Skip to content

57 Comments

  1. Backe
    May 15, 2007 @ 21:29

    luktar fusk om det är så att man mätt in som en standard Acrona 400

    Reply

    • Putte
      Oct 4, 2010 @ 18:21

      Mycket missförstånd…Epoxi är inte lättare än Polyseter/vinylester. Däremot kan man bygga lättare med andra fibrer i kombination med Epoxi.

      Vacumininjicering med Vinylster ger inte heller en lättare båt. På en 40-fotare blir skrov och däck ca 30 kg lättare men dessvärre mjukare än med polyester. Det är vilseledande markandsföring. Vacumminjicering är miljlvänlig och produktionstakten kan blir högre. Vinlyster är mer lämplig för det. Men båten blir inte alls optimerad i styrka /vikt – rent nys…

      Reply

      • Anders B
        Oct 4, 2010 @ 19:48

        Jämför du äpplen och päron? För samma mängd glasfiber i kombination med divinycell blir väl rimligtvis mängden vinylester lägre än om man jobbar med polyester (som härdar så snabbt att man inte hinner injicera). Den lägre skrovvikten hänger väl ihop med mindre mängd plast. Eller? Enkelskrov blir förstås mjukare eftersom det blir ett tunnare laminat med injicering. Enkellaminatbotten i min båt är 29 mm tjock, i den handupplagda tidigare varianten var skrovet 40 mm tjockt i botten. I princip borde jag ha ökat glasmängden med en tredjedel för att få samma styvhet och eftersom glas är tyngre än polyester/vinylester hade det då blivit tyngre.

        Reply

  2. JOLMAR
    May 15, 2007 @ 21:37

    Ja,så ska det väl inte vara åtminstone när det gäller LYS.Dom skulle väl ändå haft ett högre LYS-tal än sina standardsystrar.Det måste ju finnas nån anledning till att man specialbyggt skrovet och inte är det att den ska vara långsammare.
    På Gotland Runt vann man ju överlägset ORC Club 1-klassen.Hade man samma mätetal som standardbåtarna där så är det märkligt.
    Utan tvekan höjer man på ögonbrynen och undrar vad som står på.
    Försvara er… eller kanske förklara er…

    Reply

  3. Bengt Falkenberg
    May 16, 2007 @ 08:17

    Om detta är sant så är det en jätte skandal!

    Reply

  4. Svenne
    May 16, 2007 @ 08:26

    Sorgligt om så är fallet, men tyvärr så vågar man inte ta tag i problemet med “lys racers” !
    Nu kan man ju tro att vissa har blivit berövade på en förstaplats, skönt med ryktesspridning…
    Kanske man skulle be SSF titta på det hela, en liten utredning istället för ryktespridning.
    Jag gillar lys, visst det är inte rättvist men ger en möjligthet till kappsegling under former som jag tycker om.

    Svenne

    Reply

  5. Abbe
    May 16, 2007 @ 08:53

    Det går ju alltid att tillämpa regel 2 och 69. Läs följande länk

    http://www.svensksegling.se/files/%7BCE5371A8-A522-43A1-8155-1724D7AE0A65%7D.pdf

    Reply

  6. Anders
    May 16, 2007 @ 09:22

    Det skulle vara intressant att höra Anders Nordströms syn på detta!

    Så träd gärna fram och förklara dig innan ryktet har blivit sanning!

    Reply

  7. ME
    May 16, 2007 @ 09:47

    Det skulle vara intressant att få Anders Nordströms kommentar.
    Ännu intressantare vore att höra något från förbundet och inte minst andra Arcona 400 ägare eftersom Arcona 400 rimligen borde höjas 0,1 eller 0,2 vilket standardbåtsägare knappast tycker är kul.

    ME

    Reply

  8. Anders Nordström
    May 16, 2007 @ 10:10

    Hej alla seglarvänner!
    Tyvärr har det blivit fel i annonsen på min båt. Båten är INTE byggd i epoxi utan är helt standard! Den är vacuuminjecerad, vilket ett antal Arcona 400 är. Om det finns andra frågor om båten så är alla intresserade välkomna att ringa mig på 0706220203.
    Vi ses snart på havet.

    Anders Nordström
    Arcona 400 #70

    Reply

  9. ihgl
    May 16, 2007 @ 10:50

    Anders Nordström har ju redan kommenterat frågan. Den 18 sept 2006 frågar Blur här på sin sida:
    Vad är annorlunda jämfört med standardbåten?

