Albin Nova SWE-8

Lite tips och tricks från när jag seglade Nova 1998-2007

OBS – Denna sida uppdateras ej.


När jag nu säljer min Nova efter 9 år, så skall jag försöka sammanfatta vad vi gjort för att få den att gå fort. Man måste inte göra allt detta, utan en Nova med sjysst riggtrim, bra segel och utan semesterpackning seglar upp till sitt LYS.

Kappseglandet har gått mycket bra. Bland resultaten märks totalvinnare Hermanö Runt (2003+2005), Trindeln (2005), GKSS Septembersegling (2005+2006) och Sunneskärs tillfartssegling (2003+2005). Vinnare av Novaklassen på Faerdern (2003+2007), etta i lilla klassen på Watski Skagerrak TwoStar (2007) och fem gånger Svensk Novamästare.

ALLMÄNT

  1. Vill du kappsegla lite mer seriöst så är det viktigt att hitta en bra segelmakare. Vi har haft Pär Lindforss (nu på Quantum i Sverige, 073-9836017) som själv framgångsrikt seglar Nova). Alternativt kan man köpa begagnade segel av någon som man vet går fort.
  2. Hitta några enkla saker att trimma: fockskot, storskot & häckstag. Lägg sedan tiden på vindskift, taktik och annat som gör större skillnad än 2 cm på uthalet.
  3. Man seglar lätt på 4 man, men det lönar sig att vara 6 för att hänga ner båten ordentligt när det blåser på.

DÄCKSLAYOUT
Vi har försökt få en så ren och lättarbetad layout som möjligt. Dels skall det funka att kappsegla med full besättning, men också segla båten själv under transportsegling eller semester.


Vi flyttade upp de gamla genuawinscharna (Lewmar 40) som fallwinschar och satte på Andersen 40ST. De sitter upphöjda på en liten platta för att undvika over-ride när skotet kommer från rufftaket.


På styrbordssidan har vi (inifrån och ut): lift (i råttan), rev, rev, fockfall, spinnfall, spinnakersugga (i den gröna råttan), fockskot (blocket gör att man kan låsa fockskotet och sedan skota det på vilken winsch man vill).

På babordssidan har vi (inifrån och ut): kick (i råtta), uthal, cunningham, storfall, nedhal, spinnakersugga (i råtta), fockskot (i block).


Ny fockskena på rufftaket. Ger 9 graders skotvinkel = mycket bättre höjd.


Spinnakersugga. Kör man ner lovarsgajen så slipper man oftast nedhall på spinnbomen. Kan också vara bra att sugga ner lite vid läns i hård vind.

SKROV

  1. En känd svaghet på Novan är mastbalken. Den är ihålig och kan vara lite mjuk. Vi sågarde upp ett hål och fyllde den med glasfiber. Lite mer vikt, men på rätt ställe.
  2. Eftersom båten är över 25 år kändes det vettigt att byta bottengenomföringar & kranar. Vi passade då på att flusha genomföringarna så att ingenting sticker ut från botten. Gäller även kylvattenintaget (som fick invändigt filter) och självlänsarna.
  3. Vi har kört VC17 bottenfärg, vilket har funkat bra fram till midsommar, sedan har vi fått lyfta och göra rent innan kappseglingarna i augusti. Innan race försöker jag torka av vattenlinje/roder/köl med borste. Slät botten är viktigt!
  4. Vi har inte optimerat kölen, utan den är standardprofil. Vi har funderat på det och jag har pratat med SSPA :-) Skulle man köra mycket kryss/läns-banor skulle man kunna hitrta en profil med bättre lyftkraft. Den vi har nu har dock lågt motstånd vilket är bra på distansrace.

MAST & RIGG

  1. Flytta fram mastfoten så att centrum på masten ligger 185 mm från mastskottet. Detta ger en ”rake” på ca 500 mm vid storbommen, vilket motsvar 4%.
  2. Sätt i togglar eller förläng förstaget så att masten hamnar i bakkanten på hålet i däck (endast tunn gummiplatta). Jag tror mitt förstag blev 11.08 m.
  3. Vi körde med standardriggen (19-trådig RF). Vi funderade på att byta till rod, men då både mast & båt är “mjuka” och vi har ett ganska löst riggtrim kändes det bortkastat.
  4. Plocka bort allt onödigt som sitter i masten.
  5. Satsa på bra fall som inte töjer sig.

RIGGTRIM

  1. Sätt an toppvanten till ~15% av brottlast. Senaste åren har vi kört 13.5% vilket motsvarar 386 kg och detta har visat sig mycket snabbt, åtminstone vid skärgårdssegling.
  2. Sätt an undervanten så att masten blir rak (= betydligt mindre än toppvanten). Vi har haft 290 kg i undervanten vilket motsvarar 10% av brottlasten.
  3. Sätt på fiolstag för att få kontroll på kaltoppen. Dessa skall endast sättas an, ej sträckas.
  4. Häckstaget bör ha bra utväxling (vi hade 1:12) och bör kunna justeras lätt.
  5. Blåser det mycket kan man ta 2-3 varv extra i topp & undervant. Se upp så att inte undervanten blir för hårda, då blir det svårt att böja masten för att få storen plan.

