• Trimkväll med Novaseglare

    Torsdagkväll i Långedrag. 2-3 m/s och 7 Novaseglare ombord på Blur. Lite rundsnack om allt möjligt och en sväng ut på havet för att titta på rigg- och segeltrim. För er som är intresserade så finns det mesta samlat i trimguiden här på sidan.


    Hela gänget samlat i sittbrunnen. Foto: Peter Gustafsson

    0
  • Pär Lindforss vann Ornö Runt

    Min segelmakare och bäste seglarvän Pär Lindforss fick verkligen till det i helgen och vann Ornö Runt i sin Nova. Också Åke Wikström gjorde bra i från sig och blev femma. Saxat från Ornö Runts hemsida:

    “Totalsegern i 2006 års Ornö Runt för kölbåtar gick till Albin Novan Noctiluca med skepparen Pär Lindforss. Bland flerskrovsbåtarna vann Sea Cart 30:n Vinden med skepparen Fredrik Adilstam. Ornö Runt seglades i år som traditionen bjuder på Pingstafton – 3:e juni. Eftersom flerskrovsbåtarna i år gjorde premiär i tävlingen, fanns förväntningar på ett nytt banrekord och de infriades – 2:25:37 på den 23 NM långa banan (9,48 knop i snitt). Vädret var perfekt, sydväst 5-8 m/s med solsken. Av 150 anmälda kom 132 mål. “

    Cool som fan och grattis!!! Kul också att man hade 150 anmälda – jämfört med GKSS som fick ihop 3 båtar på Trindeln…

    1 Per Lindforss, Noctiluca, Albin Nova 1,14
    2 Ralf Aspholm, Data Communication , Sinergia 40 1,39
    3 Gunnar Straume, Shogun, Mumm 36 1,36
    4 Martin Olsson, Nanook, Aphrodite 29 1,11
    5 Åke Wikström, Fideli, Albin Nova 1,14

    0
  • Pater Noster Race 2006

    Under uppseglingen från Långedrag till Skärhamn på fredagen undrade man varför man håller på; skitkallt, mörkgrå himmel och kulingvarning. Skall det vara så?

    På lördagsmorgonen sken iallafall solen. SMHI lovade väst 8-13 och för en gångs skull hade de helt rätt. Tävlingsledningen var lite orolig sör att skicka ut småbåtar till Pater Noster i detta väder, så man valde att köra en kortare bana inomskärs. Man sade att man hade 10-15 m/s (18 i byarna) och 2-3 meters våghöjd. Vår TWS maxade på 14.3 m/s vid ett par tillfällen.

    Oss hade de (trots ett LYS på 1.14) placerat i stora klassen. Konspirationsteoretiker trodde att det var medarrangerade IOD-seglare som inte ville ha oss i samma klass (så här i efterhand hade det varit bättre att köra stora klassen eftersom vi då vunnit den).

    PNR1
    Besättningen (Anders Klamer och Fredrik Gustafsson) laddar mentalt. Inget kvar att fixa? Vad är klockan? Skall vi inte åka ut och kolla läget? Visst har det ökat lite… Foto: Peter Gustafsson.

    Omvänd LYS-start inne i Skärhamn. Vår tur 12:03:09, kort kryss i 11-12 m/s ut till L Systers Kummel. Hård fajt från start med alltid snabbe Sven Gester i sin Facil 30 (tappade oss när han inte låg upp märket riktigt och fick göra ett dubbelslag i den stökiga sjön), sedan skumpig halvvind ner till Eggskär (visst är vågorna alltid stora här?) innan spinnakern fick komma upp… Skön läns förbi Tjörnekalv, gipp och sen nordost. Bra fajt med IOD-flottan som vanligt.

    PNR1
    Jakten är igång. Hela gänget sätter spinnaker vid Eggskär. Närmast har vi IOD, IOD, Facil 30 och en IOD till. Foto: Fredrik Gustafsson.

    PNR1
    Urban Ristorp visar hur man länsar med en IOD. Här gäller det att hålla i hatten. Urban var som vanligt i topp och i år lyckades han också träffa mållinjen (något han misslyckades med förra året). Foto: Fredrik Gustafsson.

    PNR1
    Här har vi resten av gänget på väg in på Hakefjorden. Foto: Fredrik Gustafsson.

    Kul bana inne på Hakefjorden med ett par korta kryssben och många rundningar. Allt gick bra trots bara tre man ombord. Slutligen en lång halvvind från Lyngholmarna till Stenungsund. De små båtarna gick inte att rå på och vinnare i år igen blev Hans Åke Karlsson i sin Maxi 68. I vår klass startade Jonas Berntsson i en Express drygt 6 minuter före, och han höll det avståndet i mål. Vi tvåa före Urban Ristorpi IOD. Vi blev iallafall inte omseglade på hela dagen, även om det var nära på målrakan då Ingvar Hellsing kom farande i en A22 (skall de där långsmala sakerna gå fort på undenvinden?).

