Watski Skagerrak TwoStar 2007
Anders Klamer och jag seglade Watski Skagerrak TwoStar för att prova på shorthandsegling. Vi hade hört mycket positivt både från svenskar och norrmän så detta måste man ju bara prova!
Helt otrolig regatta!!! Verkligheten överträffade alla förväntningar. Både när det gäller själva kappseglingen, arrangemangerna, sociala biten runtomkring. Detta måste fler vara med om!
Dessutom gick det mycket bra för oss:
- Hankø – Arendal 14:49:04 1:a på etappen, 4:a på scratch
- Arendal – Marstrand 13:11:30 2:a på etappen, 2:a på scratch
- Marstrand – Hankø 17:21:00 1:a på etappen, 1:a på scratch
- Totalt 1:a, 1:a på scratch och 3:a totalt
Vi startade 17:00 på onsdagen i klassen LYS 1.15-1.23, övriga klasser startade succesivt under kvällen & natten. I vår klass fanns 35 båtar, bland andra Dufour 385, Grand Soleil 37, First 35, X-102, Stratus, Twostar 36, Norlin 34 MkII, X 342 och ett antal aktiva First 31.7.
Vi hade en idé om att man skulle gå söderut först för att korsa Oslofjorden via Missingarna och Hollenderbåen. Starlinjen låg mellan två öar, och för att få den eftertraktade lovartsänden var man tvungen att gå bakom ett gäng för att kunna slå till toppposition för styrbord. Alla båtar ut om en handfull valde att gå direkt över till västsidan, men på vår kant fanns bland annat CB33 “Rabbagast” som är erkänt duktig lokal seglare. Tillsammans med honom så tog vi språnget över fjorden strax syd om Hollenderbåen.
Vi hade tydliga indikationer på att vinden under kvällen/natten skulle vrida från sydväst till nordväst, så vi ville till varje pris ligga till höger om våra konkurrenter. Småslag längst ute till höger och innanför Faerder för att gasa på västerut. Andra båtar trodde mer på strömmen som alltid går längs kusten västerut, och tog sig ut i havet.
Att positionera sig i strömmen kostade såklart konkurrenterna distans mot mål, och vid Svenner var vi faktiskt första båt i fältet… kändes bra, men kom inte vårt NV-skift skulle de andra ha mycket mer medström…
…men det lättade succesivt och 00:20 kunde vi slå och sträcka målet för styrbord. Cool!
Sedan ökade det succesivt till 10-12 m/s och djävulsk sjö. Inget vidare men vi visste att vi låg bra till och körde stenhårt.
Pitstop i Arendal. Killarna på “Trindy” låg bra till men tappade en del på segelskiften längs kusten. Man har 3 timmar på såg innan man startar nästa etapp (alla håller ordning på sin egen starttid). Perfekt för en pyttipanna, ett toabesök och lite bryggsnack. Eller om man behöver laga nåt. Vi var 4:e båt på scratch och 17 minuter före nästa båt på LYS. Gott – då detta var den sträcka jag hade sämst koll på innan racet.
Pang på nästa etapp. Nu blåste det 12-14 m/s och framför oss låg 100 distans av undanvind!
Seilas:
Spinnaker eller ikke
De første båtene er på vei mot Marstrand med nordvest på 30 knop.
De tøffeste vil vinne
I øyeblikket ligger regattaens minste båt «Blur» som nummer to i feltet og han kjører spinnaker i motsetning til andre i klassen hans. I følge trackingen seiler svenske Peter Gustafsson 11 knop med sin Albin Nova. Gustafsson har fått smaken på norske regattaer. Han seilte Hovdan Skagen Race og vant sin klasse i årets Færderseilas. Dette er hans første dobbelhanded regatta.
20 knop
Det blir en tøff seilas for alle som tørr å kjøre spinnakeren. Moderne baugspryd båter vil ha en fordel under denne etappen. Vinden skal dreie mot nord langs svenske kysten i kveld. I morgen tidlig vil det blåse friskt fra øst. Utover dagen vil det løye med skiftende vind.
