Buongiorno Sicilia

Passerar just nu Siciliens västra udde (bilden ovan är Isola di Marettimo), och har beslutat att köra mot Malta i natt & i morgon. Lätta vindar så vi får passa på. Vissa modeller pekar på 140 nm för motor,

Fint också när vi lämnade Sardinien.

230 nm i 8-17 knops vind som gick från läns till tuff bidevind. A2-A3-C1 och till sist J3 + ett rev tidigt i morse. Men sedan blev det fint igen.

27 Comments

  1. MeaDiva Sep 16, 2019 Reply

    Blur har gått och blivit långseglarblogg, kul!
    Här finns något för alla seglare helt klart!! Inte bara hetska srs diskussioner…
    Tobias

  2. Anders Sep 17, 2019 Reply

    Om man har förstört Tjörn runt så måste man fly landet….

    • Fabian Lyman Sep 17, 2019 Reply

      Bäva månne RORC! Vi vet ju alla vad detta innebär för deltagarantalet i Middle Sea Race på 10 års sikt. Stackars satar, om dom bara stämt av med Matros Rövskägg innan Peters entry fick godkänd status!

      • Carl Fjällman Sep 17, 2019 Reply

        :) :) :)

      • Pelle Pedersen Sep 17, 2019 Reply

        Ha Ha! Eller varför inte Fastnet; det ÄR redan förstört = kvoten fylls snabbare än någonsin…
        Tror nog “Anders” är lite ironisk!?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 18, 2019 Reply

      Japp, vi har många erbjudanden från klubbar i Medelhavet som gärna vill ha sina race förstörda.

      Blir nog bra med lite mer lugn och ro i Seglarsverige :-)

  3. Olof Nyberg Sep 17, 2019 Reply

    Suck…

  4. Peter Gustafsson Sep 18, 2019 Reply

    He He.
    Detta fyller anmälningarna till nästa år på allt som BLUR kommer deltaga .

    Tror att besättningen ser seglingen med andra ögon när man landar i Svenskt vatten igen.

    Vill man få fart på Tjörn Runt och andra seglingar är det nog viktigt att någon som Vill blotta sin kunskap och material på ett mer återhållsamtvis så att den stora massan känner igen sig bättre.

    P

    • Andreas Sep 19, 2019 Reply

      Why i-phone
      Varför TJR
      Vi har seglat 14-15 ggr , har nu en större båt. Tänker mig att vi kommer kappsegla några ggr/år med denna båt.
      Bohusracet o Öckerö shorthanded är nog självskrivna.
      Men vilka fler race?
      Hermanö, paternoster, big boat, Gbg offshore race, Skagen race
      Är tjr ens med på denna lista för oss i denna båt om coastalbana utgår, hur seglar man med en 50 fot med djupgående ca 2,7m?

      • Kapten Rödskägg Sep 26, 2019 Reply

        Ofattbart hur denna lilla passage satt sig hos folk.
        Banbegränsningsbeivrarna på blur gjorde ett bra jobb med sin negativa propaganda uppenbarligen.

        Andreas:
        12:or seglade där på 80-/90-talet.
        Antingen seglade de problemfritt genom det “livsfarliga” hålet eller så gick det bra att vinna totalen utan att segla därigenom. Välj själv!!

        • Andreas Sep 27, 2019 Reply

          Ursäkta att man frågar
          Jag ställde fråga hur man seglar från Rönnäng till ksund.
          Kan du vara vänlig o ge mig ett seriöst svar.

          Annars kan du hålla tyst o låta bli ironisera…
          Hur många 12or seglade i bredd på din tid genom hålet? 8 st? Alla med spinnakers samtidigt som de fikade omstoppad upp o vinkade till all publik o det blåste alltid 12 m/s men det var aldrig några problem på din tid….

  5. Patrik Ström Sep 20, 2019 Reply

    Hur man seglar en båt som sticker 2.70. Jag hade nog inte seglat på grundare vatten än 3 meter :-) :-) :-) BTW, vad är det för båt?

    • Andreas Sep 20, 2019 Reply

      Elliott tourer , epoxibyggd däcksalongsbåt byggd i nyaZeeland…
      Nä hur jag seglar båten har jag koll på😀, men navigationen är klurig…
      men hur seglar man från man rundar vid Rönnäng till man kommer in till kyrkesund?

      • Anders Sep 24, 2019 Reply

        Köpt? Eller drömmer du?