    PNR1
    Några av båtarna parkerade vid StSS brygga. Som vanligt vidtog grillfest och prisutdelning. Och som vanligt fanns det många (bort)förklaringar. Foto: Fredrik Gustafsson.

    Tack för ett bra arr STSS, IOD-fleeten och Tjörn SS. Mycket trevligt!!! Alla resultat här.

    Mellanklassen
    1 Jonas Berntsson StSS Express 413 1,11
    2 Peter Gustavsson GKSS Albin Nova 8 1,14
    3 Urban Ristorp StSS IOD 68 1,13
    4 Björn Wahlström StSS IOD 69 1,13
    5 Sven Gester BKSS Facil 30 16 1,14
    6 Stefan Pavia StSS Express 932 1,11
    7 Reine Larsson StSS IOD 35 1,13
    8 Ulf Hjalmarsson StSS IOD 66 1,13
    9 Anders Johansson StSS Maestro 31 CR 9665 1,13
    10 Leif Jonsson StSS IOD 33 1,13
    11 Jonas Heiker TjSS Soling 73 1,14

    Totalt
    1, Janne Nilsson, StSS, 707, 1,09, Lilla
    2, Jonas Berntsson, StSS, Express 413, 1,11, Mellan
    3, Hans-Åke Karlsson, StSS, Maxi 68, 0,95, Lilla
    4, Karl-Melker Oskarsson, StSS, Accent 26, 1,03, Lilla
    5, Ingvar Hellsing, LESS, A22 347, 1,17, Stora
    6, Peter Gustavsson, GKSS, Albin Nova 8, 1,14, Mellan
    7, Stefan Berntsson, TjSS, Smaragd 139, 1,18, Stora
    8, Mats Berntsson, StSS, First 31,7 377, 1,19, Stora
    9, Dennis Olsson, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
    10, Urban Ristorp, StSS, IOD 68, 1,13, Mellan
    11, Stefan Kylebäck, GKSS, First 44,7 10810, 1,43, Stora
    12, Staffan Cederlöf, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
    13, Björn Wahlström, StSS, IOD 69, 1,13, Mellan
    14, Stephan Wilck, TjSS, Smaragd 151, 1,18, Stora
    15, Olof Zackrisson, LdSS, Alb. Cumulus, 1,07, Lilla
    16, Stefan Pavia, StSS, Express 932, 1,11, Mellan
    17, Kristian Lundmark, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
    18, Mats Andersson, TjSS, IF, 1,02, Lilla
    19, Patric Wolmersson, GKC, Mumm 36 9995, 1,36, Stora
    20, Ulf Hjalmarsson, StSS, IOD 66, 1,13, Mellan
    21, Anders Johansson, StSS, Maestro 31 CR 9665, 1,13, Mellan
    22, Leif Jonsson, StSS, IOD 33, 1,13, Mellan
    23, Pär Ericsson, TjSS, First 31,7 240, 1,18, Stora
    24, Sven Gester, BKSS, Facil 30 16, 1,14, Mellan
    25, Johan Söderberg, BKSS, Alb. Cumulus, 1,08, Lilla
    26, Sture Andersson, StSS, Alb. Cumulus, 1,08, Lilla
    27, Kjell Andersson, StSS, Maxi 77, 1,02, Lilla
    28, Tommy Strandberg, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
    29, Reine Larsson, StSS, IOD 35, 1,13, Mellan
    30, Jonas Heiker, TjSS, Soling 73, 1,14, Mellan
    31, Carl Palm, StSS, One off 1/4 ton 7707, 1,15, Stora
    32, Leif Enarsson, MSS, X 332 202, 1,24, Stora
    33, Hans Johansson, StSS, IMX 40 80, 1,38, Stora

    0
  • Nova-träffar i Göteborg

    Novaförbundet försöker ordna ett antal aktiviteter för att alla ska få störe utbyte av sina båtar. Ett sätt att lära sig mer om sin båt och ha ganska kul samtidigt är att kappsegla lite. Det skall inte vara på blodigt allvar, utan det viktigaste är att man har kul och lär sig nåt nytt.

    Målet i år måste vara att samla minst 8 båtar på Tjörn Runt (det var ju så många som kom till start på Lidingö Runt för ett par veckor sedan). Jag skulle därför vilja pejla intresset för följande aktiviteter. Maila mig om ni har lust att vara med! peter@blur.se

    Trimma Nova i praktiken torsdag 8 juni 18:00-20:00.
    Vi ses ombord på Blur i Långedrag. Vi pratar lite riggtrim och sånt innan vi seglar en sväng för att dra i snören och titta på segeltrim.

