Skip to content

13 Comments

  1. Pelle P
    Mar 6, 2007 @ 11:38

    Peter!
    Hur hittar du allt godis!
    Känns som kundkategorin är smal dock, får svårt att matcha X35.
    Men va f-n, är det ngn som slänger en i knät på mig så gråter jag inte…
    Skulle inte gråta över en Seaquest 36 heller… Verkar vara en nice size på båt!!
    Pelle P

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 12:18

    36 fot regerar… ;-)

    Reply

  3. Fredrick M
    Mar 6, 2007 @ 13:04

    Hej Peter!

    Såg på skota att den finns med en L-köl på 2 m också, en mer ims och skärgårdsanpassad version tror att det är den som kommer gälla i sverige.

    Var på finska mässan och såg dess lilla syster Finn Flyer 32 den hade Swan kvalitet så jag tror att det är en helt annan klass på bygget en X-båtar. Fick även veta att varvet bygger Swan 53-an.
    Fredrick M

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 13:11

    Jag har ju fått kritik för att vara lite mesig, så här pushar vi bara de hottaste varianterna ;-)

    Man kan ju fantisera hur det låter när en riktigt välbyggd T-köl träffar bohusgraniten i 7-8 knop. Ajajajaj…

    Reply

  5. JR
    Mar 6, 2007 @ 13:41

    Ja, varvet ifråga gör en hel del underleveranser åt bl.a. Nautor. 53:an tror jag att de bygger både däcket och skrovet till helt själva.
    Finnflyer 32:an som visades på mässan har ju samma skrov som Finnflyer 33R som t.ex. seglade Gotland Runt i sommar(GPH 622). Jag pratade med Eivind Still, konstruktören, och han menade att 32:an på den första kundens begäran gjorts undanvindsbetonad med raka linjer i akterskeppet. I övrigt är den ju mycket lätt för sin storlek. Han ställde sig dock tveksam till de stora fönstrena i skrovet p.g.a. att röstjärnen går ända ut till kanten och det därför är skrovet som skall ta upp belastningarna. Att då varvet valt att placera stora skrovfönster snett under röstjärnen tyckte han inte om.
    Undrar förresten vem som ritat 36:an, är det också Still?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 13:57

    Klippt ur pressmaterialet:

    “Om Konstruktören:

    Karl-Johan “Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, Kamu jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för IMS och IRC. Kamu´s konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu har t.ex. ritat alla nya Finngulf Performance Cruising båtar från 28 fot upp till 46 fot, samt racing båtar från Transat 6,5 till 53 fot. Kamu är även en flitig seglare.”

    Reply

  7. JR
    Mar 6, 2007 @ 14:18

    Så Finnyachts har också börjat anlita Kamu. Det blir säkert lyckat då han är känd för att leverera lyckade helhetslösningar. Hela den nya rangen av Finngulf båtar är ju t.ex. ritad av honom.

    Reply

  8. Fredrick M
    Mar 6, 2007 @ 14:37

    Vet någon på ett ungefär vad den får för IRC och IMS-tal??

    Reply

  9. Fredrick M
    Mar 6, 2007 @ 15:02

    Peter har du någon inredningslayout på båten??

    Är den lika dum som övriga båtar som du nämnde som konkurenter??

    Fredrick M

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 16:01

    Jag frågade efter polar/VP och man säger att man skall göra datorsimuleringar under andra kvartalet i år (till midsommar alltså).

    Layouten ser OK ut. Postar den under kvällen.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 18:03

    Reply

  12. Jan
    Aug 22, 2008 @ 21:43

    Kollade just in den “live” på flytande båtmässan i Helsingfors, här är några bilder tagna med mobilen. Verkade på det hela taget vara en vettig skapelse och föll mig mera i smaken än 32:an.
    http://fin6863.wordpress.com/2008/08/22/finn-flyer-36-club-pa-flytande/

    Reply

  13. Sweet… Finn Flyer 36 Club | blur
    Aug 28, 2008 @ 20:23

    […] har man visat nya Finn Flyer 36 Club på flytande båtmässan i Helsingfors. Första skissen kom för 18 månader sedan. Här är full […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.