SEILmagasinet:
Kosetur i kuling
– Nå seiler vi med spridd genua og fullt storseil, så nå er det ren kosetur mot Marstrand, forteller Pål Tønnesson om bord i RABBAGAST.
– Vi angrer på at vi ikke skaffet oss en stormspinnaker før start. Vår vanlige spinnaker blir for stor i så mye vind. Det blåser ca. 30 knop. Vi erfarte i Hovdan Skagen Race at når det blåser over 30 knop, hadde vi vansker med å håndtere båten med fullt mannskap og spinnaker, forteller han.
Aktenom ser de en spinnaker.
– Vi tror det er den svenske båten BLUR som har satt spinnakeren, sier han.
BLUR leder klassen i Arendal.
Vi trodde på en stark ostgående ström runt Danmark, och planerade en rejäl underbåge. När inga nära konkurrenter hängde på, t.ex. “Rabaggast”, fegade vi ur och tog det lite lugnare för att inte chansa för mycket. “Trindy” vann etappen på att köra hårt söderut för att få bättre sjö och mycket ström.
Vacker solnedgång utanför Marstrand. Vi tror att detta är en 31.7 som jagade oss hela dagen. Under dagen hade vi passerat några båtar och före i mål var bara “Brigadoon” en Dufour 385. 2:a på scratch och 1 timme före nästa båt på LYS. Wow… vårt medflyt höll i sig.
Vi hade pitstop mellan 00:00 och 03:00 och efter praktiskt fixande och vädermodellerande så vågade (!) jag inte gå och lägga mig för jag var helt säker vpå att jag skulle försova mig till start. Sjuk känsla att ligga och tima startlinjen utanför Strandverken 03:00 på morgonen.
På vägen norrut fanns många olika ideer. Nordost? Sjöbris? Nordan? Vi vissta bara att strömmen var stark (1.5 knop som mest) så vi bestämde oss för den, sedan fick vi se vad det blev när ny vind fyllde på. Vi la ett antal waypoints i (den teoretiska) strömfåran för att maximera effekten och gasade norrut. När vi ser alla konkurrenter utom två dra in till land i jakt på sjöbris. Panik!
Med kikaren kunde vi dock konstatera att de hade motsröm och mycket lite vind. Såg bra ut, och till sist fyllde det på med en nordan som skruvade oss upp mot koster där nu de största båtarna i racet började komma ifatt. Vi var lite nojiga, då “Rabbagast” var på hemmavatten och hade fortsatt ännu längre västerut och fått än ännu bättre skruv än vår. Ajajaj… hur långt var han före?
Min kalkyl var onödigt pessimistisk. Man var bara strax före och dessutom hade han missat ett märke utanför Marstrand och utgått. Trots att vi var minsta båt var vi alltså först i mål på scratch! Och över 2 timmar före nästa båt First 35 “Kariette”! Tre bra etapper. Helt osannolikt!
SEILmagasinet:
Den svenske båten BLUR kom i mål tidsnok til å kapre seieren i den minste LYS-klassen – og det med god margin på RABBAGAST; omtrent én time!
Förtöjd på Hankø. Trötta men mycket nöjda. Att båten var snabb visste vi men vi var osäkra på hur hårt man skulle orka driva den på två man. Svaret är nästan lika hårt som på kortbana. Dessutom hade vi tur att hitta en röd tråd i våra väderprognoser och modeller.
