• Äntligen J/125-fredag

    Att träna inför Transpac låter som en kul grej…

    Assembled the Transpac crew for the first time and did the Seattle Yacht Club Protection Island Race. Mother nature delivered stiff breeze that was going to build to 40 kts in the Strait of Juan de Fuca. Our focus was to preserve the boat for Transpac, so we turned around along Marrowstone Island when the wind hit 30kts sustained. We got a great down wind sleigh ride and the crew is psyched to do this for days.

    4
  • ÅF Offshore Race 2019 – anmälningsläget

    Vi har ju kollat anmälningsläget för ÅF Offshore Race den 28:e april de senaste åren.

    Den här gången 106 båtar vilket väl är ganska OK?

    2019 = 60@SRS, 18@SRS-DH, 20@ORCi, 6@Classic, 2@Multi =106
    2018 = 46@SRS, 15@SRS-DH, 9@ORCi, 5@Classic, 4@Multi =79
    2017 = 42@SRS, 15@SRS-DH, 19@ORCi, 8@Classic =82
    2016 = 65@SRS, 12@SRS-DH, 20@ORCi, 8@Classic, 1@MH =106
    2015 = 68@SRS, 9@SRS-DH, 14@ORCi, 7@Classic =98
    2014 = 76@SRS, 10@SRS-DH, 28@ORCi, 6@Classic =120
    2013 = 58@SRS, 34@SRS-DH, 20@ORCi, 8@Classic =120
    2012 = 31@SRS, 9@ORCi, 6@Classic =46
    2011 = 31@SRS, 12@ORCi, 6@Doubleh, 5@Classic, 2@IRC =56
    2010 = 27@SweLYS/SRS, 11@IRC, 8@Classic, 5@ORCi, 2@X-35, 2@SH =56
    2009 = 25@SweLYS/SRS, 7@IRC, 4@ORC Club, 1@ORCi och 4@övrigt
    2008 = 11@LYS, 11@IRC, 7@ORCi och 6@ORC Club

    2
  • Les Voiles de St. Barth Richard Mille

    Så här skall en ragatta-video se ut omn man vill att seglarna skall strecka i kalendern ett år i förväg…

    4
  • Träning utanför Långedrag i helgen?

    Någon som är sugen på att träna i helgen?

    Surfer Girl arrar i Långedrag, och vi på Blur kanske är med en stund för att sedan ta oss ut på havet.

    Träning utanför Långedrag i helgen (eventuellt på tippen).

    First 36.7 Surfer Girl kör träning lördag o söndag, vi samlas i Långedrag 10:00 båda dagarna, tänker lägga ut bojar o träna start och rundningar, eventuellt tänker vi köra några längre bogar för att träna fart.

    Om någon vill hänga på är det bara att komma ut på vattnet, ser ni inte oss ropa upp oss på VHF, ni ser var vi är på AIS.

    Vi siktar också på en kväll i Marstrand. Om vi inte tränar nattsegling 😃

    Kul om några fler kan hänga på.

    5
  • Försäkning för soloseglare?

    Veckans läsarfråga.

    Har du koll på båtförsäkringar?

    Pantaenius har gått upp mer än 50% på två år.
    Svenska Sjö gillar inte solosegling.

    Har du något alternativ?

    3
  • Synden straffar sig själv

    Varför blir jag inte förvånad när Scallywag gör en grosshandlare. Lite deras stil?

    0
  • Vi har en mast…

    Stort tack till gänget på Aston Harald Composite.

    Efter att mastskenan lossnade i höstas (hela storyn här) så har vi ni fått den limmad igen. Dessutom har vi förstärkt den med dubbelt så många popnit + extra där toppen hamnar vid rev rev 1 och rev 2.

    Dessutom nytt rostfritt fäste mellan mast och kolfiberbommen från Seldén plus byte av en del annan hårdvara.

    Nu känns det som något man verkligen kan ta offshore utan att behöva fundera.

    2
  • Ytterligare en J/111 till Sverige

    Seglarvärlden är liten. 2007 spanade jag på Seacape 36, och plötsligt kom det en till Sverige och Leif Andersson i Höllviken. Vi har haft en del kontakt, och Mattias från min besättning seglade med dem när de var tidigt ute med 3Di.

    I september blev jag kontaktad av Michael Mathiesen, som seglat X.-99 Swashbuckler. Jag lärde känna honom på Silverrudder. Han var på jakt efter en Seaquest 36, och ville ha kontakt med Leif. Ett par veckor senare var båten såld.

    Efter lite turer fram och tillbaka så har nu Leif skaffat sig en J/111 i stället. Jag fick tips om J Hawk (före detta Icarus) för nån vecka sedan, och nu verkar det som vi får en fjärde J/111 i Sverige.

    Superkul!

    6
  • Sweet… J-Class Svea

    Till salu om man är lagd åt det hållet. EUR 15.000.000. Eftersom samma ägare säljer en Swan 115 för samma belopp, så kan man nog göra en bra deal på en av dem. Eller bägge…

    Initially designed in 1937 by the renowned Swedish designer Tore Holm, SVEA was not built due to the onset of World War II, and plans were lost for decades. Over 70 years later, the plans were rediscovered and SVEA was commissioned with the intent of participating in the 2017 America’s Cup Superyacht Regatta and J-class Regatta in Bermuda. Retaining the heritage of her J-class lines, the original structure and sail plan was thoroughly updated incorporating many new features. To ensure maximum competitiveness, J-class rules were considered throughout the construction, with management of the delicate weight and balance an essential aspect of the build and finishing process. 80 years after the original drawings were made, SVEA was launched as the longest J-class ever built and won her second-ever race during the America’s Cup J-class regatta.

    SVEA’s lines and deck are kept spectacularly clean, thanks to the compact wheelhouse, sunken wheel and wonderfully low boom. Her unusually large steering wheel allows the helms-person to position themselves further outboard for a better view of the foresail telltales, a clear performance advantage. SVEA’s deck layout optimises modern racing, whilst also being a great guest area whilst the yacht is cruising.

    SVEA has been meticulously designed with her racing capabilities in mind, however her interiors are not compromised with a luxurious interior below deck designed by the renowned Pieter Beeldsnijder. SVEA boasts a semi-classic interior which nods to the history of the yacht while providing a contemporary look and feel. Cream panels and walnut veneers keep her bright down below and her main salon benefits from a large deck light, flooding the space with natural light. The galley can be opened up to the comfortable salon and dining area by the dropdown wall panel creating easy access to the galley while racing, and a relaxed breakfast bar and dining area while cruising. With an owner’s suite, plus two en suite guest cabins SVEA can accommodate up to 6 guests plus 7 crew members.

    SVEA is one of the most outstanding yachts of modern times – an incredible fusion of 1937 design and 21st century technology. Her current owner has spared no expense. SVEA comes with a complete wardrobe of racing sails and a delivery wardrobe, a carbon fibre mast and a 10m Humber RIB. SVEA is an exceptionally advanced and an unsurpassed sailing yacht, she arrives to market as the newly-crowned 2018 J-class champion.

    3