Hur man följer Blur på Middle Sea Race

I morgon lördag, 11:30 startar vi från Great Harbour i Valetta. Vi seglar i IRC5 (gul flagg).

Svåra konkurrenter är väl framförallt två JPK 11.80, Courrier Recommandé (som ju vunnit både Fastnet och det här racet) och Sunrise, med flera ur den Maltesiska familjen Ripard ombord (de har ett antal totalsegrar också). Sedan finns det ett par snabba First 40 och en J/122 som är en bpttyp som trivs på den här banan. Här kan man se båtarna i klassen.

Man följer oss på Facebook, där vi försöker lägga upp bilder + korta rapporter. Även racet har en bra sida på Facebook.

Troligtvis sänds det live på racets Facebook-sida!

Det finns också en bra tracker på den officiella sajten.

Prognosen säger lätt undanvind under de första dygnen, och sedan hård kryss efter att man kommer runt västra Sicilien och svänger söderut. Routingen pekar på att vi är i mål onsdag eftermiddag eller kväll.

IRC Class 5 (18 yachts)
Last year, IRC 5 produced the overall winner of the Rolex Middle Sea Race. Géry Trentesaux’s JPK 11.80 Courrier Recommandé (FRA) is back, and the Breton Grandmaster has said this will be the last time for the team after 20 years of spectacular success. The Courrier Recommandé crew once again includes Rolex Fastnet winner Alexis Loison.

Compared to Trentesaux’s two decades of offshore prowess, British skipper Tom Kneen has just started the journey with his JPK 11.80 Sunrise. “There may be a hundred boats racing, but for us there are only two. This is a match race between Sunrise and Courrier Recommandé,” commented Tom Kneen. The Sunrise crew has been reinforced for the race by the inclusion of two Maltese specialists, who have both won the race – father John Jr. and son Tom Ripard – as well as Kiwi round the world sailor, Dave Swete.

17 Comments

  1. Johan H Oct 18, 2019 Reply

    Be safe

  2. Carl Fjällman Oct 21, 2019 Reply

    Nu ser det ju riktigt bra ut, kämpa!

  3. Christian H Oct 22, 2019 Reply

    Ser ut som att Blur ligger 2a i klassen just nu. Grymt jobbat!

  4. Håkan A Oct 23, 2019 Reply

    Riktigt imponerande och bra seglat

  5. SilverSurfer Oct 23, 2019 Reply

    Fantastisk sejlet. Kunne have været sjovt at se Blur-teamet i en JPK 11.80. Det ender jo nok med en tredieplads. Den ekstra længde har været nyttig for JPK-bådene de sidste 150 mil eller mere. Ser frem til at læse rapporten.

  6. Pelle Oct 24, 2019 Reply

    Bra jobbat Peter o co!!!

  7. Peter gustafsson Oct 24, 2019 Reply

    Åter igen
    Så jäklar bra och imponerande seglat.

    Peter

  8. JonasS Oct 24, 2019 Reply

    GRATTIS!
    Vinnare i klassen (troligtvis) och tre totalt!!

    Ett snäpp högre (sämre) placeringar i IRC.

  9. Fabian tillig Oct 24, 2019 Reply

    Fantastiskt seglat, grattis. Men fan vad de där jpk1180 gå på friskt bidevind… att sunrise tar 1 tim på blur på sträckan lampedusa – malta är ju helt sjuk, samma (eller än värre) med courrier…
    Sen är det lite dumt med double scoring om inte alla är med i orc, i mitt tycke är en resultatslista med bara en del av båtarna ganska värdelös. I klass 5 saknas ju båda jpk i orc.igen, grattis, imponerande hur bra ni är att förbereda er för nya race långt borta från hemmaplan

  10. Peter G Oct 24, 2019 Reply

    Återigen.
    Stort Grattis

    Förstod att kryssen var rätt stökig

    P

  11. Author
    Peter Gustafsson Oct 24, 2019 Reply

    Kryssen till Lampedusa går till historien. Senaste är en övergiven ORMA-trimmis. Även de lokala seglarna verkat tagna. Men vi tog oss igen det!

    Sjukt kul segling mot bra motstånd. Kommer så klart en full rapport!

    Resultatet är bra, men viktigas för mig var hur teamet genomför racet. Så stolt över min besättning.

  12. Håkan A Oct 24, 2019 Reply

    Grattis Peter med besättning.
    Hoppas ert team tar er tid att njuta av framgångarna

  13. Johan K Joker Oct 25, 2019 Reply

    Har följt er på ”tracker” och det har varit spännande och är superstolt som svensk blur.se läsare och seglarvän med Per Lindfors…: Stort GRATTIS till bra framgång för SWE-69 BLUR 👍🏾

  14. Classe Oct 25, 2019 Reply

    Håller med ovan kommentarer. Men man är nyfiken på vad JPK båtarrn har i bakfickan i fartresurser.

  15. mattias allroth Oct 25, 2019 Reply

    Min gamle expressgast Magnus Everskog visade sig ha oanade förmågor och har seglat till sig en totalvinst i RMSR 2019 !
    Grattis till gänget på Elusive 2 First 45:a från Malta.
    Nu inte bara Nordisk Mästare i Express utan också totalsegrare på Rolex Middle Sea Race.

  16. Lb rylander Oct 25, 2019 Reply

    Spännande att följa, nästan roligare än att segla o så lätt man ser taktiska fel 🤣stort grattis LilleBror Oxelösund

  17. SilverSurfer Oct 25, 2019 Reply

    Udover et længere skrog har JPK nok også et større rettende moment. Jeg kunne ikke finde nogen 11.80 i ORC-databasen, men allerede en 10.80 har et målt rettende moment på 137,8 kgm mod Dacapo’s (den norske J/111) 114,2 kgm.
    11.80 har formodentlig et endnu større rettende moment. Derudover er båden bredere, så besætningsvægten har større indflydelse.
    Der er vel ingen tvivl om at det kan veksles til boatspeed under de forhold som fandtes på vej mod Lampedusa. Så meget mere imponerende at Blur-teamet tabte så lidt under de omstændigheder.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.