Skip to content

15 Comments

  1. Lars Sörqvist
    Aug 21, 2007 @ 20:22

    Hej Peter!
    Jag ser fortfarande fram emot att få se intressanta teknikartiklar och -diskussioner på din blogg om shorthandsegling. Tycker att detta verkar vara en mycket intressant utveckling av segelsporten. Bra komplement till fullbesättningsegling då det är lättare att få fler träningspass/tävlingar. Något som saknas är dock insikt hur duktiga seglare organiserar båthantering, etc. Eftersom du är en av de som har mest kunskaper innom området i landet vore det kul om du kunde dra igång denna diskussion!
    Lasse / X-35

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 21, 2007 @ 20:52

    Hej Lars,

    pratade faktiskt idag med Jonas Claesson (som ju kör mycket shorthand) om vad man kan göra för att få upp intresset. Det kan vara lätt att överdriva svårigheterna med shorthand, och både maran och TwoStar anses ju vara “tuffa” race.

    Jag har bett lite rutinerade seglare om input, så förhoppningsvis kan vi spinna vidare på detta framöver. Några tips finns under http://www.blur.se/tips-skagerrak-twostar/

    Något speciellt som folk undrar över, så kan vi ju ha det som utgångspunkt?

    Reply

  3. Lars Sörqvist
    Aug 21, 2007 @ 21:26

    Hej igen Peter!
    Jag känner själv att det skulle vara kul att ställa upp i shorthandsegling. I år delade KSSS t ex ut en enkät i samband med GR där man frågade om intresset för en tvåmannsklass. Låter spännande!
    Jag har dock inte kommit så långt att jag börjat fundera på detaljerna i seglandet. Personligen är jag sådan som gillar att skapa en faktamässig grund först, men jag har förvånats av frånvaron av böcker och artiklar inom detta område. Rent generellt är man givetvis nyfiken på detaljer i spinnakersättningar/-nedtagningar, segelskiften, gippar, vaktscheman, etc.
    Förmodligen är det, som du säger, enklare än man tror… Det mesta av detta funkar ju hyffsat med familjen på semestern…. Är det race vill man dock hitta de mest effektiva sätten! En spinnakergipp på två personer i X-35:an i 15 m/s måste väl ändå kräva vissa knep…. :)
    Förövrigt tror jag att lite mer skrivande, t ex här, kunde peppa fler till denna typ av segling! Kanske ett av svaren till din tråd ovan om vikande antal deltagare på kappseglingar….
    Lasse

    Reply

  4. Alexander
    Aug 21, 2007 @ 23:13

    En norrman knäckte väl sin spinnakerbom på sin X-35 när han körde singelhanded, tror sådant avskräcker = DYRT .

    Tipps; Daniel Gilles – Ensamkappsegling över Atlanten. Däri lär finnas lite inspiration.

    Mvh

    Reply

  5. Emil
    Aug 22, 2007 @ 10:35

    Kör dubblehanded när som helst, tycker det är helrätt. Är det någon som behöver en gast så säg bara till.
    Blir det en tvåmansklass till nästa års GR så blir det nog den.

    Reply

  6. Mats Victorin, X-332 Sport SWE-334
    Aug 22, 2007 @ 11:17

    Lasse / Peter mfl,

    Håller helt med om att det verkar klart intressant med two-handed. Ett av skälen till minskade startfält är ju problemen med att få ihop en slagkraftig, entusiastisk besättning på 6, 8 eller ännu fler personer. Som du säger, Lasse, så klarar man av “semestergipparna” etc på 2 pers men konkreta tips om effektiv two-handed segling kan nog spara en hel del avbrutna spinn-bommar mm och locka fler att delta.
    Bra tips på länke du har ovan, Peter, men du själv och andra har säkert en del egna konkreta tips.
    Kanske också det voer en idé att ha en del lite kortare two-handed race (kanske finns?) och inte bara “mastodont-racen” (typ Östersjömaran)- Tror att även det skulle göra tröskeln mindre.

    Reply

  7. Patrick Lindblom
    Aug 22, 2007 @ 11:32

    Stämmer in i hurrakören för short-handed. Här på ostkusten finns väl nästan bara Östersjömaran som ofta krockar med andra race?

    Förutom tips på manövrar så skulle kanske en sammanställning över vilka shorthandedrace/-klasser som finns vara bra för planeringens skull. Peter, du har bergis något Excelblad att dra fram ur ärmen? :-)

    Patrick

    Reply

  8. Vaffe
    Aug 22, 2007 @ 13:40

    Vad säger du Peter.
    Skall vi köra tillsammans i Novan nästa år?
    Ligger ju bra till för oss här nere.

