Sweet… J/109


Ja, spekulationerna stämde, Blur² blir en J/109!!!

Novan är en kanonbåt, och vi har gjort bra ifrån oss på de lokala LYS-racen. Men med LYS 1.14 är man portad från en del race och man seglar mycket mot klockan då alla moderna båtar är snabbare.

Målet var att hitta en båt som går att segla fort på två man och som känns hanterbar både med familjen eller med en otränad spontanbesättning. Då hamnar man under 40 fot men de flesta coola alternativ (X-35, X-37, A35, First 34.7/36.7 och Sydney 38) kräver fullt gäng för att man inte skall hamna på högkant.

Sprit med asymmetrisk spinnaker är ett självändamål. Säkert svårt i vissa lägen, men det känns kul att lära sig nåt nytt och ganska modernt. Seaquest 36 föll på detta.


“Zelda” har koll på fältet när man vinner Skandia Cowes Week 2006, som samlade 21 båtar. Man vann också J-Cup i augusti med 26 båtar på linjen. På två man körde “Zelda” Shetland Round Britain & Ireland Race (2.000 distans). J/109 har vunnit en del andra shorthand-race som Solent to Santander (600 distans) och Round Britain and Ireland (1.860 distans). Foto: onEdition

Båten mäter bra under IRC och har bland annat vunnit Cowes Week, RORC offshore championship, IRC National Championship och varit först i klassen på Fastnet och Spi Ouest. Flera J/109 har också kört Commodores Cup. Man kan få den att mäta sjysst i IMS genom att skruva på en traditionell spinnakerbom och byta köl – men det kommer inte att hända. Tills IRC kommer till Sverige seglar vi LYS.


Matt Boyle (som äger puben The Bugle i Hamble) med sin “Shiva” under Skandia Cowes Week 2006. Foto: onEdition.

I Warsash Spring Series blev Matt trea 7 sekunder efter vinnaren i race ett. I race två kunde man inte skilja de två första båtarna åt, utan de fick dela på förstaplatsen. Tight racing!!!

Vi var också inbjudna att segla på “Shiva” under den kommande helgens klassträning med coach och påföljande race, men det gick tyvärr inte att få till tidsmässigt.


“Firestorm” under Skandia Cowes Week. I Solent finns det 30-talet J/109 och man har en fullspäckad kappseglingskalender som bland annat innefattar Round the Island Race, Skandia Cowes Week och Fastnet Race. J/boats har tillochmed regatta-support som hjälper till med logistik, boende och annan service i samband med regattor. Cool! Foto: onEdition.


Long Beach Race Week. Även i USA körs det entyp i J/109 (men då bara med 110% fock). En möjlig vinteraktivitet är att packa ner seglen, flyga över till Key West och köra entyp i hyrd båt. Foto: David McBride


Högprioriterat är att båten är skitsnygg (så att folk vänder sig om i hamnen). Och uppenbarligen kan man smälta in i St Tropez…


… eller under en kvällskryss med familjen.


Att det finns en funkis inredning är viktigt. Det här känns OK för att få med sig familjen ut på sjön? Några av alternativen var betydligt mer funktionella/spartanska.

LOA 10.75, LWL 9.30, bredd 3.51 & djupgående 2.10
4.950 kg tom eller 5.100 med seglingsklar, varav köl 1.769
Motor Volvo Penta D1-30
100% SA 59.8 m², spin 108 m²
I 14.17, J 4.05, P 13.18, E 4.72, ISP 15.11, Sprit 1.67
SA/Dspl 21, Dspl/L 172

IRC TCC 1.023 (fock) 1.030 (genua). LYS borde baserat på IRC hamna på 1.28-1.29, i Norge har man 1.30 med genua. Vi får väl se vad LYS-kommittén tycker…

Båten landar i Sverige i juli, så vi dyker upp på havet i början av augusti! Fram till midsommar (St Oset + Færderseilasen + Watski TwoStar) kör vi med Novan som snart blir till salu.