    Svaret blir:
    Ingenting, det är en standardbåt. Vi byter ut förtagsprofilen mot en betydligt lättare när vi tävlar.

    Så, saken är väl klar. Måste vara något fel på annonsen……..

    Reply

  10. ihgl
    May 16, 2007 @ 11:03

    Reply

  11. Anders
    May 16, 2007 @ 11:03

    ihgl!

    Jag säger: Yeah right! (Med en gnutta ironi…)

    Reply

  12. ME
    May 16, 2007 @ 11:11

    Jaha då är det ju glasklart:
    Varvet har byggt båten i EPOXI i smyg helt enkelt utan att tala om det för någon. EPOXI är väl dessutom MYCKET billigare än polyester, så det är väl inte så konstigt.

    ME

    Reply

  13. ME
    May 16, 2007 @ 11:18

    Följande är saxat från UK Syversens hemsida

    Båten och seglen
    Båten är en Arcona 400, levererad från varvet våren 2006. För kappsegling är båten utrustad med en garderob Millenium-segel.

    Det är en standardbåt som endast “racingoptimeras” genom att det normala förstaget byts ut mot ett betydligt lättare när båten ska kappseglas.

    ME

    Reply

  14. Anders
    May 16, 2007 @ 11:26

    Litet fel på anonsen, läs sista meningen..
    Den här båten är specad för kappsegling och cruisingsegling från första början. Den har allt det där som en en bekväm semesterseglare vill ha: värme, originalinredning, bra dynor, varmvatten, teak i sittbrunnen m m samtidigt som den har allt för att vara en riktigt vass kappseglare. Bl.a finns ett extra förstag för kappsegling, fullständig segelgarderob från 2006 (UK Syversen), skrovet är i expoxi (lättare och styvare) och synnerligen bra instrumentering.

    Reply

  15. Arthur
    May 16, 2007 @ 11:41

    Anders–> Först skriver du följande: “Båten är INTE byggd i epoxi utan är helt standard!” Längre ner skriver du “skrovet är i expoxi (lättare och styvare)”. Hur ska det vara nu då?

    Mvh
    //Arthur X-43

    Reply

  16. humm
    May 16, 2007 @ 11:50

    Anders!
    Lite fel på anonsen? Det står ju överst under fakt om skrov no 70. Om denna båt dyker upp på seglingar utan mätbrev för epoxiskrov, eller att ssf tekniska kommite gjort materialprov på båten, och friat, så kan du räkna med protester. Du kan nog räkna med protester ändå när man tänker efter. Jag tror nog att ett material prov är det ända rätta nu när situationen är som den är.

    Reply

  17. Nicklas Knape
    May 16, 2007 @ 12:42

    Jag tror vi har fler Anders än Anders Nordström som skriver här.. Kanske en Averdal??

    Reply

  18. Anders (ej Nordström)
    May 16, 2007 @ 12:50

    Vad jag menade:
    Det är väldigt mycket text skrivet för att råka få in ett fel….
    Citat ” …skrovet är i expoxi (lättare och styvare) … ” Slut citat

    För mig känns det inte som ett tryckfel.
    Om ni hittar ett hål i båten så är det jag (eller någon annan) som har vart där för att ta ett prov… (Jag tar med min 120mm hålsåg…)

    Reply

  19. Svenne
    May 16, 2007 @ 14:27

    Sorgligt, red ut det hela nu !
    De som har varit med och seglat mot den båten, lämna in en protest !

    Det måtte väl vara det bästa i det här läget för alla inblandade….

    Svenne

    Reply

  20. Roger
    May 16, 2007 @ 16:26

    Välkommen till IMS kära LYS-vänner ;-) Där kan du inte dölja om din båt är “för lätt”, det kommer imätningen att ge svar på.

    Reply

  21. ME
    May 16, 2007 @ 16:45

    Snacka om taskig sits. Antingen är det fusk eller så är det falsk marknadsföring.
    Spelar ingen roll vad som händer härnäst, någon (kanske till och med några) får nog stå och skämmas ordentligt.
    Ser fram emot att protest inlämnas, vilket verkar krävas om jag läser reglerna rätt som Abbe länkat till. Fast å andra sidan har de väl ett ORC-Club och det certifikatet skall signeras så vitt jag vet och då borde det vara rökt också.
    Trevlig helg önskas alla som förtjänar det

    ME

    Reply

  22. Focken
    May 16, 2007 @ 21:48

    Kom igen,Anders Nordström.Förklara dig – visa ORC- Club brevet och låt oberoende besiktningsman göra materialprov på skrovet.