    Tjörn Runt taktikkväll torsdag 29 juni 18:00-20:00
    Vi ses inne i stan (Gårda) för att tillsammans med Mattias Heiding (kölbåtsansvarig på Stenungsunds Segelsällskap, rutinerad kappseglare (Tjörn Runt-vinnare 1995) och Novaägare) titta närmare på Tjörn Runt. Vi pratar vind, ström, vinnande vägval och annat kring jättestort sjökort.

    0
  • Cool sailing videos

    Eftersom det inte skall kappseglas får man väl roa sig på annat sätt. Här kommer en lista över de coolaste seglingsfilmerna på nätet (tips på fler mottages tacksamt). Tänk på att musiken är lika viktigt som själva filmen:

    Katamaraner: Reynolds 33 (ZZ-top), Gunboat 62, Volvo Extreme 40 och Spitfires på Aruba

    Volvo Ocean Race: Black Pearl Ripping It, VOR promotion och en äldre Whitbread-rulle med klipp från förr.

    Havskappsegling: Maximus Rolex Transatlantic Challenge 2005, NSR 2005 heavy weather shots (Metallica) och Tour de France a la voile 2004 och en riktigt frisk undanvind från samma race.

    Jollar: Skiff TV promo och Moth med bärplan – helt sinnessjukt!!!

    0
  • Trindeln 2006 – inställd

    Är det ingen som havskappseglar på GKSS?

    Det var tre (!) båtar anmälda till Trindeln på lördag. Nog borde det finnas fler som är intresserade av havskappsegling i slutet av maj? Skall alla fina kappseglingsbåtar bara ligga förtöjda i Långedrag???

    Jämför med Ornö Runt i Stockholm som samlar 150 båtar, Hovdan Skagen Race 289 båtar och Færdern ~1100 båtar. Jag hjälper gärna till och funderar på hur man får fler båtar nästa år, men först och främst är jag sugen på att kappsegla till helgen :-)

    0
  • Oset Race 2006

    Efter en vecka full av lågtryckspassager varierade rapporterna inför dagens race rejält. Som mest lovade SMHI 14 m/s i torsdags för att på morgonen lova ostvindar vridande till väst 3-7 ökande till 8-12. DMI och MET i Norge hade lite mindre vind vilket visade sig stämma bättre.

    Lågtryck
    Ett knippe lågtryck. Kolla in det som ligger över England… och som drabbat eftersläntarna i Volvo Ocean Race. Movistars besättning har just lämnat båten som tog in rejält med vatten.

    Spinnakerstart 10.00 i en snabbt avtagande ostvind. Bleke. Konstiga vindstråk och ett allmänt lotteri, där vi chansade på en sydlig position. Kanske inte helt lyckat… dessutom står vi still när det blåser 2 m/s. Bäst gick en Express och en First 33.7 som rann iväg hyfsat. Framåt lunch fyllde det på från väst och det blev en helt OK kryss i 4-5 m/s ut till St Oset och Stora Pölsan. När vinden fyllde på seglade vi jämt med en del större båtar (som Dufour 34) medans X99orna rann iväg. Från Stora Pölsan en odramatisk (men solen visade sig iallafall) läns hem till Björlanda igen.

    Vi var lite nedstämda efter morgonens usla segling, men det visade sig att avståndet fram till första båt var knappa 20 minuter, vilket korrigerat skulle räcka för oss. Överlägset först var Expressen och en J24 som båda hade lägre LYS och var före i mål. Bra seglat! Efter omständigheterna får man vara nöjd med en 3:e plats. Det viktiga var att allt funkade ombord och att farten var OK när det fanns vind.

    Skipper
    Årets första race. Hur var det nu trimmet skulle se ut igen? Undertecknad försöker förstå hur det hänger ihop. Foto: Johan Hedenfeldt.

    Sails
    Inte helt kass? Nya segel från Quantum kom med sista tåget från Stockholm, men satt som de skulle. Kräver dock ett par timmar på havet för att få riktig koll på trimmet. Foto: Johan Hedenfeldt.

    Tack BKSS för ett trevligt “warm up race” 2006. Vore kul om det blev fler båtar nästa år!

