Frostbite gör skäl för namnet?

Ser ut att bli en kylig helg i Marstrand.

Jag skall tydligen segla J/70. Osäkert med vem…

Albin Johnsson SWE 1326
August Austefjord NOR 1
Ben Ainslie SWE 1390
Bengt Falkenberg SWE 1476
Hans Eckerström SWE 1393
Joakim Hermansson SWE 1477
Johan Åstradsson SWE 436
Magne Klann 1241
Thomas Vigenberg SWE 787
Tomas Skålen SWE 272

Viken seglingshelg det blir på Marstrand! En intensiv säsong avslutas med Henri Lloyd Frostbite Challenge 2019.

Ben Ainslie, Henri Lloyd, 10 st J70 och 15 st CB66 är på plats. Metrologerna säger att även solen ska skina på Marstrand. Detta kommer bli en fantastisk helg där seglingarna är på bästa läge för publiken. Banorna kommer ligga mellan Strandverken och Hedviksholmen. Glädjen som Marstrands Segelsällskap visar upp blir inte mindre av att få hjälp av världens bästa OS seglare. “Att få Ben Ainslie på besök och även lägga till Henri Lloyd som långsiktig sponsor av Frostbite visar tydligt att säsongen även lever in i 1:a advent” säger Marcus Blomberg, ordf MSS, och fortsätter: “Detta ger oss alla som håller på med segling nya utmaningar och stora möjligheter att förlänga säsongen. Här är alla vinnare”.

Besättningarna som kommer med sina båtar, representerar stora delar av Sverige, men vi har även deltagare från Norge och Danmark. På lördag är det fem seglingar inplanerade och tre på söndag. En lunchrast med varm mat och varm dryck kommer ge besättningarna massor med god energi. 25 båtar utanför restaurangen gör att Marstrand lever upp till sitt goda rykte även 1:a advent. Alla är välkomna, och som alltid är det fritt inträde och Kungälvs kommunen tar inte betalt för parkeringen i helgen.

32 Comments

  1. Alex Nov 29, 2019 Reply

    Ser ut att bli en härlig regatta. Och vad roligt med Ben Ainslie! Fast ni är lite tidiga, på Ekerö kör vi om två veckor :). Lycka till!

  2. Author
    Peter Gustafsson Nov 30, 2019 Reply

    Vem skall säga till Ben att han skall köra fördäck på vår båt :-)

    Ben Aislie
    Henrik Ottosson
    Peter Gustafsson
    Mark Jardine

    • Patrik Andersson Nov 30, 2019 Reply

      Tack för dagens skratt Peter:-)

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 30, 2019 Reply

      Ingen vågade. Sir Ben fick styra :-)

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 30, 2019 Reply

    Vi hade sjukt stora problem med boathandling (framförallt nedtagningen av genanser där jag och Mark inte alls fick ihop det). Efter lunch hade vi lite issues med taktiken. Men sedan fick vi både manövrar och taktik att stämma.

    Sista racet på dagen – det till baren – är det enda som räknas?

    Resultat: http://mss.destinationweb.basetool.se/sv/kappsegling/resultat-frostbite/

  4. Author
    Peter Gustafsson Dec 2, 2019 Reply

    Resultat.

    Bra track record i Marstrand i år :-)

    • Patrik Andersson Dec 2, 2019 Reply

      Efter en dags warmup så ramlade bitarna på plats!
      Grattis!

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 2, 2019 Reply

      Tack.

      Återkommer med en full rapport + lite insikter kring hur det är att segla med Ben.

  5. Anderses Dec 2, 2019 Reply

    En riktigt bra avslutning på säsongen. På prisutdelningen nämnde Hans Eckerström, Henri Lloyd, att det enda som saknades var juniorer. Håller till fullo med om detta! En utmaning redan till nästa år. Kanske löser Marstrands Segelsällskap även detta

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 2, 2019 Reply

      Det finns ju fina J/70 i ett antal klubbar på kusten?

      Att skicka ett antal juniorbesättningar som försvarade klubbens färger i dessa båtar hade ju varit en win/win både för alla som seglar och respektive klubb?

      Jag är säkert på att det dyker upp ett riktigt sjysst pris för bästa “klubbjuniorlag” 2020.

  6. Jacob Dec 2, 2019 Reply

    Jag är faktiskt inte säkert på att det bara hade varit att skicka ett par besättningar. Båtarna har funnits i ett par säsonger, och jag tror inte att man skulle få ett nej om en ungdomsbesättning frågade. Problemet är nog att där inte finns någon som frågar.

    Jag skulle snarare säga att problemet ligger i att regattorna inte tilltalar den yngre målgruppen. På något sätt upplevs det svårt, komplicerat eller så tilltalar helt enkelt inte formatet på seglingarna.