    Reply

  23. Pelle
    May 16, 2007 @ 22:11

    Epoxi eller inte spelar ingen roll för ORC-club. Däremot borde en epoxivariant ha LYS-mätbrev..

    Reply

  24. p
    May 16, 2007 @ 22:20

    men, vad är egentligen expoxi?

    Reply

  25. Henrik
    May 16, 2007 @ 23:19

    Det sägs att Arcona gick över till en förbättrad produktionsmetod isamband med utdaterningen av däckslayout mm. vilket skulle ha pressat vikten ett par hundra kilo. LYS-tabellen säger dpl 7 400 kg och Arconas datablad 7 200 kg. Man kan då fråga sig om de lättare båtarna skall ha LYS-brev eller inte, då LYS säger ungefär så att båten skall överenstämma med tillverkarens datablad om det inte finns klassregler. Vad säger den samlade expertisen?

    Reply

  26. Styret
    May 17, 2007 @ 07:03

    Om det påverkar vikten,så bör väl båten ha vägts för att säkerställa att hon inte väger under vad som anges som standard,eller…?

    Reply

  27. tråkigt
    May 17, 2007 @ 14:56

    Det finns inte en enda Arcona byggd i epoxi…
    Tråkigt att se alla dåliga förlorare som klagar på andra istället
    för att segla själva!!!

    Reply

  28. Anders (ej Nordström)
    May 18, 2007 @ 08:33

    Det är inte bara vikten som Epoxin påverkar.
    Det ger ochså ett vridstyvare skrov som ger högre riggspänning som ger höjd och fart…..

    Reply

  29. chockad
    May 18, 2007 @ 12:41

    Det här börjar lukta skit ordenligt!
    Nu är texten i annonsen ändrad till vilynester istället för epoxi!
    Är detta ännu en felskrivning?
    Problemet är att om båten nu är i vinylester så är det lika mycket fusk som epoxie.
    Det finns andra “standard” båtar som byggts i vinylester isället och därav fått höjt lys.
    Om jag möter båten iår så kommer vi lägga protest om detta inte är fixat innan!

    Chockad
    Ps. detta har jag inte sett sedan någon gjorde ett försök med en Maxi 84 och någon annan med en Mini Compis! Bedrövligt.

    Reply

  30. Mats
    May 18, 2007 @ 15:36

    Det är naturligtvis styvhet per viktenhet, där epoxy har klar fördel gentemot polyester, som är intressant. Sedan om man optimerar efter vikt, så får man en lättare båt med samma styvhet, eller om man optimerar efter styvhet, och kan bära en högre riggspänning m.m., är en smaksak. Man kan naturligtvis även tänka sig en kombination av minskad vikt och ökad syvhet. Vad jag vet så finns ingen specifik information om en båts styvhet i någon mätregel. Däremot finns ju ofta vikt och materialinformation med, vilket implicit avgör styvheten. Åtminstone någon form av styvhetspotential.

    mvh,
    Mats

    Reply

  31. chockad
    May 18, 2007 @ 17:01

    Till “tråkigt” din kommentar är nog den som kommer vinna “dummaste blogg priset iår”. Du uppmanar till att det är ok att fuska alternativt att lura en ev. köpare. Kanske du seglar med den aktuella båten och ni alla delar samma moral?

    chockad

    Reply

  32. svenne
    May 18, 2007 @ 20:14

    Bengt Falkenberg det är nog så att det är skandal!

    Reply

  33. reglaget
    May 21, 2007 @ 07:14

    Reglaget;
    Kan inte någon LYS-gubbe eller mätman för andra regler komma med något uttalande så vi får veta hur man där ser på olika material och vad det kan betyda för mätetal?Båten är i mina ögon “den fula ankungen” tills vi vet..

    Reply

  34. ME
    May 21, 2007 @ 09:17

    Vilken röra!

    Så vitt jag förstår så skall en båt överensstämma med båtens båtdatablad samt standardutförande. På Arconas hemsida står att läsa:
    “Skrovet är tillverkat i sandwichlaminat med Divinycell som distansmaterial. Handlaminerat med multiaxiella vävar och högvärdig Isopolyester. ”
    Enligt Anders Nordström är skrovet vacuuminjecerat och enligt senaste version på båtagent är “skrovet är i vinylester och vacumlaminerat (lättare och styvare)”
    En del av de fördelar man får genom att använda vacuuminjecering och vinylester är ett starkare och eller lättare skrov. Alltså en båt med andra egenskaper är den som är handlaminerad med Isopolyester.
    Det låter för mig som båten inte uppfyller kraven för att få använda sig av LYS-tal enligt tabell utan borde haft ett LYS-certifikat.

