Få fart på Tjörn Runt
..och då menar vi inte båtfart :-)
På onsdagskvällen samlades 50-talet allvarliga äldre män på mässan för att diskutera hur vi skulle få fler deltagare på Tjörn Runt. Detta har ju tidigare debatterats bland annat här på regatta.nu.
Nedan mina högst personliga reflektioner.
Jag tycker att StSS gör ett kanonjobb, inget snack om saken. Men jag tror det råder en osäkerhet kring vem man egentligen ordnar Tjörn Runt för? Är det för elitseglarna med sponsorer? För hobbykappseglarna? För familjer och grabbgäng som framförallt vill ha kul och trevligt? Eller är det för publiken på bergen? Eller kanske media? Nu försöker man tillfredställa alla och det är inte säkert att det blir så bra.
Satsning på elit har ju provats på t.ex. Sjælland Runt och Gotland Runt, med följd att antalet deltagare minskat! Jag är övertygad om att Tjörn runt måste fokusera på bredden och få med så många vanliga seglare som det bara går. Elitseglarna kommer att komma i vilket fall. Jämför med Vasaloppet. Med 100 bra åkare på startlinjen hade det inte blivit nåt – det är bredden som är nyckeln. Folkfest!!!
Som en parantes är att Lidingö Runt inte alls tappat lika mycket de sista fyra åren (436 – 430 – 435 – 451 deltagare från 2003-2006).
Mina idéer då?
a) Vädret. Blir det propagandaväder med 7 m/s och sol några år, så kommer många deltagare tillbaks! Många har varit inne på detta.
b) LYS-tal. Det blev uppenbart att inga nya båtar har LYS-tal. Och ingen Bavariaägare orkar söka LYS-cert för att åka till Stenungsbaden och dricka pilsner och köra runt Tjörn. Detta är ett moment 22 där alla pekar på varandra, och det är ju bland dessa båtar som LYS verkligen skulle göra nytta. Antingen kan man ju få ett cert i samband med ansökan (fyll i lite fler uppgifter så löser StSS/LYS-gubbarna detta) eller så sponsrar Bavaria, Elan, Hanse och andra sina ägare med ett cert om folk anmäler sig till Tjörn Runt 2007. Det vore väl bra reklam för dem också??? Detta måste ju lösas annars kommer LYS att självdö…
c) Nyrekrytering. Medelåldern på mötet i veckan var typ 60. Det är inget fel med det, men det blir inte så många fler som börjar segla Tjörn Runt efter man fyllt 40? Hur får vi med yngre seglare? Det skulle kunna vara obligatoriskt för alla båtar i de första startgrupperna att ta med en jolleseglare eller junior som fick prova på kölbåtssegling. Förhoppningsvis tycker de att det är kul och vill prova på igen (kanske i egen/lånad båt).
d) Kör en rejäl lagtävling. Klubbar/lag borde tävla om ett rejält pris (kanske det näst viktigaste efter totalsegern) med lag om 3 båtar (poäng för placering i klassen?). GKSS-1 mot Skanska mot Bavaria mot Western Express mot regatta.nu-racing-team (Arne har ju båtar för ett helt lag). Gärna rejält pengapris. Detts kulle göra att båtkrängare, segelmakare, klubbar och andra lade krut på att rekrytera båtar. Blur.se ställer upp med ett lag!
e) Shorthanded. Funkar i Norge, borde funka här. Bara att prova…
f) Entypsklasser. Det låg ett förslag att man skulle vara 25 båtar för att få ett resultat inom klassen (2006 var det 28 H-båtar och 18 Expresser). Lidingö runt rapporterar entyp om det är minst 5 båtar, och jag tror att det är mycket roligare att komma 2:a bland Novorna än att komma 23 i grupp 5? Jag kan personligen tjata in 5 Novor…
Oavsett hur mycket bättre det var förr (för det var det ju) så kommer inte den tiden tillbaka. Vad skall till för att 30-åringar skall ta sin nya Bavaria eller Elan för att segla runt Tjörn? Fråga dem, för just nu är de inte med i debatten.
Förresten, så här marknadsför man en regatta:
Bengt Falkenberg
Feb 9, 2007 @ 12:33
Jag kom fram till samma saker som du.