    Ett dedikerat pris är säkert en bit på vägen, men tittar man på de regattorna som drar internationellt är det mer marknadsföring och bättre arrangemang runt omkring som verkar vara svaret. Men den stora frågan är hur vi hittar arrangemanget bland de yngre?

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 2, 2019 Reply

      Jag tänker att det är skillnad på juniorerna i klubben som skulle tycka det var kul att segla J/70 på egen hand när båten var ledig, och de som har ambitioner och krav på inramning på internationella regattor?

      Kan inte den genomsnittliga västkustklubben hitta 4 unga seglare som skulle tycka det var grymt att segla en helg i Marstrand i November så behöver vi kanske fundera på fler saker än Frostbite.

      Förväntar man sig en riggad båt i Porto Cervo, så kommer man ha svårt att hitta seglingstillfällen efter jollekarriären är över :-)

      • Jacob Dec 3, 2019 Reply

        Givetvis är det inte samma seglare, men vi ser tyvärr inte någon större anstormning av yngre Svenska seglare till varken internationella eller nationella seglingar.

        Jag ser en korrelation mellan de som arrangerar regattorna och de som deltar, dvs. arrangörerna arrangerar seglingar som tilltalar sin egen målgrupp. Det handlar om att skapa en kritisk massa med yngre seglare så att de känner att arrangemangen är för dem. Allsvenskan är ett steg på vägen, men tyvärr skapas många lag genom att besättningar som seglat tillsammans i 20+ år toppas med någon yngre seglare. Det ger inte de yngre tillräckligt mycket ansvar, de känner inte fullt engagemang,
        och dessutom är det en väldigt svårt att vara ny i den typen av besättning. Klubbarna måste tillåta de unga göra sina misstag själva.

        Att hindret skulle vara båtarna köper jag inte, i några klubbar erbjuds idag alternativt till eget ägande av båtarna men det verkar ändå inte attrahera tillräckligt med unga seglare.

        Vi borde vända på resonemanget och tänka hur regattorna framstår för de som funderar på att delta. Marknadsföringen måste riktas mot den yngre målgruppen, om det är de man vill nå. Marstrand är inte samma seglingsmecka som det en gång varit (mängden regattor har minskat), och därmed inte lika självsäljande. För en 17-åring är det inte heller naturligt att ta kontakt med en 60-åring för att vara med.

      • Author
        Peter Gustafsson Dec 3, 2019 Reply

        Om du fritt fick designa ett event som attraherar de här 17-åringarna, hur skulle det då se ut?

        • andreas Dec 3, 2019 Reply

          Jag kollade med mina ungar.
          De föreslog
          Citat ” Korta banor(kortare med fler chanser)
          Utslagning av den som kommer sist i varje race.
          B final för de som åkt ut där den bästa går till final
          De 4främsta seglar 2 race där 4an o 3an åker ut, och sedan finalracet är match först imål vinner

          Alternativt åldersklasser så man slipper möte gamla gubbar som är bättre eller skriker högre, än dem😃 föränn i finalen eller liknande.

          En duktig coach att få med sig i båten i ett race /ungdomsbåt
          Hade varit grymt coolt om Ben varit coachen och det hade marknadsförts.
          De typ4 yngsta besättningarna kommer få coachning av Sir Ben…
          Det vore det bästa priset. ”Slut citat

          Detta borde riktas till alla klasser på racet?

          Jag har mina reflektioner osv men för fram dessa spontana tankar från 2 grabbar

          Kul race o upplägg med 15 båtar på linjen och kul med många båtar i sjön
          //a

          • Per Dec 5, 2019

            +1
            Tillhandahållna båtar, korta race, bra bevakning på sociala medier, mycket sociala aktiviteter. Allsvenskan är en bra bit på vägen (och generellt sprintsegling) men tyvärr har klubbarna inte lyckats med kunskapsöverföringen. Hur kul är det som 15-årig tjej spendera en hel helg med skrikande gubbar? Sprintsegling är helt klart framtiden och här finns också betalningsviljan hos unga, paradoxalt finns inga gränser för hur mycket man är villig att betala för den rätta instagrambilden exempelvis…..

            Arrangörer och klubbar måste tillgodose detta och börja anpassa sin verksamhet för nästa generation, annars finns man snart inte kvar. Den svenska modellen bygger på det ideella engagemanget men vem ska göra jobbet?

          • Jacob Dec 5, 2019

            Jag tror att det både Per och Andreas skriver fångar min syn på framtidens koncept väldigt bra. Sprintseglingar dedikerade för yngre seglare behövs för att skapa en kritisk massa, sedan hoppas jag att det föder en aptit för fler typer av kappsegling.

            Som ni skriver är engagemanget avgörande. Det behövs även en ny generation arrangörer. Drivkraften måste alltid komma inifrån en grupp, och där kan vi idag med våra strukturer hjälpa till att arrangera seglingar men de yngre seglarna måste snabbt fylla den rollen själva.

