Tjörn Runt

Alla artiklar om Tjörn Runt

Taktikkväll med Mattias Heiding

Nedanstående noteringar kom från en taktikkväll med Mattias Heiding 2006-06-28 där vi diskuterade snabbaste sättet att ta sig runt Tjörn. I februari 2009 kompletterades det med ett avsnitt om hur man seglar säkert (scrolla ner).

Det är inga sanningar utan nedanstående bygger på de samlade erfarenheter som fanns i rummet, och skall väl ses som ett inlägg i debatten. Vi utgick från de förhållanden som är vanligast: vind från syd/sydväst/väst och nordgående ström på insidan av Tjörn. Förhållandena ser annorlunda ut varje gång!

Allmänna tips
Under Tjörn Runt är det massor av underliga typer ute… Vill man placera sig bra gäller det att hålla sig borta från andra båtar (för att segla sin egen väg och ha fri vind) och undvika situationer.

Starten
Startlinjen läggs dagen innan så då kan man gå ut och titta på den. Normalt är det flest båtar vid det västra märket (då det blir lovarsmärke vid vindar från V eller SV). SSSS kan då lägga detta märke längre norrut för att minska fördelen. Tipset är att starta på mitten eller österut närmare Stenugnsön.

Tjörn Runt

Brattön
Nio av tio gånger är det nordgående ström (motström), då blir huvudalternativet raka spåret under Tjörnbron och väster om Brattön. Är det trångt med båtar behöver man inte vara rädd för att gå andra vägen. detta beslut kan fattas ganska sent. Även Källösund kan funka om det fastnar mycket båtar under den stora bron. Det viktiga här är att få fri vind och komma iväg.

Efter Brattön öppnar det upp och kan man börja segla på skiften. Målet är att ta sig in till Tjörnlandet och hålla sig tajt intill land. Här handlar det om att få fri vind, hitta skiften och hålla sig borta från motströmmen.

Tjörn Runt

Lyngholmarna
Vid Vallhamn öppnar det upp ytterligare. Här gäller det att hålla koncentrationen och segla aktivt trots att det blir glesare mellan båtarna. Många slappnar av här och det finns mycket att vinna på att göra rätt. Är det motström vill man komma väster om Lyngholmarna.

Tjörn Runt

Kärrsön
Nästa stora beslut är när/om man vill komma över till L.Dyrön och Kärrsön. Grundtipset är att man vill ta sig över ganska tidigt för att sedan småkryssa ner på nordsidan av dessa öar. Även nordsidan av St Dyrön erbjuder strömlä. Man kan ofta ligga kvar på denna sida hela vägen ner till Åstol innan man kliver över till Tjörnekalv.

Tjörn Runt

Rönnäng & Tjörnekalv
Här är ett annat ställe där många tappar koncentrationen och väntar på att falla av efter hörnet. Håll uppe koncentrationen då det kan vara svalpigt och svårseglat. Här kan man vinna (och förlora) mycket.

Ett svårt beslut är om man skall gå igenom Rönnäng. Man skall vara ganska säker på att det lönar sig för att fatta beslutet (men folk som är duktiga hävdar att det lönar sig ganska ofta). Det är ca 300 meter att närmare att gå genom Rönnäng.

Går man på utsidan skall man hålla ut lite från berget. Det blir ofta skalpigt och svårt att hålla fart.

Tjörn Runt

Gruset
Det är sällan det lönar sig att sticka ut till havs vid Eggskär. Kortaste vägen går mellan småöarna norrut. Efter Klädesholmen styr man 342-344 grader och man ser då tydligt ett hål mellan två mindre öar. Det kan se trångt ut. Gå nära den östra ön i början och byt sedan sida. Det syns ganska bra i kortet.

Därefter lite mer norrut innan man kan ta sikte på Flatholmen. Lite grunt längs kanterna men det syns ganska väl i kortet.

Tjörn Runt

Norr om Flatholmen
Efter Flatholmen blir det lite klurigare. det naturliga är att gå ut i rännan syd & väst om alla stenar, men det är närmare att gå öster & norr om dem. Då slipper man också fundera på var 2.8:an ligger. Det finns de som går raka vägen mellan grundet & ön och sedan mellan bränningarna, men det skall nog betraktas som överkurs.

Resten av vägen norrut mot Kyrkesund är ganska rakt på. Sjön kan vara besvärlig så man bör vara aktiv både med trim och hur man styr.

Tjörn Runt

Kyrkesund
Skall man gå igenom Kyrkesund eller runt Härön på utsidan? Om det inte är väldigt speciella förhållanden så lönar det sig alltid att gå innervägen. Det är ca 1000 meter kortare väg. Inne i Kyrkesund finns inte många vägval att göra men norr om bör man gå öster om pricken och ön för att spara några meter.

Tjörn Runt

Stigfjorden & mål
Inga magiska vägval att göra här, utan bara att hålla energinivån uppe och kämpa på. Börja inte fundera på kalla öl riktigt ännu. På slutet när man svänger in mot mål är det lite långgrunt. Ofta kan man sköra ganska mycket över det mörkblå utan att köra fast. Kolla på båtarna framför.