MickeG
Feb 9, 2007 @ 13:37
Mycket bra sammanfattning och goda tankar Peter.
Initiativet visar ju ändå att man vaknat till, förhoppningsvis forsätter man med detta.
Att göra Tjörn Runt till ett mini Göteborgs kalas med öltält för fulla tonåringar istället för glada(fulla) seglare, dödar seglingen.
Trots att jag verkligen gillar party så kommer jag nog troligen att skippa Stenungsund före och efter TR om ingen tänker om.
Seglingen är dock ändå en av årets höjdpnukter även om Härmanö runt vinner med båtlängder.
Tomas "Nordh-O.S.T.en" Nordh
Feb 9, 2007 @ 13:41
Det pågår ju, som även nämns på denna sida, en het debatt om IRC eller IMS på regatta.nu där även frågan om LYS kommer upp. Jag har också noterat att uppdateringen av LYS-tabellen släpar rejält, dels med att få in LYS-tal på nya båtar, dels att kanske justera LYS-talet för ovanligt framgångsrika båtar.
Jag tycker att de svenska generalagenterna till de nya båtar som säljs i Sverige borde anmäla ny båttyp för att få LYS-tal. Det borde vara ett säljargument för dem. och skulle underlätta för köparna. Även om det i praktiken vill till flera olika LYS-tal för en och samma båttyp beroende på rigg- och kölval så underlättar det både för LYS-kommitté och för seglarna. Dessutom bra reklam för båttypen.
I väntan på att leverantörerna tar tag i frågan är förslaget att seglingsledningen på alla stora kappseglingar erbjuder hjälp väldigt bra.
Gerhard
Feb 9, 2007 @ 14:05
Många bra idéer, här kommer förhoppningsvis ännu en.
Varför inte instifta ett Ungdomspris då skulle förmodligen ungdomarna tjata mera om att segla föräldrarnas båtar, fråga en som vet.
Sätter man maxålder ombord till 25 år, möjligtvis att man får ha en gammal räv läs förälder/navigatör med sig för ordningens skull.
Mina grabbar och deras kompisar, snittålder på 17 år har seglat Manzanita två ggr nu. och dom tycker detta är roligare och mer utmanade än deras E-Jolle satsning. Dom kan säker lura med sig fler ungdomar till kölbåtarna, i år krockar TR med J-EM i E-Jolle, detta väljes bort till förmån för TR, det tycker jag vittnar om att det finns ett stort intresse för kölbåts-segling om möjlighet ges.
Mvh
Gerhard
Vaffe
Feb 9, 2007 @ 14:37
Det säljs enormt mycket nya båtar just nu och att dessa inte per automatik utrustas med ett lystal verkar vara hål i huvudet. Enkelhet är ett måste i dag. Det skall inte vara så att man skall behöva söka i förväg för att få ett cert. Hur många hade åkt vasaloppet om man först måste certifiera sina skidor och dessutom betala för det….
Men mest spänd är jag ändå på hur du skall lösa punkt a)… ;-)
Pelle
Feb 9, 2007 @ 15:29
Oraken till att nya båtar inte hamnar i LYS-tabellen är helt enkelt att dom inte kappseglar och på så vis är deras prestanda odokumenterad. Det är en hönan och ägget situation som inte är så lätt att lösa. Dessutom säljs många nya båtar med ett stort antal valmöjligheter i fråga om riggar, köldjup mm mm vilket är rena mardrömmen för ett empiriskt system som LYS där man behöver dokumentera vad som är “standardutförande”. alltså många av dessa båtar kommer att behöva mätbrev i allafall.
Dessutom tror jag egentligen inte det är mätbrev som är probelet utan avsaknad av mätbrev för alla. I Norge har man just nu en jätteboom för breddkappsegling och där måste ALLA ha mätbrev baserat på mått tagna på den individuella båten av en auktoriserad mätman för att få segla LYS.
Hans
Feb 9, 2007 @ 15:33
Kan bara instämma med vad Peter skriver.