    Nu är det väl ändå dags att få det här uppklarat!!

    ME

    Reply

  35. SYLen
    May 21, 2007 @ 13:24

    Anders tillhör inte den lilla skara som den lokala Lysgruppen
    har valt att jaga, så enkelt är det.
    Finns ganska många andra som blivit förföljda av en nitisk grupp konkurenter på banan. Kanske är de kunder hos honom eller annars väl bekanta. Hade fallet varit annorlunda skulle båten avkrävts en verifierad vikt genast.
    Bara genom att “vinna allt man ställer upp i” utan att åka en pinne eller två på direkten tyder på att Anders har nära band med lysgubbarna.

    Tror inte att Arconan kommer till start med sin nuvarande ägare igen med tanke på att det kanske finns folk som skulle vilja veta och lägger en protest.
    Kanske är den till och med svårsåld tack vare detta.

    Reply

  36. Svenne
    May 21, 2007 @ 14:04

    Varför är seglare så rädda för att protestera i mångt och mycket är reglerna utlämnade till oss för att hålla koll på !
    Om det finns en oklarhet så lämna in en protest och låt andra reda ut hur det ligger till, det finns väl inget att vare sig skämmas för eller att vara rädd för !
    I det här fallet är det solklart att en protest skulle reda ut en hel del men som jag ser det så borde ju protesten komma från de som seglat mot den båten (går säkert bra att skriva på den flera st).

    Om man inte protesterar nu så lägg ner denna smutskastning av Anders Nordström…

    Svenne

    Reply

  37. Abbe
    May 21, 2007 @ 14:28

    Protest/asökan om gottgörelse skall lämnas in efter angiven tid efter avslutat race. Finns det ingen inom angiven tid – har det aldrig hänt!

    Det ni kan göra är att anmäla båten till LYS kommittéen för en utredning.

    Sen finns det en moralisk diskussion, vem vill bli betraktad som fuskare. Blir det svårare för Anders Nordström nu på regattorna? Kommer någon någonsin lita på hans resultat? Om inte annat så sänker det ju hans trovärdigeht om detta är sant!

    Men som sagt det är en annan diskussion!

    Reply

  38. chockad
    May 21, 2007 @ 14:31

    Jag håller med Svenne. Vi måste bara möta den då det i det här läget är svårt att lägga protest på förra årets seglingar. Jag anser att det skulle vara bäst om pappren läggs på bordet och lyskommiten tar ställning till om båten skall ha lysmätbrev, innan första seglingen iår, och vad som skall stå i det.
    Detta är ju intressant med tanke på framtida “Lys-racers” och hur reglerna skall tolkas.
    Jag håller dock inte med om att detta är smutskastning då uppgifterna är hämtade från varvets och säljarens egna uppgifter. Jag anser att dom smutsat ner sig själva.

    Reply

  39. Rogge
    May 21, 2007 @ 14:40

    Arconan väger 400Kg mindre än standard. Detta är inom “felmarginalen” i LYS. Samma gäller det storsegel som syddes för GR. Akterrundan var optimerad för turistklassen ORC Club. Detta behövdes inte tas upp i mätbrevet, ej heller båtens avvikande vikt. Hur tror ni tilltron till kappsegling/havskappsegling ska kunna bli bättre om respitregler som LYS (små klubbseglingar) och ORC Club (turiståka) används vid prestige tävlingar?

    Reply

  40. Svenne
    May 21, 2007 @ 15:34

    Om det inte går att lägga en protest i efterhand då en båt avviker från grundstandard så är det fel på reglementet.
    Visar det sig att en båt skiljer sig från grundsatandard så bör den ju naturligtvis bli diskad under alla seglingar som den deltagit i med den avikelsen (i detta fall så är det ju ingenting som förändrats mellan seglingarna).
    Visst går det att lägga in en protest, det är ju nu det uppdagats !

    Svenne

    Reply

  41. Jan
    May 21, 2007 @ 16:58

    “Arconan väger 400Kg mindre än standard. ”
    Men som sagt sa är det ju inte bara fraga om vikten utan även om vridstyvheten i skrovet som ökar vid användande av starkare material.