FOCK

  1. Vi har enbart kört med stor och 110% fock. Eftersom vanten sitter ända ut, kan man inte skota en genua på ett bra sätt. Vi har haft lite olika modeller, men en formstabil duk & lattor ger ett segel som blir allround. Man kan ha lätt/mellan/hårdvindsfock, men vi har klarat oss med en racingfock. Skall man börja kappsegla är focken prio ett.
  2. Hissa inte för hårt. Bättre med lite lösrynkor.
  3. Skota focken på ny skena på rufftaket, så att skotpunkten hamnar strax innanför & framför grabbräcket (se bild).

  1. Trimma focken relativt hårt. Se till att alla telltales lyfter samtidigt när du lovar. Detta läge markeras på spridarna med en bit tejp som ett “maxhöjdläge” (80 cm från masten mätt på framkant av spridaren). Så kan man sikta från skotwinschen upp mot spridaren och akterliket på masten.
  2. Sätt ett märke 10 cm utanför det första (90 cm från masten), detta blir då ett “standarläge” som man kan ha som utgångspunkt från 4-8 m/s. Detta innebär alltså lite mer twist, och att underdelen av focken ser lite överskotad ut, medans toppen öppnar upp.
  3. Det tredje märket (100 cm från masten) blir ett “fartläge” för mycket lätt eller hård vid då man vill ha ännu mer twist. Det finns inga exakta regler, men bra att ha något att resonera kring. Bra också att bägga bogarna blir lika.
  4. Vi har arbetat sparsamt med skotpunkten (utom i extremfall) utan i huvudsak har vi jobbat med skotet. Jobba aktivt då vinden ändras eller i byar.
  5. Då det öppnar upp och kanske blir halvvind skall man snabbt skota focken i relingslisten (andra hålet framför vanten). Man kan behöva använda bägge skoten samtidigt. Ha alltid kastblock & extra skot tillgängligt.

STOR

  1. Storen. Vagna upp storskotet i lovart. Max på en kort skena, eller till bänk-kanten på en lång. Skota hårt för att få bommen mitt i båten, men se till att den översta telltalen (den vid topplattan) fladdrar mesta delen av tiden. Vid platt vatten och bra vind då man vill ta höjd kan den få försvinna nästan helt. Vid lätt vind skall den vara ute helt.
  2. När det blir tungt eller kommer byar, ta hem i häckstaget (skall vara helt löst annars) för att plana ut och twista storen samt sträcka förstaget. – först när häcken är max hemtagen släpper man på skot eller vagnar ner. Justering bör göras på både stor och fock samtidigt.
  3. I hårdare vind släpper vi på skoten för att få mycket twist på både fock och stor. Styr lite lägre för att hålla fart.
  4. När man styr kan det ibland kännas lite “dött” på kryss, som man tappar känslan. Detta kan vara snabbt!! Kolla på loggen.

Blur

SPINNAKER

  1. Satsa på en lite smalare allroundspinnaker. Vår är 7860 mm bred istället för maxbredd.

  1. Vi har haft en spinnakerbom i kolfiber (behövs inte, men fördäcksgasten blir glad) dom förvarats i en ficka på storbommen. Då har liften kunnat sitta kopplad, och fördäckaren kan peta i gajen utan att springa runt på fördäck.
  2. Normalt har vi satt spinnakern ur säcken på läsidan bakom vanten eller från nedgångsluckan.
  3. Grundrim: sätt bommen X meter över däck och horisontellt. Bommen vinkelrätt mot vinden. Trimma aktivt med skotet.
  4. Vi har suggor så att man kan dra ner lovartsgajen till röstjärnet. Då slipper man oftast nedhalet.

INSTRUMENT


Instrumenten monterade över ruffnedgång. De visar (från BB till SB):

  1. BSP - fart genom vattnet (liten display växlar mellan fart över grund och kurs över grund från GPS). Ger bra uppfattning om med- eller motsström.
  2. TWA - sann vindvinkel + sann vindstyrka
  3. HDG - kompasskurs. Här kan man också sätta en “referenskurs” med den lilla svarta knappen till vänster om nedgången. På detta sätt kan man se när man höjer eller faller på kryssen. Bra också på natten då det är enklare att styra efter en referens.
  4. DPT- djup (liten display visar bäring och avstånd till nästa waypoint, dessa data kommer från en laptop med Expedition.

