Skip to content

11 Comments

  1. Vaffe
    Sep 9, 2007 @ 21:04

    Kul att se att det går bättre och bättre!

    Reply

  2. J
    Sep 9, 2007 @ 22:27

    Mycke fågelskit på den bryggan…
    Hopas ni hade med en matta att torka av sig på.
    GKSS kommer få bättre webb förutsättningar nästa år och lättare att raportera.

    /EPiServer Challenge 2007

    Reply

  3. Johan
    Sep 10, 2007 @ 00:01

    Sweet!!!

    Reply

  4. Arnie
    Sep 10, 2007 @ 07:54

    Hej Peter,
    intressant instrument-setup, men gör ett experiment: Täck över instrumenten och koncentrera dig på att segla, kanske seglar du bättre då?

    Arnie

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2007 @ 08:25

    Arnie, det skall provas det med, det är ju en jättenyttig övning…

    men i en helt ny båt är det helt omöjligt att avgöra om det går tillräckligt fort/högt eller inte. Jag kan iallafall inte känna skillnad på 6.6 och 6.8 knop.

    Antar att Martin hade stängt av sina?

    Tack för en bra fight/bra bilder!

    Reply

  6. jollen
    Sep 10, 2007 @ 11:14

    Peter,
    Helt enig med Arnie.Instrument i all ära men känslan är viktig.Target speed – 6,8 – ja,men hur högt ( dvs. VMG )?I vilken sjö ska det vara och hur många gubbar?
    Så ett samspel där man stämmer av att “känslan” också ger utslag på instrumenten och förstås båtar bredvid är nog det bästa.
    Du har tiden framför dig – kanonbåt har du i alla fall.
    Lycka till.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2007 @ 12:11

    Såklart har vi koll på vinklar & VMG.

    Och det känns dumt att uppfinna hjulet.

    Eftersom det finns folk som har kört massor av entyp med J/109 så försöker vi först och främst att kopiera det som är snabbt i dessa fält. Segeldesign/riggspänning/targets. När vi nått dessa kan man ju börja exerimentera ytterligare.

    Sedan är det så att riktigt snabba lägen kan kännas “mindre snabba”. Eller hur brukar Collberg säga; “det skall kännas dött, men inte dött, men ändå dött” :-)

    Reply

  8. Vaffe
    Sep 11, 2007 @ 10:23

    Gick det inte lite för bra här Peter. Jag trodde att ni skulle köra med drivankaret hela året för att på så sätt protestera och få lite bättre lys ;-).

    Reply

  9. Volvo Pentas elektronikbox | blur
    Sep 22, 2007 @ 12:35

    […] starta så det blir svårt att transportera fram och tillbaka i utlovade 10-12 m/s. Vi körde ju Septemberseglingen utan maskin, vilket gick bra. Men det kändes bitvis lite […]

    Reply

  10. Dagens fysikfråga | blur
    Jan 23, 2009 @ 14:28

    […] har vi dem under GKSS Septembersegling 2007. Foto: Anders […]

    Reply

  11. Dags för en riktig höstavslutning? - BLUR
    Sep 1, 2018 @ 21:00

    […] vi seglade 2007 så var vi nästan 40 båtar och ett grymt kalas i Marstrand. Jag skrev […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.