• Surviving The Middle

    Snygg film från Middle Sea Race.

    An extraordinary, exciting and at times hazardous experience, in 2018 we pulled together a youthful team to taken on the challenging 50th Anniversary Rolex Middle Sea Race on our Pogo 12.50, Hermes.

    From becalming seas to electrical storms, the team faced the fierce Mediterranean Sea head on. Like most adventures, it started with inspiration & finish inspired, and everything in the middle came down to hard work. It is in the middle that the team is pushed to our limit and beyond — where we must dig deep to overcome, survive and finish the massive challenge that we set out to accomplish.

    Join us and our partners Mustang Survival on an incredible journey through the Middle Sea… buckle up, it’s a wet ride!! #survivethemiddle

    Tipstack till Magnus Hansson.

    9
  • Sweet… MD75 Karma

    Sjysst dagsseglare…

    5
  • Midsummer Solo Status

    Så här ser startlistan ut just nu.

    Det finns fortfarande platser kvar.
    Anmälan & all info här.

    Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
    Per Sortedal, BB11 Anne-Lise II
    Arthur Viaud, Mini 650 Zero LilleVille
    Ülar Mark, Mini 650 FOCA
    Per Hansson, one off Plastpyret
    Leif Jägerbrand, Seascape 24 Sunkini
    Rickard Sandberg, Seascape 24 Scary Pocket
    Christian Huse, Seascape 24
    Nils Ekholm, Späckhuggare La Chispa
    Ola Hjelmgren, Späckhuggare Matti
    Claes Edström, Späckhuggare Luffe
    Jonny Petersson, Platu 25 Farrgito
    Dan Ekström, Dominant Race Special GRÅÅ

    Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
    Monica Johansson, IF Tindra
    Fabian Tillig, Albin 79 Amber
    Roger Ohlsson, Maxi Racer Argentum
    Joakim Cordaly, Maxi Racer Gråzon
    Tom Josephson, Maxi Racer Pi
    Lars Sjöström, Pacer 27 Sport Aplicator Group
    Per Lindell, Pogo 8.50 Calypso
    Michael Assarsson, Banner 28 R Azur
    Staffan Cederlöf, Compis 28 Retro Balloon
    Henrik Högman, Cumulus Turbulence
    Robert Schmidt, Dehler 29 Granma
    Darius Pilkionis, Winga 29 Lasse Maja
    Jonas Dyberg, J/88 J88.se
    Mathias Petersson, AlbinAlpha SlöFock
    Calle Christenson, NF Nefi
    Kristian Fæste, Pogo 30 Stutt-Tjukken

    Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
    Mikael Vesala, Pauger 30 Lakrisbåten
    Per Svanberg, Fareast 31 R Kuái
    Carl Fjällman, Grand Surprise Rebellion
    Anders Bergmark, Hansson 31 Piano
    Mathias Duell, Mani 32 Maniana
    Martin Fuerst, First 31.7 Meister Hora
    Mats Landervik, Dehler 32 Delia
    Federico Garofalo, Jeanneau Sun Fast 32i Veloce
    Asko Malila, Contrast 33 GRÅ
    Björn Wärnberg, Albin Nova Qetesh
    Tage Danielsen, Maxi 999 Triton
    Urban Ristorp, Cb33 Klara kluck
    Jesper Folkesson, Xp-33 Vindrus
    Hugo Norell, X-99 Piano
    Dan Hammar, Salona 34 Anolas
    Johan Wetterlundh, Salona 33 Kaida
    Joakim Kling, Elan 340 Caprice lll
    Jens Listrup, X 3/4-ton mk 2.1 Gerda Ulrika X
    Urban Edvardsson, X-332 Monkey Business
    Johan Holmqvist, Dehler 34 Black Pearl
    Jonathan Guard, Hallberg Rassy 340
    Niclas Caspersson, Hanse 348 Missiron
    Frank Sandberg, Jeanneau Sun Fast 35 Tusså
    Paul Gaskell-Brown, JOD 35 Spindrift
    Tomas Bengtson, Dehler 35 cws Quintic
    Mats Andersson, Dehler 35 Aurora
    Jörgen Allén, Dehler 35 Victory
    Jonas Kjellberg, Dehler 34 SV Trindy
    Magnus Sjögren, Dehler 34 RS Svalan
    Tomas Larsson, X-35 Manixen

    Large = Monohulls from 35.01 and upwards
    Peter Lundgren, Jeanneau Sun Fast 3600 La Primera
    Oscar Bergstrand, Beason 36 Elektra
    Peter Gustafsson, J/111 Blur
    Göran Artman, X-382 Xusidus
    Edgar Endresen, B-38 Brandspot
    Christer Malmros, Arcona 400 Monique
    Hans Ristner, IMX 40 Gertrud
    Petter Hegle, Farr 395 FARRout
    Dennis Olsson, Dehler 39 Catleya
    Christer Kläth, Hanse 400e Patrina
    Anders Bergvall, Faurby 396 Forza
    Thomas Linnet, Van de Stadt Caribian 40 Beatrice
    Daniel Karlsson, X-40 Trix
    Oscar Egerö, Passad Kajsa
    Niklas Strandberg, Faurby 424 Alinde
    Anders Nyberg, RM1350 Embla
    Bo Cederlöf, Wasa 55 Långben
    Jan Olesen, Grand Soleil 46.3 GSEN
    Lauri Andressel, Beneteau 53 F5 Inanna

    Multi = Multihulls >18 feet

    5
  • Äntligen fredag…

    2
  • Lidingö Runt 2019 | trash talk

    Apropå Antigua…

    så skall det seglas Lidingö Runt i morgon.

