J/109

Tillverkare & återförsäljare

Klassförbund & entypsregler

Trimguider & polarer

Artiklar

Yachting World skrev:

Curiously; the J/109 offers to my mind the best balance. In spite of her appearing more racer than cruiser and that niggle about headroom below decks, she seems not only the racer of the group – 16-plus knots proved that – but also the cruiser. Why? She can be sailed in perfect safety when short-handed or with family or friends but still offers sparkling performance on the water. Her rating under IRC is around 1.036 and if she turns out as good a performance on the course as she did for us, there’ll be a few bigger boats running scared. If everything in life is a compromise, this is one I’d prepared to make.


J/109 @ San Diego Boat Show 2006.


“Zelda” har koll på fältet när man vinner Skandia Cowes Week 2006, som samlade 21 båtar. Man vann också J-Cup i augusti med 26 båtar på linjen. På två man körde “Zelda” Shetland Round Britain & Ireland Race (2.000 distans). J/109 har vunnit en del andra shorthand-race som Solent to Santander (600 distans) och Round Britain and Ireland (1.860 distans). Foto: onEdition


Matt Boyle (som äger puben The Bugle i Hamble) med sin “Shiva” under Skandia Cowes Week 2006. I Warsash Spring Series blev Matt trea 7 sekunder efter vinnaren i race ett. I race två kunde man inte skilja de två första båtarna åt, utan de fick dela på förstaplatsen. Tight racing!!! Foto: onEdition.


“Firestorm” under Skandia Cowes Week. I Solent finns det 30-talet J/109 och man har en fullspäckad kappseglingskalender som bland annat innefattar Round the Island Race, Skandia Cowes Week och Fastnet Race. J/boats har tillochmed regatta-support som hjälper till med logistik, boende och annan service i samband med regattor. Cool! Foto: onEdition.


Long Beach Race Week. Även i USA körs det entyp i J/109 (men då bara med 110% fock). Foto: David McBride


Högprioriterat är att båten är skitsnygg (så att folk vänder sig om i hamnen). Och uppenbarligen kan man smälta in i St Tropez…


… eller under en kvällskryss med familjen.

J/109 interior
Salongen är ganska enkel, och kanske lite smalare än på en del andra båtar med samma längd. J/109 är 3.51 bred men har salongen relativt långt fram.

I bordet finns två förbrukningsbatterier i botten (sjysst placering) och ovanpå detta ett litet barskåp. Masten kommer ner i framkanten på bordet.

J/109 interior
På skrovidorna kan man välja om man vill ha vitt eller lackat trä. Det vita ger en ljusare inredning. Man kan också välja vitt huvudskott om man vill.

Skåpen & bokhyllan är extratillbehör. Alternativet är att ryggstöden fungerar som pullmankoj. Jag försökte få till både uppfällbar koj (bra med många gastar som skall sova ombord) och skåp (bra för vinglasen), men det gick inte att lösa. Under styrbordskojen ligger vattentanken (90 liter).

J/109 interior
Pentryt är ganska standard. Två hoar, varm/kallt tryckvatten, stor kyl (90 liter) och en tvålågig gasolspis/ugn.

J/109 interior
Navigationsbord med plats för sjökort och annat. Här skall också monteras VHF, stereo och en del annat. Laptop med Expedition sköter navet.

J/109 interior
Elpanel.

J/109 interior
Förpiken är ganska stor och ljus.

J/109 interior
Och här kommer också peket in.

J/109 interior
Akterut.

J/109 interior
Skåp på styrbordssidan.

J/109 interior
Och en garderob på babord.

J/109 interior
Toalett.

J/109 interior
Dörr till sittbunnsfacket. Här ser man ockås hållaren till nedgångsluckan.

J/109 interior
Vänstra pumpen är för att tömma septitanken, den andra är en extra länspump som behövs för ORC Cat 2 säkerhetsbestämmelser.

J/109 interior
Akterut en stor dubbelkoj. Under denna dieseltanken (85 liter).

J/109 interior
Motor & startbatteri.