Skip to content

9 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Dec 16, 2019 @ 08:27

    Roligt att någon vågar. Detta stöttar jag.

    Reply

  2. Håkan A
    Dec 17, 2019 @ 10:01

    Imponerade satsning Joakim. Det kommer bli intressant att följa ditt team och dina förberedelser inför starten och under racet. Din satsning inspirerar oss andra.

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Dec 17, 2019 @ 11:20

    Detta blir spännande att följa!
    Inte minst när nya båten blir klar!!
    Hur ser planen ut för 2020?

    Reply

    • Joakim
      Dec 23, 2019 @ 15:51

      Hej Pelle. Nya båten blir klar och premiärvisas i Mars. Därefter drar vi raka vägen mot Biscaya-bukten (Lorient, där båten ska bo) och sätter igång med träningar och kvalseglingarna inför Mini-Transat. I December 2020 står jag på Paris-Nautique -mässan och fyller i anmälningsblanketten till Mini-Transat 2021. Därefter fortsätter finslipning och förberedelser fram till och med startskottet i September 2021… God jul :)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 25, 2019 @ 12:31

        God Jul Joakim och stort stort lycka till!!

        Reply

      • Hans Svedman
        Feb 4, 2021 @ 16:22

        Hej Joakim,
        Jag heter Hans Svedman och är gammal Scampiseglale med bl a. 20 Gotland runt och 6 segrar i klassen. Jag antar att båten på bilden är Vågspel som Tomas Didrikson byggde. Jag seglade en kort tur med Tomas kort efter att båten sjösatts i Henån. Tomas var då mycket sjuk men han ville absolut provsegla båten. Tyvärr dog han inte långt efter detta så han fick inte mycket glädje av den färdiga båten. Jag var nere i Henån ett par gånger och tittade på båtbygget. Tomas var mycket noggrann och byggde en kvalitetsmässigt mycket bra båt. Hans dotter Marta ärvde båten som hon sedan sålde till dej. På biden ser man något rött strax under vattenlinjen. Är det ett bärplan som du monterat?

        Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 16, 2021 @ 18:03

    Joakim förlänger Mini-Transat-projektet till 2023

    Till följd av COVID-19-pandemin har seglaren Joakim Brantingson, ändrat fokus och förlängt sitt projekt för att istället delta i 2023 års upplaga av Mini-Transat – en av de största utmaningarna i segling.

    – Att inte få höra startskottet på vattnet utanför Les Sables-d’Olonne i September och årets upplaga av kappseglingen är förstås tungt, då siktet varit inställt på att delta sedan flera år, men jag är helt säker på att vi har fattat ett korrekt beslut, säger Joakim Brantingson. De
    medicinska rådgivare vi konsulterade med var eniga i sin rekommendation – att uppleva COVID-19 ensam ombord på en 6,5 meter lång segelbåt halvvägs ute på Atlanten är (föga förvånande) allt annat än säkert.

    På den ljusa sidan, är jag övertygad att de ytterligare två åren som getts nu skapar ännu bättre möjligheter att nå framgång på både den sportsliga sidan såväl som den kommersiella, när fokuset ställs om till 2023 års upplaga av Mini-Transat. Arbetet intensifieras också med att säkra en titelpartner som får namnge båten och skapa dess visuella identitet under projektet.

    Den sammanslagna kunskapen i det tjugo man och kvinnor starka supportteamet bakom Joakim, bidrar med en enorm mängd kunskap. – Varje minut jag kan spendera med min fysiolog, sömnrådgivare eller coach på vattnet kommer att ge mångdubbelt tillbaka när ESTELLE korsar startlinjen 2023, säger Joakim från Gåshaga Marina på Lidingö, projektets hemmabas.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Aug 16, 2022 @ 06:34

    Vi som seglar offshore vet att dessa projekt består av en lång rad saker som inte alls blir som man har tänkt sig. Så är det för alla, även de mest framgångsrika teamen. Och så är det i alla äventyrssporter (Matterhorn bestegs efter att Edward Whymper misslyckats sju gånger).

    Synd att Joakim inte fick till det denna gång.

    Joakim Brantingson avbryter satsningen mot Mini-Transat 2023

    Joakim Brantingson avbryter satsningen mot 2023 års upplaga av Mini-Transat, en kappsegling sedd av många som en av seglingens största utmaningar.

    Fyra år sedan togs de första stegen mot ett deltagande i kappseglingen av Joakim. COVID-19-pandemin pausade satsningen och därefter har det finansiella klimatet försämrats ytterligare till följd av Rysslands invasion av Ukraina.

    Det ökade antalet deltagare i Mini 6.50-klassen är också en faktor bakom beslutet, som har multiplicerat tiden det tar att genomföra den kvalificerande processen som krävs för att få starta i tävlingen.

    – ”Att inte kunna säga när jag ska korsa mållinjen, är svårt att sälja in till projektets partners, efter de två års försening vi redan haft av pandemin”, säger Joakim.

    Under projektet har Joakim byggt upp ett starkt supportteam med enorm kompetens, vilket ger Joakim en unik sits inför satsningar på nya utmaningar inom en snar framtid.

    – ” Jag är enormt tacksam för all support under projektet från alla inblandade – mina rådgivare, mina leverantörspartners och speciellt min familj och mina mentorer Gurra Krantz och Odd Lindqvist, som alla har varit nödvändiga för att nå hit”, säger Joakim.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.