    178 båtar anmälda, så man borde slå förra årets botten-notering på 129 startande. Så här ser trenden ut från 2009 till 2018: 365 – 247 – 296 – 265 – 259 – 245 – 226 – 228 – 209 – 129.

    Någon som vill ge sig på några gissningar?

    Skall vi gissa att Göransson i en M32 är runt långt före alla andra?

    Och att hårdaste fighten är i starten 10:40 med Luffa, Xplorer, La dolce vita, Mithril, Slaghöken, Boxer, Grynet, Amarone och Team Pro4u (som så klart är favoriter)?

    8
  • Äntligen fredag…

    Kul att se att Jonty & Vicky Layfield spikade sin klass i J/11s Sleeper. Vi hade en del mailväxling när han hade köpt båten 2015, och han fick våra polarer, sailcharts och annat.

    Som sagt, det tar 3 säsonger att koimma up-to-speed 😃

    1
  • Doublehanded-racer?

    Veckans läsarfråga…

    Hej Peter,

    vi har en plan med ett shorthanded-projekt för 2020.

    Vi ser framför oss att vi seglar Bohusracet och de större regattorna i Norge. Jag har tittat på olika bpåttyper, bland annat på nya J/99. Med din erfarenhet, vilken båttyp skulle du valt till denna typ av segling?

    Vi önskar en båt som är enkel att hantera och som planar på slör/läns i lite vind :-)

    Jag har ju inte seglat J/99, men kan gissa hur den förhåller sig till 88/111/121 & nya J/112.

    J/99 är ju designat för ett bra IRC-mätetal och lite mer vind i UK & Frankrike. Man skulle nog kunna få den att få bra även i våra vatten, men jag hade varit noga med att maximera segelytan med till exempel en J0 på peket.

    Även en J/112E skulle kunna vara aktuell, även om den är lite mer dual purpose.

    Samma problem är det väl med JPK, Pogo, Figaro 3, SunFast och andra ”typiska”
    shorthandedracers, som är lite tunga för att gå fort på ett Bohusrace.

    En annan strategi hade ju varit att segla Figaro 3 bara för att lära sig :-)

    Jag är ju lite ”biased”, men detta var specifikationen när jag skaffade J/111;

    – supersnabb på alla bogar i lättvind (race avgörs på natten eller i transition)
    – planar i normal sjöbris
    – ståhöjd, bekväm att bo i för 2 personer.

    Sedan är den kanske inte “enkel att hantera” i alla lägen :-)

    2
  • Träningshelg

    För att snabbt komma up-to-speed så bestämde vi tidigt att lägga denna helg på träning med hela gänget. Förutom att få bort ringrosten, så fanns kalibrering, test av cross-overs mellan olika segel, och manövrar på agendan.

    Prognosen kändes så där, NNO 7-8 m/s och skitkallt. Men när man väl kom ut på vattnet var det helt ok.

    Första prio var kalibrering av vindvinklar utanför Långedrag och ett part korta kryssar för att komma igång. Vi fick också finjusterat riggtrimet.

    Kryss norrut genom skärgården för att känna på både nya J2 och J3.5 både på plattvatten (väldigt lika prestandamässigt) och sedan ute på havet i mer vågor. Här var det enklare att hålla fart med J2, men vi skall analysera datan bättre för att se exakt hur mycket.

    Nyttigt också att få gjort ett par försegelbyten, och att rotera bvåde rorsmän och trimmers. Vi tog tid på en del manövrer och skall se i loggarna hujr mycket vi tappar.

    Efter att ha kryssat hela vägen upp till Pater Noster, kunde vi sätta gennaker och segla in mot Marstrand.

    Först samlade vi data med A3 och sedan en repa med A2.

    Dessutom gippträning med lite nya trix. Kul att man kan lära nytt efter 10+ år i gennakerbåt…

    En sista kryss på platt vatten för att få mer data på nya J2… Vi märker att vi kör tajtare och tajtare skotvinklar för varje år, och hårdare ocxh håradre i både rigg, fall ochg skot. Svårare för rorsman, men definitivt snabbare.

    Innan vi fick till ett antal gippar på väg in till Marstrand.

    Debrief, fystest, bastu och middag. En bra dag på havet.

    Andra hade haft en lite sämre dag…

    Kryss hem också, vilket var nyttigt. Storsegel i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.

    J2 i 12-14 knops vind. Häckstag på 90%.

    Slutrepa med A2 in till Långedrag innan vi lyckades förtöja mitt i hagelby och 12 m/s.

    Extremt nyttiga timmar i båten. Stort tack till Andreas, Jens, Johan, Mats, Mattias, Pelle, Simon.

    3