Nyckeln till ett ökat deltagarantal ligger nog i att få med de “nya” familjebåtarna, dvs Bavaria Cruiser och liknande. Men då Svenska LYS-kommitén verkar ha gått i ide kanske man kunde använda sig av den norska LYS-tabellen (där många av de nya båtarna fått ett LYS-tal) – något som kom upp på mötet, men här verkade StSS agera lite strutsaktigt – antingen var det ett förslag som de inte ansåg värt att diskutera eller så är det ett känsligt ämne då det tegs ihjäl från “podiet”.
För egen del är TR ett givet arrangemang då det är ett av de få tillfällen då mitt gamla kappseglar/kamrat-gäng från Express-tiden samlas o kombinerar två av livets glädjeämnen – fest och kappsegling.
Peter Gustafsson
Feb 9, 2007 @ 15:43
Det kan hända att jag är för “hands on” (vad fan skall man göra), men om leverantörerna rapporterade in vilka modeller som sålts sista åren, så borde man på en dag kunna generera LYS-tal för dessa (om man vill kan man tjuvkika på Norges). De blir ju enligt LYS-principen något för höga för nya båtar, så eventuella småskillnader mellan båtar kommer att hamna inom felmarginalen.
Det blir “good enough” och ingen av dessa seglare kommer ändå att köpa 3DL eller Fusion-segel och satsa på seger (då skall man nog skaffa sig ett LYS-cert för att klara en kontrollmätning), utan det viktiga är att få med alla de som bara skall segla på kul!
I fas två kan man börja jobba hårdare med att få fram cert på alla båtar, men först måste vi få upp intresset!
Pelle
Feb 9, 2007 @ 16:11
Nu tillbaka till en helt annan sak nämligen klassindelningen på TR som jag tycker är helt kass. Som det är ny är ju startgrupperna i princip strikt indelade efter LYS-tal. Peter har tagit upp entypsklasser men jag tror man skulle göra som norrmännen på faerdern och dela in i klasser både storlek och båttyp….och självklart borde det finnas en Bavaria klass.
Hans
Feb 9, 2007 @ 16:38
Lite förvirring med de Norska LYS-talet dock:
Om man kollar på http://www.seiling.org/ så finns det både “LYS tabell” som verkar vara en kopia av den svenska, men även “Norsk LYS std.Tabell” där många av våra vanligaste nytillverkade familjebåtar finns med. Massor av Bavariamodeller, Dufour, Hanse, Elan, Oceanis, Sun Fast/Od mm.
Man har tom hunnit LYSa X35 och First 34.7 – båtar det lär dröja åtskilliga år innan vi hittar i SSF’s LYS-tabell.
Var i ligger problemet? Varför kan inte SSF agera lika snabbt som sina Norska kollegor, eller ligger problemet i att SSF inte är intresserade av LYS utan man lägger ner sina resurser på att träta om det är IRC eller IMS som gäller…?
Kanske det är så enkelt att man bara “försvarar” sina gamla svenska 70-talsbåtar från den kontinentala anstormningen?
Pelle
Feb 9, 2007 @ 18:08
Det som gör det svårt för SSF’s LYS-kommitte är tid. Det är nästan omöjligt att rekrytera medlemmar och de som gör jobbet kämpar på så gott de orkar. Norsk och Svensk LYS är inte lika och från och med i år kommer systemen att heta NORLYS och SWELYS för att markera skillnaden. Om folk tror att det är grönare på andra sidan kölen skall man vara medveten om att ALLA norska båtar skall ha mätbrev, dvs även de som står i tabellen. VARJE båt måste mätas av en mätman och mätbrevet måste förnyas VARJE år (visserligen utan ny mätning) vilket kostar en slant för båtägaren men ger LYS-organisationen mer resurser……..på ett sätt tycker jag den norska inställningen är sundare men det verkar inte vara det som efterfrågas i Sverige…=/
(ja det är samma som jag skrev på regatta.nu men jag orkar inte vara orginell……..för de som är missnöjda med hur LYS sköts finns det lediga poster i LYS-grupperna och som LYS-kommittens ordförande…=))
Japp !
Feb 9, 2007 @ 20:08
Jag hör till de som gillar att segla Lys men inser att jag nog hör till en liten skara.
Men jag tror man genom en annan indelning av klasser kan komma till rätta med nåt som ger en viss frustration.
Och det är LYS cert. hur många av deltagarna vet vad en förändrad standardbåt har för förändringar ?