Hoppas detta gav lite bra idéer inför kommande Tjörn Runt. Har ni idéer eller frågor tveka inte att maila mig på peter@blur.se.

Kolla också in videofilmerna “Inför Tjörn Runt” det ett, två, tre och fyra.

Tips för ett säkrare Tjörn Runt

Starten

Är man osäker så är det bra att hålla sig väster eller norr om startområdet. Man bör ha bra koll på lastfartyg som kan komma norrifrån och hålla undan ordentligt när de passerar startområdet.

Det är numera kortare tid mellan starterna (5 minuter) vilket kan göra det hektiskt i startområdet. Man får inte passera in i startfållan förrän föregående start har gått iväg, men det brukar inte vara några problem att hinna fram till linjen.

Linjen är lång, och alla båtar får plats. Men man kanske skall undvika ändarna där det finns mycket båtar. Mitt på linjen finns det mer plats och fri vind. Om det blir trångt är det viktigt att ta hänsyn och segla så fair det går.

01_tjornbroarna.jpg
Nästa ställe där det kör ihop sig är under broarna. Här kan det bli trångt så försök vara förutseende och kommunicera med andra båtar i god tid. Det lönar sig sällan att bråka med andra båtar, utan försök hitta ett eget spår och fri vind.

Insidan Tjörn

02_brattobadan.jpg
Här är seglingen oftast odramatisk, så länge man har koll på navigationen. Det finns några grund man bör ha lite extra koll på, till exempel Brattöbåden. Här ligger oftast en boj som visar var den är.

03_soagalten.jpg
Nästa klurighet är kring Son och Galten. Dels ligger det en sten väster om Son och ytterligare ett par söder om.

04_grahalmarna.jpg
Vid Gråholmarna så är det lätt att fältet trycks ihop igen, då alla vill segla samma vägar. Se upp för grundflaket SO Gråholmen. I höjd med Håholmen ligger vid Tjörn ett grund som är populärt. Kallas av vissa för “Tjörn-Runtgrundet”.

05_batevik09.jpg
Innan Kårevik så ligger en berömd 0.9:a. Här finns få referenser, så man får ha bra koll i kortet, eller hålla sig på sydsidan i sundet.

Syd om Tjörn

06_tjornekalv.jpg
När man kommer ner mot Rönnäng så kan det vara lite mer öppet hav. Se till att vara lite förberedda på detta lite innan. Det är också bra att redan här prata om vilka alternativ man har på utsidan (hur blåser det, vilken bog blir det, vilka segel skall vi ha, hur förberedda är vi, hur ligger vi till, har vi mycket båtar runt omkring, kan det bli trångt, vilka risker vill vi ta, …).

07_sydkladesholmen.jpg

Utsidan på Tjörn

08_eggskar_djavulshalet.jpg

Här finns det flera alternativ, med varierande svårighetsgrad och risk. Och närmaste vägen är kanske inte alltid den snabbaste.

a) Farleden vid Eggskär är säker så länge det inte blåser hårt från väster
b) Segla NV mellan 2.6 och 0.8 norr om Eggskär kräver riktigt bra koll på var man är. Här kan det eventuellt ligga en boj för att markera 0.9.
c) Genom sundet vid Klädesholmen och sedan Djävulhålet är närmast, men ofta trångt i bägge sunden. Var beredda på att bromsa båten eller ta ner spinnakern om det behövs. Ett alternativ att gå väster om ögruppen vid Djävulshålet. Här måste man också se upp för det så kallade Semcon-grundet som man passerar öster om. Det kan vara utmärkt av bojar.
d) Ett helt OK alternativ är att sikta på Märreskär kummel efter Klädesholmen.

09_norrflatholmen.jpg
Nästa trånga sund om man går den inre vägen är det vid Flatholmen. Här kan det bli tajt mellan båtarna så man skall visa hänsyn. Framförallt skall man se upp på högerkanten, där det kan vara lite grunt.

Norr om Flatholmen är det enklast är att gå väster om alla stenar och grund. Eventuellt kommer här en boj som markerar 2.8. Att gå rakt igenom stenarna är inte att rekommendera. I lättvind kan man gå öster om alltihop, men då skall man vara säker på att man inte behöver slå mitt bland grunden.

10_utterskaren.jpg

Kyrkesund

Kyrkesund kan bli besvärligt vid nordlig vind. Framförallt om man inte kryssar så bra.

11_norrkyrkesund.jpg

Björholmen och målrakan

12_bjorholmen.jpg
Vid inloppet till Björholmen så ligger ett 1,2-metersgrund på sydsidan som man skall se upp för. Och det är bra att vara förberedd på manövrar genom sunden, framförallt om det blåser hårt från SV. Efter mellantiden brukar det inte vara några konstigheter innan man kommer till mål. Ibland kan det bli mörkt. Kom då ihåg att sätta på lanternorna.

13_malgang.jpg

Avslutningsvis, ha koll på Skåpesundsbron, den är 21 meter!

Ha en rolig och säker seglats.