Skip to content

35 Comments

  1. Charlie
    Aug 14, 2019 @ 23:49

    Klockren analys som vanligt. Mitt bett på totalen går till Collis.

    Reply

  2. Carin
    Aug 15, 2019 @ 07:32

    Melges 24 m Tomas Dahl. Har vunnit en gång tidigare.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 15, 2019 @ 07:43

      I lätt väder hade jag tippat Dahl.

      När de vann 2016 var framför allt kryssen väldigt lätt.

      Fast nu ser jag att prognosen innehålle mindre vind (igen), så det kan mycket väl bli deeas väder 😃

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Aug 15, 2019 @ 07:59

    Mina tips.
    Baserar dom på det från YR nu på morgonen och vid Skärhamn säger dom S 6-9 m/s.
    Klass 1; Williams
    Klass 2; …
    Klass 3; en Arcona 380 eller BlueS alt First 40 Flash
    Klass 4; Dahlsjö eller Lundgren i Dynamic 35
    Klass 5; Forslund i CB66 eller J Granhed i Smaragd
    Klass 6; IOD eller Express = Ristorp (alt Sandahl?) eller Collberg! Men vi ska ge dom en match!! :)
    Klass 7; Cederlöf i Compis eller Oskarsson Accent

    Reply

  4. Johan Alfredsson
    Aug 15, 2019 @ 09:29

    Vet inte vad YR fick sin Skärhamnsprognos ifrån. Allt annat jag ser säger minst 11-14 på utsidan. Så jag baserar på det.

    Klass 1: Ingen aning
    Klass 2:
    Klass 3: Arcona 380 DNC (ryktesvägen) så jag säger First 40.7 SMV med Torell.
    Klass 4: Vind = Lady Godiva
    Klass 5: Smaragd J Granhed som var nästan lika snabb som Davidsson på SM – Då går det fort på TR också.
    Klass 6: Collberg
    Klass 7: Gunnar Seden H-båt

    Reply

    • Patrik Andersson
      Aug 15, 2019 @ 09:57

      Den Arcona 380 jag skulle seglat på kommer inte till start så om någon behöver en garvade gubbe så seglar jag gärna.

      Reply

  5. Carl Fjällman
    Aug 15, 2019 @ 14:17

    3: Zlatan
    4: Godiva eller J/88 (om rätt vinklar)
    5: Granhed.
    6: Collberg
    7: Retro Ballon(spinn genom hålet :))

    Reply

    • D35 Aurora
      Aug 15, 2019 @ 17:36

      Och gippen mitt i ;-)

      Reply

  6. Hugo Norell
    Aug 15, 2019 @ 15:33

    Är det inte en lite märklig uppdelning i klasser om man tittar på SRS-talen?
    Klass 3: 1,411 – 1.042
    Klass 4: 1,067 – 1.001
    Klass 5: 1:040 – 0.942
    Jag känner inte till det, men finns det några regler som säger hur man ska dela upp i startgrupper? Är det inte bra att gruppera huvudsakligen utifrån SRS-tal?

    Reply

    • Trollet
      Aug 16, 2019 @ 11:38

      Noterade samma sak! Hur svårt kan det vara? Det öppnar bara upp för spekulation/konspirationsteorier. Hur kan två båtar i samma storlek och samma SRS hamna i två olika starter?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Aug 16, 2019 @ 11:51

        Verkar surt Trollet, vilka menar du?

        Reply

  7. Sven-Erik Andersson
    Aug 15, 2019 @ 15:41

    Undrar var det så kallade djävulshålet finns.

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Aug 15, 2019 @ 22:36

      Djävulshålet ligger närmast efter passagen av Klädesholmen, mellan Snugge och Märeskär. Den utgör kortaste vägen runt banan. Lite trixigt att passera då det är grunt till vänster i inloppet och grunt till höger vid utloppet, samt att bara en båt i taget får plats.

      Reply

  8. Kapten Rödskägg
    Aug 15, 2019 @ 16:41

    Fråga vem som helst på Blur. De har drömt mardrömmar om “Djävulshålet” sedan Teknova snuvade dem på 3 båtlängder där för 15 år sedan.

    Det var för övrigt därför BLUR.SE började lobba för banbegränsning och därefter för att slå sönder hela tävlingen i två banor.

    Grattis också till Salona 33. Om 10 år är det ingen som minns att de var ensamma i tävlingen, till skillnad från tex året innan då det var hela 47 båtar på startlinjen.

    Reply

    • Espen Kuhle
      Aug 16, 2019 @ 10:44

      Har du et problem med Peter Gustavson og BLUR mannskapet siden du er så gjennomført negativ til det som de driver med? Kunne nesten virke som om du har en personlig vendetta på gang noe som får meg til å lure på om du en gang i fortiden har blitt grundig slått på regattabanen av dem og ikke helt klart å fordøye dette

      Det er bare trist å lese alt det som du klarer å lire av deg og komme med av negative skriverier. Hvis du virkelig føler så sterkt omkring de negative ting som har skjedd med tanke på Tjörn Rundt så regner jeg med at du har engasjert deg direkte med å hjelpe de som arrangerer denne regattaen med å få den tilbake på rett spor (i dine øyne).

      Ikke bare skriv og klag men gjør noe aktivt med det.

      Alle vi som arrangerer regattaer rundt om kring i Skandinavia prøver å finne ut av hvordan vi skal gjøre våre arrangementer bedre for seilerne og de stadig endrede rammebetingelser som vi har. Og vi må ikke glemme en ting og det er at det er seilerne som er våre kunder og de som er med på å sette premissene som skal til for å gjøre et arrangement til et vellykket et.

