna betydligt smalare, detta ihop med att det går betydligt långsammare.
            Då är det ju brett⛵️

          • Kapten Rödskägg Aug 16, 2019

            Om du tycker att det är läskigt skall du såklart inte segla genom Djävulshålet.
            Den som tutat i dig att man per automatik tjänar ett antal minuter där har ljugit för dig.

          • Andreas Aug 17, 2019

            Matematik och fakta (även om du väljer att inte använda dessa begrepp)
            Mät avståndet på sjökortet, räkna sedan vad det tar i tid att segla.
            Räkna sedan på SRs mellan en båt på 0,9 och en båt på 1,1 så får du ganska stor skillnad .

          • Anders Aug 19, 2019

            Djävulshålet. Pfff

            Det handlar om sjömanskap, att bara segla igenom om förhållandena är fördelaktiga. Om man har 100% koll. Tycker man att det är obehaglig så skall man kanske inte gå igenom där. Då får man leva med att den som är bättre lyckas tjäna några sekunder på att gå igenom där.

          • Kapten Rödskägg Aug 23, 2019

            Helt riktigt!
            Problemet är att vissa inte kan acceptera att andra är skickligare i detta avseende eller har en båt som är avsevärt enklare att hantera.

  11. Kapten Rödskägg Aug 15, 2019 Reply

    Vilken utveckling?
    (ha i åtanke att jag skiter fullständigt i allt annat än SRS och TR då det gäller segling)

    Att med bl.a. skrämselpropaganda driva ner intresset för Tjörn Runt maximalt eller att förvandla LYS/SRS till en simpel och godtycklig lightversion av ORCi, med enda syfte att behaga de båtar som tillåts deltaga i MBBR och älskar att SRS-optimera.

    Förstår till fullo att MBBR-gänget älskar SRS-utvecklingen men hade det inte varit bättre att de släppte sargen och körde ORCi istället för att trasa sönder hcp-systemet för övriga…

    • Seglaren Aug 15, 2019 Reply

      …du menar väl, förvandla LYS/SRS till en simpel och godtycklig lightversion av IRC…. :-)

  12. Andreas Aug 16, 2019 Reply

    Verkar bli bra med vind iaf. Ngn som vet vilket år det blåst mest?

  13. Patrik Måneskiöld Aug 16, 2019 Reply

    Prognosen säger 13m/s från 165 vid 12-tiden. Under “Demolition derby” för 10 år sedan blåste det 10-12 från 170-175.

  14. Trollet Aug 16, 2019 Reply

    Kulingvarning 14-17 m/s från syd,

    Klädesholmen SSRS 15-21 m/s vid 14-tiden

    • Johan Alfredsson Aug 16, 2019 Reply

      Triss SX-2 Trix DNC :-(

  15. Niclas Caspersson Aug 28, 2019 Reply

    Lite bilder från Dyrön, fria att använda, dela och publicera för privat bruk.
    Inte redigerade alls men finns många bitar att jobba med om man vill :)
    https://tr19.casperssons.se

  16. Niclas Caspersson Aug 28, 2019 Reply

    Länken funkade tydligen inte
    Lite bilder fron Tjörn Runt 2019 från Dyrön
    https://tr19.casperssons.se/#share?id=92dc9c1c-bfcc-4fd5-86e1-2019d48fa1db

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.