Dessutom blev vi 3:a totalt i gott sällskap:
- NOR 11189 piXeline X-442 Henning Hansen Arve Roaas
- NOR 7901 Roaring Forties Baltic 52 Brian Raastad Peter Brandt
- SWE 8 Blur Albin Nova Peter Gustafsson Anders Klamer
- NOR 9779 Jokerman X 50 Per Ottar Skaaret Knut Frostad
- NOR 9701 Godevenner First 40.7 Elling Rishoff Morten Brekke
- NOR 10921 Skarven Elan 37 Jørn Osnes Hans Skaar
- NOR 11733 Venus Elan 40 Vidar Moe Egil Norli
- NOR 10910 Ille Moro 1 Bavaria 42 Match Ludvig Daae Eivind Buckner
- NOR 12122 Elanor Elan 410 Tor Hove Kjell Inge Heiberg
- GBR 5433 Jammy Dodger J/133 Neil Martin Philip Barnes
Andra svenska placeringar:
- 4:a i LYS 1.15-1.23, SWE 641 Trindy First 31.7 HR 1.19 Jonas Kjellberg Lerums SS Urban Edvardsson BKSS
- 9:a i LYS 1.24-1.28, SWE 10570 Snubbler X 382 1.28 Jan Svernhage GKSS Björn Svernhage GKSS
- 3:a i LYS 1.29-1.31, SWE 92961 Chamsiin X 382 1.29 Peter Dahlsten GKSS Peter Pilups GKSS
- 10:a i LYS 1.37-, SWE 33 Spiff IMX 40 1.38 Lena Having LSS Håkan Hambeson MSS
Update 070618 14:50 – Seilas skriver:
15,7 knop med Albin Nova
«Blur» ble nummer tre overall i Watski TwoStar, mye takket være en god etappe fra Arendal til Marstrand med 15,7 knop på loggen. Se film fra etappen.
Dette var første shorthandedseilingen for Peter Gustafsson og Anders Klamer som må være meget fornøyd med seilingen, spesielt om du studerer resultatlistene så viser den at «Blur» er den eneste av de små båtene på topp ti listen. Båtene starter til forskjellige tidspunkt, og pit-stopene i Arendal og Marstrand gjør at forholdene blir forskjellige for de ulike klassene.
Best for de store
Ut fra etapperesultatene kan det virke som at forholdene var best for de største båtene i to av tre etapper. Første og siste etappe ble dominert av de større båtene, mens andre etappene finner vi mange små.
Pixeline som vant sammenlagt fikk to førsteplasser og en fjerdeplass i sin klasse. «Blur» derimot vant to etapper og fikk en andreplass som sin dårligste i sin klasse.
Update 070619 10:00 – mer BLUR på SEILmagasinet:
Svensk begeistring etter Watski-seier
Peter Gustafsson og Anders Klamer fra Sverige debuterte i Watski Skagerrak TwoStar i år, og de to svenske seilerne var ikke snauere enn at de vant med sin Albin Nova ved navn BLUR. – En helt utrolig regatta!! Verkligheten överträffade alla förväntningar, skriver de på sin hjemmeside. Nå vil de ha med flere svenske seilere.
– Både när det gäller själva kappseglingen, arrangemangerna, sociala biten runtomkring överträffade alla förväntningar. Detta måste fler vara med om!, fortsetter de i sin oppsummering av regattaen; en oppsummering som forteller i detalj hvordan og hvorfor de seilte som de gjorde.
Du finne oppsummeringnen her, og den kan være vel verdt å lese. Den avslører at det ikke var noen tilfeldighet at de vant, og det kan være mye å lære.
Du kan også se intervju med de svenske vinnerne på SEILtv, eller filmen de selv har lagt ut på SEILtube.
Jun 17, 2007 @ 21:35
Stort grattis! Bra gjort.
Jun 17, 2007 @ 22:05
Grattis Peter.
Är du signad för VOR än?
Kul att läsa hur man gör på riktigt! Vi är glada bara vi kommer runt på tisdagarna……
Jun 17, 2007 @ 23:35
Grattis…bra seglat….man blir sugen till kommade år
Jun 18, 2007 @ 01:05
Grattis, låter definitivt som att vi borde försöka få någon two-handed segling till Finland också!
Jun 18, 2007 @ 01:31
Hej Peter!
Skulle vara kul om du kunde ge lite tipps om hur man seglar båten på en eller två man vid denna typ av kappsegling. Använder man spinnakerstrumpa eller hur fixar man spinnakern om det blåser mycket? Hur kör man gippar? Självstyrning i manövrar? Vacktpass? etc.