      Den negativitet som du er med på å uttrykke er ikke til hjelp for å bringe seilsporten fremover og få flere til å ønske å delta.

      Reply

  9. Anders
    Aug 15, 2019 @ 17:00

    Kapten Rövskägg, du är så urbota trist! Peter och Blurgänget skall ha all cred för att dom driver utvecklingen framåt. Den som inte vågar testa nytt vinner aldrig. Kör hårt Peter!

    Reply

  10. Sven-Erik Andersson
    Aug 15, 2019 @ 17:01

    Undrar fortfarande var det ligger!

    Reply

    • Johan Alfredsson
      Aug 15, 2019 @ 17:20

      Mellan Klädesholmen och Flatholmen. Sydost om ön som heter Snugge i sjökortet. Låter betydligt värre än det är 😃

      Reply

      • Jonny Petersson
        Aug 15, 2019 @ 21:47

        Hålet i sig är inte skrämmande men när 4-5 båtar kommer med spin och skall igenom blir det stökigt. Speciellt när hålet är som en chikan🍻

        Reply

        • Kapten Rödskägg
          Aug 15, 2019 @ 22:42

          Notera att det är högst frivilligt att segla där. Precis som det är att segla nära land någon annanstans längs banan.
          Dessutom är Djävulshålet inget magiskt “worm-hole” som slungar båten hela vägen fram till mållinjen, som många tycks tro.
          Det finns några båtlängder att tjäna där…eller förlora.

          Reply

          • Federico Garofalo
            Aug 16, 2019 @ 00:40

          • Andreas
            Aug 16, 2019 @ 08:29

            Jag tycker det
            är läskigt med full fart först genom skapholmen passagen och sedan dj-hålet.
            Det påverkar ju inte bara några båtlängder utan det gör ju ett antal minuter i omräknad tid.
            Men det är klart seglar du en IF båt så är det betydligt bredare och båtarna betydligt smalare, detta ihop med att det går betydligt långsammare.
            Då är det ju brett⛵️

          • Kapten Rödskägg
            Aug 16, 2019 @ 17:24

            Om du tycker att det är läskigt skall du såklart inte segla genom Djävulshålet.
            Den som tutat i dig att man per automatik tjänar ett antal minuter där har ljugit för dig.

          • Andreas
            Aug 17, 2019 @ 07:52

            Matematik och fakta (även om du väljer att inte använda dessa begrepp)
            Mät avståndet på sjökortet, räkna sedan vad det tar i tid att segla.
            Räkna sedan på SRs mellan en båt på 0,9 och en båt på 1,1 så får du ganska stor skillnad .

          • Anders
            Aug 19, 2019 @ 10:19

            Djävulshålet. Pfff

            Det handlar om sjömanskap, att bara segla igenom om förhållandena är fördelaktiga. Om man har 100% koll. Tycker man att det är obehaglig så skall man kanske inte gå igenom där. Då får man leva med att den som är bättre lyckas tjäna några sekunder på att gå igenom där.

          • Kapten Rödskägg
            Aug 23, 2019 @ 11:51

            Helt riktigt!
            Problemet är att vissa inte kan acceptera att andra är skickligare i detta avseende eller har en båt som är avsevärt enklare att hantera.

  11. Kapten Rödskägg
    Aug 15, 2019 @ 23:14

    Vilken utveckling?
    (ha i åtanke att jag skiter fullständigt i allt annat än SRS och TR då det gäller segling)

    Att med bl.a. skrämselpropaganda driva ner intresset för Tjörn Runt maximalt eller att förvandla LYS/SRS till en simpel och godtycklig lightversion av ORCi, med enda syfte att behaga de båtar som tillåts deltaga i MBBR och älskar att SRS-optimera.

    Förstår till fullo att MBBR-gänget älskar SRS-utvecklingen men hade det inte varit bättre att de släppte sargen och körde ORCi istället för att trasa sönder hcp-systemet för övriga…

    Reply

    • Seglaren
      Aug 15, 2019 @ 23:50

      …du menar väl, förvandla LYS/SRS till en simpel och godtycklig lightversion av IRC…. :-)

      Reply

  12. Andreas
    Aug 16, 2019 @ 08:00

    Verkar bli bra med vind iaf. Ngn som vet vilket år det blåst mest?

    Reply

  13. Patrik Måneskiöld
    Aug 16, 2019 @ 17:07

    Prognosen säger 13m/s från 165 vid 12-tiden. Under “Demolition derby” för 10 år sedan blåste det 10-12 från 170-175.

    Reply

  14. Trollet
    Aug 16, 2019 @ 18:16

    Kulingvarning 14-17 m/s från syd,

    Klädesholmen SSRS 15-21 m/s vid 14-tiden

    Reply

    • Johan Alfredsson
      Aug 16, 2019 @ 18:30

      Triss SX-2 Trix DNC :-(

      Reply

  15. Niclas Caspersson
    Aug 28, 2019 @ 23:30

    Lite bilder från Dyrön, fria att använda, dela och publicera för privat bruk.
    Inte redigerade alls men finns många bitar att jobba med om man vill :)
    https://tr19.casperssons.se

    Reply

  16. Niclas Caspersson
    Aug 28, 2019 @ 23:37

    Länken funkade tydligen inte
    Lite bilder fron Tjörn Runt 2019 från Dyrön
    https://tr19.casperssons.se/#share?id=92dc9c1c-bfcc-4fd5-86e1-2019d48fa1db

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.