            Nu får man bara själv se till att dra sitt strå till stacken :)

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 5, 2019

            Har du sett detta format någon annanstans?

            Spontant kan jag ha känslan att unga seglare i Auckland, Cowes eller Newport har lättare med transitionen till befintliga klasser/format.

            Men ligger ribban högre här, så måste man ju ta det på allvar.

        • Per Dec 6, 2019 Reply

          Den genomsnittliga åldern under för Allsvenskan under 2019 för samtliga deltävlingar låg på drygt 36 år. Med undantag för ett par klubbar som skickar “renodlade” juniorbesättningar består merparten av äldre med undantag för en junior som också är kravet. Hittade tyvärr inte motsvarande data för exempelvis Bundesliga i Tyskland men det tar inte många sekunder att konstatera från bilder att medelåldern är betydligt lägre, och detsamma gäller även i många andra europeiska ligor. Detta tycker jag är ett bra exempel. Kanske har det alltid varit så för oss i norden och är ett resultat av en låg befolkningsmängd jämfört med andra stora seglingsnationer men jag har sällan upplevt så tunnt underlag som det nu finns i Svensk segling vilket såklart är bekymmersamt…

        • Jacob Dec 6, 2019 Reply

          Tänkte inte att det är 17-åringar som ska organisera alla sina regattor. Men jag tänker att träning och lokala regattor fungerar bra att organisera av seglarna själva, precis som match racingen fungerade när den var störst.

          I Cowes och Auckland fungerar återväxten bättre, men där är också besättningarna mer spridda åldersmässigt. Vi har ett större glapp och därför är det svårare att attrahera unga. Det vi ser resultatet av nu är att inte tillräcklig med satsningar har gjorts under en längre period. Därför tror jag på fler satsningar som t.ex. Youth Champions League fast på en lokal nivå som är dedikerade mot yngre vuxna.

        • Andreas Dec 6, 2019 Reply

          Peter, jag skrev inte att detta fanns. Men frågan är om det kunde vara något? Jag
          En blandning av MBBR med coachning på fredagen samt en variant av Frostbite låter inte helt omöjligt få till?
          Att en åker ut intaget, ligger i tidens anda, nästan alla underhållningsprogram går ju ut på samma sak.
          Frågan är om det finns någon som är villig att arra ett nytt koncept, att verkligen försöka approacha en yngre grupp seglare.

          • Andreas Dec 6, 2019

            Detta är ju bara vad mina barn ansåg, de utgör inte ett representativt underlag ….men de spelar hellre hockey, golf, paddel, tennis o bowlar!!!! än kappseglar. Så aktiva barn,(unga vuxna) som väljer bort segling.
            Frågan är VARFÖR.
            Jag tror vi gräver vår egna grav , svårigheten är att jag gillar mycket av dagens befintliga tävlingskoncept inom seglingen.
            Men jag är 1person, med mina 3 barn och deras tjejer hade vi kunnat vara 8 seglare istället för 2(Ewa o jag)

          • Dan Dec 6, 2019

            Har själv 3 tonårsbarn som alla seglat optimist och varit ute och seglat med min fru och mig i alla år. Min äldsta son har redan ägt en Yngling, Aphrodite 22:a samt nu en Dominant Race och en 707:a. Visst hörs allt detta mycket lovande?

            Men..sanningen är att vare sig äldsta sonen eller de yngre någonsin haft ett riktigt intresse i segling, eller tyckt om båtar eller båtlivet. Såg ett litet leende på äldsta sonen 1 gång på en kappsegling när Racen planade på en undanvind. Det är allt. De har alla drivits fram av mitt stora intresse och passion för segling och båtar.

            Om man skulle plocka fram en longboard eller be dem prova enduromotorcykeln går leendet från öra till öra. Jag har många gånger meddelat dem att jag har en stor sorg i livet, 3 till synes fullt friska barn och ingen fastnar för segling. Stor sorg! :-)

            Men…nu är det kanske så att dagens ungdom inte fastnar för saker som kräver stort engagemang eller för stort insteg innan belöningen kommer. De som är aktiva väljer kanske enklare och för dem mer intressanta sporter.