        • Andreas s Sep 24, 2019 Reply

          Köpt (begagnad båt)
          Hemseglad
          Njuter av henne så ofta vi kan👍

      • F424 Sep 25, 2019 Reply

        Andreas, 2.70 är inga problem så länge du inte har konkurrenter omkring dig du behöver ta hänsyn till vilket är liten risk med 50 fot. Jag scoutade detta i samband med att jag navvade några år på GP42 AlCapone (med 2.72). Det går fint att köra rakaste spåret genom djävulshålet, jag har gått där säkert 50 gånger och det är aldrig under 4 meter, men man måste har gjort sin hemläxa.

        Om du kör TR 2020 kan jag ta med sjökortet :-).
        //Niklas S

        • Andreas Sep 25, 2019 Reply

          Aha…jag trodde de stora o snabba gick annan väg😀
          Japp det är tröskeln/klacken vid ingången i hålet jag oroar mig för om det är någon mer där. Vad är alternativet då ? Gira österut och runda på insidan?
          Helt klart krävs det en dag med reka innan.
          Ja nästa år skall vi nog köra om vi fått fart i hojen…

          • F424 Sep 25, 2019

            Tyvärr blev det inte rätt förhållanden att gå genaste vägen med AlCap så hon har inte passerat. Däremot hade jag med kapten Trepka ombord på Faurbyn och gått fram och tillbaks 3 gånger med 8 knop “för att få rätt feeling som han uttryckte det”. Tröskeln/klacken har jag bra koll på och har lodat och fotograferat enslinjer mellan öarna efter djävulshålet ut förbi Flatholmen. Österut på insidan är ju “safe men långt”. Hojta om du skall köra 2020, AlCap är ju på Mallorca :-).

          • Anders Sep 26, 2019

            Andreas

            Djävulshålet innehåller två klackar.
            Först en på västsidan. Den som flera fastnar på i den beryktade videon från Tjörn runt. Sen sticker den på ostsidan ut lite i slutet så man får hålla upp lite.
            Men 2,7 m är inga problem.
            Thomas Wallin hävdar att han har gått igenom med 12a med vingköl i lugnt väder…

          • Patrik Andersson Sep 26, 2019

            Kanske någon vänlig själ kan dela med sig av en skiss eller dylikt på djävulshålet?
            Att man ska hålla högerkanten i början, och vänster på slutet vet nog de flesta..
            Men en mer exakt beskrivning vore tacknämligt🙂

          • Anders Sep 26, 2019

            Patrik

            Kolla sjökort på Eniro, zooma in max.

          • Patrik Andersson Sep 28, 2019

            Ser ju enkelt ut :-) Är klacken på ostsidan tvärgrund?

          • Joakim Sep 28, 2019

            Jag har börjat gå där även när det inte är Tjörn Runt, sticker bara ca 1.90. Noterbart är att ”utseendet” på hålet är rätt olika beroende på om det är hög eller lågvatten.
            Men det känns som att det är gott om vatten och plats för att vingla.

          • Erik P Sep 29, 2019

            @Anders: Hur det ser ut på Eniro är ju en sak men hur ser det ut i det mörkblå? I filmen från 2009 tycker jag det ser ut som att de går på i ljusblått område men jag kanske ser fel?

            Har själv gått i djävulshålet på TjR men då enligt principen att följa en båt som man tror har större djupgående. Aldrig vågat gå där på semestern fast jag funderat på det många gånger.

          • Anders Sep 30, 2019

            Gör som jag. Jag snorklade med tumstock.

  6. srsseglaren Sep 25, 2019 Reply

    Fanns en till salu i östra medelhavet var det Turkiet ?
    Grattis till en Sweet båt, J boat performance med Nauticat comfort, kul med ngt som lockar till mer segling och mindre tid för golf :)

    • Andreas Sep 25, 2019 Reply

      Hej ja det finns några på bla elliott-marine.com som är till salu, men 2 såldes nyligen. Varav Ewa o jag köpte den ena.
      Då de är långfärdsbåtar med helt ok prestanda så finns de lite överallt.
      Inga volymbåtar utan sk semicustom…
      men nauticat komfort??? Nja det är inredning i epoxi, plast o lite lister o bord som e i trä…men vi gillar det😎 mer än teak o mahogny…men däcksalong med pentry nav o salong med grym panorama gör segling riktigt grym upplevelse. Funkar i ganska grov sjögång (typ biscaya 12m/s lovar jag..)
      J prestanda vet jag inte heller då seglen är dacron, men helt klart snabbare än en nauticat😀. 200 nm /dygn har vi klarat. Utan pressat henne på 2 pers.

      Vi ses o PS
      Tack för filmen från ac i katamaranerna du la upp. Grymt tajt racing trots foiling 👊👍😀

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.