Finns det några bra sajter eller böcker som handlar om teknik vid shorthandsegling?
Är sugen…..
Jun 18, 2007 @ 07:32
Lasse, bra idé!
Jag är ingen expert efter en segling, men jag skall försöka sammanfatta vårt tänk. Det finns också lite bra info på nätet. Jag sammanställer.
Jun 18, 2007 @ 08:33
Hej Peter!
Grattis till den fina insatsen och tack för ditt trevliga och inspirerande “reportage” (och för dina fina hemsida).
Jun 18, 2007 @ 11:15
Gratulerar, ni måste gått som tåget, verkar ha varit ett kanonrace! Skall absolut försöka göra det nästa år.
Jun 18, 2007 @ 11:39
Du, och andra, borde definitivt prova på!
Ja, vi hade verkligen “flow” både med fart & taktik. Ibland stämmer allt (och ibland stämmer inte nåt)!
Jun 18, 2007 @ 13:34
Gott jobbat.
Har vart kul att följa er under racet.
Och är definitivt sugen att köra nästa år.
(Satt och väntade på att se er passera norr om Havstensund hela helgen. Såg Chamsin gå förbi tidigt i söndags)
Jun 18, 2007 @ 14:34
Passerade Havssten vid 10:00 i söndags på väg till Sannäs där det skall firas midsommar.
35 distans singlehanded & bakfull före lunch kändes som avkoppling efter allt långdistansande – och så fick “Trindy” en sista chans att testa om en 31.7 är snabbare än en Nova :-)
Jun 18, 2007 @ 15:08
Det är bara att buga ödmjukt Peter och Anders. Ni har på ett par veckor blivit de mest omtalade seglarna på dom norska seglingssiterna. Och det vet många, att det inte är lätt att bli hjälte i närmaste grannlandet. Men det har ni verkligen lyckats med.
Jag skulle inte bli förvånad om inte alla svenska båtars goda insats under Watski Skagerrak TwoStar skulle lägga grunden för en liknande tävling på Svenska västkusten. Watski har ju gått inn som sponsor också i Danmark, men där har arrangören ju valt en lite mesigare variant av TwoStar. Tror personligen inte det är riktig väg att gå. Motivasjonen hos dom flesta deltagarna ligger primärt i att detta är en tävlingsform där bara det att genomföra är en prestation. I år var vädret perfekt och man kan fort få ett intryck som inte är helt representativt för hur det kan vara i Skagerrak i mitten av juni.
Tar jag inte mycket fel blir det nog snabbt du som kommer att coacha både Geir Inge och Harald. Harald har inte annoncerat vilken båt han seglar i OneStar men det vore kul om det blev 2 109’or med. Och 3 på TwoStar i 2008.
Jun 18, 2007 @ 17:17
Grattis! Du ska inte behålla Novan då? ;-)
Jun 18, 2007 @ 18:46
Peter, du fuskade inför hemfärden !!
Vi flöt till kojs vid 04.00 tiden och var väl inte helt allerta.
Du hade väl redan kollat in senaste gribdata redan och sov sött då ?
Urban hojtade från kojen när jag la ut 06.00
– Glöm inte ta upp draggen, vilket var ett utmärkt påpekande :)
Hur som helst, det var en otroligt kul segling med gott umgänge
bland seglarna.
Vi ses Peter/Anders och ni andra svenskar som var med där uppe.
Jonas o Urban , Trindy
Jun 18, 2007 @ 18:51
Tack själv Jonas, mycket trevligt att både segla och umgås!
Spana in http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157600382068070/ där finns en go bild på sjöbusen Kjellberg!
Jun 18, 2007 @ 22:18
Hei Peter
Gratulerer med strålende shorthand debut!
Du husker kanskje at jeg under Hovdan Skagen prøvde å utfordre deg til å delta i Simrad One. Etter fantastisk seiling i Watski er det kanskje på tide å pushe grensen litt videre! Tror du klarer å få den nye båten ferdig om ønsker…. Det hadde vært morsom om vi ble 3 J/109 på startlinjen.
