Nödroder

Äntligen på plats…

Inför Fastnet 2015 valde vi att bygga en durksektion i lite kraftigare kolfiber. Då var idén att lasha fast denna på akterspegelkn vid behov. Men redan då kändes det osäkert om det skulle funka eller inte när det blev dags…

En vanlig idé är att ha ett “kasett-system”, där man först monterar en kasett där man kan skjuta ner durskivan. Fördelen är att ingen del är i vattnet, och monteringen kan göras under kontrollerade former.

Ett alternativ var att ha ett stationärt fäste på akterspegeln, men jag ogillar både den extra vikten i aktern och att det oftast ser fult ut.

Alternativet är ett helt kit, som kan monteras vid behov. Eller aldrig… Nu valde vi att fästa det med fyra 8 mm insex-bultar och muttrar som skall limmas på insidan. Jag lyckades göra det själv idag, så det skall säkert funka när man är fler också.

Rorkult blir antagligen ett par lattor eller nåt. Känns inte som det behövs en dedikerad? Eller?

Stort tack till Vaxholm Komposit för de stora sakerna, och Anders på Premium Composites för finlir.

23 Comments

  1. Bosse Sep 3, 2019 Reply

    Lite nyfiken på hur muttrarna ska limmas.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 3, 2019 Reply

      Du kanske har något bra tips?

      Det är ju ingen vidare last, utan man behöver “bara” mothåll för att dra i skruvarna utifrån.

      Jag tänkte kanske Adekit A140 på en lite större bricka i kol, men tar tacksamt emot tips.

      • D35 Aurora Sep 3, 2019 Reply

        Dehlervarianten, om man kommer åt: plasta/limma in en 8 mm lättmetallplatta på insidan, borra och gänga från utsidan. Blir väl något kilo, dock.
        /Mats

      • Johan Söderström Sep 3, 2019 Reply

        Jag köpte i vintras en badstege (det gäller ju att prioritera rätt saker…) från X-yachts. Med följde ett fint monteringskit med en hylsa med yttre gänga, inre gänga, fläns på utsidan och tät botten. Borra, montera med sika, bricka och mutter på insidan och vips har du en fin gänga att skruva i från utsidan. När jag demonterar badstegen ser det ut som att det ligger två brickor (nästan) flush på däck. Vattentätt. Allt i RF, elpolerat, utmärkt finish.
        Kanske kan du höra med x-yachts om du kan köpa via dem?

  2. srsseglaren Sep 3, 2019 Reply

    Vore kanske bra med förmonterade vattentäta muttrar ?
    Kanske typ https://pretec.se/produkt/balkongfaste-med-plat-syrafast-a4/
    Utan bygel samt svetsad botten där bygeln nu sitter för att bli tätt ?

  3. Johan Wetterlundh Sep 3, 2019 Reply

    Riktigt snyggt. Dock tveksam till att det räcker med några lattor som rorkult. Kan du inte använda din nödrorkult som du normalt fäster direkt på axeln?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 3, 2019 Reply

      Det går nog att hitta… eller “tömmar” till yttre ändan. Nåt skall man ju göra i 200 distans:-)

  4. srsseglaren Sep 3, 2019 Reply

    Är det tre popnitar i fyrkantrör bakom hjärtstock ?
    Om så håller det ?

  5. srsseglaren Sep 3, 2019 Reply

    vad var orsaken till att mastskenan omgjordes ?

  6. srsseglaren Sep 3, 2019 Reply

    Okej
    Kanske bra utan overkill/förtungande konstruktioner.
    Såg et annat nödroder på tyngre båt J146:
    https://www.multihulldesigns.com/designs_other/sp_j46steering.htm

  7. Mats V Sep 3, 2019 Reply

    Räcker avståndet till akterstaget för att kuna göra tillräckligt roderutslag?