    1 LYS I Tripnet Express 230 Anders Vadman BKSS 1.11 korr = 6.06.20
    2 LYS I Dolly Blixt J/24 29 Petter Vedin MSS 1.11 korr = 6.10.12
    3 LYS I Blur Albin Nova 8 Peter Gustavsson GKSS 1.14 korr = 6.24.06
    4 LYS I Blanche First 33.7 34 Peter Schmidt BKSS 1.22 korr = 6.35.58
    5 LYS I Stino X-99 22 Patrik Persson BKSS 1.25 korr = 6.37.54
    6 LYS I S/Y Jever Rapier 30 7828 Mikael Grundström TJSS
    7 LYS I Kattaja X-99 458 Jonas Liljeström LSS
    8 LYS I Exilia X-99 474 Carl-Johan Pihlgren BKSS
    9 LYS I Fast Forward Elvström 717 one off 44 Nils Janhäll SBK
    10 LYS I Eton Sailing Team Dufour 34 278 Mikael Berg GKSS
    11 LYS I Snubbler X-382 10570 Jan Svernhage GKSS
    12 LYS I Swedish Match SM 40 21 Torbjörn Åkesson BKSS

    Resultatlista här.

    0
  • Lidingö Runt 2006

    9 Novor anmälda i dagens Lidingö Runt. Jag gastade åt Joakim Bergqvist i SWE-117. Halvvindsstart vid Lidingöbron i 8-10 m/s sydvästlig vind blir ganska stökigt, men alla kom iväg hyfsat. Klart bäst kom Bo Liljegren i SWE-315 iväg och fick 5-6 båtlängder på hela gänget direkt.

    Lidingö Runt
    Bo Liljegren först, sedan Pär Lindforss med nya fina storseglet och längst i lovart kommer vi. Foto: Andreas Jansson.

    Efter ett tag kunde man falla av och de som kände sig manade satte spinnaker. Kanske 8-10 båtar vilket kändes lite tunnt även om det tutade i i byarna. Broachar var inte helt ovanligt, och lite blandade prylar gick sönder ombord (nedhalet till spinnbommen vill man ju inte vara utan t.ex.).

    Vid upprundningen var SWE-315 knappt före Pär Lindforss i SWE-28. Hundra meter efter kom vi och Olle Hult i SWE-10. Direkt efter rundning fick Olle problem med focken (?) medans vi fick till speeden helt OK och tog in en del på båtarna framför. Vinden var nu uppe i 10 m/s och mer i byarna, vilket gjorde det svårt att hålla fart när det blåste till. Linforss drog iväg med överlägsen speed medans vi fortsatte ta in på SWE-315. De tog in ett rev vilket visade sig smart och de tuffade ifrån oss… vi hade inga rev trädda så vi fick kämpa på över en lång Askrikefjärd.

    I mål var det ganska klart med Pär Lindforss 6 minuter före Bo Liljegren. Vi blev trea, rejält efter Bo men utan några andra båtar i sikte bakom (jag satt länge och oroade mig för en Nova med blå ränder och coola segel som sakta knappade in… men det visade sig vara en X99 :-).

    Tack Jocke & besättning på “Slaghöken” (måste vara agressivaste namnet i klassen?). Jag hann med tåget!

    Resultaten finns på LSS web. Nedan resultaten i Nova-klassen:

    NOVA 28 NOCTILUCA Lindforss Pär KSSS 02:48:30
    NOVA 315 SUN-POWER Liljegren Bo MÄBK 02:54:21
    NOVA 117 SLAGHÖKEN Bergkvist Joakim TÄBK 03:00:02
    NOVA 219 SFINXEN Thingvall Göran EKBK 03:06:38
    NOVA 154 NovaLeCool Brännlund Håkan BKF 03:14:06
    NOVA 10 VADEAU Hult Olle KÄBS 1,14 DNF
    NOVA 132 BUNNY 3 Rigodt Anders VIBK 1,14
    NOVA 424 NATALIA Olsson Lennart LSS 1,14
    NOVA 433 REDNOSE Jansson Thomas SOBS 1,14

    Snyggaste bilderna hittar man på slutaren.se, skota.se och seglingsbilder.se.

    0
  • Lindforss = Quantum

    Lindforss Quantum
    Pär Lindforss, som kört eget på Rindö ett antal år efter att ha sytt segel på Sobstad och Nort, går ihop med Quantum. Den svenska argenturen för Quantum har Klabbe Nylöf/Andreas Andersens haft sedan 2004 men utan att ha något eget loft.

    Kul både för gänget på Quantum, Pär och oss som haft honom som makare. Kollegor i Quantum-stallet är bland andra Russel Coutts och Terry Hutchinson… grattis får man väl säga. Nu blir det spännande att se vad det är för segel som kommer upp ur våra nya säckar i maj :-)

    En sak som är lite tråkig är att den snygga Lindforss-loggan försvinner. Undertecknad designade den 1999 i utbyte mot en latta eller nåt… jaja, den har ju ändå varit relativt okänd här på västkusten.

    0
  • Podcasts

    Quantum har en ganska cool sida som heter Destination One Design som fokuserar på entypssegling. Senaste tillägget är ett antal “podcasts” i MP3 där duktiga seglare som Mark Reynolds, Terry Hutchinson och Bob Hughes intervjuas. Perfekt att ha i iPoden på flyget.

    0