Hva skjedde forresten med de 100 pilsene i Skagen?
Jun 18, 2007 @ 22:30
Hej Harald, saknade dig på linjen!
Vi mjukstartar J/109:an på Hermanö Runt samtidigt som OneStar. Jag behöver nog träna både mer shorthand och lära känna nya “Blur” innan jag kör en solokappsegling.
Men nästa år kanske…
Det område som verkar behövas förbättras mest är festandet. Nu har jag fått kritik både från Jonas (att jag kollar gribdata istället för att dricka drinkar) och Harald (att jag inte levde upp till mitt löfte att dricka 100 pilsner i Skagen)… Jag skall lägga upp ett stenhårt träningsprogram under juli :-)
Jun 19, 2007 @ 08:42
Peter
Om du behöver en coach till det där träningsprogrammet i juli så säg till…
Jun 19, 2007 @ 12:52
Peter,
Är Kostecki en bra arbetsgivare?
Vad har ni för löner, OB-tillägg i “Screaming fifties”????
Skämt åsido; grymt jobbat. Nu bara MÅSTE jag testa detta!
Emil, vad tar vi för båt? Vega eller moth-jolle…? Bör nog försöka med en Nova, verkar hot!
Pelle P
Jörnstedt spanar in Novan | blur
Jun 20, 2007 @ 07:21
[…] Blur i Hankø före starten av Watski Skagerrak TwoStar 2007. […]
“Gode forberedelser ga uttelling” | blur
Jul 11, 2007 @ 12:31
[…] Man hade 20-talet sidor om årets regattor, och man täckte såklart Watski Skagerakk TwoStar (här är vår egen rapport från i juni). Hittade följande lilla ruta om oss. Kul! Peter Gustafsson og Anders Klamer fra Sverige imponerte […]
Watski-sponsring? | blur
Jul 24, 2007 @ 18:31
[…] Sverige har tummat lite lagom på sanningen när de berättar om våra bedrifter i Norge: Svensk seger i Watski Two Star […]
Watski Skagerrak TwoStar 2008 | blur
Oct 30, 2007 @ 20:07
[…] Vi skall så klart köra. Så här gick det förra gången. […]
Shorthandkalender | blur
Jan 13, 2008 @ 12:51
[…] under Watski Skagerrak TwoStar 2007. På väg in mot Marstrand efter 100 distans undanvind från […]
Shorthanded - snart här? « FIN6863
Feb 1, 2008 @ 00:00
[…] pitstop emellan, som i t.ex. Watski Skagerrak, som Peter “Blur” Gustafsson berättar om här […]
En månad till TwoStar | blur
May 23, 2008 @ 18:57
[…] är svårt att sätta upp ett rimligt mål. Förra året klaffade allt, och det blir mycket svårt att överträffa resultatmässigt. Dessutom seglar vi nu i en mycket […]
Grattis Madonna! | blur
Dec 21, 2008 @ 17:06
[…] 31.7 Madonna, som vi bland annat fajtades med på TwoStar 2007, vann ARC (Atlantic Rally för Cruisers) totalt. Jättegrattis! Vi vant ARCen over-all i tillegg […]
Watski Skagerrak Twostar 2010 | BLUR
Jun 20, 2010 @ 23:46
[…] är väl bästa svenska resultatet sedan vi blev 3:a totalt med Novan 2007? Jag satt och var lite avundsjuk under de två första etapperna, men när jag såg att det skulle […]
Lärdomar | Watski Twostar - BLUR
Nov 14, 2016 @ 04:40
[…] Hela storyn här. […]
Hollænderseilasen 2017 - BLUR
Aug 28, 2017 @ 20:40
[…] Ett av mina bästa minnen är från 2007 (är det verkligen så länge sedan) då vi seglade Watski Skagerrak 2star för första gången. Välkomnandet från Fredrikstads SF var helt otroligt och det var det också i lördags då vi […]