Åtminstone har jag ingen som helst koll på det och det skapar olust !
Jag skulle vilja se att de som modifierat sina båtar seglar i klass för just modifierade båtar…
När det gäller nya båtar så visst, ge dem ett lystal och låt dem kämpa mot varann, det vore ju nåt att vinna !
Kanske man också skulle kunna utse bästa 70, 80, 90 talsbåt osv.
Jag tror inte att man ska rikta in sig på en viss målgrupp, utan man försöker se lite bredare på seglingen och att det ska bli en så trivsam dag på sjön som möjligt.
Sj
Hans
Feb 9, 2007 @ 21:33
Personligen skulle jag inte ha några problem med att betala några hundralappar för ett mätbrev, det är ändå en försvinnande liten summa jämfört med vad man lägger ner på andra saker på båten :)
Men vad StSS eftersökte var hur de/vi skulle kunna locka fler seglare till att segla TR. Ev krav på LYS-cert/mätbrev är nog inte något som ökar deltagarantalet. Vad skall man då göra för att locka de “breda massorna” – varför inte göra som Frostbite, kör med egna regler – då menar jag inte kappseglingsreglerna som jag tycker bör följa nuvarande utformning utan klass/LYS-indelningen.
Är det något som hindrar att man beräknar båtarnas resultat efter NORLYS? Antalet möjliga deltagare ökar ju markant – bla når man säkerligen flertalet av de 1200 nya båtar som enligt StSS skall finnas på Västkusten (varav flertalet är Bavarior, Elan osv och därigenom inte finns med i “SWELYS”-tabellen).
De som aspirerar på klass-segrar eller totalsegern finns antagligen inte bland dessa båtar och bör inte påverkas negativt av att det kommer några fler blåbär med ev något “över-LYSade” båtar.
De lär inte ens fundera på att mäta sig med elitseglarna utan kollar nog mer på hur de placerar sig gentemot grannens Bavaria 30.
På 70- och 80-talet använde man sina familje-cruisers (Comfort 30, Ballad, Maxi 95 mfl) även till enklare kappsegling. Det segmentet deltagare är svensk breddsegling på väg att tappa om man inte fångar upp dagens motsvarigheter genom att göra nödvändiga förändringar.
Sven
Feb 10, 2007 @ 00:54
Om man förenklar processen för att sätta ett LYS och istället höftar till ett lys får man följande. En båt får för högt lys och seglas av en mindre bra besättning kommer omedelbart att ge upp.
Blir lys för lågt uppmärksammas detta blixtsnabbt av någon duktigare besättning som lånar in en båt och gör bra resultat, vilket kommer att höja rösterna från besättningar med etablerade lystal.
Bara för att systemet med LYS är enkelt (talet*tiden ger resultet) kan man inte kategoriskt dra slutsatsen att det är enkelt att sätta LYS.
Jag tror att de flest håller med om att det tex krävs mycket tid och arbete att förbereda ett kort och koncist tal (typ bröllopstal).
Peter Gustafsson
Feb 10, 2007 @ 08:14
Hej Sven,
valet stå alltså mellan en mer rättvist system som få nya båtar seglar i, eller ett lite mindre rättvist med fler båtar? Min röst ligger på det senare. Hur kul är det när bara vi entusiaster är på havet?
Vad skulle hända om ni bara tog nedanstående LYS-tal (om ni var osäkra kunde ni ju lägga på 0.01 eller 0.02). Om nån börjar vinna så måste man i vilket fall a) kontrollmäta och b) justera LYS till nästa säsong.