POLARDIAGRAM

Nu har vi mätt in Nova SWE-28 enligt IMS (här finns mätbrevet) och fått ett nytt polardiagram som vi tror stämmer bra med verkligheten på “Blur”. Det bygger på alla standardmått enligt klassregeln, men med något smalare spinnaker till exempel. Besättningsvikten är satt till 540 kg, vilket borde motsvara 6 småfeta Novaseglare/medelsvensson


I samband med detta får man också ett polardiagram vilket innebär att man har räknat ut vilken teoretisk fart man borde kunna ha vid olika vindstyrkor och vinklar. Detta stämmer ganska väl, så det kan vara ett bra sätt att se hur duktig man är på att trimma sin båt. Det kan också vara bra att titta på de optimala kryss och länsvinklarna. Se nedan för förklaringar.

När det blåser 7 m/s (14 knop) bör jag ha 38-39° i sann kryssvinkel. Då skall loggen visa 5.77 knop i snitt. När jag faller av och sätter spinnakern så skall jag skära 8° från plattläns. Fart på loggen bör vara 6.17 knop. Kör jag sträckbog kan jag titta på de andra vinklarna.

TWS = True Wind Speed
TWA = True Wind Angle
TBS = Target Boat Speed
VMG = Velocity Made Good (fart mot/från vinden/märke)

KLASSREGLER

Här finns den senaste versionen av Novans klassregel: Klassregler för Novaklassen 2006 (detta är en lokal kopia av den officiella regeln på seglarförbundet).

Dessförinnan vad det den här som gällde: Klassregler för Novaklassen 2001.

Norge har en som ser något annorlunda ut:

KLASSEREGLER FOR ALBIN NOVA 33

utarbeidet av styret i NOVA-KLUBBEN, mars 1993. Revidert i mai 2005

Hensikten med disse bestemmelsene er:

- Å muliggjøre kappseiling i egen klasse.
- Å forsøke gjennom enkle klasseregler, å samle så mange NOVA-seilere som mulig i samme klasse.
- Å beholde båtens karakter som kombinert familie og regattabåt.

Klassebestemmelsene bygger på spesifikasjoner iflg. Albin Marin A/B og aktuelle LYS-regler.

Hvis ikke annet er angitt, gjelder bestemmelser gitt i Klasseregler før Nova-klassen, utgitt av Nova Forbundet i Sverige.

1. Båtens utførelse skal samsvare med Albin Marin A/B’s tegninger og spesifikasjoner hva gjelder skrog, dekk, ror, kjøl og rigg.

2. Båten skal ha standard innredning og utstyr, komplett med madrasser, skuffer og skap, batterier, tauverk, og dregg.

3. Motor skal være av fabrikat Yanmar 2GM 2 eller tilsvarende med samme vekt og tyngdepunkt.

4. Masten skal være gjennomgående, med salingshorn lengde minimum 1280 mm. Masten skal være utstyrt med 2 påmalte målemerker. Det nedre målemerke skal sitte 1520 mm over springlinjen.
Avstand mellom øvre og nedre målemerke skal ikke overstige 12100 mm.
Mastens plassering ifht. skrogets J-mål skal ikke overstige 3700 mm.

5. Bommen skal ha påmalt målemerke som ikke overstiger 4300 mm. fra mastens akterlik.

6. Spinnakerbommens lengde skal ikke overstige 4000 mm.

7. Alle stag skal være av rustfritt wire. Lensetakler er tillatt.

8. Storseil må ikke overstige de målene som er påmalt på mast og bom.
Mastelik, P = 10700 mm
Bomlik, E = 4300 mm
Antall spiler er fritt. Gjennomgående spiler og IOR –spiler er tillatt.

9. Største forseil skal ikke overstige følgende mål:
Forlikets lengde, T = 10750 mm
Tverrmål ( vinkelrett på forliket) , LP = 5700 mm.
Fortriangelets høyde, I = 10700 mm

10. Spinnaker og asymmetrisk spinnaker (genaker).
Spinnaker skal ikke overstige følgende mål:
Ytterlikets lengde, SL = 10800 mm
Største bredde, SMW = 8700 mm
Spinnakerfallets plassering på masten må ikke forandres.
Asymetrisk spinnaker kan alternativt føres i henhold til LYS-reglene. Det betyr at summen av lengdene av forlik og akterlik ikke skal være lengre enn 2 x SL ( 2 x 10800 mm). Ingen breddemål eller underlikslengde skal overstige SMW = 8700 mm.
Dersom det gjennom LYS-målebrev kan dokumenteres et LYS-tall på maksimalt 1,14 med genakeren halset i senterlinjen, kan genakeren alternativt halses på standard

11. Storseil, genoa og spinnaker (eventuelt genaker) skal ha påført registreringsnummer ifølge standard fra Norges Seilforbund, minimumshøyde 450 mm

12. For deltakelse i regatta der det seiles ren Nova-klasse, vil det ikke bli krevd målebrev. Relevante seil skal være målt og dokumentert av autorisert måler.

13. Endringer av disse klassebestemmelser kan kun vedtas på medlemsmøte, der forslag til forandring fremkommer i innkallelsen.
En endring krever 2/3 flertall.”

Tidigare variant såg ut så här: Klasseregler for Albin Nova 33 (utarbeidet av styret i Nova-Klubben, mars 1993).