  8. Peter Sep 3, 2019 Reply

    just att kunna fästa något som inte ska sitta permanant och får det vattentät kan vara utmanande. Jag gjorde en lösning för att kunna plocka bort mantagen (inkl. foten). det vart grova blultar där jag planade skallen samt borrade in hål för gänga. skallen skulle jun inte sticka ut… bulten kan sedan permanent skruvas fast med sika och man får hållbar gänga i skrovet. insexnycklar är latta att tappa. jag hade valt hellre en vanlig sexkant skruv då kan man sätta på ett snörre på nyckeln så man inte tappar den.

    • Bosse Sep 3, 2019 Reply

      Klurat på detta med demonterbara stöttor där det blir snyggt om stöttan är borta. Funderat på en 3-5mm rund bricka diameter 50 som svetsas mot en M16 gängstång och M10 invändigt bottenhål. När stöttan ska dit får man skruva dit ett fäste som bultas i M10 hålet och som stöttas sätts i. Tur man har en båt där vikten inte är kritisk…

  9. Bosse Sep 3, 2019 Reply

    Limma dit muttrar går inte. Jag har iaf inte hittat något lim som fäster bra mot rostfritt, de experter jag haft kontakt med avråder bestämt. Haft funderingar på ett reservroder till min båt men inte kommit till skott. Tänker att det måste vara starkare än det befintliga som inte pallat av en eller annan orsak. Det behöver inte vara lika effektivt men ska kunna användas i riktigt hårda förhållanden och även kunna klara av att styra med mer än 4 grader..eller?!

  10. viktor Sep 3, 2019 Reply

    Dessa är i alla fall gjorda för att gjuta fast, men har inte provat själv än. https://www.bighead.co.uk/

  11. Bertil Sep 4, 2019 Reply

    Så här kan man göra för att limma dit muttrarna:
    Borra 4 hål i en lagom stor kolfiberskiva. Skivan är lämpligen ca 2 mm tjock.
    Slipa eller dra av peelply på den sida där muttern skall sitta.
    Kapa 4 skruv så att de ligger flush med mutter efter montage genom skivan.
    Olja gängorna på skruvarna och torka av så oljan inte sprider sig på lamineringsytan.
    Montera skruvar och muttrar.
    Laminera på 2 mm kolfiber på muttersidan och härda under vakuum.
    När epoxin har härdat men fortfarande är lite seg, skruva ur skruvarna.
    Låt härda ordentligt.
    Borra genom det senast laminerade epoxin med borr som inte förstör gängorna.
    Gänga upp kolfiberlaminatet med gängtapp från bultsidan.
    Kapa på lagom avstånd från muttrarna så de kan limmas individuellt.
    Slipa eller dra av peelply från bultsidan och limma fast i båten med bult från utsidan. Skruva ur bultarna när epoxin fortfarande är lite seg.
    Vill man ha en rostfri bricka för att sprida lasten kan den lamineras in i paketet.

    Om du inte har vakuumanläggning kan jag fixa 4 muttrar i utbyte av en gästplats på något kommande race!

  12. Anders Nyberg Sep 4, 2019 Reply

    Varför inte fortsätta med kolfiber? Fyra klossar i lämpligt fomat i homogent kolfiberlaminat. Limma på plats, borra sedan till önskat djup (eller rätt igenom) och gänga i laminatet.

  13. Bertil Sep 4, 2019 Reply

    Hållfastheten för skruvar i kolfiberlaminat är sådär. Skruvar man snett är det nog lätt att förstöra gängan. Man kan gjuta fast en skruv, eller limma en skruv som skall sitta permanent men för ett förband som skall monteras och demonteras flera gånger och som dessutom utsätts för stora laster känns gänga i kolfiber vanskligt. Genom att gjuta in en rostfri mutter vet man exakt vad man får. Skruv och mutter är konstruerade för varandra och verifierade i miljontals tillämpningar. Det är inget stort jobb att gjuta in några muttrar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.