ISAF Offshore safety survival course
Spenderade helgen tillsammans med 20 andra entusiastiska seglare på skolbänken och i Poseidons pool för praktiska övningar. Arrangörer var SSTC i samarbete med Svenska havskappseglingsförbundet och GKSS. Bland föreläsarna fanns Stefan Nilsson och Martin Wickström (SSTC), Sten Edholm (SHF) och Bengt Falkenberg (Albatross).
Programmet var späckat:
Lördag = teori
Säkerhetsregler vid havskappsegling (ORC kategorierna, erfarenheter från Fastnet, Sydney-Hobart & andra race, försäkringar). Stabilitet hos segelbåtar till havs. Sjöräddning & kommunikationsutrustning. Skador och nödreparationer. Segel (material, förvaring, sättning, balans och påfrestning på riggen). Meteorologi: prognostyper och statistik för hårt väder. Rutiner vid hårt väder (vaktschema, mathållning, personlig utrustning, kommunikationsutr, safety briefing, checklista, man-över-bord).
Söndag = övningar i pool med fullt ställ
Livflottar (genomgång av typer & utrustning, sjösättning, vändning, ombordstigning, funktioner/tips). Flytvästar: (genomgång av typer & mekanismer, praktiskt test med egen väst, sprayhood, rutiner i vattnet, tips). Man-över-bord (lifesling, metoder för att få ombord folk, första hjälpen). Dessutom sjukvårdsteori, brandsäkerhet & nödsignaler/pyroteknik
Sammanfattningsvis var det en mycket bra kurs, och definitivt värt pengarna (2.500:- denna gång). Dessutom fick man ett 5-årigt cert som kan behövas vid segling i kategori 2.
Vilka är reflektionerna så här direkt efteråt?
Det viktigaste är att besättningen känner sin båt, hittar ombord och har tränat på olika situationer. Detta kan man enkelt förbättra genom checklistor, vettiga genomgångar innan längre race och regelbundet övningar. Nåt som jag kommer att jobba mer med framöver.
Det finns hur mycket coola prylar som helst för folk som vill investera i säkerhet: flottar, västar, slings, raketer, lampor, kommunikation, sjukvård, … Men man bör ha bra koll innan man investerar 50 eller 100.000:-.
Jag förstår strävan efter ett komplett internationellt regelverk som ger optimal säkerhet och att man hela tiden vill höja ribban. Personligen tror jag att en hög lägstanivå skulle ha bättre effekt på den totala sjösäkerheten: istället för att 200 båtar skall uppgradera till värsta flotten (jämfört med en som var good-enough för svenska sommarförhållanden) så hade man kunnat skicka ALLA havskappseglare på denna kurs, vilket troligtvis gett bättre effekt?
Till sist hade det varit bra med mer tid för erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Det finns inget som slår praktisk erfarenhet!
Nedan lite bilder från Anders Averdal som såklart var med och fotade…
Nov 30, 2006 @ 13:33
Kolla också in Tom Olbergs artikel i SEILmagasinet:
http://seilmagasinet.gan.no/index.gan?id=23815&subid=0
Säkerhet vid havskappsegling « Condevor Sailing Team
Dec 31, 2006 @ 16:36
[…] Kursen som omnämns i säkerhetsartikeln, ISAF Offshore Personal Survival Course, gick för övrigt undertecknad när den hölls i Sthlm 2-3 december. Den hölls i SSTC:s regi och var mycket nyttig – rekommenderas varmt till alla havskappseglare! Även Peter Gustafsson (Blur) har gått denna kurs och har skrivit ett referat på sin blogg. […]
Säkerhetskurser i höst | blur
Oct 16, 2007 @ 13:02
[…] körs ISAF Offshore safety survival course igen. Jag gick förra året, och kan verkligen rekommendera denna kurs för er som skall kappsegla på […]
Ny ISAF kurs i Göteborg | blur
Jan 3, 2008 @ 17:57
[…] Här är referatet från när jag gick förra året. […]
Säkerhetskurser våren 2009 | blur
Jan 9, 2009 @ 08:22
[…] Nu ordnas nya säkerhetskurser av Scandinavian Safety Training Centre. Man behöver denna om man t.ex. skall segla Watski Skagerrak TwoStar (ISAF cat 2) men jag kan rekommendera den till alla som tänker segla aktivt på havet. Så här såg det ut när jag gick 2006. […]
Senior First Aid på Käringön | blur
Mar 1, 2009 @ 11:07
[…] Här bärgas en kille som har fallit vattnet. Alla som har gått Offshore Personal Survival Course vet hur svårt det är (när jag gick den 2006, hette den Offshore Safety Survival Sourse). […]
Aug 16, 2009 @ 19:37
hej mitt namn är Emil Enoksson. jag har suttit och surrat lite på olika jobb på en oljeplatt form skulle vilja veta vart jag ska ta den? och hur mycket den kommer att gå på. om jag tar detta ofshore test är man säkrad jobb? Mvh Emil
Aug 16, 2009 @ 20:08
Offshore-kursen du tänker på kostar ca 20 000 o nä du är inte garanterad jobb.
ISAF Offshore Personal Survival Refresher | BLUR
Jan 29, 2012 @ 13:00
[…] är ju fem år sedan jag gick kursen, och då går certifikatet ut. Så teoridelen handlade framförallt om det som har hänt sedan […]
Personal Safety Course på Käringön 7-8 april - BLUR
Jan 4, 2018 @ 08:40
[…] Jag gick den 2006, och behövde göra en refresher efter 5 år på Käringön (mer om det här). […]