    Reply

  42. chockad
    May 21, 2007 @ 17:27

    Det finns ingen felmarginal i lys när det gäller för lätta båtar. Det är ägarens/mätmanens ansvar att reglerna efterföljs.
    Många båtar väger dock förmycket utan att få handicap för det.

    Reply

  43. Undrande
    May 21, 2007 @ 17:51

    Felmarginalen på 400 kg skulle jag vara intresserad av att få bekräftad av lyskommittéen. Det skulle i så fall resultera i ett sanslöst filande och slipande runt om i Sverige bland de som tävlar seriöst och är hänvisade till LYS för att det inte finns något annat. 400 kilo på en 40 fotare borde vara 2 hundradelar och det skulle man nog kunna ta ca 50.000 kronor för. Jag vet flera som gladeligen skulle betala de pengarna för ett bättre lystal.

    Reply

  44. Abbe
    May 22, 2007 @ 12:32

    Som sagt, protester lämnas in före protestidens utgång vid respektive regatta, efter det är det en icke händelse.

    Men försöka duger…;-)

    Reply

  45. Undrande
    May 22, 2007 @ 17:48

    Vad säger reglerna om att man protesterar mot fusk som uppdagats efter regattan. Vem lämnar man den protesten till, nationell myndighet?

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    May 23, 2007 @ 12:10

    OK, time for wrap-up?

    Jag tycker att de som känner sig berörda får protestera eller ta annan konkret action. I annat fall kan man anse saken utagerad.

    Reply

  47. chockad
    May 23, 2007 @ 12:27

    Visst peter, Vi väntar bara på tillfälle då vi möter båten. Det är nog enda sättet att få det utagerat.

    Reply

  48. Anders
    May 24, 2007 @ 09:30

    Ja…innan dess kan vi intet göra!
    Frusterande!
    Men tills dess inget är bevisat så får vi leva med ovissheten…

    Reply

  49. chockad
    May 24, 2007 @ 14:23

    Annonsen ändrad igen. Cover up?

    Reply

  50. Svenne
    May 25, 2007 @ 10:56

    Från annonsen !

    ÖVRIGT
    Båten säljes med ett förbehåll: Överlåtelse kan ske tidigast 17 augusti 2007 då sista planerade kappsegligen är avklarad. Då befinner sig båten i Göteborg.
    För den som köper båten kan det finnas möjlighet att medverka vid transportsegling eller någon kappsegling. Det kan också vara möjligt att använda båten någon vecka under sommaren innan själva överlåtelsen kan ske.

    Så då finns det väl chans att protestera om nån vågar :9)

    Svenne

    Reply

  51. chockad
    May 25, 2007 @ 16:53

    Svenne!
    Anders kan ju eventuellt ta och skaffa ett Lysbrev och få Lyskommitens åsikt, och på detta sätt kanske rädda situationen. Vi får se hur han tänker. Jag hade gjort på detta sätt om jag vore han.
    Om han gjort rätt så är det bara att köpa ny båt för en annan.
    En 806 i vinylester skulle sitta fin fint, eller kanske en Nova?

    Reply

  52. Anders N
    May 25, 2007 @ 20:30

    Båtdatabladen uppdateras ju faktiskt inte fast man påtalar fel.
    First 31.7 stod som blyköl men har alltid haft järnköl. På en fråga om vi skulle ha lysmätbrev som fått levererat järnköl vilket alltid varit std så fick jag svaret “nej”. Ändå ändrades inte båtdatabladet förrän långt senare.
    Ett förslag: Gör som i Danmark kräv mätbrev av alla även LYS och mät in alla segel av mätman. Då spelar det ingen roll vilken regel vi kör efter i heller.

    Reply

  53. Anders
    May 26, 2007 @ 00:29

    Fast att rykten av denna kaliber dyker upp om en båt/skeppare i branschen som enligt uppgift även är mätman.. Det är intressant.
    Vad har han gjort?
    Har han gjort något mot någon?
    Eller har han bara haft otur…?

    Reply

  54. Peter Gustafsson
    May 26, 2007 @ 07:49

    Som sagt, avgör saken i protestrummet!

    Det är i Norge man har fått styrsel på LYS. Även hårda entypsklasser skall kontrollmätas. På Novan skickade jag in faktiska mått + bilder på mätmärken i segel. Efter två dagar hade jag ett officiellt mätbrev. Cool!

    Dessutom är alla mätbrev publika på http://seiling.org/

    Reply

  55. Topp 10 | blur
    Oct 2, 2007 @ 22:44

    […] Whats Up? (2007-05-15) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.