            Och kan det vara så att segling inte är ett måste för att mänskligheten skall leva vidare? Varför skall vi jaga runt och ändra koncept och format för att folk skall tycka om kappsegling. Det finns hur goda möjligheter som helst i klubbarna för de som vill lära sig segla och kappsegla. Problemet är att kappseglingen i dagens samhälle saknar den attraktionskraft som behövs, det kanske ändras men varför inte låta de som vill segla segla och om sporten reduceras till att utövas av de som brinner för den så må så vara. Om mina barn frågar om de får hänga med och segla kommer jag med stor glädje ta med dem och supporta på alla sätt. Tills eller om den dagen kommer kan de få trycka vidare på sina mobiler, gymma eller åka longboard bäst fasen de vill. Att slösar bort livet på att inte segla får stå för dem ;-)

  7. Anderses Dec 2, 2019 Reply

    Bra inspel. Om vi visste svaret hade det varit lättare. Att göra en produkt som marknaden inte gillar blir jobbigt. Då är det bättre att lyssna vad marknaden vill ha och sedan produktutveckla. För att inte spåra ut ur rubriken Frostbite så är mitt avrundande inspel att tänka, kommunicera och produktutveckla inför säsongen 2020. Att se och förstå framtidens seglare är minst lika viktigt som SRS-talen:-)

  8. Pelle Pedersen Dec 3, 2019 Reply

    Anderses och Peter!, detta måste ligga närmast klubbarna. Som ni nämner så finns det båtar ute på klubbarna som är inhandlade för att användas. Om en klubb är lite proaktiva så borde det inta vara så svårt att få ihop 4-5 stycken + 1 båt!! Någon senior ( m körkort) + en laddning kids!! Kan närmast ses som ett hedersuppdrag (för senioren!) i klubben om ni frågar mig!!

  9. Göran X-382 Xusidus Dec 3, 2019 Reply
  10. Martin Dec 3, 2019 Reply

    På västkusten så är det bara i Halmstad där det finns klubbägda båtar och där finns tyvärr få ungdomar som seglar båtarna. Fam Hellekant seglar CB66 primärt och därefter är det tunt.(pratade med pappa Hellekant)
    Malmö har 2 klubb båtar.
    I Hjuvik finns det 2 privatägda båtar men inga klubb båtar.
    Hunnebo disponerar 1 båt som är i Monaco.
    Hoppas på Gkss och kanske att man kan skapa ungdoms clinics tillsammans med Henri Lloyd.
    I Danmark är det fler ungdomar som deltar på J70 regattor men där finns det många klubb båtar.
    Troligtvis så har klubbarna mer pengar/sponsorer.

    • Pelle Pedersen Dec 3, 2019 Reply

      Martin, det hade jag dålig koll på. trodde faktiskt det var fler båtar som var klubbägda i någon form…

  11. Martin Dec 3, 2019 Reply

    Svårt för små klubbar att få fram +500 000 för en ny båt i Sverige.

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 3, 2019 Reply

      Nja… min erfarenhet är att det alltid finns någon gammal medlem som är beredd att hjälpa till, framför allt när det gäller att få unga seglare att ta nästa steg (utanför OS-klasserna där seglarna ofta försvinner till storklubbarna).

      Detta var en bieffekt av de nationella ligorna (Allsvenskan) i olika länder; att det plötsligt dök upp gamla medlemmar som inte varit aktiva på 20 år och ville göra skillnad.

  12. Karin H Dec 6, 2019 Reply

    Kan det inte vara så att det är ganska naturligt att det blir ett glapp i åldrarna? Först seglar barnen roliga jollar roddade av föräldrar. Sedan pluggar de och bildar familj och jobbar och vill vara med andra unga vuxna. Men när de blir något äldre och de inte har småbarn längre finns mer tid för egna intressen igen och bättre ekonomi och då kommer man tillbaks till seglingen och vill kanske inte segla 29er med tonåringar utan hittar lite mognare gäng. Så för att gynna återväxten tror jag det bästa vi kan göra är att fortsätta ordna roliga seglarskolor etc. för ungdomarna så att de får med sig segling i ryggmärgen, och kan ta upp det flera år senare i livet. Den som blir biten av att försöka fånga en våg och surfa på den kommer sedan alltid längta tillbaks.

    • Dan Dec 6, 2019 Reply

      Tror definitivt det är så, att om man seglat som liten är det större chans att man hittar tillbaks senare i livet. Och allt som redan görs i klubbarna är definitivt bra nog. De som vill får chans att segla. I vår klubb har de köpt in en Express som används flitigt. De som seglar ser inte som 18 år men mina ögon har blivit lite dåliga med åren :-). Och i ärlighetens namn är blocket rena smörgåsbordet. Ett par segelsugna ungdomar kan få en ok båt för samma pengar som mobiltelefonerna kostade. Om de prioriterar segling före annat. Om man tvunget vill ha en J/70 blir det såklart svårare. Kontentan är att de unga har alla möjligheter om de själv vill. Allt finns serverat.

      Just detta har otroligt nog hänt i vår klubb, rena fröjden att se. 2 brödrar köpte en fin bra prisad båt på blocket och seglar oavsett väder och börjar redan slå de gamla rävarna. Så det finns hopp..men de är nog ganska unika i Sverige idag.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.