Bavaria 30 cruiser = 1,10
Bavaria 32 cruiser 01-05 = 1,14
Bavaria 32 holiday 96-98 = 1,14
Bavaria 36 ac 98-99 = 1,18
Bavaria 36 CR 01-05 = 1,19
Bavaria 37 AC 99-02 = 1,18
Bavaria 37 CR = 1,18
Bavaria 38 Cruiser 02-05 = 1,23
Bavaria 38 holiday 96-98 = 1,20
Bavaria 39 CR = 1,23
Bavaria 40 AC 98-02 = 1,22
Bavaria 42 cruiser = 1,24
Bavaria 44 AC 01-04 1,26 Bavaria 46 CRUISER = 1,28
Dufour 34 Performance = 1,25
Dufour 34 Standard = 1,23
Dufour 36 = 1,20
Dufour 365 = 1,17
Dufour 385 = 1,21
Dufour 40 HR = 1,31
Dufour 40 Standard = 1,30
Dufour 44 HR = 1,42
Dufour 44 Performance = 1,38
Hanse 312 98-05 = 1,15
Hanse 342 04- = 1,22
Hanse 370 = 1,26
Hanse 400 = 1,29
Hanse 400 e = 1,30
Hanse 411 1998-2005 = 1,29
Vad skulle skillnaden bli jämfört med att alla måste fylla i en blankett för att få cert (ja, egentligen borde alla ha cert, men nu vill vi ju att ägarna till båtarna ovan börjar kappsegla).
Mattias Heiding
Feb 10, 2007 @ 12:13
Bra ide med att Bavaria klass.
Vi körde Bavaria 2004 och 2005 och det fungerade fint.
Dock intresset från Bavaria är =0.
Jag ringde och triggade dem före och efter första årets segling, men det fanns som sagt inget intresse uppe i Henån=synd.
Tråkigt om allt skall ligga på StSS som redan jobbar allt vad tygen håller med denna segling.
Sven
Feb 10, 2007 @ 12:38
LYS upplevs redan alldeles för orättvist av gemene man. Skall LYS vara ett system med förtoende hos seglarna får vi absolut inte jobba åt fel håll.
Så min åsikt blir att vi skall satsa på kvalitet framför kapacitet.
Men om majoriteten vill något annat får man ändra på det i en demokratisk anda.
Det låter så enkelt när du säger “a) kontrollmäta och b) justera LYS till nästa säsong”. Vem skall boka tid med båtägarna och med lyft för vägning , åka till dem och mäta båtarna. Båtägaren vill ju inte göra det jobbet själv, har vi konstaterat.
När det sedan visar sig att båtarna beställts med olika spec, skall vi då ta bort båten från tabellen eller lägga in de varianter som framkommit. Det första skulle ge en hop av klagomål. Det andra skulle få till följd att båtägararna ints skulle veta vilket LYS de skall välja för sin båt. De flesta verkar inte ens veta att det finns ett båtdatablad för varje tabellbåt, än mindre att det finns LYS-regler och det gäller inte bara amatöret det finns starka indikationer på att TR vinnare uppenbart inte läst sitt båtdatablad.
Sveriges seglare har det LYS system de förtjänar.
Det går inte att gnälla sig till framgång.
Peter Gustafsson
Feb 10, 2007 @ 13:27
Vad jag menade att man hade en liberal hållning med att att få med nya båtar i systemet, och där kunde acceptera nån procent högre LYS mot att man slapp krångla. Hade man sedan ambitioner skulle man såklart mäta in sin båt utan att knorra.
Med “kontrollmätning” ovan, menade jag den som sker i samband med kappsegling. Vinner man med avvikelser från båtdatabladet så är man antagligen medveten om att man borde ha certat sin båt, och då är det bara att diska.
Jag har ingen enkel lösning, och vet att många personer lägger ner mycket fritid på att få både Tjörn Runt och LYS-systemet att funka, men just nu pekar alla på alla… och kvar blir äldre entusiaster i 25 år gamla båtar (en kategori både jag, Sven och Mattias hamnar i).
Enklaste lösningen just nu är att man fyller i mått (eller kryssar i standardbåt) när man anmäler sig till Tjörn Runt. Då ordnas det fram ett LYS-tal/cert där man säger att “om båten vid en kontrollmätning avviker från inlämnade mått eller standardbåt så kommer den att diskvalificeras”
Kostnaden splittas mellan StSS och LYS-kommittén. Det borde nästan vara ytterligare rabatt på båtar som seglar Tjörn Runt första gången?
Alternativt snabbutbildar man 20 “mätmän light” som efter anmälan till Tjörn Runt mäter 3 båtar var = 60 båtar. Jag kan tänka mig att mäta båtar som tänker börja kappsegla!