    Reply

  9. Lars Sörqvist
    Aug 22, 2007 @ 22:52

    Dubblehand kan jag fatta att det går att få till förutsatt att båda är vakna i knepigare manövrar. Singelhand måste dock kräva än mer finurliga knep! Ser vissa problem med att fixa spinnakergipparna i 15 m/s med min X-35:a ensam när båten surfar vilt i 3,5 m vågor, men är väldigt nyfiken på att lära…. :)
    Skämt å sido – jag tror att det skulle vara mycket positivi om det kom tillstånd mer seglingar av denna typ! Enkelt, roligt och förmodligen ganska medialt (tänker t ex på hur alla franska galningar som seglar farkoster i dryg Optimiststorlek med 150 m2 segel över Atlanten blir rockstjärnor….).
    Lasse

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2007 @ 14:45

    Just nu ser Jonas ut att ha blivit tvåa i klassen och 4 totalt?

    http://watski2star.dk/uploads/Result04.pdf

    Reply

  11. Lars Sörqvist
    Aug 26, 2007 @ 00:06

    Jättekul!
    Borde inte Watski kunna sponsra upp en sådan tävling i Sverige också…. Är nog inte så svårt att få något företag att går in som sponsor då denna typ av seglin kan ge ganska bra publicitet samtidigt som äventyr ligger i tiden…. Svårare är kanske att få någon klubb att vara arrangör….
    /L

    Reply

  12. Jonas Claesson
    Aug 27, 2007 @ 14:04

    Hej alla shorthanded intresserade!
    Äntligen verkar det som om några är intresserade till denna typ av segling. Detta skall ni givetvis prova. Visst finns det en hel del att tänka på och en del bra tips. Men i vanlig ordning så är det som med all annan segling den som är bäst förberedd och tränat mest gör oftast de bästa resultaten. Mycket träning ger ofta mycket tur på racen. jag har gjort Ö- maran, Simradonestar och Watski2star i år. Jag kommer definitivt att satsa vidare på denna typ av kölbåts segling. det är enklare på alla sätt och vis. Enda nackdelen är att allt tar mer tid, detta pga att du måste göra allt själv eller på 2. Fördelen som finns är att du alltid kan göra det som behövs utan att ta hänsyn till gastarnas tider, jobb, familjer och vad det nu kan vara. Hoppas det nu blir ett shorthanded forum här eller på något annat ställe. Jag delger mer än gärna hur jag gjort och vad jag tycker är viktigt att tänka på.

    Bästa seglar hälsningar

    Jonas C

    Reply

  13. Johan
    Aug 21, 2008 @ 23:31

    Hej
    Håller på att rusta en x332
    Någon som vet hur lång en spinnakerbom skall vara till X332?

    Vart kan jag hitta klassregler ?

    Mvh Johan

    Reply

  14. Stefan K
    Aug 22, 2008 @ 14:42

    Hej Johan, jag antar att du har titta i LYS reglerna/redskapsreglerna?
    Spiinnakerbommens längd(SPL) har man ju nu ändrat så att det blir enkare att mäta (t.ex. den ska passa i en mätmans låda med viss längd). Mastbeslaget ska ha en viss projektion (se SSF Redskapsreglerna).
    Tidigare skulle man ju mäta måttet från framkant mast, bommen fastsatt på masten, utdragen framåt och till framkant ytterbeslagets insida-ring.
    Det som står i LYS-databladet som SPL ska alltså numera vara spinnakerbommens totallängd. För X-332 har som tydligen inte klassregler så ska det då vara det måttet som är angivet 3,55 vilket får antas vara grundstandard.
    Jag skulle ändå kolla med X-Yachts i Danmark innan jag sågar av ett dyrt kolfiberrör. Har dålig koll på vad som gäller för ORC-I, eller IRC om man kan regeloptimera?
    Stefan K, D34DD “Doris”

    Reply

  15. Patrick
    Aug 22, 2008 @ 16:59

    Tidigare har det “kostat” i IMS att ha SPL större än J-måttet. Men jag vet inte hur det är i ORCi då detta kan ha ändrats. Av de X-332 som har ORCi-mätbrev i Sverige tycks samtliga ha SPL = J d.v.s 3,54-3,55. Det finns en X-332 Sport som har SPL=3,74. Mätbrev (där du även kan hitta andra mått) finns på:

    http://www.ssf.se/tk/PDF/cert2008.asp

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.