Nordh-O.S.T.en
Feb 10, 2007 @ 14:26
Seglar inte själv TR då jag bor på Ostkusten men resonemanget gäller ju alla större öppna LYS-seglingar. Jag håller definitivt med Peter om att försöka förenkla för att snabbt få upp deltagarantalet och sedan lösa de eventuella problem som kanske dyker upp på vägen.
Inga namn, men vissa inlägg radar upp problem på problem. Försök att se lite möjligheter istället! Felaktigheter går ju alltid att korrigera. Det är ju så LYS-tabellen alltid fungerat.
Min uppfattning är inte alls att LYS-talen mellan olika familjebåtar anses orättvisa. Det man ibland rynkar på näsan åt är kanske om man hyr in både segel, segelmakare och andra proffs för att få fart på en familjebåt med jämförelsevis fördelaktigt LYS-tal. Låt proffsen segla i sina klasser på hotta kappseglingsholkar så funkar nog LYS bra.
Hans
Feb 10, 2007 @ 17:27
Sven, vi förstår att det inte är en enkel process att ge ett helt rättvist LYS-tal (vad jag har förstått så är du insatt i ämnet – du är väl själv med i LYSorganisationen…?).
Men hur många av 70/80-talsbåtarna som LYStabellen mest består av idag stämmer överrens med hur de såg ut när de LYS-sattes. Nya riggar, segel mm har ju ändrat förutsättningarna vesäntligt.
Om man inte lyckas LYS-sätta de vanligaste nya familjebåtarna inom rimlig tid efter att de säljs så kommer LYS-seglingen som företeelse att självdö eller i bästa fall bli den “25-årsklubb” Peter beskriver.
De som strävar efter att segla med (nästan) millimeterrättvisa har ju mätklasser som IMS och IRC att tillgå.
Är inte andemeningen med LYS-systemet att det skall vara ett enkelt system? Vill man segla under helt lika förhållanden så får man väl köra Express, H-båt eller någon annan entypsklass.
Vill man att svensk kappsegling inte endast skall vara för eliten utan även en folklig sport kanske man måste ta några små genvägar och tulla lite på millimeterrättvisan.
Åter igen, StSS frågade efter förslag på hur att bredda och öka antalet deltagare på TR. Om inte SSF kan eller vill ge det stöd som behövs med att förenkla deltagandet för de båtar som inte hunnits LYS-sättas så lär tävlingen fortsätta att minska i deltagarantal.
För StSS sitter väl såpass stadigt i knät på SSF att man inte vill riskera att köra ett arrangemang som inte är sanktionerat av SSF (läs använda sig av en LYS-tabell som matchar de presumptiva deltagarna bättre än SSF’s dito)
Svenne
Feb 10, 2007 @ 22:34
Känns som man kör fast hur man än vänder och vrider på det !
Personligen tycker jag lys är ett utmärkt sätt att få till stora kappseglingar med gott om deltagare.
Rättvist kommer det väl aldrig att vara, men hur rättvist är Stockholm maraton eller vasaloppet !
Skiljer ju en del i tid mellan startande och naturligtvis förutsättningar också !
Men det accepterar deltagarna och jag tycker nog att seglarna borde kunna acceptera lys (naturligtvis ska det förbättras så gott det går).
Det är ju mycket snack om att bygga nya båtar och att det skulle tillföra seglingen nåt (vi har väl knappast båtbrist i det här landet).
Stora båtar i all ära men de drar ju också mer folk till besättning, kan ju vara en anledning till att antalet deltagande båtar minskar..
Har ingen riktig koll, men en J80 drar väl typ 5 man mot en h-båts 3 och då är det ju ungefär lika stora.
Jag har faktiskt svårt att se vad som kan göra det roligare, trots allt så måste man ju tycka om att segla..
Kanske att man på nåt sätt måste kunna identifiera sig med de man seglar mot, skulle vara kul med en presentation av de som seglar i samma grupp i nån form innan seglingen.
Svenne
Sven
Feb 11, 2007 @ 18:16
!
Sven
Feb 11, 2007 @ 21:45
Diskussionen är lite sned här. De som tycker att vi skall ha hög kvalitet på lystalen har ännu inte lagt sig i diskussionen.
Jag kan intyga att dom finns där ute.
Hans
Feb 12, 2007 @ 10:38
Sven, det är inget fel på kvalitet. Men man verkar ha lagt ribban så högt att risken är stor för att LYS-systemet självdör.
Om inte de nya “main-stream” båtarna införlivas i systemet så får vi bara ytterligare en elit-klass typ IMS eller IRC. Det är tydligt att vi har olika åsikter om hur och vem LYS-systemet är till för.
Du (och som det verkar större delen av LYS-kommitén) eftersträvar LYS-tal som är så exakta som bara är möjligt. Men då ni ju jobbar ideellt så är det naturligtvis svårt att hinna få till dessa perfekta mätvärden för alla nya båtar.
Många (jag hävdar inte alla) av oss som seglar LYS är inte ute efter den millimeterrättvisa ni eftersträvar (men troligen aldrig kommer uppnå), utan vi vill ha ett enkelt handikappsystem som möjliggör att vi kan använda våra båtar till enklare kappsegling där olika snabba båtar kan tävla mot varandra under relativt rättvisa förhållandenutan – utan massa extra, mätningar och pappersarbete.
Du uttrycker oro för att: “Blir lys för lågt uppmärksammas detta blixtsnabbt av någon duktigare besättning som lånar in en båt och gör bra resultat”
Då är det väl ganska enkelt att sänka LYStalet till nästa år. Det är väl det som LYS-systemet går ut på, att man genom aktivt kappseglande skall justera mät-talet, inte att det skall vara perfekt från dag 1….?
Dessutom så är de flesta av oss glada amatörer, det är ju inte några stora prissummor vi seglar om utan äran och för att ha skoj.
Om det är en “duktig besättning” som utnyttjar systemet så vinner man ju inte speciellt mycket anseende i seglarkretsar om det är uppenbart att man
hittat och utnyttjat en “LYS-mask”.
Tvärt om, om någon hyr in en “proffsbesättning” för att segla runt med en upphottad “flytbrygga” så är inte folk dummare än att de förstår att båten inte är representativ för övriga båtar av samma märke.
Jag efterlyser också dem som som vill ha kvar det nuvarande “kvalitativa” sättet att LYSa båtar – du säger att de “finns där ute”, låt dem då göra sig hörda.
Jag och flera andra på detta (och andra forum) är dock av den motsatta åsikten att LYS-systemet kanske borde förändras för bättre passa in i breddseglingens intressen.
p
Feb 12, 2007 @ 21:10
Är det ingen som ser att det bara handlar om män, kanske de 50 allvarliga männen skulle börja fundera över var kvinnorna är. För inte är väl kappsegling könsberoende.
Lars Sörqvist
Feb 15, 2007 @ 01:35
Hans:
Visst går nog LYS-arbetet lite trögt i Sverige ibland, men X-35 fick faktiskt LYS 1,34 redan förra året (kolla gärna SSF:s LYS-tabell!) och inte först om flera år som du säger….. Att inte First 34.7 finns med i den aktuella LYS-tabellen (2006) beror på att inte båten fanns då! Det är viktigt att debattera, men att svartmåla med osanningar tycker jag känns fel. Kjell M och övriga på SSF gör faktiskt ett fantastiskt jobb! Vi bör faktiskt vara tacksamma för alla dessa eldsjälar som trots en jobbig situation ställer upp för segelsporten! Att det sedan vore önskvärt att ge arbetet mer resurser är en annan sak….
Jag tycker faktiskt att LYS fungerar ganska bra för det det är till för – breddkappsegling. Visst är det inte helt rättvist, men det är inget handikappsystem. Vill ni segla på samma villkor är det entyp som gäller! Visst är det trist att många nya båtar inte kommer med, men det beror ju som påtalats ovan på att de inte kappseglas. LYS är ju primärt ett erfarenhetsbaserat system och då blir det så. Vill man mäta fram ett ENKELT handikapptal är det IRC som gäller anser jag!
Lars Sörqvist
Ordf. Sv X-35 Förbundet
Paneldebatt inför Tjörn Runt | blur
Jan 7, 2008 @ 20:43
[…] av kanske var med förra året när StSS bjöd in till diskussioner kring Tjörn Runt och hur man skulle få fler deltagare. Nu kör man igen i samband med båtmässan. Mitt tips är […]